Etanolkonvertera mc?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jag tankar ca en tredjedel etanol i bilen nu.
har inte märkt nånn skillnad.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag har påbörjat ett vinterprojekt,
föutom att byta till en vassare kam som
jag inte hann trycka in i våras så ska Guzzin köras
på E85 nästa år är det tänkt.

Power Commander III-usb finns redan och för att vara
säker på att få tillräckligt med bränsle ska jag höja trycket
i spruten lite med en sån här:

BTR.jpg

ställbar BränsleTryckRegulator, 100 euro med frakt
från Japan. Hittade säljaren på ebay:
http://stores.ebay.co.uk/JapanDyno-Export-Vehicle-Solution

sen är det bara (famous last word) att grovjustera med
WB02 och fara ut och testa.

Jag kör också bilen på 50-100% E85 beroende på temperaturen.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
gthyni skrev:
Jag har påbörjat ett vinterprojekt,

Hoppas du postar lite resultat senare. Speciellt intressant att se från en som använder WB-prylar.

Hur mycket kan man öka trycket ungefär? Jag tänker på soppa-pumpen. När börjar pumpen sätta begränsningarna?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
#Olsson# skrev:
Hur mycket kan man öka trycket ungefär? Jag tänker på soppa-pumpen. När börjar pumpen sätta begränsningarna?

3 bar är normaltrycket,
vid 5 slår pumpen ifrån.
Tänkte prova med 4 bar.

Om det funkar bra ska jag försöka modda standardregulatorn
och stoppa den blanka fina i bilen istället.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
gthyni skrev:
3 bar är normaltrycket,
vid 5 slår pumpen ifrån.
Tänkte prova med 4 bar.

Om det funkar bra ska jag försöka modda standardregulatorn
och stoppa den blanka fina i bilen istället.

Tänk på at sprutbilden blir sämre vid högre tryck än vad spridarna är byggda för samt att pumpen inte orkar med samma volym. Jag skulle byta spridare till några som ligger ca 40% högre än std vid std tryck. Det är ganska mycket mer soppa som man trycker igenom.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
försöker köra lite budgetprojekt för att se att det funkar först.

Större spridare och en My15M programmerbar ECU vore fint
men då rullar många tusenlappar iväg.

http://www.jefferies-au.org/MyECU/
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
R2 skrev:
jag tankar ca en tredjedel etanol i bilen nu.
har inte märkt nånn skillnad.


Jag har kört min Inca till och från på E85. På sommaren kan jag köra 100% utan problem, på höst och vårkanten får jag öka bensin innehållet något, tankar lite på höft för att lösa startproblemen, när dom kommer. Förbrukningen ligger skyhög men fortfarande är det lönsamt för plånboken och miljön. Idag -2grader så kör jag på ca 60% utan problem. Ska prova öka på sakta men säkert, bilen måste starta lätt och enkelt. Jag har aldrig kört vinter tidigare på E85. Bilen är helt okonverterad men verkar kunna adaptera sig själv till hyffsat nära rätt bränslemängd. Nu när det är kallt så har jag märkt en stor(nåja 75hk är inte kaxiga från början) effekt ökning.
 

Snowman89

Guest
jag körde moppen på ren etanol, behövde bara byta till en annan 2t olja, vi kör även en bil på 100% etanol pga att vi kan köra högre komp och högre laddtryck med kompressorn :banana så e85 e toppen :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Qwerty skrev:
Jag har kört min Inca till och från på E85. På sommaren kan jag köra 100% utan problem, på höst och vårkanten får jag öka bensin innehållet något, tankar lite på höft för att lösa startproblemen, när dom kommer. Förbrukningen ligger skyhög men fortfarande är det lönsamt för plånboken och miljön. Idag -2grader så kör jag på ca 60% utan problem. Ska prova öka på sakta men säkert, bilen måste starta lätt och enkelt. Jag har aldrig kört vinter tidigare på E85. Bilen är helt okonverterad men verkar kunna adaptera sig själv till hyffsat nära rätt bränslemängd. Nu när det är kallt så har jag märkt en stor(nåja 75hk är inte kaxiga från början) effekt ökning.
tack för infon
flera som fultankar sin bil?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
R2 skrev:
tack för infon
flera som fultankar sin bil?

Jag har testat (BMW M50-motor 1994)
funkar OK, men trögstartad vid kall väderlek.
Tänker ändå höja bränsletrycket något lite om
jag får en BTR över.

Nu är det vinter så jag kör på 60% E85.
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
När man "etanolkonverterar" så gör man lämpligt i att byta bränsletrycksregulator pump spridare packningar och slangar i bränslesystemet då dessa inte är gjorda för etanol komer dom att lösas upp sakta men säkert. En motor med adaptiv tändning (tänder mot knack) kommer (kanske) att dra nytta av etanolens höga oktantal och förångningsvärme (ev högre effekt men sannolikt inte utan justering av ECU). Sannolikare är att ECU:n går i "limp home läge" och att allt går mycket sämre (och dessutom släpper ut massor med skit!). Insprutningsmapparna kommer inte att stämma längre om man inte ändrar spridare eller tryck, därför kommer motorn att gå magert o ge mindre effekt när man gasar. Om ECU:n inte gått i "limp home" så kommer lambdaregleringen att ordna till det efter ett tag så att man åter kommer på lambda=1.
Notera också att den eventuella bränsleförbrukningsmätaren inte stämmer alls längre då den är baserad på insprutningstid och viskositet hoss bränslet.
Sannolikt är att en hemma konverterad bil blir bra mycket värre mot miljön än en vanlig bensinare, speciellt om man har kat....
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Javulen skrev:
När man "etanolkonverterar" så gör man lämpligt i att byta bränsletrycksregulator pump spridare packningar och slangar i bränslesystemet då dessa inte är gjorda för etanol komer dom att lösas upp sakta men säkert.

Det är mycket myter som sprids,
sprit är inte aggressivare än bensin.
Håller det för bensin så håller det garanterat för sprit också.
Jag förvarar sprit i PET-flaskor, skulle aldrig gör så med bensin.

Sannolikt är att en hemma konverterad bil blir bra mycket värre mot miljön än en vanlig bensinare, speciellt om man har kat....

Sannolikt är också en katalysator stämplade med Volvo 1000 ggr
bättre än samma burk utan Volvostämpeln från samma fabrik,
för så säger lagen.

Om man har en adaptiv ECU med stor spännvidd så funkar det
mycket bra och miljövänligt, annars gör man snygga modifiering
och kontrollerar resultatet med en bredbandslambda.

Gör man rätt och kontollerar resultatet blir det troligen mer
miljövänligt än vad som kan åstadkommas i massproduktion
där trots allt toleranserna måste vara ganska stora för att alla
exemplar ska gå bra.

Själv har jag både BTR, PowerCommander och WBO2 så jag ska
nog klara av det här på ett bra sätt.
 
Last edited:

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
Helt klart mycket myter,

dock jobbar jag som motorreglerforskare på Lunds tekniska högskola så myter försöker jag hålla undan för.
Etanol är inte lämpligt i standardbränslesystem, packningar med mera löses upp... Inte direkt, men jag hade inte gärna köpt en bil med standardsystem som gått på E85. Det är nog som så att dom flesta packningarna i systemet inte görs av PET plast :)

Självklart går det utmärkt att mappa om ECU:n och då är inte etanol sämre än bensin (förutom vid kallstarter då det e rejält mycket värre, då större delen av det helt undgår förbränning...)

Hur miljövänligt det är e inte heller helt självklart då större delen av den svenska etanolen skeppas från Brasilen där den tagits fram av sockerrör som odlats på nedhuggen regnskog. Men hemmaproducerad etanol hade varit utmärkt för miljön (iaf för CO2 utsläppen).

Men skall det bli bättre alls är det inte läge att bara tanka o köra! Det är det som är huvudpoängen.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Javulen skrev:
Helt klart mycket myter,

dock jobbar jag som motorreglerforskare på Lunds tekniska högskola så myter försöker jag hålla undan för.
Etanol är inte lämpligt i standardbränslesystem, packningar med mera löses upp... Inte direkt, men jag hade inte gärna köpt en bil med standardsystem som gått på E85. Det är nog som så att dom flesta packningarna i systemet inte görs av PET plast :)

Självklart går det utmärkt att mappa om ECU:n och då är inte etanol sämre än bensin (förutom vid kallstarter då det e rejält mycket värre, då större delen av det helt undgår förbränning...)

Hur miljövänligt det är e inte heller helt självklart då större delen av den svenska etanolen skeppas från Brasilen där den tagits fram av sockerrör som odlats på nedhuggen regnskog. Men hemmaproducerad etanol hade varit utmärkt för miljön (iaf för CO2 utsläppen).

Men skall det bli bättre alls är det inte läge att bara tanka o köra! Det är det som är huvudpoängen.
Huvudpoängen för mig är att det blir billigare.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
flera som fultankar sin bil?

Jag kör min gamla V4 på 20-30% E85, funkar utmärkt. Den går märkbart bättre.
Provade även med 30% E85 i Trajjan, gick bra det med. Dock så läste jag någonstans att det man vid fullgas riskerade att den gick för snålt pga av någon finness i insprutningssystemet. Minns ej vad det berodde på eller var jag läste det. (kanske här?).

...packningar och slangar i bränslesystemet då dessa inte är gjorda för etanol komer dom att lösas upp sakta men säkert...

Hur mycket etanol får det finnas i soppan då innan man är ute på hal is? Det är ju 5% sprit i all bensin som säljs.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Javulen skrev:
Helt klart mycket myter,
dock jobbar jag som motorreglerforskare på Lunds tekniska högskola så myter försöker jag hålla undan för.
Etanol är inte lämpligt i standardbränslesystem, packningar med mera löses upp... Inte direkt, men jag hade inte gärna köpt en bil med standardsystem som gått på E85. Det är nog som så att dom flesta packningarna i systemet inte görs av PET plast :)

Eftersom du är forskare så vet du att påståenden måste underbyggas
med fakta annars är de bara lösa åsikter.
Speciellt viktigt då det finns starka krafter som INTE vill att vi ska
kunna konvertera befintlig fordonspark till nya bränslen (läs
bilindustrin). Som exempel har helbilsgodkännandet som infördes
med miljöskäl som tungt argument dels gett biltillverkarna monopol
på vissa reservdelar (som därför säljs till hutlösa priser) och motverkar
miljöförbättringar gm att du t.ex. inte får byta orginalkatten mot en
effektivare.

Jag vill veta:
vilka oljebeständiga material tar skada av etanol och var sitter packning av dessa material isf i bränslesystemet.

(förutom vid kallstarter då det e rejält mycket värre, då större delen av det helt undgår förbränning...)

Det gäller väl även bensin, det stinker bensin/sprit runt bilen vid
kallstart... Peter Eriksson har faktiskt rätt, motorvärmare borde
vara standard på alla bilar som körs i Sverige, både av ekonomiska
och miljömässiga skäl.
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
gthyni skrev:
Eftersom du är forskare så vet du att påståenden måste
Jag vill veta:
vilka oljebeständiga material tar skada av etanol och var sitter packning av dessa material isf i bränslesystemet.

Inte lönt att bli långrandig, men det finns resultat som visar att tex aluminium inte mår så bra av etanol, aluminium finns ofta närvarande i bräslesystemet....

gthyni skrev:
Det gäller väl även bensin, det stinker bensin/sprit runt bilen vid
kallstart... Peter Eriksson har faktiskt rätt, motorvärmare borde
vara standard på alla bilar som körs i Sverige, både av ekonomiska
och miljömässiga skäl.

En modern bensinbil klarar mycket hårda krav på kallstarter...

Det finns fördelar med med sprit men tro inte att det är ngt undermedel... Dom där konspirationsteorierna för bensin mot etanol tjänar inte verkligheten så väl... Etanol har mycket olika egenskaper mot bensin bra i vissa läge dåligt i andra....
 
Last edited:

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Javulen skrev:
Inte lönt att bli långrandig, men det finns resultat som visar att tex aluminium inte mår så bra av etanol, aluminium finns närvarande i bräslesystemet....

En fråga från en amatör bara, vad i (etanol) C2H5OH är farligt för (aluminium) Al?
Al2O3 (tror jag det hette) är väl bara vanlig oxid, samma som vid eloxering.

edit. formel..
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Javulen skrev:
Inte lönt att bli långrandig, men det finns resultat som visar att tex aluminium inte mår så bra av etanol, aluminium finns ofta närvarande i bräslesystemet....

Jo tack,
du har gjort ett påstående och vi vill ha faktaunderlag.
Aluminium finns lite överallt,
motorblock, spjällhus/fuggar, bränslepumpar, BTRer,
menar du att om jag tittar under huven i en etanolbil
så finns inga aludetaljer i bränsledistributionen?

Mitt huvudämne var vetenskapsteori när jag gick på uni
för 100 år sen, så säger du A till mig så är det bara att
leverera B :lol
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top