Etanolkonvertera mc?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fräd skrev:
Ja jävlar, man är visst rikskändis. Hehe..

Till 2-takt med E85 kan jag rekommendera Shell Advance Racing M - Den kör jag på tillsammans med etanol och det fungerar klockrent. Kan också tillägga att jag fick bestycka upp mer är 30%. Närmare 90% fick jag gå upp för att få motorn att gå ordentligt. Motorn var en 50cc Scooter-motor med 19mm förgasare om någon undrar.


Det kan nog förklaras med att trottelnålarna är för tjocka och inte släpper förbi tillräckligt med soppa. Det finns ett snarlikt problem med t.ex. Suzuki GSF1200 96-00 då man monterar ett friare insug och måste gå upp på huvudmunstycket - det hjälper inte utan man måste även samtidigt byta trottelnål. Hur mycket fick du höja trottelnålen för att det skulle funka hjälpligt?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
#Olsson# skrev:
Om man kör lambda 1.0 före och efter soppabytet d v s 14.4:1 AFR med ordinarie 5% 95-soppa, 9.85:1 med E85, och ökar bränslet (1an i 14.4:1) med 46.2% så blir det AFR 14.4:1.462. 14.4/1.462=9.85. Alltså skall vi köra 9.85:1 med E85 i tanken, vilket även är lambda 1.0 för E85.

Bränslet skall kranas upp 46.2% för att bibehålla samma bränn. Inte 30%.

(Det är som momsen. 25% pålägg på grundbeloppet. Men bara 20% av hela beloppet :hihi

Intressant, 30% säger man väll för att e85 klarar magrare blandning pga förbränningstemperaturen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
aci skrev:
Intressant, 30% säger man väll för att e85 klarar magrare blandning pga förbränningstemperaturen.

...och för att ytterligare krångla till det - storleksökning på ett munstycke storlek 100 blir inte 130 för 30% (eller 145 för 46%") utan på ett ungefär areaökningen, men den högre specifika vikten gör också sitt till. Man måste bänka för att vara 100. Det går inte att köra på känn annat än att fetta upp så mycket att den börjar misstända och sen backa av två eller tre storlekar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
aci skrev:
Intressant, 30% säger man väll för att e85 klarar magrare blandning pga förbränningstemperaturen.

Jag vet inte var 30% kommer ifrån. Kanske har någon höftat-till ett 30% föbrukningsökning och sedan antagit att det är den siffran man använder även för rikningen? Om man nu har som mål att fortsätta förbränningen enligt samma principer som med övriga bränslen d v s få kontroll över gång, temperatur och främst effekt så blir det drygt 46%. Då har man varken magrat eller rikat förbränningen ur nämnda perspektiv och enligt bränslets stök-värde. Visst kan man köra magrare och visst blir det kallare med etanol men i alla fall jag skulle vilja utgå från en likvärdig förbränning där över- eller undersott på syre är samma före och efter soppabytet.

edit: Det är f ö vad en smallbandslambdasensor i closed loop kommer göra. Den struntar i AFR och mäter bara syrehalt och säger åt ecu att krana-på tills det är 0% syre i avgaserna. När det är 0% syre är det runt 9.85:1 med E85. För att göra det blir det automatiskt en ca 46% ökning av bränslemängd eftersom uträkningen är baserad på just stökiometriskt värde.

Nu blir man ju undrande om det överhuvudtaget går att krana på så mycket med en insprututmotor utan att ge sig på tryck eller byta spridare med högre flöde. Det funkar såklart vid låga effektuttag men kanske bara då. (?)
 
Last edited:

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
#Olsson# skrev:
Om man ökar 30% i pc'n når man 80 + 30*0.80 = 104%.

Vad är detta för värden?

80 (% av hur mycket spridarna är öppna?)
+
30 (% som man ökar?)*0.80(egentligen detta som är mest fundersamt)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Grrrooov skrev:
Vad är detta för värden?

80 (% av hur mycket spridarna är öppna?)
+
30 (% som man ökar?)*0.80(egentligen detta som är mest fundersamt)

Först, uträkningen är o-rätt ( Redigerat nu) Om man ökar en cell i pc'n med t ex 1000% så kommer ändå öppningstiden aldrig uppnå till 100% av tiden eftersom orginal ecu'n bryter ju, när den vill och efter vad den är programmerad etc.

80% brukar vara ett rekommenderat övre standard-mått på öppningstid hos spridarna. Alltså, vid de läget som motorn kräver mest soppa så bör duty cycle (öppen spridare) inte överstiga 80% av tiden för komplett cykel. (2 motorvarv) Jag har ingen koll på exakt varför. Jag har för mig att det har med att precisionen på mängden leverat bränsle är god inom 10-80% eller så.

Själva tanken med inlägget var att om duty cycle redan når 80% på en orginalmaskin med bensin vilket kanske är troligt - så borde det vara omöjligt att med orginal spridare och tryck kunna leverera t ex 46% mer bränsle under samma tidsintervall. Spridarna är ju vid 80% duty cycle redan hyfsatt nära att vara öppna hela tiden.

Är jag någotsånär tydlig eller är det bara inbillning och önsketänk? :D
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
#Olsson# skrev:
Först, uträkningen är o-rätt ( Redigerat nu) Om man ökar en cell i pc'n med t ex 1000% så kommer ändå öppningstiden aldrig uppnå till 100% av tiden eftersom orginal ecu'n bryter ju, när den vill och efter vad den är programmerad etc.

80% brukar vara ett rekommenderat övre standard-mått på öppningstid hos spridarna. Alltså, vid de läget som motorn kräver mest soppa så bör duty cycle (öppen spridare) inte överstiga 80% av tiden för komplett cykel. (2 motorvarv) Jag har ingen koll på exakt varför. Jag har för mig att det har med att precisionen på mängden leverat bränsle är god inom 10-80% eller så.

Dels så klarar inte en vanlig spridare att vara öppen 100% den brinner upp samt att den kräver lite tid för att öppna och stänga, de lågohmiga är dock snabbare än de högohmiga.

Ang stök å bråk å slagsmål...

Hur kan det bli samma stökvärde om man har högre % del e85 i insugsgaserna vid lamda 1 än motsvarande bensin när e85 sägs vara tyngre?

Eller vet jag bara inte vad jag pratar om ;)

Edit: Stökiometri är vikten på ett visst antal atomer. Då måste ju e85 ha högre densitet om det ska vara tyngre vilket känns lustigt med tanke på att den är blandbar med bensin...


Nu är jag lost
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
:hihi
aci skrev:
Dels så klarar inte en vanlig spridare att vara öppen 100% den brinner upp samt att den kräver lite tid för att öppna och stänga, de lågohmiga är dock snabbare än de högohmiga.

Ang stök å bråk å slagsmål...

Hur kan det bli samma stökvärde om man har högre % del e85 i insugsgaserna vid lamda 1 än motsvarande bensin när e85 sägs vara tyngre?

Eller vet jag bara inte vad jag pratar om ;)

Edit: Stökiometri är vikten på ett visst antal atomer. Då måste ju e85 ha högre densitet om det ska vara tyngre vilket känns lustigt med tanke på att den är blandbar med bensin...


Nu är jag lost



Tack för spridarinfon.

Angående stökiometri är jag ännu mer lost och har inget svar. Jag har bara godtroget "köpt" att bensin har stökiometriskt förhållande 14.7 och Etanol har 9.0. Det är ett 1:1 förhållande mellan syret och bränslet där inget överskott finns åt något håll. Vilket också kallas Lambda 1.0.

Jag ser det som att skökvärdet talar om hur många vikt-delar luft som skall till för att nå lambda 1. Kan det ha med det att göra? Det behövs ju färre viktdelar luft till Etanolen för att nå samma bränn. (Lambda 1) Denna mindre vikt luft är i proportion till Etanolens högre vikt. (Nu chansar jag hej vilt)

edit: Nä föresten, det var nog ingen höjdargissning. :hihi
 
Last edited:

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
andersbrink skrev:
Klart det funkar med E85. Jag är f.n. kvaletta i Super Gas Bike i Västerås - körandes E85, med förgasare. Den är inte speciellt "seg" i starten tycker jag. :hihi

Ursäkta en mer oteknisk fråga i sammanhanget.. Men jag har en hoj som jag godtroget köpt blyersättningstillsats till eftersom den en gång var gjord för blyad 98 oktan.. Hur funkar det med etanol? Skippa tillsatsen eller fortsätta slatta i? Behövs den ens för 98 oktan och vad gör den för nytta (lite offtopic, sorry men lite viktigt är det ju om man vill konvertera en gammal hink..)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
natron skrev:
Ursäkta en mer oteknisk fråga i sammanhanget.. Men jag har en hoj som jag godtroget köpt blyersättningstillsats till eftersom den en gång var gjord för blyad 98 oktan.. Hur funkar det med etanol? Skippa tillsatsen eller fortsätta slatta i? Behövs den ens för 98 oktan och vad gör den för nytta (lite offtopic, sorry men lite viktigt är det ju om man vill konvertera en gammal hink..)

Blytillsatsen, ett slags salt, är till för att smörja ventilens anliggningsyta mot ventilsätet. Fortsätt att pytsa i det i etanolen eftersom det finns inget i etanolen som smörjer mer än vanlig bensin - men jag är ganska övertygad om att din hoj inte behöver blyersättning. Men det skadar ju inget om du fortsätter med det...
 

Dr.Bike

Guest
natron skrev:
Ursäkta en mer oteknisk fråga i sammanhanget.. Men jag har en hoj som jag godtroget köpt blyersättningstillsats till eftersom den en gång var gjord för blyad 98 oktan..

Fråga: Hur vet du att motorn var konstruerad för BLYAD 98? (och inte bara 98)

Vad gäller Kawa kan jag inte alla detaljer, men kan nästan slå vad om att deras tekniska resa liknar hondas.
Honda har alltjämnt sedan 1969 haft så hårda ventilsäten att det är OK att köra på oblyad bensin.

DÄREMOT (och det är viktigt att komma ihåg) så behöver vissa högkompade varianter och modeller 98.
Dock ej "bly" (Bly har f.ö inte funnits i svensk bensin sedan... få se nu... slutet på 70 början 80 talet! Sant!
Det ersattes TIDIGT med antingen Kalium eller Natrium (beroende på mack).

Så utan att svära på bibeln så tror jag även Kawa klarar blyfritt.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har konverterat bilen (audi 100 2,3e -88b) med framgång.
Slagskeppet går på 8,7kr/mil vilket motsvarar ca 0,74lit/mil(bensin dårå) vilket kräver mycket känslig gasfot för att klaras.
Den tankningen inkluderade körning med släpvagn, fullgaskörningar.
Inga långkörningar.
Den törstigaste tanken jag kört så gick den på motsvarande 0,9lit/mil(bensin) vilket är klart godkänt, den går även bättre, både effekt och motorgång.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Har kört mina bilar de senaste tre åren med E85 och bensin. Blandningen har varierat och jag har testat mej fram. Min Opel astra med 1,6 liters insprut fungerade riktigt bra med e85. min opel calibra blev slö och jag fick tanka ca 30% bensin i. På min dodge van körde jag på semestern med en snitt förbrukning på 1,6l/mil på etanol och 1,5l/mil på ren bensin.. Tankade två tankar bara för att testa. Skillnaden i pris är ju solklar på en törstig bil.
Har även kört min DT125 på ren e85 märkte dessutom av en effekt ökning ingen förbruknings ökning. medans bilarna har blivit aningen slöare men jämnare med ca 20-30% förbruknings ökning. Jag har dock inte konverterat något fordon för e85 utan tankar och kör. Jag aldrig fått problem av e85 förutom vissa start problem på vintern vilket jag avhjälpt med motorvärmare och en dusch startgas innan jag dragit igång bilen.

Funderar på att testa köra min cbr på e85 men har inte testat än. Villl höra om någon annan gjort det och hur det funkat?
Effekt ökning/minskning?
Strul med start?
tomgång?
Förbruknings ökning?
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
sEiKo skrev:
Jag har konverterat bilen (audi 100 2,3e -88b) med framgång.
Slagskeppet går på 8,7kr/mil vilket motsvarar ca 0,74lit/mil(bensin dårå) vilket kräver mycket känslig gasfot för att klaras.
Den tankningen inkluderade körning med släpvagn, fullgaskörningar.
Inga långkörningar.
Den törstigaste tanken jag kört så gick den på motsvarande 0,9lit/mil(bensin) vilket är klart godkänt, den går även bättre, både effekt och motorgång.

Hur har du konverterat den? kostnad för konvertering?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu när de officiella SVEMO-racen över så jag kan bli en "träda-fram'are". Många har frågat (även funktionärer och hoj-besiktare) vad för soppa jag kör på. Naturligtvis är det 104 oktan jag kör på, iaf det jag svarat vederbörande. Dvs E85 med en skvätt RF102 iblandat (fast det säger jag ju inte). E85 är tekniskt sett inte tillåtet som bränsle vid SVEMO-sanktionerade tävlingar eftersom det tekniska reglementet suger get och bara tillåter bensin och metanol.

Det har varit flera konverterar-funderare fram och frågat mig om råd, men på racen svarar jag (kan inte göra annat - iaf just då) att jag kör på bensin (iaf lite) och inte E85 (vilket jag gjort).

Phew, nu så... har jag bekänt - och lättat mitt samvete.

/alkohol rulez! 5.86/218km/h och 5.93/219 km/h på 201 med gatbanditen idag
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Ställt på ehm-ventilen(grå, sitter i framkant på bränslehuvudet, sitter en skruv bakom den om man tar bort den, under ett skruvat täcklock) och ställt upp tändningen 10grader.
Sen har jag dragit in kallstartventilen in i bilen så jag kan bestämma själv hur mycket kallstartsoppa den ska ha.
Kostnad: gratis, kabel och kabelskor hade jag redan.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
nasholm82 skrev:
Jag kör tjejen bil (BMW 318is -88) på 50/50% E85/95 Går klockrent.. Har inte märt av nått als.. dra lite mer med det är inget att reagera på. Insprutningsmotorer går lätt att köra på 50/50 utan att göra nått. men ska man köra rent så kanske man behöver det.. Har testat att köra rent i bilen också enda saken som blir var att den blir lite svårstartad när det var kalt.(ca -25*) men på 50/50 funkar det kanon.

Inte så MC-relaterat men jag håller på att testa E85 i en Toyota Previa 92:a
och är nu uppe i 75 % E85, 25% bensin och den kallstartar inte sämre än tidigare och ingen påtaglig effektminskning, kanske lite som att köra med släp i ett fåtal lägen men jag märker knappt någon skillnad i stort. Så inte visste jag att jag hade en flexifuel-bil och det visste nog inte Toyota heller när de tillverkde den. :hihi
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
#Olsson# skrev:
Jag vet inte var 30% kommer ifrån. Kanske har någon höftat-till ett 30% föbrukningsökning och sedan antagit att det är den siffran man använder även för rikningen? Om man nu har som mål att fortsätta förbränningen enligt samma principer som med övriga bränslen d v s få kontroll över gång, temperatur och främst effekt så blir det drygt 46%. Då har man varken magrat eller rikat förbränningen ur nämnda perspektiv och enligt bränslets stök-värde. Visst kan man köra magrare och visst blir det kallare med etanol men i alla fall jag skulle vilja utgå från en likvärdig förbränning där över- eller undersott på syre är samma före och efter soppabytet.

edit: Det är f ö vad en smallbandslambdasensor i closed loop kommer göra. Den struntar i AFR och mäter bara syrehalt och säger åt ecu att krana-på tills det är 0% syre i avgaserna. När det är 0% syre är det runt 9.85:1 med E85. För att göra det blir det automatiskt en ca 46% ökning av bränslemängd eftersom uträkningen är baserad på just stökiometriskt värde.

Nu blir man ju undrande om det överhuvudtaget går att krana på så mycket med en insprututmotor utan att ge sig på tryck eller byta spridare med högre flöde. Det funkar såklart vid låga effektuttag men kanske bara då. (?)


Trådlyft :fyllisar

På TV4/Nyheterna säger de att Ford o Volvo backar om lovad max 30% ökad förbrukning. Nu erkänner de "uppemot 40% ökad förbrukning". Snart blir det känt att det är mer än så - nämligen närmare 46%. :hihi
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
#Olsson# skrev:
Trådlyft :fyllisar

På TV4/Nyheterna säger de att Ford o Volvo backar om lovad max 30% ökad förbrukning. Nu erkänner de "uppemot 40% ökad förbrukning". Snart blir det känt att det är mer än så - nämligen närmare 46%. :hihi
Så jävla dåligt. Min mamma har precis fått en toyota (eller var det hynda) hybridbil som går på bensin och el. Den har den otroligt låga förbrukningen på 0.6 liter/milen. Alltså strax under tjejens gamla ford escort. :va
Och om man ska göra en miljöbil så varför inte göra en etanol/el-bil istället för en bensin/el-bil.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top