EU-valet 2024

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, där och sossar antagligen.
Har inte sett hur val strömmarna gått.
Vad jag såg så minskade c med ungefär samma som mp ökade med men än så länge är det fria fantasier, om tjugosex minuter kommer första räkningen.
Har en kompis som brukar räkna, det kryllar av vänsterideologer där så det blir nog ungefär som det är sagt efter att de "räknat" klart.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag får inte gå och lägga mig. Camilla har köpt en påse bilar och en chokladkaka till mig, och nu väntar vi på 'resultatet'. Det känns som nyår, man bara väntar på smällarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är svt i Berlin och är bekymrade, rent av ledsna. 😆
Svt orkar inte ens låtsas att de är opolitiska längre.
Klimat klimat klimat, bla bla bla.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gissar på justeringar upp mot 3% jämfört med valu.
Vad händer med mandaten om L halkar ur tex?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kan nog vara nyttigt för SD att åka på en motgång och ta det som en möjlighet att fundera över vad de själva kan förbättra. Eller… jag hoppas att de tar det på det sättet och inte ”gör en Trump” i svensk tappning, annars har vi nog en regeringskris under uppsegling.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
annars har vi nog en regeringskris under uppsegling.
Det har vi haft dom senaste 30 åren. Och det kan bara hända i ett land som Sverige, där vi alla är så 'civiliserade'.

Hur som helst, det gick inte som jag hade hoppats. Jag var verkligen inställd på ett skifte, en ny tid med ny regim där storstan blir en komplex bur med övervakning och sporadiska kontroller, fler avgifter och spärrar, där du får göra lögndetektortest innan du åker t-bana, visitationszoner, flygande drönare som filmar allt och alla, typ Blade Runner.

Nu blir det istället nåt slags dagis där miljötanter kommer stirra anklagande på mig, och ungdomarna fostras till små rädda miljö-nassar som glor ner i mobilen varje gång dom blir osäkra och behöver 'vägledning' av alsmäktiga internet. Feta små lattemammor som skriker på mig att jag skitar ner *deras luft*! Fler och farligare cykelfiler i trafiken med småbarnsföräldrar naivt självsäkra med tre cyklande ungar efter sig totalt orädda för vad som kan hända om bilisten tappar sin kaffe i knät. .. miljözoner där man bara för köra el-drivet. Jag låter hellre en polis tafsa mig mellan benen.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det har vi haft dom senaste 30 åren. Och det kan bara hända i ett land som Sverige, där vi alla är så 'civiliserade'.
…och dessa regeringskriser brukar leda till att vi får eller behåller vänsterstyre. Kan tycka att det vore bra att inte hamna där igen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan nog vara nyttigt för SD att åka på en motgång och ta det som en möjlighet att fundera över vad de själva kan förbättra. Eller… jag hoppas att de tar det på det sättet och inte ”gör en Trump” i svensk tappning, annars har vi nog en regeringskris under uppsegling.
Ja så kan det ju vara, de behåller sina mandat i alla fall. Ska bli intressant att se hur närmsta dagarna blir nu, mycket som snurrar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Men nu känns det ju som att jag inte känner svenska folket, vilka är vi? Varför röstar vi som vi gör? Hur kan det nånsin bli röd-grönt IGEN? Ligger folk och drömmer, eller bara super, äter godis och glömmer??
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Häpnadsväckande och förklarande. Vem kan rädda någon, (eller ett folk), som vill gå under?
Vem kan säga att de inte begrep vad de röstade på? Tänker på den glasartade blicken och det nervösa leendet hos alla de som kan beordras till urnorna och rösta mot sitt bättre vetande.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Men nu känns det ju som att jag inte känner svenska folket, vilka är vi? Varför röstar vi som vi gör? Hur kan det nånsin bli röd-grönt IGEN? Ligger folk och drömmer, eller bara super, äter godis och glömmer??
VALU ger viss guidning:



Många av de som röstat på V, MP och C verkar vara väljare som annars röstat på S. L har fått stödröster från framför allt moderater (eller de kanske röstat på L pga. efterspelet av trollgate).

Palestinafrågan och klimatet tror jag haft stor betydelse. Likaså att SD-förlorat sin status som någorlunda rumsrena eller iaf tolererbara hos väljare som är mer allmänborgerliga eller i mitten och det har missgynnat hela högersidan.

Noterar att i topp 10 över väljarnas viktigaste frågor fanns inte flyktingar/invandring alls med. Den visades i TV-sändningen på plats 10, men i redovisningen på svt.se har den ersatts av ekonomin. Båda iaf på 36%.

IMG_2028.png

Skulle tro att väljarströmmarna kors och tvärs varit betydligt större än resultatet ger sken av.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan nog vara nyttigt för SD att åka på en motgång och ta det som en möjlighet att fundera över vad de själva kan förbättra. Eller… jag hoppas att de tar det på det sättet och inte ”gör en Trump” i svensk tappning, annars har vi nog en regeringskris under uppsegling.
Kanske också kan vara en fundering över om trollfabrikerna var så bra.

Eller hanteringen av skandalen för den delen. (skyll allt på budbäraren, dvs TV4)

Kärnväljarna sväljer såklart allt, men utanför den gruppen är mer svårflörtade.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kanske också kan vara en fundering över om trollfabrikerna var så bra.

Eller hanteringen av skandalen för den delen. (skyll allt på budbäraren, dvs TV4)

Kärnväljarna sväljer såklart allt, men utanför den gruppen är mer svårflörtade.
Det är OK att bete sig som ett arsle så länge ingen berättar om det. Skulle någon berätta är felet hos den som öppnade munnen.
"Jamen Strandhäll då..." är inte ett bra argument för att bete sig som ett arsle.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kanske också kan vara en fundering över om trollfabrikerna var så bra.

Eller hanteringen av skandalen för den delen. (skyll allt på budbäraren, dvs TV4)

Kärnväljarna sväljer såklart allt, men utanför den gruppen är mer svårflörtade.
Ja det ligger nånting i uttrycket att SD:s största fiende är de själva.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top