Tänker på det där varenda gång jag ser en gammal skruttig raggarbil.Det är faktiskt en sak jag kan tycka är helt ok, att man får besiktiga äldre bilar vartannat år. Är väl vettigt att även gamla fordon besiktigas?
Är de gamla besiktningsfria bilarna ett problem? I så fall vad är det för problem de myndigheten vill lösa? Har de inte tillräckligt med fordon att kontrollera och…helt obegripligt överförmynderi.Det är faktiskt en sak jag kan tycka är helt ok, att man får besiktiga äldre bilar vartannat år. Är väl vettigt att även gamla fordon besiktigas?
För att man inte har nåt intresse av sånt men är paragrafryttare så ingen annan heller ska hålla på med gamla fordon - blir sämre o sämre med all byråkrati å sen alla finniga snusläppar på besiktningen som vill banka med slagghackan på en renoverad finbil för att finna rostNej.
Vadan denna fruktansvärda hunger för att reglera sina med(mot?)människor?
Det kommer leda till att man SKITER i det! En polare slutade besikta sina hojar, blev stannad första gången för det efter 20 år…billigare med böter.
För att många fullständigt skiter i reglerna som ju såklart gäller alla bilar även om man inte måste till besiktningen. Det är bilar som du och jag möter på vägen, eller våra ungar åker i.Är de gamla besiktningsfria bilarna ett problem? I så fall vad är det för problem de myndigheten vill lösa? Har de inte tillräckligt med fordon att kontrollera och…helt obegripligt överförmynderi.
Skattebefrielsen eller utsläppskontroll/regler oroar mig mer, framförallt den sista. Helt plötsligt ska alla fordon klara moderna avgaskrav, möjligtvis med undantag för ”historiska” fordon, vilket riskerar att snävt definieras som perfekta originalbilar. Det hade varit riktigt illa för fordonshobbyn, betydligt värre än återinförd besiktning för alla fordon.Jag är väl föga förvånad att detta förslag kommer, jag har förutspått att detta skulle hända med besiktningsfriheten och kanske också skattebefrielsen. Tror jag skrivit tidigare att jag misstänker att man möjligen ska "veteranregistrera" och uppfylla vissa saker för att slippa besiktning och skatt.
Tror det allmänna intresset för veteranfordon på det stora hela är litet, sen finns det nog en grupp som utnyttjar detta, det är ju bara att se dessa "pilsenbilar" som är sönderhoppade och dom ska tydligen gärna också ha knäckt bakända för att vara riktigt häftiga som säkert drar till sig uppmärksamhet och kanske också helt riktigt bör kollas upp vad det gäller trafiksäkerheten.
Nästa sak är ju att det nog på vissa håll främst på bilsidan moddas friskt inom besiktningsbefrielsens ramar, det byts motorer, monteras turbo och kompressorer och moddas nog en del utan att det regbesiktas. Sen om det i sig är nåt större problem är väl tveksamt men man kan tänka mig att detta är nåt man kanske vill komma åt.
Utan att veta skulle jag nog tro att blir det besiktning på bilarna så blir det nog även besiktning på hojarna med för varför ska veteranhojar slippa besiktning om veteranbilar ska besiktas.
Är de gamla besiktningsfria bilarna ett problem? I så fall vad är det för problem de myndigheten vill lösa? Har de inte tillräckligt med fordon att kontrollera och…helt obegripligt överförmynderi.
På något sätt så tror jag att "Pilsnerbil"-kulturen medför mer personskador och kostnader för samhället genom leverskador, än på grund av skicket på bilarna...Tänker på det där varenda gång jag ser en gammal skruttig raggarbil.
Är det ett problem så borde det finnas statistik på att 50 år gamla bilar och äldre är trafikfarliga och inblandade i så många krockar med personskador och dödsfall att det krävs löpande kontroller. Hur ofta ser man ens 50 år gamla bilar som inte är minitiuöst underhållna av en stolt ägare? Visst halvruttna pilsnerbilar förekommer nån fredag i sthlm eller på årliga cruisingar men är de ens ett problem att de kräver adminstration, kontroll och kostnader för övriga laglydiga ägare, polisen kan fortfarande lagföra personer som framför trafikfarliga fordon?För att många fullständigt skiter i reglerna som ju såklart gäller alla bilar även om man inte måste till besiktningen. Det är bilar som du och jag möter på vägen, eller våra ungar åker i.
Att fordon ska kollas då och då är en bra sak. Vi har så mycket möjligheter i Sverige med SFRO och att vi inte är förföljda med helfordonsgodkännandet som i andra länder. Att åka in på besiktning vartannat år med hobbybilen är en bra sak. En extra koll, med mätverktyg jag inte har hemma.
Yes och man kan fortfarande med ett "besiktningsbefriat" fordon via polisman bli förelagd att besiktiga igen. Mer besiktningsbefriade än så är de alltså inte idag heller.Är det ett problem så borde det finnas statistik på att 50 år gamla bilar och äldre är trafikfarliga och inblandade i så många krockar med personskador och dödsfall att det krävs löpande kontroller. Hur ofta ser man ens 50 år gamla bilar som inte är minitiuöst underhållna av en stolt ägare? Visst halvruttna pilsnerbilar förekommer nån fredag i sthlm eller på årliga cruisingar men är de ens ett problem att de kräver adminstration, kontroll och kostnader för övriga laglydiga ägare, polisen kan fortfarande lagföra personer som framför trafikfarliga fordon?
Ser du 50+ år gamla bilar som brukskörs nästan varje dag? Var BOR du egentligenGissningsvis så är det på förekommen anledning när tillräckligt många ”besiktningsbefriade” bilar i alltför dåligt skick brukskörs i trafiken… vilket man tyvärr ser nästan varje dag - och det var ju aldrig tanken.
Mvh
Volvo 240 kom ju 1975, så, ja, här uppe är det inte alls ovanligt med bilar äldre än den.Ser du 50+ år gamla bilar som brukskörs nästan varje dag? Var BOR du egentligen![]()
Ok här reagerar man verkligen om man ser en 70 talsbil i morgonköerna. En i månaden? Kanske. Jag är ändå sån som ”ser” sånt runt mig, av intresse. Det man kan se är typ Duett, gammal Passat kanske. Skäggig gubbe bakom ratten ”levnadskonstnär ”Volvo 240 kom ju 1975, så, ja, här uppe är det inte alls ovanligt med bilar äldre än den.
Det är ju dom som fortfarande går att hålla liv i, liksom Mercedes (oftast dieslar eftersom det finns god tillgång på gratis bränsle då).
Nyare bilar är mer sällsynta skulle jag säga, är dom typ 25år gamla, då kan ett litet fel göra att dom hamnar på skroten, eller blir stående på gården.
Ja, det ligger nog något i den reflektionen.Ok här reagerar man verkligen om man ser en 70 talsbil i morgonköerna. En i månaden? Kanske. Jag är ändå sån som ”ser” sånt runt mig, av intresse. Det man kan se är typ Duett, gammal Passat kanske. Skäggig gubbe bakom ratten ”levnadskonstnär ”
Ser du 50+ år gamla bilar som brukskörs nästan varje dag? Var BOR du egentligen![]()
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5
Screenshot I maj är det ... |
|
![]() |
Indian-träff i Cornwall i augusti
Andra veckan i augusti håll... |
![]() |
Var femte mc-förare byter hjälm för sällan
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!
I slutet av januari 2026 sl... |
![]() |
MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!
I slutet av januari 2026 sl... |
![]() |
KTM erbjuder upp till fyra års garanti
KTM erbjuder nu sina kunder... |
![]() |
Pirelli Diablo Powercruiser
Pirelli har presenterat Dia... |
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |