EU vill förverka dina gamla fordon

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är faktiskt en sak jag kan tycka är helt ok, att man får besiktiga äldre bilar vartannat år. Är väl vettigt att även gamla fordon besiktigas?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är faktiskt en sak jag kan tycka är helt ok, att man får besiktiga äldre bilar vartannat år. Är väl vettigt att även gamla fordon besiktigas?
Tänker på det där varenda gång jag ser en gammal skruttig raggarbil.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det är faktiskt en sak jag kan tycka är helt ok, att man får besiktiga äldre bilar vartannat år. Är väl vettigt att även gamla fordon besiktigas?
Är de gamla besiktningsfria bilarna ett problem? I så fall vad är det för problem de myndigheten vill lösa? Har de inte tillräckligt med fordon att kontrollera och…helt obegripligt överförmynderi.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej.

Vadan denna fruktansvärda hunger för att reglera sina med(mot?)människor?
För att man inte har nåt intresse av sånt men är paragrafryttare så ingen annan heller ska hålla på med gamla fordon - blir sämre o sämre med all byråkrati å sen alla finniga snusläppar på besiktningen som vill banka med slagghackan på en renoverad finbil för att finna rost 🤬
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är väl föga förvånad att detta förslag kommer, jag har förutspått att detta skulle hända med besiktningsfriheten och kanske också skattebefrielsen. Tror jag skrivit tidigare att jag misstänker att man möjligen ska "veteranregistrera" och uppfylla vissa saker för att slippa besiktning och skatt.

Tror det allmänna intresset för veteranfordon på det stora hela är litet, sen finns det nog en grupp som utnyttjar detta, det är ju bara att se dessa "pilsenbilar" som är sönderhoppade och dom ska tydligen gärna också ha knäckt bakända för att vara riktigt häftiga som säkert drar till sig uppmärksamhet och kanske också helt riktigt bör kollas upp vad det gäller trafiksäkerheten.

Nästa sak är ju att det nog på vissa håll främst på bilsidan moddas friskt inom besiktningsbefrielsens ramar, det byts motorer, monteras turbo och kompressorer och moddas nog en del utan att det regbesiktas. Sen om det i sig är nåt större problem är väl tveksamt men man kan tänka mig att detta är nåt man kanske vill komma åt.

Utan att veta skulle jag nog tro att blir det besiktning på bilarna så blir det nog även besiktning på hojarna med för varför ska veteranhojar slippa besiktning om veteranbilar ska besiktas.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det kommer leda till att man SKITER i det! En polare slutade besikta sina hojar, blev stannad första gången för det efter 20 år…billigare med böter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det kommer leda till att man SKITER i det! En polare slutade besikta sina hojar, blev stannad första gången för det efter 20 år…billigare med böter.

Detta.

Kommer Ursula och talar om att ens raggarbil är förverkad eller måste tvångsskrotas så kommer det knappast att hindra någon från att glatt köra vidare.

Risken att bli stoppad i en poliskontroll är ju mindre än chansen att vinna en miljon på lotto utan att ens spela på lotto.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Är de gamla besiktningsfria bilarna ett problem? I så fall vad är det för problem de myndigheten vill lösa? Har de inte tillräckligt med fordon att kontrollera och…helt obegripligt överförmynderi.
För att många fullständigt skiter i reglerna som ju såklart gäller alla bilar även om man inte måste till besiktningen. Det är bilar som du och jag möter på vägen, eller våra ungar åker i.

Att fordon ska kollas då och då är en bra sak. Vi har så mycket möjligheter i Sverige med SFRO och att vi inte är förföljda med helfordonsgodkännandet som i andra länder. Att åka in på besiktning vartannat år med hobbybilen är en bra sak. En extra koll, med mätverktyg jag inte har hemma.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag är väl föga förvånad att detta förslag kommer, jag har förutspått att detta skulle hända med besiktningsfriheten och kanske också skattebefrielsen. Tror jag skrivit tidigare att jag misstänker att man möjligen ska "veteranregistrera" och uppfylla vissa saker för att slippa besiktning och skatt.

Tror det allmänna intresset för veteranfordon på det stora hela är litet, sen finns det nog en grupp som utnyttjar detta, det är ju bara att se dessa "pilsenbilar" som är sönderhoppade och dom ska tydligen gärna också ha knäckt bakända för att vara riktigt häftiga som säkert drar till sig uppmärksamhet och kanske också helt riktigt bör kollas upp vad det gäller trafiksäkerheten.

Nästa sak är ju att det nog på vissa håll främst på bilsidan moddas friskt inom besiktningsbefrielsens ramar, det byts motorer, monteras turbo och kompressorer och moddas nog en del utan att det regbesiktas. Sen om det i sig är nåt större problem är väl tveksamt men man kan tänka mig att detta är nåt man kanske vill komma åt.

Utan att veta skulle jag nog tro att blir det besiktning på bilarna så blir det nog även besiktning på hojarna med för varför ska veteranhojar slippa besiktning om veteranbilar ska besiktas.
Skattebefrielsen eller utsläppskontroll/regler oroar mig mer, framförallt den sista. Helt plötsligt ska alla fordon klara moderna avgaskrav, möjligtvis med undantag för ”historiska” fordon, vilket riskerar att snävt definieras som perfekta originalbilar. Det hade varit riktigt illa för fordonshobbyn, betydligt värre än återinförd besiktning för alla fordon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är de gamla besiktningsfria bilarna ett problem? I så fall vad är det för problem de myndigheten vill lösa? Har de inte tillräckligt med fordon att kontrollera och…helt obegripligt överförmynderi.

Gissningsvis så är det på förekommen anledning när tillräckligt många ”besiktningsbefriade” bilar i alltför dåligt skick brukskörs i trafiken… vilket man tyvärr ser nästan varje dag - och det var ju aldrig tanken.


Mvh
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Kanske att man skulle kunna ha en kontroll baserat på mil körda.

Det är helt orimligt att åka in och besikta hojen efter 2 år som du åkt 50 mil med, speciellt eftersom man servar och håller efter den så den inte ska förfalla.
Då kan man lika gärna skicka 700 spänn till dom i ett kuvert och slippa besväret att åka in. För det är dina pengarna dom vill ha.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
För att många fullständigt skiter i reglerna som ju såklart gäller alla bilar även om man inte måste till besiktningen. Det är bilar som du och jag möter på vägen, eller våra ungar åker i.

Att fordon ska kollas då och då är en bra sak. Vi har så mycket möjligheter i Sverige med SFRO och att vi inte är förföljda med helfordonsgodkännandet som i andra länder. Att åka in på besiktning vartannat år med hobbybilen är en bra sak. En extra koll, med mätverktyg jag inte har hemma.
Är det ett problem så borde det finnas statistik på att 50 år gamla bilar och äldre är trafikfarliga och inblandade i så många krockar med personskador och dödsfall att det krävs löpande kontroller. Hur ofta ser man ens 50 år gamla bilar som inte är minitiuöst underhållna av en stolt ägare? Visst halvruttna pilsnerbilar förekommer nån fredag i sthlm eller på årliga cruisingar men är de ens ett problem att de kräver adminstration, kontroll och kostnader för övriga laglydiga ägare, polisen kan fortfarande lagföra personer som framför trafikfarliga fordon?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är det ett problem så borde det finnas statistik på att 50 år gamla bilar och äldre är trafikfarliga och inblandade i så många krockar med personskador och dödsfall att det krävs löpande kontroller. Hur ofta ser man ens 50 år gamla bilar som inte är minitiuöst underhållna av en stolt ägare? Visst halvruttna pilsnerbilar förekommer nån fredag i sthlm eller på årliga cruisingar men är de ens ett problem att de kräver adminstration, kontroll och kostnader för övriga laglydiga ägare, polisen kan fortfarande lagföra personer som framför trafikfarliga fordon?
Yes och man kan fortfarande med ett "besiktningsbefriat" fordon via polisman bli förelagd att besiktiga igen. Mer besiktningsbefriade än så är de alltså inte idag heller.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gissningsvis så är det på förekommen anledning när tillräckligt många ”besiktningsbefriade” bilar i alltför dåligt skick brukskörs i trafiken… vilket man tyvärr ser nästan varje dag - och det var ju aldrig tanken.


Mvh
Ser du 50+ år gamla bilar som brukskörs nästan varje dag? Var BOR du egentligen 😀
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ser du 50+ år gamla bilar som brukskörs nästan varje dag? Var BOR du egentligen 😀
Volvo 240 kom ju 1975, så, ja, här uppe är det inte alls ovanligt med bilar äldre än den.
Det är ju dom som fortfarande går att hålla liv i, liksom Mercedes (oftast dieslar eftersom det finns god tillgång på gratis bränsle då).
Nyare bilar är mer sällsynta skulle jag säga, är dom typ 25år gamla, då kan ett litet fel göra att dom hamnar på skroten, eller blir stående på gården.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Volvo 240 kom ju 1975, så, ja, här uppe är det inte alls ovanligt med bilar äldre än den.
Det är ju dom som fortfarande går att hålla liv i, liksom Mercedes (oftast dieslar eftersom det finns god tillgång på gratis bränsle då).
Nyare bilar är mer sällsynta skulle jag säga, är dom typ 25år gamla, då kan ett litet fel göra att dom hamnar på skroten, eller blir stående på gården.
Ok här reagerar man verkligen om man ser en 70 talsbil i morgonköerna. En i månaden? Kanske. Jag är ändå sån som ”ser” sånt runt mig, av intresse. Det man kan se är typ Duett, gammal Passat kanske. Skäggig gubbe bakom ratten ”levnadskonstnär ”
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ok här reagerar man verkligen om man ser en 70 talsbil i morgonköerna. En i månaden? Kanske. Jag är ändå sån som ”ser” sånt runt mig, av intresse. Det man kan se är typ Duett, gammal Passat kanske. Skäggig gubbe bakom ratten ”levnadskonstnär ”
Ja, det ligger nog något i den reflektionen.
Här uppe är det mer ett normaltillstånd att klara sig själv.
Men vi lever som en kränkt minoritet, och det börjar avspegla sig på samhället.
Kolla bara hur många bilar som har ett reservhjul?
Och inte fan var det den skäggiga gubben i Duetten som tyckte att det var en lysande idé.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser du 50+ år gamla bilar som brukskörs nästan varje dag? Var BOR du egentligen

Ja här har vi en skillnad mellan landsändarna…

Compactmercor ser man om inte varje dag så åtminstone varje vecka. 123-or varje dag. Volvo 240-serien varje dag, 140- kanske någon gång i veckan. Då bor jag i ”storstan”. På landet är det mer vanligt med äldre bilar. Ofta rostfria! R16, Saab V4, Opel Rekord diesel, Peugeot 504/505, Saab 99/900 osv osv.


Mvh
 
Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Top