Ert svettigaste ögonblick?

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Har bara haft körkort i snart fyra år. Tog kortet på hösten och skaffade hoj på våren året efter.

Första hojen blev en XJ 550 från -83, med lite halvrisiga bromsar. En av de första dagarna jag hade den (riktig färsking alltså) åker jag till jobbet inne i stan. Ligger i filen mot 73:an i söderledstunneln, stillastående i filen bredvid upp mot Gullmarsplan. Plötsligt precis framför mig får en för sig att de inte orkar vänta i kön utan byter till min fil. Drar allt jag kan i hejdarn (och bromsverkan är låååångt ifrån att bli en stoppie) och med en hårsmån undviker jag att köra in i baken på den bilen.

Sedan dess åker jag till höger upp mot Gullmarsplan i egen fil (vägrenen) vilket känns 100 gånger säkrare.

Ja! Vi som pendlar känner igen den där.. Kan relatera. Har aldrig haft ett svettigt moment på det sättet men fasan finns där, därför väljer jag oftare väggrenen än filen när det är kö och trångt!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Friskt kört en heldag med en polare. Slår en kik över axeln och polaren är inte kvar bakom. Sänker takten.Fortfarande inget. Stannar, inget. Slår av hojen och lyssnar, alldeles tyst och stilla.
Vänder om, kurva efter kurva. Inget. Vet att tempot varit hyggligt för oss båda och terrängen utanför inte särskilt förlåtande. Evigheter känns det som. Tillslut hittar jag honom hyggligt hel och hojen djupt begraven i diket.

Inget kul alls de där i verkligheten få minuterna som upplevdes som timmar.

Usch då! Hoppas man slipper den där! Gick det bra med din kompis? Kör fortfarande? Inga men?
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Skrev detta 2007

Mycket adrenalin igår..
Var ute och kollade in lite för mig okända grusvägar i Tullingeskogarna
Kommer fram till en tomt och där rusar en dobberman eller liknande hund ut.
Börjar förstås att jaga mej kör cirka 100 meter och jag upptäcker att det
är en återvändsplats hinner precis vänd hojen innan hunden kommer fram
Försöker köra ifrån den men det är rullgrus och han springer brevid och
nafsar efter mitt vänstra ben så håller han på i cirka 200 meter.
Hade nog tur att han inte fick tag i mig.
Skulle gissa att min puls blev ganska hög

Edit
Åk inte hit N59 10 45.1 E17 57 51.0
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
För mig var det när jag stod vid korsningen vid Årstafältet (innan Huddingevägen). Det hade regnat lite så vägbanan var mörk. Körde in i den goa S-kurvan, la ner hojen åt vänster och märkte att jag inte hade något fäste över huvud taget, så hela hojen gled över i höger körfält. Tur nog så var kvinnan i Suven med och jag passerade 1.5 meter framför henne. Fick stopp på hojen på vägrenen där jag nästan spyr av adrenalin. Parkerade hojen och vid nästa röt ljus gick jag snabbt ut på vägbanan och kände att den var hal som snor, kände på doften att det var dieselolja. Fattar än idag inte att jag lyckades hålla hojen uppe.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Skrev detta 2007

Mycket adrenalin igår..
Var ute och kollade in lite för mig okända grusvägar i Tullingeskogarna
Kommer fram till en tomt och där rusar en dobberman eller liknande hund ut.
Börjar förstås att jaga mej kör cirka 100 meter och jag upptäcker att det
är en återvändsplats hinner precis vänd hojen innan hunden kommer fram
Försöker köra ifrån den men det är rullgrus och han springer brevid och
nafsar efter mitt vänstra ben så håller han på i cirka 200 meter.
Hade nog tur att han inte fick tag i mig.
Skulle gissa att min puls blev ganska hög

Edit
Åk inte hit N59 10 45.1 E17 57 51.0

Kollade upp koordinaterna. En del hus där.

Någon som inte tycker om besökare?

Blodtörstiga hundar kan vara läbbiga! En gammal vän till mig hade världens goaste rottweiler.
En dag var jag med på promenad när den fick syn på en annan rottis och skulle markera sitt territorium.

Jävlar... när hon morrade kändes det ända in i märgen. :tungan
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Provkörning av grabbens flång nya MT-07. Dieselspill i rondell = framhjulssläpp i några meter, sedan greppar det och kan " lugnt " styra ut i nästa avfart...... 200 i puls och avbruten provkörning. :gnissla
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Utan tvekan på Nurburgring 2011 när jag på väg upp till Klostertal fortfarande ligger med rullen mot stoppet och tror jag har en sväng kvar innan hårnålen.. blev bromsning på framhjulet förbi Porschen jag jagade(spektakulärt som satan !!) för att sedan slå ner den på knät så det klämdes mellan kåpa och asfalt.
har ingen aning om hur jag tog mig ur hårnålen eller näst kommande karusell då jag nu befann mig i ett adrenalin rus som tog resterande av varvet att bli av med.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har två gamla att bjuda på.

1. 19 år och första tunga MCn. Kör på väg till jobbet en morgon då ett rådjur hoppar ut från en slänt (alltså ovanför mig) och landar 1 m framför mig. Efter oundvikliga krocken fastnar den under cykeln så bakhjulet är i luften. Jag var tydligen rätt kall för jag bromsar fram och rullar ner i ett flackt dike där det tar stopp.

Facit: Dött rådjur och en spricka i framskärmen samt okontrollerade skakningar i 4 timmar...

2. På tiden när bombrepor var tufft på sporthoj var vi ett gäng tuffa killar (och tjejer) som gjorde detta varje helg i Göteborg. Polisen kände oss vid förnamn och garvade mest åt det, de hade försökt stoppa oss ett par gånger men gav upp. På väg till en färja (tjuvkil) är det en fin krokig väg med en lång raksträcka. Alla ger fullt och jag låg först i "andraklungan" med 4-5 hojar tight bakom som slipstreamar. Långt fram ser jag en bil men eftersom det inte finns några avtagsvägar går jag bara ut för omkörning och blinkar med helljuset. Där lärde jag mig att i 200+ är det svårt att se små grusvägar som saknar skylt, vilket upptäcks när bilen börjar svänga vänster... vad göra? Med ca. 30 cm marginal till bilen, ute på kantsträcken på en smal väg passerar 5 hojar (i ovan nämnd fart) bilen som fått stopp i sista sekund. Med facit i hand kunde det med stor sannolikhet varit min sista tur i livet och jag kunde slutat som vägverkets "exempelkrock" med en hoj vars framhjul sticker ut på passagerarsidan av en krockad bil...

To be old and wise you must have been young and foolish...
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Har två gamla att bjuda på.

1. 19 år och första tunga MCn. Kör på väg till jobbet en morgon då ett rådjur hoppar ut från en slänt (alltså ovanför mig) och landar 1 m framför mig. Efter oundvikliga krocken fastnar den under cykeln så bakhjulet är i luften. Jag var tydligen rätt kall för jag bromsar fram och rullar ner i ett flackt dike där det tar stopp.

Facit: Dött rådjur och en spricka i framskärmen samt okontrollerade skakningar i 4 timmar...

2. På tiden när bombrepor var tufft på sporthoj var vi ett gäng tuffa killar (och tjejer) som gjorde detta varje helg i Göteborg. Polisen kände oss vid förnamn och garvade mest åt det, de hade försökt stoppa oss ett par gånger men gav upp. På väg till en färja (tjuvkil) är det en fin krokig väg med en lång raksträcka. Alla ger fullt och jag låg först i "andraklungan" med 4-5 hojar tight bakom som slipstreamar. Långt fram ser jag en bil men eftersom det inte finns några avtagsvägar går jag bara ut för omkörning och blinkar med helljuset. Där lärde jag mig att i 200+ är det svårt att se små grusvägar som saknar skylt, vilket upptäcks när bilen börjar svänga vänster... vad göra? Med ca. 30 cm marginal till bilen, ute på kantsträcken på en smal väg passerar 5 hojar (i ovan nämnd fart) bilen som fått stopp i sista sekund. Med facit i hand kunde det med stor sannolikhet varit min sista tur i livet och jag kunde slutat som vägverkets "exempelkrock" med en hoj vars framhjul sticker ut på passagerarsidan av en krockad bil...

To be old and wise you must have been young and foolish...

:jisses :gnissla

Men inte har du slutat med bombreporna helt väl? :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För snart tre år sedan hände detta.

Jag och kompis åkte ut på en tur. Jag hade sålt min Öhlinsgaffel åt han så vi hade monterat den på hans GSXR1000 på förmiddagen och var sedan självklart tvugna att ta en kort testtur. Några timmar senare på kurviga vägar så hade vi väl kört ca 35 mil.

Vi tog ett kort stopp i Boliden (en bit innanför Skellefteå) för att fylla på med bensin och mjukglass. Sen styrde vi kosan mot Norssjö över Bastuträsk och efter den äckligt trevliga vägen som går där mellan. Vad vi också skulle ha gjort var att rengöra visiren. Augusti och 20+ innebär en jäkla massa kryp.

Nåja, vi börjar köra i halvinspirerat tempo men inget brassa satan och det är superhärligt. Men solen börjar komma i ögonen stundvis över trätopparna (är på eftermiddagen nu, runt 18-tiden). Sen börjar såklart dom 35 milen i sadeln kännas av också (allt på kurviga vägar) och så var det visiret där som var skitigt...

Sagt och gjort, vi kommer till ett ställe där det är en rätt så skarp kurva med hyggligt kraftig bankning. Kompisen tar kurvan galant och jag också till en början, men mellan solen i ögonen, tröttheten i kroppen och skitet på visiret så ser jag inte riktigt vars jag är på väg. Så i utgången av kurvan styr jag istället mot den smala grussträngen på sidan av asfalten istället för till mitten av mitt körfält. Lite panik, målfokusering, osv. gör att jag hamnar på sidan av asfalten, går väl ca 80-90 vid detta lag.

Grovt lösgrus är svårkört så mitt försök att få hojen åter på asfalten resulterar i att framhjulet skär ner i gruset, styret ställer sig på tvären och jag skickas som en projektil över styret (och då är jag en stor pojk) och dundrar ner på asfalten och i grussträngen och sen ner i diket igen.

Mer mörad än värsta filén så försöker jag känna efter om jag lever. Det gör jag. Är allt helt? Det verkar så? Jag rör på fingrar, armar, ben, huvud och allt känns faktiskt rätt hyffsat. Ligger i detta läge på rygg i diket och sneglar bort en bit åt höger, hojen var det inte mycket kvar av, den hade gjort en kullerbytta in i en vägtrumma typ. Bara skrot. Jag rullar över på mage och ställer mig på knä och ska resa mig och känner att vänster fotled bara rasar ihop och knakar till. Ordet "knäsvag" beskriver bra känslan som uppstod. Jag lägger mig ner igen och hasar mig upp på vägkanten och lägger mig och vilar där och känner efter lite mer. Allt verkar helt men fotleden är skit. Vänsterknät är det hål i skinnstället på också, där visade sig ett jättestort sår rakt in i knät fullt med grus.

Under tiden detta hänt så rundar kompisen nästa kurva och försvinner ur synhåll.

Så där ligger jag och funderar på livets stora frågor samt "Borde ha tvättat visiret...". Efter en stund ser jag kompisen på hojen i ögonvrån, jag ligger på rygg och ger tummen upp åt han när han kommer och parkerar.

Vad blev skadorna i slutändan då? En bruten fotled som dom fixade med några titanskruvar.

Ont i foten mer eller mindre dagligen men inget man inte kan leva med. I övrigt helt oskadd. Hojen var bara skit dock vilket var jäkligt tråkigt eftersom jag hade beställt Dymag fälgar till den samt att jag hade köpt ett snyggt lackat kåpset till den bara månaden innan.
 

karlan99

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
kalmar
Hoj
yamaha wr125x-09
När jag var på väg hem för några veckor sedan. Det höll på att bli mörkt och jag sitter på 70 väg påväg hem. håller kanske 65 då vägen är mycket smal och sikten inget vidare. Då mitt i en 80-90graders högersväng så springer det utt ett gång blodtandade hönor/kycklingar. har ingen chans att bromsa eller att väjja ordentligt och jag vill inte köra över ett gäng kycklingar o klota. Så jag hinner snabbt tänka att ett halvmeters fall till åkern rakt fram borde gå fint, vilket det gjorde, dock så snackar vi inte om några ynka 50cm utan snarare 150cm.
snacka om att jag blev förvånad.
lärdom av detta: tänk på att det kan komma kamoflerade varelser springade från dikena.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Kan ta mitt första svettiga ögonblick som jag hade i min förhoppningsvis långa mc-karriär.

Jag var på intensivkurs i söderhamn . Vi hade varit ute en stund och övat trafik i innestaden och nu skulle vi ut och öva landsvägskörning. Vi åker nog en ganska bra bit utanför staden när han stannar till. Minns inte exakt hur långt, men det var skog runtomkring.

Han säger till mig att, nu ska du få veta vad det här med MC körning handlar om.
Här har vi en riktigt rolig och slingrig väg som jag brukar åka, ibland långt över den tillåtna hastighetsgränsen.

Blir självklart taggad till max för att få upptäcka vad det här MC körningen egentligen handlar om. Hade mest nött på övningarna. Krypkörning, undanmanövern och broms.

Han släpper iväg mig framför och jag vrider om rullen inspirerad av hans tal, i bakhuvudet ekar hans ord "det här MC handlar om.."

Jag tror att jag kommer till första vänsterböjen, säkert inte mycket fortare än 70 km/h (minns dock ej). Lägger ner för att svänga och helvete, hela kurvan är full med tjälskott. Dom slår hårt som fan och jag får panik och rätar upp hojen ... åker rakt ut i diket och fortsätter en bra bit rätt fram när jag väl är nere.

När jag väl fått stopp på hojen så tittar jag ner och ser en riktigt jävla stor stenbumling precis framför framhjulet. Hade jag inte fått stopp på hojen hade jag troligen legat i diket i stället. :tungan

Läraren kommer upp jämsides med mig och knäcker någon iskall kommentar i stil med; Det där gick väl inte riktigt som planerat?


UUuuhhh...ääähhhhh... nnääeeeeee :zpy
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Hade min svettigaste upplevelse någonsin i Kanada i slutet av 90-talet. Här: Google Maps

Körde en Dodge Stealth RT/TT, och hade stannat vid trafikljuset på södra sidan bron.
Fick grönt och tryckte plattan i mattan, han upp i en bra bit över 100-strecket när jag kommer över krönet på bron och upptäcker ett trafikljus till på andra sidan.
Till min förskräckelse ser jag att jag fått rött ljus, och hinner inte bromsa stopp!
Bilarna från avfarten börjar köra och korsar min vägbana, som ett under och med hjärtat i halsgropen lyckas jag pricka en lucka mellan två bilar, glider emellan dem! :4skrika

I ren chock gasar jag in på en parkering längre bort, skämdes som en hund och funderade på vad bilisterna tänkte om mig, när de såg mig passera mellan dem med några cm till godo. :dummer

Som ung och dum ska man ha tur ibland, kan gå väldigt illa annars. :huvet
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Kommer ihåg för några år sedan när jag och plastbror var ute och rastade våra geggmoppar (Yamaha TT350/600), vi hittade en makalöst go grusväg som går parallellt längs en stor motorväg, då grusvägen inte skär igenom landskapet som motorvägen gör blev det rena berg o dalbanan men med den egenskap att alla toppar och dalar hamnar i en sväng, på väg upp ser man alltså att det är fritt på andra sidan kullen, bestämmer mig för att ladda på som värsta Evel Knievel medveten att vägen då svänger skarpt efter hoppet väljer jag mitt spårval väl och flyger iväg...........för att se att vägen svänger skarpare än jag beräknat, när jag landar får jag precise ner framhjulet på vägkanten och känner bakhjulet frenetiskt försöker få grepp i slänten ner mot diket, jag driftar så en bra bit innan dobbarna bak kastar upp mig på vägen igen då jag i min minimala "fulbackspegel" ser bror försvinna ut bland träden.....

Jag vänder om och svär åt mig själv att jag inte tänkte på att han skulle haka på i hoppet, jag slänger mig av hojen och springer ner i diket in efter hans spår av brutna kvistar in i skogen, med trädstammar höger och till vänster om hjulspåren har han lyckats missa träden med enorm tur och längst in hittar jag honom sittande på hojen med fingrarna hårt om handbromsen med en likblick rakt fram, en meter framför hojen hans ligger en stenbumling stor som en bil som han hade frontat om han inte fått stopp....

O jag som tyckte min bravur gav maxpuls!?!:3freak

Lärdom av detta: De som åker efter litar delvis på dina val! ......och kör du enduro med klumpig hoj så packa med per rena kallingar extra!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Strax efter högertrafikomläggningen. Är på väg in till stan i bil efter att ha mekat med hojen hela kvällen.
Duetten med Hedlundkam mm. pinnar på bra. Ligger på omkörning på motorvägen. Får möte.
Taxidrulle som kört upp på fel sida av motorvägen. Ligger i min fil.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Provkörning av grabbens flång nya MT-07. Dieselspill i rondell = framhjulssläpp i några meter, sedan greppar det och kan " lugnt " styra ut i nästa avfart...... 200 i puls och avbruten provkörning. :gnissla
Fan vad flax folk har, när jag körde på dieselspill i rondell small det bara, hann inte blinka ens.. sen stod man där i duggregnet med spruckna revben och kopplingshandtaget i handen och undrade vad fan som hände.. hem kom jag hursom men ont gjorde det.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top