Jag tror tre saker:
- Det går att ha en hård debatt i sak, utan att samtidigt agera som en skitstövel, bidra till att underblåsa hat och överdriven misstro mot såväl motståndare, media, demokratiska institutioner osv. Det handlar om ren anständighet.
- Att göra motsatsen till 1 undergräver människors tilltro till politiken och i förlängningen demokratins funktion. Demokrati innebär inte bara att den som vinner flest väljare kan styra landet, utan också att de som inte vinner kan tolerera resultatet och behålla tilltron till den demokratiska processen
- Agerandet verkar nu straffa sig med tanke på valresultatet och ifrågasättandet inte bara bland regeringspartierna utan också nu internt inom SD. Men som sagt, vi får se. Skall bli intressant att se eftervalsanalyserna.
1.
Absolut men det saknas inom politiken eftersom S mfl hatar, ljuger och har dessutom förstört vår trygghet, välfärd och säkerhet. Så ingen normal människa har tid att bry sig om tonalitet och liknande pk-trams.
2.
Se 1 och tänk på Morgan och Strandhäll.
3.
Man kan dra till med vilken förklaring man vill men den är ändå en gissning och kommer vara delvis rätt och delvis fel.
Jag tror V ökade för att kvinnor i högre grad är känslobaserade och det känns bättre med Noshi än med Demirok, precis som det förut kändes bättre med Annie än med Jonas.
Jag kommer ha rätt och jag kommer ha fel.
SD minskade sannolikt pga att deras väljarbas minskar (andel invandrare ökar och de röstar i lägre grad på SD, dock dubbelt så ofta som de gör på folkpartiet vilket säger mycket), att folk ogillar tv4 grejen vare sig den är korrekt återgiven eller inte, att SD väljare är lata i EU valet, och flera andra skäl.