Etanolkonvertera mc?

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
gthyni skrev:
Jo tack,
du har gjort ett påstående och vi vill ha faktaunderlag.

Har ju förvisso inte sätt dig heller leverera så mycket faktaunderlag.
Om du är intreserad kan du köpa artikelen: http://www.sae.org/servlets/productDetail
PROD_TYP=PAPER&PROD_CD=2005-01-3708

Från "Japan Automobile Research Institute"
för 12$ om du vill ha lite hård fakta om etanols påverkan av material som finns i bränslelinor.

Men var inte ett :arsele o var öppen för lite andra infallsvinklar. Om etanol var bara bra så hade det förmodligen används mer än vad det gör, eller.

För att trimma o överladda med e det gött! Både hojar o :fyllisar. :) Dock e det inget undermedel för miljön :( Inte heller är det mumma för bränslelinor....

Ses på vägen /C
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Javulen skrev:
Dock e det inget undermedel för miljön :( Inte heller är det mumma för bränslelinor....

Allt som tål bensin tål Etanol, framförallt E85. Kanske inte i 100 år men en bil lever inte längre än 7-10år. Å hur många gammla bilar han man inte bytt soppaledning, packningar i förgasare/insprut, soppa pumpar mm.

Ett bra skäl till E85 i std bil är att få bort beroendet utav oljeproducenterna (Opec), som idag härjar helt fritt på världsmarknaden. Först då när deras inflytande i bilindustrin börjar avta kan vi få se bra miljövänliga bilar som kan drivas på annat än olja. För varför ska en bil år 2000 dra 0,8-1l/mil när man klarade av detsamma för 100år sedan? Utvecklingen har ju stått still pga någon konstig anledning? Bilar har byggts och testats, sedan har projekten helt enkelt bara försvunnit, dött ut eller av annan anledning tystats ner.

Ottos motor byggdes faktist fört för att gå på etanol. Sen modifierades den till olja. Otto hade egna etanolfabriker och planer på flera.

Edit: Jag är ju bara glad amatör som inte kan något utan provar mej fram. Övning ger färdighet.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Javulen skrev:
Har ju förvisso inte sätt dig heller leverera så mycket faktaunderlag.
Om du är intreserad kan du köpa artikelen: http://www.sae.org/servlets/productDetail
PROD_TYP=PAPER&PROD_CD=2005-01-3708

Från "Japan Automobile Research Institute"
för 12$ om du vill ha lite hård fakta om etanols påverkan av material som finns i bränslelinor.

OK, jag har köpt den och ska läsa ikväll om jag orkar.

Jag har redovisat vad jag gjort och tänkt göra och mina
erfarenheter och mer kommer när jag kommer igång med
vinterns projekt. Ska också sammanfatta vad som står i
rapporten när jag smält den.

Du kommer, som forskare, och sågar ner folks entusiasm
Du vill inte ge oss faktaunderlag utan hänvisar oss till
att köpa rapporter. Riktig kamrat, du.

Men var inte ett :arsele o var öppen för lite andra infallsvinklar. Om etanol var bara bra så hade det förmodligen används mer än vad det gör, eller.

Jag är öppen, men inte för tvärsäkra påståenden som sällan lr aldrig
kan underbyggas med fakta. Du borde som forskare känna till saker
som man måste redovisa sina källor och/eller egna resultat för att
man ska kunna granska dem och göra en egen bedömning.

Vid en snabb gmbläddring så la jag märke till att ordet may
användes här och där, men jag återkommer med ett referat.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Javulen skrev:
Dock e det inget undermedel för miljön :(

En av anledningarna till att man kör på etanol är väl för att det på sätt och vis är bra för miljön? Ökar inte halten CO2 i atmosfären.

Enligt Örjan Åslund, informationschef Saab Sverige så har man ett
annat material i packningar och ledningar (som motstår den korrosiva effekten från etanol) i den nya Saab 9-5an
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag körde min bil på e85, opel vectra 2000 16v -90. Bränsleinsprutningen verkade ställa in sig själv, lite svagare på låga varv men bättre knuff på höga varv. Den gick knappt att starta när det var under +10 grader ute och den drog 1,2-1,3 l/mil. Med bensin ligger den på 0.8-0.85 l/mil. Så det fanns inga fördelar i mitt fall
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu är jag uppe på en 90-100% E85 i tanken igen. Bilen som hade startsvårigheter vid 10+ startar precis som med bensin perfekt i 8minus? Jag la ju ner E85 åkandet pga kylan men nu verkar det funka kalas. Fråga mej inte varför men så är det.

Min motor 1,4L 75hk Inca drar ca 0,7-0,75L/mil så som jag kör den normalt med BF95 i tanken, med 100% E85 i tanken går den på 0,85-0,9L/mil då jag kör liknande som med bensin. Vad den tar ren landsvägskörning med E85 vet jag inte, har inte haft förmånen att få prova det.

Bilen går bra mycket bättre nu med E85 jmf mot bensin(framför allt på lite högre varv), tidigare var det ingen skillnad.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Helgens knep & knåp klar. (tror jag) Räkna på soppan här (kräver Flash 8)

Skärmdump:

screen338_381.jpg
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
MagnusK skrev:

Så kalas var det nog kanske inte :gnissla Jag hjärnsläppade rejält och ingen hänsyn till skillnader i densitet, mellan bränslen togs. De olika bränslens stokastiska värden är ju baserade på vikt. Man vill ju ha en faktor i volym och som går hand i hand med t ex duty cycle på en insprut-hoj.

Ny (och fixad) version här.
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Alltså.. Många fina teorier och historier hit och dit. Det jag mest undrar och som jag inte fått nått rejält svar på i tråden är:

Skulle jag, utan att ändra ett piss och utan att det skadade något, kunna köra min CBR1000RR eller min Audi 2,7 Turbo på hälften E85?

Är det någon som vet?
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Biturbo skrev:
Alltså.. Många fina teorier och historier hit och dit. Det jag mest undrar och som jag inte fått nått rejält svar på i tråden är:

Som så ofta, så vet man bäst själv, efter att ha skaffat nödvändig bakgrundsinfo. Delar finns i denna tråd. Om du även läser andra trådar samt tar med information om just din MC och bil i bedömningen, så tror jag att du med hyfsat god precision, bäst bedömmer det själv.

(Och om du undrar om svaret var "rejält", så är svaret absolut ja.)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
yonsson skrev:
Nu när bensinpriset är tokhögt så har jag funderat på en sak. Självklart drabbas ju inte motorcyklar lika illa som bilar eftersom dom flesta förbrukar mindre än en bil och inte körs så långt som bilar, men ändå...


-Är det möjligt?
-Vem gör det?
-Hur görs det?
-Vad kostar det?
-Vad är nackdelarna?

etanol levererar mer kraft till följden av högre bränsle förbrukning. 30 % mer bränsle än bensin så priset är kanske rätt likt. Men jag tycker man borde tänka mer på miljön än på priset.

Har "alternativa" bränslen som projektarbete.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
rapport-rapport

Jag har läst genom rapporten ett par gånger men inte haft
tid på senaste att skriva en sammanfattning.
Jag koncentrerar mig på vad som är relevant för diskussionen.

Bakgrund:
Japanska myndigheter hade observerat problem med spritdrivna bilar
sedan ett antal mer och mindre seriösa importör blandat
bilbränsle av diverse alkoholer (inte bara etanol) i
diverse olika inblandningar.
De ville veta huruvida alkoholinblandning i bensin kan orsaka ökad korrosion.

Testet:

Problemet är att det tar för lång tid att i en kontrollerad miljö
mäta påverkan som kan inträffa på några år sikt. Man vill därför
accelerera förloppet gm att spetsa till förutsättningar.
Man lade därför rena och kombinerade brickor av vanliga metaller i
de olika bränslena i lufttäta behållare och tryckkokade alltihop i
20 dygn. Som kontrollvätska hade man petroleumnafta.

Slutsatser:

Man kunde visa svårartad korrosion på aluminum med ren etanol
och med hög inblandning av etanol, medan nafta-bitarna var
opåverkade. Om man ökade mängden vatten i etanolbränslet
så blev korrosionen tvärt emot förväntat mindre än vid
ren sprit.

Kommentarer:

Genom att göra ett accelererat labtest där förutsättningar
avviker från verkliga förhållanden så blir slutsaten att de
KAN (= MAY, som det står i rapporten) det alkohol orsaka
förhöjd korrossion i bränslesystemet.

Det huvudsakliga kritiken jag skulle vilja peka på är:

- Vad motsvarar de extrema förhållanden för tidsrymd IRL?
Vi vet att vi får ett accelerat förlopp men inte hur accelererat.
Vi kan lätt vara långt utanför berörda delar normala livslängd.

- behållarna var syrefria vilket gynnar naftan eftersom alla
alkoholer innehåller syre i sig. I verkliga förhållanden
finns det alltid syre från omgivningen.

- Petroliumnaftan var av högre kvalitet än handelsbensin vilket gör den
tveksam som jämförelsebas i praktisk tillämpning.

Mina slutsater:

Till skillnad från myndigheterna har jag ingen skyldighet att skydda
medborgarna från sig själva. Jag behöver bara dra slutsater för personligt
bruk. :)

Som vanligt är det bra om man vet vad man gör särskilt när man sysslar
med brandfarliga vätskor. Sök på svetsa och bensintank i
mekforumet om ni vill ha tvärsäkra och livsfarliga råd. :död

Man kan befara en förhöjd korrosion, ja. Därför bör man kolla vad man har för
aluminiumdelar i bränslesystemet som kan ta skada.
Bränslepumpsdelar, tryckregulatorer och filterhus skulle jag titta närmare på.
Däremot så är insug och sprut inte så utsatta eftersom det är väldigt lite
bränsle och mycket luft. På förgasare bör man tömma flottörhuset när den ska
stå, men det gäller ju även om man kör på bensin.

Fortfarande är den största risken att bränsleblandningen blir för mager och
man därmed kan skada motorn. Så, om man inte kan justera och kontrollera
bränsleblandningen så bör man inte köra på höga inblandningar etanol.

Jag har bredbandslambda, justerbar tryckregulator och programvara för
att mappa om Marelli-datorn på min hoj, så jag planerar att gmföra mitt
projekt.
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ja tankade min Saab 9000-93 men 80% E85 o det gick åxå fint,
men jag tror att vi biter oss själva i svanen för att jag tyckte att bränsleförbrukningen ökade markant,, tror att det inte är så lönsamt som vi hoppas på.... tyvärr.

goodspeed skrev:
Jag tankade bilen med 40% e85 blandning i bensinen och körde Norrköping-Uppsala tur och retur utan problem. Bilen drog 0,8l/mil (9000 CS -92:a). :banana.

Eftersom man får ett högre oktantal vid etanolinblandningen så skulle kompressionen gå att höja i motorn. Men bilar från 92: brukar ju sakna den möjligheten så blir den liite slöare i axxet, vilket jag är beredd att stå ut med iom att kostnaderna blir så mycket lägre på långresor.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Från EPA. (pdf)

Det ser ju ut som stora skilnader i flamhastighet mellan bensin och etanol. I o f s en massa andra faktorer som påverkar men man bör ju kunna gissa att eventuellt skulle man kunna sänka tändning med etanol och vinna vrid p g a minskad och kortare tryckstegring innan TDC?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
#Olsson# skrev:
eventuellt skulle man kunna sänka tändning med etanol och vinna vrid p g a minskad och kortare tryckstegring innan TDC?
Det skulle vara intressant att se hur hastigheten varierar med temperatur. Det jag hört/läst är att man snarare måste höja tändningen, och det antagligen p.g.a. att temperaturen sjunker mer när etanol förångas än bensin.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Bearing skrev:
2087233 Det skulle vara intressant att se hur hastigheten varierar med temperatur. Det jag hört/läst är att man snarare måste höja tändningen p.g.a. att temperaturen sjunker mer när etanol förångas än bensin.

Jag känner igen det också. Det vanliga problemet; tusen faktorer som går åt olika håll. Vad blir produkten av det?

edit: Jag har även för mig att det påstås att Etanol brinner långsamt. Hur är det egentligen? :va
 
Last edited:

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Etanol i en R1a

Tänkte bara passa på att höra om någon testat etanol i en R1a med förgastare? modifieringar ?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top