proPulsion
Ny medlem
http://www.etanolmc.se
Säkert någon som redan tipsat om länken, men jag orkar inte skumma igenom 4 sidor...
Säkert någon som redan tipsat om länken, men jag orkar inte skumma igenom 4 sidor...
gthyni skrev:Jag har påbörjat ett vinterprojekt,
#Olsson# skrev:Hur mycket kan man öka trycket ungefär? Jag tänker på soppa-pumpen. När börjar pumpen sätta begränsningarna?
gthyni skrev:3 bar är normaltrycket,
vid 5 slår pumpen ifrån.
Tänkte prova med 4 bar.
Om det funkar bra ska jag försöka modda standardregulatorn
och stoppa den blanka fina i bilen istället.
R2 skrev:jag tankar ca en tredjedel etanol i bilen nu.
har inte märkt nånn skillnad.
tack för infonQwerty skrev:Jag har kört min Inca till och från på E85. På sommaren kan jag köra 100% utan problem, på höst och vårkanten får jag öka bensin innehållet något, tankar lite på höft för att lösa startproblemen, när dom kommer. Förbrukningen ligger skyhög men fortfarande är det lönsamt för plånboken och miljön. Idag -2grader så kör jag på ca 60% utan problem. Ska prova öka på sakta men säkert, bilen måste starta lätt och enkelt. Jag har aldrig kört vinter tidigare på E85. Bilen är helt okonverterad men verkar kunna adaptera sig själv till hyffsat nära rätt bränslemängd. Nu när det är kallt så har jag märkt en stor(nåja 75hk är inte kaxiga från början) effekt ökning.
R2 skrev:tack för infon
flera som fultankar sin bil?
Javulen skrev:När man "etanolkonverterar" så gör man lämpligt i att byta bränsletrycksregulator pump spridare packningar och slangar i bränslesystemet då dessa inte är gjorda för etanol komer dom att lösas upp sakta men säkert.
Sannolikt är att en hemma konverterad bil blir bra mycket värre mot miljön än en vanlig bensinare, speciellt om man har kat....
Huvudpoängen för mig är att det blir billigare.Javulen skrev:Helt klart mycket myter,
dock jobbar jag som motorreglerforskare på Lunds tekniska högskola så myter försöker jag hålla undan för.
Etanol är inte lämpligt i standardbränslesystem, packningar med mera löses upp... Inte direkt, men jag hade inte gärna köpt en bil med standardsystem som gått på E85. Det är nog som så att dom flesta packningarna i systemet inte görs av PET plast
Självklart går det utmärkt att mappa om ECU:n och då är inte etanol sämre än bensin (förutom vid kallstarter då det e rejält mycket värre, då större delen av det helt undgår förbränning...)
Hur miljövänligt det är e inte heller helt självklart då större delen av den svenska etanolen skeppas från Brasilen där den tagits fram av sockerrör som odlats på nedhuggen regnskog. Men hemmaproducerad etanol hade varit utmärkt för miljön (iaf för CO2 utsläppen).
Men skall det bli bättre alls är det inte läge att bara tanka o köra! Det är det som är huvudpoängen.
flera som fultankar sin bil?
...packningar och slangar i bränslesystemet då dessa inte är gjorda för etanol komer dom att lösas upp sakta men säkert...
Javulen skrev:Helt klart mycket myter,
dock jobbar jag som motorreglerforskare på Lunds tekniska högskola så myter försöker jag hålla undan för.
Etanol är inte lämpligt i standardbränslesystem, packningar med mera löses upp... Inte direkt, men jag hade inte gärna köpt en bil med standardsystem som gått på E85. Det är nog som så att dom flesta packningarna i systemet inte görs av PET plast
(förutom vid kallstarter då det e rejält mycket värre, då större delen av det helt undgår förbränning...)
gthyni skrev:Eftersom du är forskare så vet du att påståenden måste
Jag vill veta:
vilka oljebeständiga material tar skada av etanol och var sitter packning av dessa material isf i bränslesystemet.
gthyni skrev:Det gäller väl även bensin, det stinker bensin/sprit runt bilen vid
kallstart... Peter Eriksson har faktiskt rätt, motorvärmare borde
vara standard på alla bilar som körs i Sverige, både av ekonomiska
och miljömässiga skäl.
Javulen skrev:Inte lönt att bli långrandig, men det finns resultat som visar att tex aluminium inte mår så bra av etanol, aluminium finns närvarande i bräslesystemet....
Javulen skrev:Inte lönt att bli långrandig, men det finns resultat som visar att tex aluminium inte mår så bra av etanol, aluminium finns ofta närvarande i bräslesystemet....
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|