Etanolkonvertera mc?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu när bensinpriset är tokhögt så har jag funderat på en sak. Självklart drabbas ju inte motorcyklar lika illa som bilar eftersom dom flesta förbrukar mindre än en bil och inte körs så långt som bilar, men ändå...


-Är det möjligt?
-Vem gör det?
-Hur görs det?
-Vad kostar det?
-Vad är nackdelarna?
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
är inte säker men tror någon har på sporthoj gjort det... tror jag lästa det i någon tråd, var egentligen bara att byta packningar och justera insprutningen... åsså omregistrering om man ska hålla sig till lagen... men jag är inte säker, om inte annat är det en bra idé som ajg också tänkt en del på...
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Satt och läste på denna site:
http://etanol.nu/

Hittade inget om mc där (dock lite om 2-Tacktare),
har för mig att det fanns ett forum där folk snackade om att konvertera
sina bilar men jag hittar det inte just nu .....
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Jag tankade bilen med 40% e85 blandning i bensinen och körde Norrköping-Uppsala tur och retur utan problem. Bilen drog 0,8l/mil (9000 CS -92:a). :banana.

Eftersom man får ett högre oktantal vid etanolinblandningen så skulle kompressionen gå att höja i motorn. Men bilar från 92: brukar ju sakna den möjligheten så blir den liite slöare i axxet, vilket jag är beredd att stå ut med iom att kostnaderna blir så mycket lägre på långresor.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
30% mer bränsle är allt som behövs. Hur man uppnår det beror på vilken hoj man har. Jag kör min turbomatade förgasarhoj på E85. Lahi kör sin turbomatade EFI-hoj (megasquirt) med E85. Med förgasarmotorer är det svårt att få tomgången tillräckligt fet, tomgångskretsen är inte riktigt dimensionerad för 30% mer. På en EFI-hoj höjer man soppatrycket 30% (om hojens originalsoppasystem klarar det) så är det klart.

Som sagts tidigare, ska man vara riktigt petig måste du typa om hojen för E85... men besiktningsmannen lär inte märka något - annat än på doften från avgaserna, som luktar lite Etanol-buss-aktigt.

yonsson skrev:
Nu när bensinpriset är tokhögt så har jag funderat på en sak. Självklart drabbas ju inte motorcyklar lika illa som bilar eftersom dom flesta förbrukar mindre än en bil och inte körs så långt som bilar, men ändå...


-Är det möjligt?
-Vem gör det?
-Hur görs det?
-Vad kostar det?
-Vad är nackdelarna?
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Hörde på nyheterna för någon månad sedan att de skulle se över
de lagar som hindrar etanolkonvertering, och med tanke på
regeringens sammarbetspartier så misstänker jag att detta kommer att
ske relativt snabbt.... om några år är det säkert klart :rofl
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
yonsson skrev:
Nu när bensinpriset är tokhögt så har jag funderat på en sak. Självklart drabbas ju inte motorcyklar lika illa som bilar eftersom dom flesta förbrukar mindre än en bil och inte körs så långt som bilar, men ändå...


-Är det möjligt?
-Vem gör det?
-Hur görs det?
-Vad kostar det?
-Vad är nackdelarna?

Jodå, det är möjligt. Jag kör min GSX1100E enbart på e85 sedan hösten 2003. På förgasarmotor görs det genom att bestycka om förgasarna, dvs öka på munstyckena. Kostnaden är ett par hundralappar för nya munstycken.

Jag fick öka pilotmunstyckena ganska rejält för att få en bra tomgång (från 37.5 till 70). Efterssom mikuni inte har så stora munstycken fick jag borra i dom gamla. Att man får öka så mycket i pilotsystemet beror nog delvis på att etanolen har högre viskositet än bensin, det är svårare för en trögare vätska att passera genom ett så litet hål.

Å andra sidan har jag en väldigt stabil tomgång nu (när motorn är varm).

Förbrukningen har ökat från 0.62 till 0.75. (var 0.8 innan men jag har justerat lite sen dess)

Nackdelen är kallstarterna, vår- och höst-mornar krävs det startgas. Nu på sommaren är det inga problem. Jag tror att det problemet hade varit mindre på en insprutad hoj.

Jag har en hemsida som handlar om etanol och motorcyklar: http://www.etanolmc.se
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan va häftigt!
Det är kanske onödigt att börja mixtra med en ganska ny hoj, men tanken är rolig.
Etanolen är väl relativt billig...

Anders65: -Känner du ingen skillnad i effekt alls?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
yonsson skrev:
Fan va häftigt!
Det är kanske onödigt att börja mixtra med en ganska ny hoj, men tanken är rolig.
Etanolen är väl relativt billig...

Anders65: -Känner du ingen skillnad i effekt alls?
Edit: Tänkte på en sak till. Finns det inga nackdelar förrutom effektförlust att bland bensin och etanol? Är det inte det minsta skadligt för motorn t ex?
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
yonsson skrev:
Fan va häftigt!
Det är kanske onödigt att börja mixtra med en ganska ny hoj, men tanken är rolig.
Etanolen är väl relativt billig...

Anders65: -Känner du ingen skillnad i effekt alls?

Nej, jag kan känner ingen skillnad. Men i teorin skall effekten öka. Detta beror på att bränsle-luftblandningen har högre energiinnehåll hos etanol än hos bensin. Detta är tack vare att etanolen innehåller extra syre.

Många tror att man får sämre effekt med etanol pga att etanol i flytande form har lägre energiinnehåll än bensin. I själva verket är det alltså tvärtom.

Det är energiinnehållet i den färdiga luft-bränsleblandningen som är intressant. Inte bränslets enegiinnehåll i flytande form.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
anders65 skrev:
Nej, jag kan känner ingen skillnad. Men i teorin skall effekten öka. Detta beror på att bränsle-luftblandningen har högre energiinnehåll hos etanol än hos bensin. Detta är tack vare att etanolen innehåller extra syre.

Många tror att man får sämre effekt med etanol pga att etanol i flytande form har lägre energiinnehåll än bensin. I själva verket är det alltså tvärtom.

Det är energiinnehållet i den färdiga luft-bränsleblandningen som är intressant. Inte bränslets enegiinnehåll i flytande form.
Finns en som kör sin NSR 125cc 2t såklart här på forumet på E85. Han påstår sig ha fått en markant effektökning. Eller åtminstonde toppfart vilket borde tyda på en effektökning?
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
yonsson skrev:
Edit: Tänkte på en sak till. Finns det inga nackdelar förrutom effektförlust att bland bensin och etanol? Är det inte det minsta skadligt för motorn t ex?

Jag kan naturligtvis inte ge några några garantier, men jag förstår inte hur det skulle kunna vara farligt för motorn. Det finns inga erfarenheter som tyder på det. Ändå finns det många som har konverterat bilar.

Det enda som jag kan tänka mig kan vara farligt är om man konverterar fel så att motorn går för magert. Då kan det bli skador om man kör hårt. Men då är det ju inte etanolens fel. Magerkörning är ju farligt oavsett bränsle. Egentligen borde etanol vara bättre för motorn; förbränningstemperaturen är lägre.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
anders65 skrev:
Jag kan naturligtvis inte ge några några garantier, men jag förstår inte hur det skulle kunna vara farligt för motorn. Det finns inga erfarenheter som tyder på det. Ändå finns det många som har konverterat bilar.

Det enda som jag kan tänka mig kan vara farligt är om man konverterar fel så att motorn går för magert. Då kan det bli skador om man kör hårt. Men då är det ju inte etanolens fel. Magerkörning är ju farligt oavsett bränsle. Egentligen borde etanol vara bättre för motorn; förbränningstemperaturen är lägre.
Hur kan man kolla om det är rätt blandning?. ger det samma utslag på stiftet som med bensin?. dum fråga kanske men jag vill veta :).
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Jag kör tjejen bil (BMW 318is -88) på 50/50% E85/95 Går klockrent.. Har inte märt av nått als.. dra lite mer med det är inget att reagera på. Insprutningsmotorer går lätt att köra på 50/50 utan att göra nått. men ska man köra rent så kanske man behöver det.. Har testat att köra rent i bilen också enda saken som blir var att den blir lite svårstartad när det var kalt.(ca -25*) men på 50/50 funkar det kanon.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
philsson skrev:
Finns en som kör sin NSR 125cc 2t såklart här på forumet på E85. Han påstår sig ha fått en markant effektökning. Eller åtminstonde toppfart vilket borde tyda på en effektökning?


Som tidigare sagt..

Bera genom att köra på e85 ska inte ge någon effekt ökning men den klarar mer "trim " och då får du ut mer effekt än vad bensin hade klarat innan den spikat.
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Vad kostar bränslet per liter och vart finns det att få tag på? Om man kör med etanol i tvåtakt så måste man väl ha speciell 2-t olja? Vore kul att prova och se hur rd:en går. :)

Förövrigt så bor jag i kopparberg, så det kanske finns i Lindesberg eller Ludvika?
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Det är en på 125 delen som konverterade sin nsr..
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
philsson skrev:
Hur kan man kolla om det är rätt blandning?. ger det samma utslag på stiftet som med bensin?. dum fråga kanske men jag vill veta :).

Tyvärr kan det vara lite svårare att se på än vid bensinkörning. Etanolen sotar inte så stiften blir inte svarta vid fet blandning. Jag kopplade in en vanlig smalbandslambdasond och mätte. På tomgång gick det bra, men det är svårt att se när man kör. Lambdasonden reagerar långsamt, så det blir svårt att tolka.

Jag tror så här: har du ökat blandningen så mycket så att motorn går rent och lite till så är det nog ingen fara. Blir din förbrukningsökning mindre än 20% så går den defenitivt för magert.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top