EU vill förverka dina gamla fordon

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
När man ser hur kidsen beter sig med sina a-traktorer så är jag helt övertygad om att det skulle bli väldigt mycket olyckor om man sänker körkortsåldern.

Titta på valfri parkering en kväll så ser man det burna mm. Här hemma håller dom på att tuta på varandra hela kvällarna när dom kör runt. Jätte kul i ett villa kvarter efter midnatt.
Nästan alla håller på med telefonen när dom kör ( kolla får ni se när kör förbi).

Att dom kör utan ljuddämpare och har baslåda det hör till inget som jag stör mig på
Du skriver alltså detta på ett forum som slog igenom tack vare att vi älskade bus, bakhjulsåka, spökgösta, bombrepor och snutjag. Ett bättre exempel på "you don't stop doing things because you grow old, you grow old because you stop doing things" går nog inte att hitta.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, detta är ju fel tråd för ämnet, men det flöt upp ett svar på insändarsidan i SDS angående buller och beslag:

Empatilösa halvgubbar som kör runt med sin Harley Davidson motorcykel helt utan ljuddämpare och helt utan förståelse att deras beteende påverkar folks liv negativt. Jag har ”roat” mig med att kolla deras fordons registreringsnummer, alla är män i femtioårsåldern och har svenska namn som Fredrik, Tobbe, Mikael etc.,



Oväntat. Inte.
Buller berör.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, detta är ju fel tråd för ämnet, men det flöt upp ett svar på insändarsidan i SDS angående buller och beslag:





Oväntat. Inte.
Buller berör.
Nån mer än jag som märker skillnad på hur många rådjur och annat man riskerar kontakt med beroende på motortyp och grad av ljud, buller om man så vill?
Jag försöker smyga i tätbebyggt och ogillar att väsnas för väsnandets skull, Paradoxalt nog så var det med L-twin och termignoni utan dbkillers jag klapp rådjuret. Till mitt försvar, (vilket faller då jag med lätthet kunde gjort ett annat vägval), så är det ett av landets rådjurstätaste eller rådjurolyckstätaste områden och tidpunkt på dygnet, inte säsongen, var därtill illa vald. Skiftet av vägval kom sig av ett par tillbud och att det låg nyss ihjälkört vilt på vägen jag tänkt ta.

Även om folk ibland ser en smula irriterade ut finns det en, om än tveksamt påvisbar, nytta med att folk blir varse att man närmar sig.

Jag noterar även att skribenten nogsamt undviker att med namn exemplifiera kategori 1. Vittnar om självbevarelsedrift.

Nu vet jag inte om ”El-hojen” Rolf har är en mc eller cyklel. Ljudlösheten hos cyklarna medför andra risker. Som att lata elcyklister inte orkar avisera hur de närmar sig bakifrån med sitt nyvunna fartfönster.

De, elfordonen, behöver förses med ljud. Förslagsvis motorljud så att vi förknippar ljudet med den risk och behövlig uppmärksamhet.

Jag håller dock med Rolf i sak. Det finns mycket okynnesbuller och om man som jag inte tål jobbiga ljud finns anledning till självrannsakan. De ljuden är olika för oss alla. Brorsans svärfar är gammal bonde med hörseln i behåll. Likväl finns det inte ett ljud som förmår irritera honom.

Kanske Rolf själv låter irriterande för någon?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Även om folk ibland ser en smula irriterade ut finns det en, om än tveksamt påvisbar, nytta med att folk blir varse att man närmar sig.

Jag skulle inte säga tveksamt påvisbar. Jag skulle säga definitivt påvisbar...!

Min nuvarande milslukare kördes med ett tyst originalsystem under ett antal säsonger innan jag fick tummen ur och byggde ett vettigt avgassystem av lite överblivna superbikeprylar. Skillnaden är tydligt märkbar, särskilt i situationer när man kommer ikapp mindre uppmärksamma bilförare. Med ett lite hesare avgassystem och en lämpligt tajmad nedväxling vet de genast att du ligger precis bakom. Vinglandet upphör och de lyfter blicken från telefonen / radion / demensen till backspegeln och framförallt - de undviker vänstersvängen utan blinkers precis när du har börjat köra om...

Eftersom merparten av alla BMW GS-ägare har bestämt att de minsann får "skydda sig själva" genom att åka med helljuset på i tid och otid så har jag bestämt att jag får göra samma sak medelst akustik. GS'arna verkar ju sakna reglage för att återgå till halvljus, med milslukaren har i alla fall ett gashandtag så att man faktiskt kan vara lite tyst om så behövs...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag skulle inte säga tveksamt påvisbar. Jag skulle säga definitivt påvisbar...!

Min nuvarande milslukare kördes med ett tyst originalsystem under ett antal säsonger innan jag fick tummen ur och byggde ett vettigt avgassystem av lite överblivna superbikeprylar. Skillnaden är tydligt märkbar, särskilt i situationer när man kommer ikapp mindre uppmärksamma bilförare. Med ett lite hesare avgassystem och en lämpligt tajmad nedväxling vet de genast att du ligger precis bakom. Vinglandet upphör och de lyfter blicken från telefonen / radion / demensen till backspegeln och framförallt - de undviker vänstersvängen utan blinkers precis när du har börjat köra om...

Eftersom merparten av alla BMW GS-ägare har bestämt att de minsann får "skydda sig själva" genom att åka med helljuset på i tid och otid så har jag bestämt att jag får göra samma sak medelst akustik. GS'arna verkar ju sakna reglage för att återgå till halvljus, med milslukaren har i alla fall ett gashandtag så att man faktiskt kan vara lite tyst om så behövs...
Jaja, men hur är det med påvisbarheten?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jaja, men hur är det med påvisbarheten?

Man kan ju själv hålla räkningen över antalet läskiga situationer man hamnar i, utan att man sammanfattar dem i en SAE-rapport...

Jag har någonstans - kan ha varit i en gammal snöskotertidning - läst ett uttalande från någon slags viltvårdsexpert som menade att motorljud är ett helt okänt begrepp för de flesta vilda djur, med följden att de varken blir skrämda bort ifrån ljudet eller dras till ljudet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:ROFLMAO: Underbart, läste insändaren. Nu vill ja att vi kommer fram till vad en "halvgubbe" är för karaktär. Hur ser han ut?


View attachment 503469
Det lär väl vara jag det, om alla dessa störiga HD-gubbar nu är i 50-årsåldern och jag är drygt hälften så gammal och brölar runt på min HD med tveksam ljuddämpare så måste det ju rimligtvis vara såna som jag som åsyftas. Och ja, jag har ett hyfsat svenskt namn. Det är med andra ord säkerställt bortom rimligt tvivel, jag är inte lillgammal utan halvgubbe :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det lär väl vara jag det, om alla dessa störiga HD-gubbar nu är i 50-årsåldern och jag är drygt hälften så gammal och brölar runt på min HD med tveksam ljuddämpare så måste det ju rimligtvis vara såna som jag som åsyftas. Och ja, jag har ett hyfsat svenskt namn. Det är med andra ord säkerställt bortom rimligt tvivel, jag är inte lillgammal utan halvgubbe :hihi

Du har en poäng, kanske det är ett ämne för nästa styrelsemöte att diskutera ifall du kanske ska uppgraderas från prospect till fullvärdig medlem nu när du blivit vuxen och allt.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har en poäng, kanske det är ett ämne för nästa styrelsemöte att diskutera ifall du kanske ska uppgraderas från prospect till fullvärdig medlem nu när du blivit vuxen och allt.
Vuxen?? :va Jag säger som Eddie:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top