rapport-rapport
Jag har läst genom rapporten ett par gånger men inte haft
tid på senaste att skriva en sammanfattning.
Jag koncentrerar mig på vad som är relevant för diskussionen.
Bakgrund:
Japanska myndigheter hade observerat problem med spritdrivna bilar
sedan ett antal mer och mindre seriösa importör blandat
bilbränsle av diverse alkoholer (inte bara etanol) i
diverse olika inblandningar.
De ville veta huruvida alkoholinblandning i bensin kan orsaka ökad korrosion.
Testet:
Problemet är att det tar för lång tid att i en kontrollerad miljö
mäta påverkan som kan inträffa på några år sikt. Man vill därför
accelerera förloppet gm att spetsa till förutsättningar.
Man lade därför rena och kombinerade brickor av vanliga metaller i
de olika bränslena i lufttäta behållare och tryckkokade alltihop i
20 dygn. Som kontrollvätska hade man petroleumnafta.
Slutsatser:
Man kunde visa svårartad korrosion på aluminum med ren etanol
och med hög inblandning av etanol, medan nafta-bitarna var
opåverkade. Om man ökade mängden vatten i etanolbränslet
så blev korrosionen tvärt emot förväntat mindre än vid
ren sprit.
Kommentarer:
Genom att göra ett accelererat labtest där förutsättningar
avviker från verkliga förhållanden så blir slutsaten att de
KAN (= MAY, som det står i rapporten) det alkohol orsaka
förhöjd korrossion i bränslesystemet.
Det huvudsakliga kritiken jag skulle vilja peka på är:
- Vad motsvarar de extrema förhållanden för tidsrymd IRL?
Vi vet att vi får ett accelerat förlopp men inte hur accelererat.
Vi kan lätt vara långt utanför berörda delar normala livslängd.
- behållarna var syrefria vilket gynnar naftan eftersom alla
alkoholer innehåller syre i sig. I verkliga förhållanden
finns det alltid syre från omgivningen.
- Petroliumnaftan var av högre kvalitet än handelsbensin vilket gör den
tveksam som jämförelsebas i praktisk tillämpning.
Mina slutsater:
Till skillnad från myndigheterna har jag ingen skyldighet att skydda
medborgarna från sig själva. Jag behöver bara dra slutsater för personligt
bruk.
Som vanligt är det bra om man vet vad man gör särskilt när man sysslar
med brandfarliga vätskor. Sök på
svetsa och
bensintank i
mekforumet om ni vill ha tvärsäkra och livsfarliga råd.
Man kan befara en förhöjd korrosion, ja. Därför bör man kolla vad man har för
aluminiumdelar i bränslesystemet som kan ta skada.
Bränslepumpsdelar, tryckregulatorer och filterhus skulle jag titta närmare på.
Däremot så är insug och sprut inte så utsatta eftersom det är väldigt lite
bränsle och mycket luft. På förgasare bör man tömma flottörhuset när den ska
stå, men det gäller ju även om man kör på bensin.
Fortfarande är den största risken att bränsleblandningen blir för mager och
man därmed kan skada motorn. Så, om man inte kan justera och kontrollera
bränsleblandningen så bör man inte köra på höga inblandningar etanol.
Jag har bredbandslambda, justerbar tryckregulator och programvara för
att mappa om Marelli-datorn på min hoj, så jag planerar att gmföra mitt
projekt.