Ett djävla gnällande på motorcyklister

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
bara att inse att vi är ett jagat villebråd , välkommen till sverige! här tar vi den lätta vägen till lösningarna !!..

satt o läste MC Folket häromdan på jobbet där det diskuterades Sporthojar, kärringen som är politiker för M och hade väl något finger med i nya försäkringsjoxet ville ha ett totalförbud av vad hon kallade för "farliga motorcyklar" .. men hon kunde inte peka ut vad en farlig motorcykel är :va
en motorcykel är lika farlig som en kökskniv , men använder du den fel blir den farlig ...

sedan är media ett stort hot mot MC kollektivet, 4 döda i MC olyckor, men just att det var någon som körde cross mmm .. media har ett grymt maktgrepp .. tänk bara bara hur mycket Aftonbladet skulle sälja om man hade en löpsedel "KRIS I REGERINGEN, REINFELDT SÖG AV ANDERS BORG I TALARSTOLEN" ... då snackar vi ett par miljoner mer sålda tidningar ...

har en bror som jobbar som växlare på centralen i Malmö, dödstalet för folk som tar livet av sig genom att ställa sig framför ett tåg är skyhöga .. men det döljer man gärna genom att inte skriva det i tidningarna , bara utanför Ystad där jag bor har 2 st tagit livet av sig på kort tid genom att ställa sig på spåret , men har inte stått ett ljud i tidningen om det ... och läste något att man funderade på att sätta ut kameror längs spåren likt dem man han längs vägarna nu ... men herregud ... :huvet

kan se det framför mig :) .. sitter en kille o kollar olika kameror i sverige, han ser en utanför Örebro som trampar ut på spåret, 12.05 tåget kommer om 45 sekunder .. ja ... han kallar upp närmsta polis som är 15 minuter från platsen ... hmmm ... ännu ett bra sätt att slösa bort miljarder på skit !!

samma när det gäller att man ska ha reg. skylt fram på motorcykel .. vad hjälper det när man kör på vägar det inte sitter kameror .. hmm .. där jag kört i sommar har jag inte sett en enda!!

hade en intressant diskution med min mosters man som tidigare satt som Socialdemokratiskt kommunalråd i en grannkommun till Malmö , diskuterade bl.a trafikförsäkringen ... han sa rakt att det pengarna som kommer in från det går rakt in i stadskassan för att täcka upp alla andra hål dom har gjort med att sänka skatter mm ... han sa även att det diskuterades inom S men då hade man knappast gjort som M , att ta ut det över en speciell grupp som man gör nu ... sen att låginkomsttagare ska få 200 mer i månaden ... men vad är 200:- idag 4,5 öl på krogen .. yippie .. men sen i slutändan får man väl betala 500:- för dom 200;- ....

nu har jag säkert tröttat ut nån jävel o retat upp en annan :) men är duktigt trött efter 11 timmars dag på jobbet , men kan inte sluta reta mig på alla korkade och oigenomtänkta förslag som alla förståsigpåare inom regering o mojs kommer på ...

kör försiktigt!!

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
RF 900 R -95

Frågan är ju hur bromstekniken kan vara anledning till det ökade antalet döda när antalet döda per motorcykel faktiskt har sjunkit. Det borde ju vara det ökade antalet motorcyklar och därmed den ökade sannolikheten för dödsolyckor med mc som är orsaken, eller?

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Diskussion självmordsproblematik versus trafiksäkerhet är mycket intressant. Alla vet att det är större risk att en enskild ung kille tar livet av sig än att denne dör i trafiken men ändå är det knäpptyst om detta. Politiker vågar helt enkelt inte nysta i självmorden, trafikmiljön är mycket harmlösare och konkretare att angripa. Enklare, för att vara cynisk. Det förhåller sig nämligen så att om man börjar nysta i självmord och dess bakomliggande orsaker så kommer man få problem, eftersom självmordsfrekvensen påverkas av hela samhället och dess struktur. Det kommer komma fram så otroligt mycket ruttet om samhällets fundamentala förhållande, och det kommer i sin tur kosta alldeles för mycket, politiskt och ekonomiskt, att ingen vågar ta tag i det.

/perris

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
RF 900 R -95
Det jag störde mig på i Aftonblades senaste "MC-chock" var deras formulering angående den tragiska olyckan i Värmland då två personer dog vid en omkörning.

Utan att på något vis kunna veta orsaken, så vräker de ur sig att föraren inte kunde styra tillbaka på sin körbana för att motorcykeln blev för tung. Förlåt mig, men hur kan den bli för tung? I mina ögon torde det snarare vara så förarens styrteknik som är orsaken, (jag vill dock inte uttala mig huruvida detta skulle varit orsak till olyckan). Men, det är inte objektiv journalistik, utan en propaganda med ett uträknande, i det närmaste sublimalt budskap. Man får ganska lätt uppfattningen av att motorcyklar idag är för stora och väger för mycket för att kunna hanteras, och att detta är orsaken till olyckor. Att lättare, effektsvagare motorcyklar skulle vara säkrare.

/perris
Men alla motorcyklar ändrar väl massa hit o dit när man kör!!?? :rolleyes:

Däremot så ändrar de rörelseenergi när farten ändras och blir mer eller mindre svårstyrda på grund av det. Vilka fysiker de är journaisterna:tummenupp

Diskussion självmordsproblematik versus trafiksäkerhet är mycket intressant. Alla vet att det är större risk att en enskild ung kille tar livet av sig än att denne dör i trafiken men ändå är det knäpptyst om detta. Politiker vågar helt enkelt inte nysta i självmorden, trafikmiljön är mycket harmlösare och konkretare att angripa. Enklare, för att vara cynisk. Det förhåller sig nämligen så att om man börjar nysta i självmord och dess bakomliggande orsaker så kommer man få problem, eftersom självmordsfrekvensen påverkas av hela samhället och dess struktur. Det kommer komma fram så otroligt mycket ruttet om samhällets fundamentala förhållande, och det kommer i sin tur kosta alldeles för mycket, politiskt och ekonomiskt, att ingen vågar ta tag i det.

/perris
Och hur många självmord motverkas genom rolig mc-körning?

Last edited:

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Nu är det ett inslag på nyheterna i svt där man beklagar sig över den skrämmande höga hastigheten bland motorcylister.
I själva verket är snitthastigheten i stort sett densamma för bilar/mc i Sverige.

Men nu var det ju motorcyklar man vill förbjuda, inte bilar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu har NTF sålt sin själ till aftonbladet...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article619098.ab
Han blev nog ledsen när han inte fick nån moppe av mamma, den där thomas carlsson :mad: Han verkar ju inte ha alla paddlar i vattnet iaf. Jag tycker SMC ska mäta motorcyklar under rusningstrafik och bilar sent på kvällen på Essingeleden, så får vi se vilka som kör lagligast, för låg hastighet är ju automatiskt jättesäkert :huvet Å statistik visar alltid sanningen! :rolleyes:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi kan gnälla hur mycket som helst, vi kan klaga på statistik, vi kan hitta orsaker till allt möjligt, förklaringar till varför saker händer, klaga på tidningar och politiker...
Men faktum kvarstår, vi som kollektiv sköter oss inte, vi kör för fort till exempel, det är ett faktum. Sen spelar det ingen roll om bilarna kör lika fort eller fortare.

Det är ett drev som går, vi är förföljda av politiker, media, poliser och svensson i sin Skoda, det är också ett faktum.
Visst f-n är det orättvist om vi jämför med självmord och rökning, men hallå, välkommen till livet, livet är orättvist ibland.
Ingenting kommer att förändras förrän vi själva förändrar oss. Så länge vi beter oss, kör för fort, stuntar i stan, kör om bilisterna på bakhjulet, kör ifrån poliser och kör ihjäl oss på spektakulära sätt så blir vi utsatta för drevet. Så fort man väljer att röra sej utanför samhällets normer så kommer förföljelsen som ett brev på posten, så har det varit i tusen år, det är ingenting konstigt med det.

Sluta gnäll med olika förklaringar, börja med att sluta bete oss och köra ihjäl oss, det är det ENDA som kan förändra situationen, hur tråkigt det än är.
Jag skriver "Oss" eftersom jag själv är en lika god kålsupare, jag tycker att det är precis lika skoj som alla andra att köra fort, köra på bakhjulet och bete mej. Det här inlägget är riktat till mej själv också tyvärr...

Så länge vi fortsätter med samma beteende så gräver vi våran egen grav, både bokstavligt och bildligt talat...det är också ett faktum...

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
Vi kan gnälla hur mycket som helst, vi kan klaga på statistik, vi kan hitta orsaker till allt möjligt, förklaringar till varför saker händer, klaga på tidningar och politiker...
Men faktum kvarstår, vi som kollektiv sköter oss inte, vi kör för fort till exempel, det är ett faktum. Sen spelar det ingen roll om bilarna kör lika fort eller fortare.

Det är ett drev som går, vi är förföljda av politiker, media, poliser och svensson i sin Skoda, det är också ett faktum.
Visst f-n är det orättvist om vi jämför med självmord och rökning, men hallå, välkommen till livet, livet är orättvist ibland.
Ingenting kommer att förändras förrän vi själva förändrar oss. Så länge vi beter oss, kör för fort, stuntar i stan, kör om bilisterna på bakhjulet, kör ifrån poliser och kör ihjäl oss på spektakulära sätt så blir vi utsatta för drevet. Så fort man väljer att röra sej utanför samhällets normer så kommer förföljelsen som ett brev på posten, så har det varit i tusen år, det är ingenting konstigt med det.

Sluta gnäll med olika förklaringar, börja med att sluta bete oss och köra ihjäl oss, det är det ENDA som kan förändra situationen, hur tråkigt det än är.
Jag skriver "Oss" eftersom jag själv är en lika god kålsupare, jag tycker att det är precis lika skoj som alla andra att köra fort, köra på bakhjulet och bete mej. Det här inlägget är riktat till mej själv också tyvärr...

Så länge vi fortsätter med samma beteende så gräver vi våran egen grav, både bokstavligt och bildligt talat...det är också ett faktum...

:tummenupp absolut håller med:tummenupp

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07

Och hur många självmord motverkas genom rolig mc-körning?

Detta anser jag faktiskt vara ett utomordentligt bra argument. Som sagts tidigare på detta forum så var ju "att köra mc" det mest populära svaret i Svenska kyrkans enkätundersökning på ämnet "Vad är meningen med livet?". Inte "familjen", "Gud", "knulla", "tjejer", "kriminella anabola-killar", "mina barn", "jobba". Nej, "köra mc" var det folk tyckte var meningen med livet. Jag är helt övertygad om att motorcyklar även räddar liv.

DESSUTOM...

kollar man noga på statistiken ser man att vi mc-förare kör mindre än 10 kilometer i timmen snabbare än bilar i alla hastigheter. Är det verkligen en sådan jävla grej...? Jag tror att vi återigen har fått en svår släng av den svenska avundsjukan: Får inte jag köra hoj för min fru som har haft kronisk huvudvärk i 23 år varför hon inte släppt till en gång, jag kör en lila Volvo 940 från -94, det mest spännade jag gjort sedan Tjernobyl var att vara ute och supa med grabbarna när frugan låg på sjukhus pga blindtarmsinflammation, DÅ SKA INGEN JÄVEL FÅ KÖRA HOJ! :finger

Men det är min högst personliga teori...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Detta anser jag faktiskt vara ett utomordentligt bra argument. Som sagts tidigare på detta forum så var ju "att köra mc" det mest populära svaret i Svenska kyrkans enkätundersökning på ämnet "Vad är meningen med livet?". Inte "familjen", "Gud", "knulla", "tjejer", "kriminella anabola-killar", "mina barn", "jobba". Nej, "köra mc" var det folk tyckte var meningen med livet. Jag är helt övertygad om att motorcyklar även räddar liv.

DESSUTOM...

kollar man noga på statistiken ser man att vi mc-förare kör mindre än 10 kilometer i timmen snabbare än bilar i alla hastigheter. Är det verkligen en sådan jävla grej...? Jag tror att vi återigen har fått en svår släng av den svenska avundsjukan: Får inte jag köra hoj för min fru som har haft kronisk huvudvärk i 23 år varför hon inte släppt till en gång, jag kör en lila Volvo 940 från -94, det mest spännade jag gjort sedan Tjernobyl var att vara ute och supa med grabbarna när frugan låg på sjukhus pga blindtarmsinflammation, DÅ SKA INGEN JÄVEL FÅ KÖRA HOJ! :finger

Men det är min högst personliga teori...

Jag tycker din signatur säger det mesta. Lever vi i ett land eller i ett skämt?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Min lilla reflektion. Var igår inblandad i en trafikolycka men min MC. Jag körde på en 50-väg i centrala JKPG. Har kört där fleragånger tidigare. Skall poängteras att jag verkligen höll 50, mötte en polisbil ca 30s före, så jag var rätt fokuserad på hastigheten. Helt plötsligt svänger en bil ut några meter framför mig varvid jag tyvärr bromsar och troligtvis försöker väja samtidigt (Vad var min ABS?). och jag går omkull. Jag träffar bilen med min högra fot. Har lite ont i kroppen idag. Efterspelet blev att han gång på gång försökte påkalla att jag hade kört för fort. Att han inte var tillräckligt observant och försökte skylla det på mig säger det mesta. VI KOMMER ALLTID ATT BLI BESKYLLDA AV BILKOLLEKTIVET!!

PS. Han hade väjningsplikt.

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
köra fort å fort

om nu makten utgår från folket (vilket står i grundlagen) och folket vill köra fortare än politikerna vill .... är det då inte upp till folket att få till en ändring...

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02

Bästa inlägget i denna tråd hittills!

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
När jag syftar på bilkollektivet(den stora massan) är det naturligtvis på samma sätt som att jag blir klassad som en av MC-kollektivet!!!!! Jag körde lagligt men ÄNDÅ BLEV JAG ANKLAGAD FÖR ATT KÖRA FÖR FORT. P.g.a. min MC. Inte FAAN skall jag stå till svars för andras ouppmärksamhet.

PS. Jag kör bil ocksååå!!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...