EU vill förverka dina gamla fordon

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dessutom - alternativet att enskilda polismän ur den så kallade Länstrafikgruppen delar ut körförbud och därmed ombesiktning finns väl fortfarande…?


Nope.
Det första tunga slaget mot säkerheten på väg kom redan på nittiotalet när våra välfungerande Länstrafikgrupper upplöstes och omorganiserades i "Trafikgrupper."

Alla som genomlidit en omorganisation i ett Statligt verk eller myndighet vet hur drillen går: allt som var bra och fungerade kastas ut som ett barn tillsammans med badvattnet, men det som är skit behålls och anrikas genom att tillsätta mer, ny och värre skit.

Problemet med ombildningen till "Trafikgrupper" var att anslagen också samtidigt ströps. Dom fick inga vettiga system att arbeta med, det snålades in på utrustning. Minns att man inte köpte in motorcyklar under nästan ett helt decennium! Det var bara eskortkörningen av dignitärer till och från Arlanda som motiverade de få inköp som ändå gjordes.

Det var så illa att man inte fick jobba kvällar och helger eftersom det inte fanns budget för OB och absolut inte för övertid om någon skulle få för sig är stoppa en lastbil på eftermiddagen.

Resultat? Ingen ville jobba med trafik.
Det var en självklar karriärdödare att ge sig in i något som ingen trodde hade någon framtid.

Trafikgrupperna utarmades. Både budget- och bemanningsmässigt.
Ingen vettig människa ville hamna i en sådan total återvändsgränd.

Somliga pensionerades, vissa i förtid. Andra sökte nya jobb, en del inom myndigheten, andra ute på öppna marknaden. Ett verkligt strömhopp av tekniskt utbildade och behöriga poliser skedde i början av -10-talet när kontrollbesiktningarna av reglerades.
Och ingen påfyllnad skedde.

Det märkliga är tidpunkten detta skedde på. Vi hade beslutat om en "nollvision" redan 1997 - men avrustade samtidigt trafikpolisen allt vad vi orkade.
Hade inte poliser med trafiksäkerhet att göra...?

Det är faktiskt märkligare än så: dåvarande Vägverket, sedermera Trafikverket lyckades få regeringen att omfördela medel från just trafikövervakning till deras nya Halleluja baby - fartkameror, sedermera omdöpta till "Trafiksäkerhetskameror".

Plåtpoliser var nämligen mycket bättre och mer effektiva än vanliga poliser - dom arbetade ju dygnet runt och släppte minsann ingen förbi sig med någon liten varning. "Honom skall vi ha!"
Hur det var möjligt att dupera så många människor med Tingvalltrams är helt otroligt, men det skedde.

De trafikpoliser som hade bitit sig kvar, trots hugg och slag uppifrån samt spott och spe från balla kollegor som hade slutat se trafikpolisen som några riktiga poliser vandrade som i dödsskuggans dal. Men det skulle bli värre:

Under Dan Eliassons regim, alltså för mindre än 10 åt sedan, så ifrågasattes det om vi över huvudtaget skulle ha någon speciell trafikpolis alls.
'Trafikövervakning kan den vanliga ordningspolisen ägna sig åt i mån av tid.'

Jag har inte satt citattecken för jag hittar inte något jag kan länka till, men det diskuterades och fanns uppe på bordet i den allmänna omstöpningen av polismyndigheten.

Men vänta! Det blir värre ändå!!!
Parallellt med utvecklingen mot Noll Vision" från 1997 där det verkligen skulle behövts poliser på gatan så hade vi en annan dramatiskt förändring av vårt svenska samhälle. Vi gick med i EU!
Den öppna marknaden, den fria rörligheten, krukan med guld vid regnbågens slut! Äntligen vår att skörda...

Nästan över en natt slogs det traditionella och mycket effektiva svenska transportsystemet med slingbilar för upphämtning, terminalhantering och optimering ombord på 24-meters linjebilar sönder och samman.

Det formligen vällde in milbilliga europatrailers som lastade lite drygt hälften av en svensk linjebil. Billiga för att dom körde efter helt andra villkor än sina svenska kollegor, och sällan ens fullastade eftersom epoken med rullande lager just inletts. Över 5 års tid närmast fördubblades "transportarbetet" i Sverige - alltså uttryckt i hur många kilometer som tillryggalades, inte hur effektivt man arbetade...

Detta är en utveckling som de flesta hade kunnat räkna ut med röven - och att det kunde varit bra med poliser ute på fältet som kunde styrt upp de värsta avarterna.
Men inte.
Det tog 25 år att fatta hur fel man var på det, och under hela detta kvartssekel har man bara utarmat trafikpolisen i Sverige - trots cabotagekatastrofen, trots upprepade dödsolyckor med olämpliga fordon på olämpliga däck - körda av berusade förare med förfalskade körkort och klonade förarkort, inte sällan från länder långt utanför EU, men med ett "körtillstånd" utfärdat av någon skurkstat inom EU.

Kanske hade varit bra att ha poliser på gatan med kunskap om yrkestrafik...?
Uttalandet om att låta "ordningspolisen" sköta trafikövervakning i mån av tid är inte bara ett idiotuttalande. Det är ett hån mot dom som faktiskt arbetar med detta.
För, även om "Länstrafikgruppen" är avvecklad sedan länge, så har vi faktiskt nya poliser på väg in i yrket. Det går sakta och trögt att bygga upp det man förstört, och "Bilinspektörer" är idag civilanställda och arbetar till allra största delen med yrkestrafik - men det rör på sig!

Siffror från 2020:

Det är bara bilinspektörer och poliser med specialkompetens som får utföra en flygande inspektion. Bilinspektörer är civilanställda inom polisen och kontrollerar yrkestrafik.


Idag finns det runt 200 trafikpoliser och ett 70-tal bilinspektörer i Sverige.



Tyskland slår ner hårt på denna typ av brottslighet. Man har inrättat SoKos (Sonderkommandos) som arbetar med hårda nypor och rensar bland det som man där nere kallar "Auto-posers".

Vi har samma möjlighet här:
En snabb flygande besiktning som utdelar exvis ett körförbud med 2 timmars karens - nog för att man skall kunna ta sig hem med bilen. Motiveringen är att bilen inte längre överensstämmer med sitt typintyg och att det krävs en ny registringsbesiktning av särskild utbildad tekniker för att häva körförbudet.

Mer realistisk att genomföra än 'beslag" och förhoppningsvis något som kan stävja situationen.

Om det inte funkar så finns det mer drakoniska metoder att ta till:
Mixtra med mapp och/eller avgassystem så kan man mycket väl misstänka miljöbrott och då jävlar blir det dyrt.


Nej, jag vill inte ha det så i Sverige.
Det bästa hade varit att få ha en fungerande och kontinuerligt arbetande övervakning av trafiken och dess avarter - men nu vet ni i vart fall hur det gick till när vi förlorade greppet om det som händer på våra vägar.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Precis, så hur skall man se till att de inte saknas?
Ja du, ingen lätt fråga...

Om det handlar om att komma åt överdrivet antisocialt beteende med inslag av gangsterkultur hos motorburen ungdom i förorten (min bild är att det är de som brukar "störa" mest i storstäderna) funkar det ju inte direkt att skicka dit klasspappan från välordnade villaidyllen, lika lite som Hamrén kanske hade så stor moralisk påverkan på de sporthojspiloter som var mest "outlaw" och inspirerades av Spök-Gösta när det begav sig.

Idag verkar de som förortsungdomar ofta ser upp till vara gängledare och andra som skaffat sig coola bilar och som fungerar som förebilder för någon slags gangsterkultur. Därtill finns hela den närliggande hiphopkulturen osv.

Förutom att de gängkriminella behöver tas om hand av rättsväsendet så att de förhindras att fungera som förebilder tänker jag också att det handlar om att på en mängd olika sätt arbeta med incitament. Det behöver vara betydligt högre energiåtgång, dyrare, att vara en dålig förebild jämfört med att vara en bra. För att skapa sådana incitament behöver man nog arbeta brett och som komplement även få in idéer från de som befinner sig i den aktuella miljön.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja du, ingen lätt fråga...

Om det handlar om att komma åt överdrivet antisocialt beteende med inslag av gangsterkultur hos motorburen ungdom i förorten (min bild är att det är de som brukar "störa" mest i storstäderna) funkar det ju inte direkt att skicka dit klasspappan från välordnade villaidyllen, lika lite som Hamrén kanske hade så stor moralisk påverkan på de sporthojspiloter som var mest "outlaw" och inspirerades av Spök-Gösta när det begav sig.

Idag verkar de som förortsungdomar ofta ser upp till vara gängledare och andra som skaffat sig coola bilar och som fungerar som förebilder för någon slags gangsterkultur. Därtill finns hela den närliggande hiphopkulturen osv.

Förutom att de gängkriminella behöver tas om hand av rättsväsendet så att de förhindras att fungera som förebilder tänker jag också att det handlar om att på en mängd olika sätt arbeta med incitament. Det behöver vara betydligt högre energiåtgång, dyrare, att vara en dålig förebild jämfört med att vara en bra. För att skapa sådana incitament behöver man nog arbeta brett och som komplement även få in idéer från de som befinner sig i den aktuella miljön.
Nu gick det snabbt från A-traktorer till gängkriminella. :)

A-traktor, där finns det oftast en skapligt stabil familjebakgrund iom att den skall köpas och tankas. Här är roten till det onda att vuxenvärlden skjuter ut sig och låter grabbarna och tjejerna isolera sig i sina egna miljöer (som råkar dela trafik med alla andra). Ingen trafikutbildning att tala om, frontallobsutvecklingen är ännu tio år bort, hormonerna står som en dimma runt dem och när de som alla sociala varelser försöker hitta var gränserna går upptäcker de att ingen finns där för att upprätthålla dem. Barn av vår tid/farsan sitter hemma framför teven/morsan sitter antagligen breve/lika bra att ta sig ner till femmans torg
Så har det sett ut i alla tider MEN vuxenvärlden har inte abdikerat som den gjort idag. Köpa sig fri från engagemang i ungarnas fotbollslag. Inte tid att hänga med kidsen. Inte cykla med hunden förbi badplatsen på kvällen för där hänger ju ungdomarna. Osv. Alienerande. Obra. Lösning? Häng lite med kidsen. Släng käft, heja, var glad. Fråga lite om stereon i EPAn, berätta om när du var ung och trimmade moppe/hade EPA/pallade äpplen/blev vuxen. De vill höra och de vill lära känna dig och andra vuxna - särskilt de som kanske har det lite trassligare hemma, med skilda föräldrar som har nya kullar eller missbruk osv.

Gängkriminella i klansamhällen ute i förorten? Svårare puck. De måste bort från klansamhället INNAN de rekryteras till brott av äldre. Det kan innebära 8-10 årsåldern. Trist men enda sättet tror jag. Fosterhem (inte institution) långt borta. Extremt stort ingrepp i familj men jag tror inte det går på annat vis. Befintliga gängkriminella splittras och sys in och/eller omöjliggörs att fortsätta kriminell bana. Tyvärr har det gått för långt med lämpor och samtal hos Soc utan det är splittring och tvärstopp som gäller. Trist för dem men det är alla efterkommande det gäller. Det är inte heller så enormt många det handlar om utan får man bort dem från samhället finns det inget att rekrytera till heller. Viktigast är att skapa och synliggöra en framtid för kidsen som inte bygger på droger och brott. De måste ha reella möjligheter att bli ”någon” på ett normalt vis, dvs att genom energi, vilja, kanske utbildning, definitivt drömmar skapa sig sitt eget liv med livskvalitet, ekonomi och sunda relationer. Dvs allt de aldrig får i den kriminella banan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nu gick det snabbt från A-traktorer till gängkriminella. :)

A-traktor, där finns det oftast en skapligt stabil familjebakgrund iom att den skall köpas och tankas. Här är roten till det onda att vuxenvärlden skjuter ut sig och låter grabbarna och tjejerna isolera sig i sina egna miljöer (som råkar dela trafik med alla andra). Ingen trafikutbildning att tala om, frontallobsutvecklingen är ännu tio år bort, hormonerna står som en dimma runt dem och när de som alla sociala varelser försöker hitta var gränserna går upptäcker de att ingen finns där för att upprätthålla dem. Barn av vår tid/farsan sitter hemma framför teven/morsan sitter antagligen breve/lika bra att ta sig ner till femmans torg
Så har det sett ut i alla tider MEN vuxenvärlden har inte abdikerat som den gjort idag. Köpa sig fri från engagemang i ungarnas fotbollslag. Inte tid att hänga med kidsen. Inte cykla med hunden förbi badplatsen på kvällen för där hänger ju ungdomarna. Osv. Alienerande. Obra. Lösning? Häng lite med kidsen. Släng käft, heja, var glad. Fråga lite om stereon i EPAn, berätta om när du var ung och trimmade moppe/hade EPA/pallade äpplen/blev vuxen. De vill höra och de vill lära känna dig och andra vuxna - särskilt de som kanske har det lite trassligare hemma, med skilda föräldrar som har nya kullar eller missbruk osv.

Gängkriminella i klansamhällen ute i förorten? Svårare puck. De måste bort från klansamhället INNAN de rekryteras till brott av äldre. Det kan innebära 8-10 årsåldern. Trist men enda sättet tror jag. Fosterhem (inte institution) långt borta. Extremt stort ingrepp i familj men jag tror inte det går på annat vis. Befintliga gängkriminella splittras och sys in och/eller omöjliggörs att fortsätta kriminell bana. Tyvärr har det gått för långt med lämpor och samtal hos Soc utan det är splittring och tvärstopp som gäller. Trist för dem men det är alla efterkommande det gäller. Det är inte heller så enormt många det handlar om utan får man bort dem från samhället finns det inget att rekrytera till heller. Viktigast är att skapa och synliggöra en framtid för kidsen som inte bygger på droger och brott. De måste ha reella möjligheter att bli ”någon” på ett normalt vis, dvs att genom energi, vilja, kanske utbildning, definitivt drömmar skapa sig sitt eget liv med livskvalitet, ekonomi och sunda relationer. Dvs allt de aldrig får i den kriminella banan.
Bra inlägg. Ja, även om det du beskrev i första stycket numera är mer välbekant sen jag flyttade ut på landet så är det fortfarande relativt nära storstaden och det var framför allt det du tog upp i andra stycket jag hade i åtanke, apropå notrightriders beskrivning av fenomenen i Malmö. Man behöver vara medveten om vilka möjligheter och begränsningar som finns i den aktuella kulturella kontexten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra inlägg. Ja, även om det du beskrev i första stycket numera är mer välbekant sen jag flyttade ut på landet så är det fortfarande relativt nära storstaden och det var framför allt det du tog upp i andra stycket jag hade i åtanke, apropå notrightriders beskrivning av fenomenen i Malmö. Man behöver vara medveten om vilka möjligheter och begränsningar som finns i den aktuella kulturella kontexten.
Ja, absolut.

En sak många bortser ifrån är att om man skall få människor att sluta begå brott så måste man GE dem människovärde. Inte ta bort det lilla de har kvar (i sina egna ögon) genom förnedring eller meningslöshet/spolierad framtid. Då kan man lika gärna mörda för pengar då har man iaf en status, brudar och fräna statusprylar den tid man lever.

Därför är det så centralt att fånga upp dem i tid med förebilder, vänner, sammanhang, framtidsvisioner (i den åldern = bra skolgång/betyg), idrottslag, spela i band, friluftsfrämjandet etc etc. Sammanhang, kompisar, vuxna förebilder.
Men då måste de också bort från klanmentaliteten där de växer upp och där måste man nog prioritera framtiden framför att låta det vara som det är. Dvs samhället har inte råd att låta det vara som det är.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, absolut.

En sak många bortser ifrån är att om man skall få människor att sluta begå brott så måste man GE dem människovärde. Inte ta bort det lilla de har kvar (i sina egna ögon) genom förnedring eller meningslöshet/spolierad framtid. Då kan man lika gärna mörda för pengar då har man iaf en status, brudar och fräna statusprylar den tid man lever.

Därför är det så centralt att fånga upp dem i tid med förebilder, vänner, sammanhang, framtidsvisioner (i den åldern = bra skolgång/betyg), idrottslag, spela i band, friluftsfrämjandet etc etc. Sammanhang, kompisar, vuxna förebilder.
Men då måste de också bort från klanmentaliteten där de växer upp och där måste man nog prioritera framtiden framför att låta det vara som det är. Dvs samhället har inte råd att låta det vara som det är.
Jag säger inte emot dig, framför allt när det gäller de individuella fallen där förutsättningar finns. Men det är samtidigt rätt stor skillnad på att fånga upp enstaka ungdomar som hamnat på glid inom en befintlig majoritetskultur och att försöka ändra en hel kultur.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag säger inte emot dig, framför allt när det gäller de individuella fallen där förutsättningar finns. Men det är samtidigt rätt stor skillnad på att fånga upp enstaka ungdomar som hamnat på glid inom en befintlig majoritetskultur och att försöka ändra en hel kultur.
Precis, men det måste göras. Annars blir man aldrig av med problemet.

Men åter nu till A-traktorer. Hur komma tillrätta med det problemet?

Om man ens skall ha kvar detta kryphål i lagstiftningen:

1. åtgärda fordonen. Besiktningstvång årligen samt VARAKTIG modifikation exempelvis genom att inte tillåta fjädring och/eller axelavstånd och/eller högre motorvarv/utväxling än x, som det gamla EPA-reglementet föreskrev
2. om dagens fordon, höj maximal hastighet till 45/50 km/h och villkora med motsvarande A1 körkort från 16 års ålder. Årligt besiktningstvång och Max 1 passagerare.

Störande av ordning, dunka-dunka osv blir man inte av med men det ingår ju i ungdomars arbetsbeskrivning att vara ”rebeller”. Helt ok om det inte innebär livsfara för dem själva eller andra. Och kan stävjas med normal vuxenkontakt med hyggliga Svenssons.

Däremot trafikfaror och trafikfarliga beteenden måste bort från vägarna. Därav Max 1 passagerare - grupptryck och tuppbeteende i fordon med ung förare utan utbildning är en mycket mycket dålig kombination.

Jag tror också att A1-kort skulle innebära att fler kör hoj sommartid och A-traktor vintertid vilket gynnar trafiksäkerhet och livskvalitet. Det är ju en liten tröskel till A1 i form av riktig utbildning och det är alltid nyttigt för alla.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis, men det måste göras. Annars blir man aldrig av med problemet.

Men åter nu till A-traktorer. Hur komma tillrätta med det problemet?

Om man ens skall ha kvar detta kryphål i lagstiftningen:

1. åtgärda fordonen. Besiktningstvång årligen samt VARAKTIG modifikation exempelvis genom att inte tillåta fjädring och/eller axelavstånd och/eller högre motorvarv/utväxling än x, som det gamla EPA-reglementet föreskrev
2. om dagens fordon, höj maximal hastighet till 45/50 km/h och villkora med motsvarande A1 körkort från 16 års ålder. Årligt besiktningstvång och Max 1 passagerare.

Störande av ordning, dunka-dunka osv blir man inte av med men det ingår ju i ungdomars arbetsbeskrivning att vara ”rebeller”. Helt ok om det inte innebär livsfara för dem själva eller andra. Och kan stävjas med normal vuxenkontakt med hyggliga Svenssons.

Däremot trafikfaror och trafikfarliga beteenden måste bort från vägarna. Därav Max 1 passagerare - grupptryck och tuppbeteende i fordon med ung förare utan utbildning är en mycket mycket dålig kombination.

Jag tror också att A1-kort skulle innebära att fler kör hoj sommartid och A-traktor vintertid vilket gynnar trafiksäkerhet och livskvalitet. Det är ju en liten tröskel till A1 i form av riktig utbildning och det är alltid nyttigt för alla.

Flickan kom hem förra veckan och var skitförbannad på en klasskompis (en pojke) då hon nästan fick honom på moped i grillen då hon körde kompisens A-traktor, kan sägas att han kuggar AM-kortet X antal gånger.

Han körde om med mopeden på högersidan i en korsningen och tror nog att tjejerna ska göra en raggarsväng utan att använda blinkers och viker in reamför A-traktorn men dom skulle rakt fram, var bara nån cm i från att köra på honom. Hade tjena fått tag på honom hade han nog fått höra en hel del, men han blev nog så rädd att han drog hem och syntes inte till mer den kvällen. Tydligen skickade dom en hel del meddelande till honom utan att han svarade, skulle gara kul att höra flickan läxa upp honom då hon kan vara gasnak bestämd.

Vår flicka har fått "övningsköra" en hel del då vi bor som vi bor och jag tror det är en jäkla tur i såna här situationer att hon ändå har mer vana att köra än många andra 15-åringar med nytagen AM-kort. Tycker att det är helt vansinnigt att man får köra A-traktor utan riktigt utbildning, där emot så är nog A-traktorn ett alternativ för ungdomars som bor som vi gör då det inte finns nån form av kollektivtrafik att åka med.

Håller på med ett A-traktorbygge just nu, är väl så där halv kul men man får väl bita ihop.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Någonstans på vägen har ordet föräldraansvar försvunnit tror jag. Kan väl inte vara skolans & samhällets ansvar att uppfostra nästa generation.

A-traktorer och EPA-traktorer är klart störande i trafiken....

Att sänka körkortsåldern för personbil till 16 år vore något att fundera på.

En 16-åring anses mogen att ta körkort för lätt motorcykel (A1) och varför inte bil vid den åldern också.
Förutsättningen är naturligtvis att utbildningen sker av en godkänd trafikskola.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Någonstans på vägen har ordet föräldraansvar försvunnit tror jag. Kan väl inte vara skolans & samhällets ansvar att uppfostra nästa generation.

A-traktorer och EPA-traktorer är klart störande i trafiken....

Att sänka körkortsåldern för personbil till 16 år vore något att fundera på.

En 16-åring anses mogen att ta körkort för lätt motorcykel (A1) och varför inte bil vid den åldern också.
Förutsättningen är naturligtvis att utbildningen sker av en godkänd trafikskola.

Här håller jag med jag skulle kunna tänka mig nån form av begränsning som på motorcykeln. Om man skulle begränsa hastigheten till 60-70 km/h utgör ju dessa bilar ett betydligt mindre hinder än nuvarande 30 km/h.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Någonstans på vägen har ordet föräldraansvar försvunnit tror jag. Kan väl inte vara skolans & samhällets ansvar att uppfostra nästa generation.

A-traktorer och EPA-traktorer är klart störande i trafiken....

Att sänka körkortsåldern för personbil till 16 år vore något att fundera på.

En 16-åring anses mogen att ta körkort för lätt motorcykel (A1) och varför inte bil vid den åldern också.
Förutsättningen är naturligtvis att utbildningen sker av en godkänd trafikskola.
Varför inte ett B1-kort där 16-åringar får köra otrimmade lätta bilar, tex VW Lupo och liknande under sina första två år med körkort tills de kan ta kort för "tung" bil vid 18 års ålder och därmed få tillgång till mer bil. Om det funkar för MC, varför inte för bil? Man kanske kunde begränsa hastigheten till 100km/h eller något liknande om man nu tycker att det är för läskigt att de skulle få köra 120. Dock går det ju alldeles utmärkt att köra 120km/h på en 125:a, så jag vet inte varför det skulle vara ett problem i en Lupo.

A-traktorerna, som idag ofta är jättestora vrålåk, är ju hemska där de ligger som stoppklossar och pruttar ut avgaser motsvarande tre andra bilar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När man ser hur kidsen beter sig med sina a-traktorer så är jag helt övertygad om att det skulle bli väldigt mycket olyckor om man sänker körkortsåldern.

Titta på valfri parkering en kväll så ser man det burna mm. Här hemma håller dom på att tuta på varandra hela kvällarna när dom kör runt. Jätte kul i ett villa kvarter efter midnatt.
Nästan alla håller på med telefonen när dom kör ( kolla får ni se när kör förbi).

Att dom kör utan ljuddämpare och har baslåda det hör till inget som jag stör mig på
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När man ser hur kidsen beter sig med sina a-traktorer så är jag helt övertygad om att det skulle bli väldigt mycket olyckor om man sänker körkortsåldern.

Titta på valfri parkering en kväll så ser man det burna mm. Här hemma håller dom på att tuta på varandra hela kvällarna när dom kör runt. Jätte kul i ett villa kvarter efter midnatt.
Nästan alla håller på med telefonen när dom kör ( kolla får ni se när kör förbi).

Att dom kör utan ljuddämpare och har baslåda det hör till inget som jag stör mig på
Han var ju kul, i något svt-inslag, som tyckte att folk fick skylla sig själva om de bor där de hänger…
Det räcker med en liten stund i moderns lägenhet i svensk småstad och strax är all tolerans man hade för dessa flegmatiska trafikhinder puts väck.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
När man ser hur kidsen beter sig med sina a-traktorer så är jag helt övertygad om att det skulle bli väldigt mycket olyckor om man sänker körkortsåldern.

Titta på valfri parkering en kväll så ser man det burna mm. Här hemma håller dom på att tuta på varandra hela kvällarna när dom kör runt. Jätte kul i ett villa kvarter efter midnatt.
Nästan alla håller på med telefonen när dom kör ( kolla får ni se när kör förbi).

Att dom kör utan ljuddämpare och har baslåda det hör till inget som jag stör mig på
Samtidigt som man också får ha i omtanke att kidsen i sina a-traktorer inte har körkort och utbildning för att köra bil i trafik, de är 15-åringar som har tagit ett moppekörkort.

16-årsgräns med en adekvat utbildning hade varit bättre. Det hade inte räckt för alla, men det hade absolut varit ett steg i rätt riktning.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror för övrigt att det är bra att börja sin karriär i trafiken på två hjul.
Man lär sig att det gör ont att göra fel.
Dessutom så är det karaktärsbyggande att sula fram sin knappt startbara tvåtaktare med dåligt lyse genom en mörk snöstorm, med en blöt gymkasse på ryggen, och försöka ragga upp en jänta med djupfryst snor i moppefjunen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tror för övrigt att det är bra att börja sin karriär i trafiken på två hjul.
Man lär sig att det gör ont att göra fel.
Dessutom så är det karaktärsbyggande att sula fram sin knappt startbara tvåtaktare med dåligt lyse genom en mörk snöstorm, med en blöt gymkasse på ryggen, och försöka ragga upp en jänta med djupfryst snor i moppefjunen.
Avdelningen missförståelse:
En sån tjej skulle jag aldrig ha raggat på!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top