EU vill förverka dina gamla fordon

När man ser hur kidsen beter sig med sina a-traktorer så är jag helt övertygad om att det skulle bli väldigt mycket olyckor om man sänker körkortsåldern.

Titta på valfri parkering en kväll så ser man det burna mm. Här hemma håller dom på att tuta på varandra hela kvällarna när dom kör runt. Jätte kul i ett villa kvarter efter midnatt.
Nästan alla håller på med telefonen när dom kör ( kolla får ni se när kör förbi).

Att dom kör utan ljuddämpare och har baslåda det hör till inget som jag stör mig på
Du skriver alltså detta på ett forum som slog igenom tack vare att vi älskade bus, bakhjulsåka, spökgösta, bombrepor och snutjag. Ett bättre exempel på "you don't stop doing things because you grow old, you grow old because you stop doing things" går nog inte att hitta.
 
Ja, detta är ju fel tråd för ämnet, men det flöt upp ett svar på insändarsidan i SDS angående buller och beslag:

Empatilösa halvgubbar som kör runt med sin Harley Davidson motorcykel helt utan ljuddämpare och helt utan förståelse att deras beteende påverkar folks liv negativt. Jag har ”roat” mig med att kolla deras fordons registreringsnummer, alla är män i femtioårsåldern och har svenska namn som Fredrik, Tobbe, Mikael etc.,



Oväntat. Inte.
Buller berör.
 
Ja, detta är ju fel tråd för ämnet, men det flöt upp ett svar på insändarsidan i SDS angående buller och beslag:





Oväntat. Inte.
Buller berör.
Nån mer än jag som märker skillnad på hur många rådjur och annat man riskerar kontakt med beroende på motortyp och grad av ljud, buller om man så vill?
Jag försöker smyga i tätbebyggt och ogillar att väsnas för väsnandets skull, Paradoxalt nog så var det med L-twin och termignoni utan dbkillers jag klapp rådjuret. Till mitt försvar, (vilket faller då jag med lätthet kunde gjort ett annat vägval), så är det ett av landets rådjurstätaste eller rådjurolyckstätaste områden och tidpunkt på dygnet, inte säsongen, var därtill illa vald. Skiftet av vägval kom sig av ett par tillbud och att det låg nyss ihjälkört vilt på vägen jag tänkt ta.

Även om folk ibland ser en smula irriterade ut finns det en, om än tveksamt påvisbar, nytta med att folk blir varse att man närmar sig.

Jag noterar även att skribenten nogsamt undviker att med namn exemplifiera kategori 1. Vittnar om självbevarelsedrift.

Nu vet jag inte om ”El-hojen” Rolf har är en mc eller cyklel. Ljudlösheten hos cyklarna medför andra risker. Som att lata elcyklister inte orkar avisera hur de närmar sig bakifrån med sitt nyvunna fartfönster.

De, elfordonen, behöver förses med ljud. Förslagsvis motorljud så att vi förknippar ljudet med den risk och behövlig uppmärksamhet.

Jag håller dock med Rolf i sak. Det finns mycket okynnesbuller och om man som jag inte tål jobbiga ljud finns anledning till självrannsakan. De ljuden är olika för oss alla. Brorsans svärfar är gammal bonde med hörseln i behåll. Likväl finns det inte ett ljud som förmår irritera honom.

Kanske Rolf själv låter irriterande för någon?
 
Last edited:
Även om folk ibland ser en smula irriterade ut finns det en, om än tveksamt påvisbar, nytta med att folk blir varse att man närmar sig.

Jag skulle inte säga tveksamt påvisbar. Jag skulle säga definitivt påvisbar...!

Min nuvarande milslukare kördes med ett tyst originalsystem under ett antal säsonger innan jag fick tummen ur och byggde ett vettigt avgassystem av lite överblivna superbikeprylar. Skillnaden är tydligt märkbar, särskilt i situationer när man kommer ikapp mindre uppmärksamma bilförare. Med ett lite hesare avgassystem och en lämpligt tajmad nedväxling vet de genast att du ligger precis bakom. Vinglandet upphör och de lyfter blicken från telefonen / radion / demensen till backspegeln och framförallt - de undviker vänstersvängen utan blinkers precis när du har börjat köra om...

Eftersom merparten av alla BMW GS-ägare har bestämt att de minsann får "skydda sig själva" genom att åka med helljuset på i tid och otid så har jag bestämt att jag får göra samma sak medelst akustik. GS'arna verkar ju sakna reglage för att återgå till halvljus, med milslukaren har i alla fall ett gashandtag så att man faktiskt kan vara lite tyst om så behövs...
 
Jag skulle inte säga tveksamt påvisbar. Jag skulle säga definitivt påvisbar...!

Min nuvarande milslukare kördes med ett tyst originalsystem under ett antal säsonger innan jag fick tummen ur och byggde ett vettigt avgassystem av lite överblivna superbikeprylar. Skillnaden är tydligt märkbar, särskilt i situationer när man kommer ikapp mindre uppmärksamma bilförare. Med ett lite hesare avgassystem och en lämpligt tajmad nedväxling vet de genast att du ligger precis bakom. Vinglandet upphör och de lyfter blicken från telefonen / radion / demensen till backspegeln och framförallt - de undviker vänstersvängen utan blinkers precis när du har börjat köra om...

Eftersom merparten av alla BMW GS-ägare har bestämt att de minsann får "skydda sig själva" genom att åka med helljuset på i tid och otid så har jag bestämt att jag får göra samma sak medelst akustik. GS'arna verkar ju sakna reglage för att återgå till halvljus, med milslukaren har i alla fall ett gashandtag så att man faktiskt kan vara lite tyst om så behövs...
Jaja, men hur är det med påvisbarheten?
 
Jaja, men hur är det med påvisbarheten?

Man kan ju själv hålla räkningen över antalet läskiga situationer man hamnar i, utan att man sammanfattar dem i en SAE-rapport...

Jag har någonstans - kan ha varit i en gammal snöskotertidning - läst ett uttalande från någon slags viltvårdsexpert som menade att motorljud är ett helt okänt begrepp för de flesta vilda djur, med följden att de varken blir skrämda bort ifrån ljudet eller dras till ljudet.
 
:ROFLMAO: Underbart, läste insändaren. Nu vill ja att vi kommer fram till vad en "halvgubbe" är för karaktär. Hur ser han ut?


View attachment 503469
Det lär väl vara jag det, om alla dessa störiga HD-gubbar nu är i 50-årsåldern och jag är drygt hälften så gammal och brölar runt på min HD med tveksam ljuddämpare så måste det ju rimligtvis vara såna som jag som åsyftas. Och ja, jag har ett hyfsat svenskt namn. Det är med andra ord säkerställt bortom rimligt tvivel, jag är inte lillgammal utan halvgubbe :hihi
 
Det lär väl vara jag det, om alla dessa störiga HD-gubbar nu är i 50-årsåldern och jag är drygt hälften så gammal och brölar runt på min HD med tveksam ljuddämpare så måste det ju rimligtvis vara såna som jag som åsyftas. Och ja, jag har ett hyfsat svenskt namn. Det är med andra ord säkerställt bortom rimligt tvivel, jag är inte lillgammal utan halvgubbe :hihi

Du har en poäng, kanske det är ett ämne för nästa styrelsemöte att diskutera ifall du kanske ska uppgraderas från prospect till fullvärdig medlem nu när du blivit vuxen och allt.
 
Last edited:
Det här behöver komma upp på bordet igen!

<snip>

Jag hör politiker lite halvkvädet säga att "veteranfordon kommer självklart inte omfattas" och det kan ju låta bra för den oengagerade.

Visst, besiktningsfrihet just nu.
Hur enkelt blir det inte att ändra på det?

<snip>


Nu kommer indikationer på att reglerna är på väg att ändras igen, att kontrollbesiktningen för äldre fordon ska återinföras. Viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen men uppgifter som har nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande.


 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top