GSXR1100R
The older i get the faster i was
Jävla heter det
Kanske det finns en annledning när man läser detta: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=891419&lid=puff_891448&lpos=lasmer
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=891015&lid=puff_891448&lpos=extra_0
Men alla motorcyklar ändrar väl massa hit o dit när man kör!!??Det jag störde mig på i Aftonblades senaste "MC-chock" var deras formulering angående den tragiska olyckan i Värmland då två personer dog vid en omkörning.
Utan att på något vis kunna veta orsaken, så vräker de ur sig att föraren inte kunde styra tillbaka på sin körbana för att motorcykeln blev för tung. Förlåt mig, men hur kan den bli för tung? I mina ögon torde det snarare vara så förarens styrteknik som är orsaken, (jag vill dock inte uttala mig huruvida detta skulle varit orsak till olyckan). Men, det är inte objektiv journalistik, utan en propaganda med ett uträknande, i det närmaste sublimalt budskap. Man får ganska lätt uppfattningen av att motorcyklar idag är för stora och väger för mycket för att kunna hanteras, och att detta är orsaken till olyckor. Att lättare, effektsvagare motorcyklar skulle vara säkrare.
/perris
Och hur många självmord motverkas genom rolig mc-körning?Diskussion självmordsproblematik versus trafiksäkerhet är mycket intressant. Alla vet att det är större risk att en enskild ung kille tar livet av sig än att denne dör i trafiken men ändå är det knäpptyst om detta. Politiker vågar helt enkelt inte nysta i självmorden, trafikmiljön är mycket harmlösare och konkretare att angripa. Enklare, för att vara cynisk. Det förhåller sig nämligen så att om man börjar nysta i självmord och dess bakomliggande orsaker så kommer man få problem, eftersom självmordsfrekvensen påverkas av hela samhället och dess struktur. Det kommer komma fram så otroligt mycket ruttet om samhällets fundamentala förhållande, och det kommer i sin tur kosta alldeles för mycket, politiskt och ekonomiskt, att ingen vågar ta tag i det.
/perris
Inga, antagligen? Eller vad menar du?Och hur många självmord motverkas genom rolig mc-körning?
Vi kan gnälla hur mycket som helst, vi kan klaga på statistik, vi kan hitta orsaker till allt möjligt, förklaringar till varför saker händer, klaga på tidningar och politiker...
Men faktum kvarstår, vi som kollektiv sköter oss inte, vi kör för fort till exempel, det är ett faktum. Sen spelar det ingen roll om bilarna kör lika fort eller fortare.
Det är ett drev som går, vi är förföljda av politiker, media, poliser och svensson i sin Skoda, det är också ett faktum.
Visst f-n är det orättvist om vi jämför med självmord och rökning, men hallå, välkommen till livet, livet är orättvist ibland.
Ingenting kommer att förändras förrän vi själva förändrar oss. Så länge vi beter oss, kör för fort, stuntar i stan, kör om bilisterna på bakhjulet, kör ifrån poliser och kör ihjäl oss på spektakulära sätt så blir vi utsatta för drevet. Så fort man väljer att röra sej utanför samhällets normer så kommer förföljelsen som ett brev på posten, så har det varit i tusen år, det är ingenting konstigt med det.
Sluta gnäll med olika förklaringar, börja med att sluta bete oss och köra ihjäl oss, det är det ENDA som kan förändra situationen, hur tråkigt det än är.
Jag skriver "Oss" eftersom jag själv är en lika god kålsupare, jag tycker att det är precis lika skoj som alla andra att köra fort, köra på bakhjulet och bete mej. Det här inlägget är riktat till mej själv också tyvärr...
Så länge vi fortsätter med samma beteende så gräver vi våran egen grav, både bokstavligt och bildligt talat...det är också ett faktum...
Och hur många självmord motverkas genom rolig mc-körning?
Detta anser jag faktiskt vara ett utomordentligt bra argument. Som sagts tidigare på detta forum så var ju "att köra mc" det mest populära svaret i Svenska kyrkans enkätundersökning på ämnet "Vad är meningen med livet?". Inte "familjen", "Gud", "knulla", "tjejer", "kriminella anabola-killar", "mina barn", "jobba". Nej, "köra mc" var det folk tyckte var meningen med livet. Jag är helt övertygad om att motorcyklar även räddar liv.
DESSUTOM...
kollar man noga på statistiken ser man att vi mc-förare kör mindre än 10 kilometer i timmen snabbare än bilar i alla hastigheter. Är det verkligen en sådan jävla grej...? Jag tror att vi återigen har fått en svår släng av den svenska avundsjukan: Får inte jag köra hoj för min fru som har haft kronisk huvudvärk i 23 år varför hon inte släppt till en gång, jag kör en lila Volvo 940 från -94, det mest spännade jag gjort sedan Tjernobyl var att vara ute och supa med grabbarna när frugan låg på sjukhus pga blindtarmsinflammation, DÅ SKA INGEN JÄVEL FÅ KÖRA HOJ!
Men det är min högst personliga teori...
VI KOMMER ALLTID ATT BLI BESKYLLDA AV BILKOLLEKTIVET!!
PS. Han hade väjningsplikt.
Bilkollektivet? Jag kör bil varje dag. Är jag en av dåm?
Vi kan gnälla hur mycket som helst, vi kan klaga på statistik, vi kan hitta orsaker till allt möjligt, förklaringar till varför saker händer, klaga på tidningar och politiker...
Men faktum kvarstår, vi som kollektiv sköter oss inte, vi kör för fort till exempel, det är ett faktum. Sen spelar det ingen roll om bilarna kör lika fort eller fortare.
Det är ett drev som går, vi är förföljda av politiker, media, poliser och svensson i sin Skoda, det är också ett faktum.
Visst f-n är det orättvist om vi jämför med självmord och rökning, men hallå, välkommen till livet, livet är orättvist ibland.
Ingenting kommer att förändras förrän vi själva förändrar oss. Så länge vi beter oss, kör för fort, stuntar i stan, kör om bilisterna på bakhjulet, kör ifrån poliser och kör ihjäl oss på spektakulära sätt så blir vi utsatta för drevet. Så fort man väljer att röra sej utanför samhällets normer så kommer förföljelsen som ett brev på posten, så har det varit i tusen år, det är ingenting konstigt med det.
Sluta gnäll med olika förklaringar, börja med att sluta bete oss och köra ihjäl oss, det är det ENDA som kan förändra situationen, hur tråkigt det än är.
Jag skriver "Oss" eftersom jag själv är en lika god kålsupare, jag tycker att det är precis lika skoj som alla andra att köra fort, köra på bakhjulet och bete mej. Det här inlägget är riktat till mej själv också tyvärr...
Så länge vi fortsätter med samma beteende så gräver vi våran egen grav, både bokstavligt och bildligt talat...det är också ett faktum...
Bästa inlägget i denna tråd hittills!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |