notrightrider
Thought is the enemy of flow
Dessutom - alternativet att enskilda polismän ur den så kallade Länstrafikgruppen delar ut körförbud och därmed ombesiktning finns väl fortfarande…?
Nope.
Det första tunga slaget mot säkerheten på väg kom redan på nittiotalet när våra välfungerande Länstrafikgrupper upplöstes och omorganiserades i "Trafikgrupper."
Alla som genomlidit en omorganisation i ett Statligt verk eller myndighet vet hur drillen går: allt som var bra och fungerade kastas ut som ett barn tillsammans med badvattnet, men det som är skit behålls och anrikas genom att tillsätta mer, ny och värre skit.
Problemet med ombildningen till "Trafikgrupper" var att anslagen också samtidigt ströps. Dom fick inga vettiga system att arbeta med, det snålades in på utrustning. Minns att man inte köpte in motorcyklar under nästan ett helt decennium! Det var bara eskortkörningen av dignitärer till och från Arlanda som motiverade de få inköp som ändå gjordes.
Det var så illa att man inte fick jobba kvällar och helger eftersom det inte fanns budget för OB och absolut inte för övertid om någon skulle få för sig är stoppa en lastbil på eftermiddagen.
Resultat? Ingen ville jobba med trafik.
Det var en självklar karriärdödare att ge sig in i något som ingen trodde hade någon framtid.
Trafikgrupperna utarmades. Både budget- och bemanningsmässigt.
Ingen vettig människa ville hamna i en sådan total återvändsgränd.
Somliga pensionerades, vissa i förtid. Andra sökte nya jobb, en del inom myndigheten, andra ute på öppna marknaden. Ett verkligt strömhopp av tekniskt utbildade och behöriga poliser skedde i början av -10-talet när kontrollbesiktningarna av reglerades.
Och ingen påfyllnad skedde.
Det märkliga är tidpunkten detta skedde på. Vi hade beslutat om en "nollvision" redan 1997 - men avrustade samtidigt trafikpolisen allt vad vi orkade.
Hade inte poliser med trafiksäkerhet att göra...?
Det är faktiskt märkligare än så: dåvarande Vägverket, sedermera Trafikverket lyckades få regeringen att omfördela medel från just trafikövervakning till deras nya Halleluja baby - fartkameror, sedermera omdöpta till "Trafiksäkerhetskameror".
Plåtpoliser var nämligen mycket bättre och mer effektiva än vanliga poliser - dom arbetade ju dygnet runt och släppte minsann ingen förbi sig med någon liten varning. "Honom skall vi ha!"
Hur det var möjligt att dupera så många människor med Tingvalltrams är helt otroligt, men det skedde.
De trafikpoliser som hade bitit sig kvar, trots hugg och slag uppifrån samt spott och spe från balla kollegor som hade slutat se trafikpolisen som några riktiga poliser vandrade som i dödsskuggans dal. Men det skulle bli värre:
Under Dan Eliassons regim, alltså för mindre än 10 åt sedan, så ifrågasattes det om vi över huvudtaget skulle ha någon speciell trafikpolis alls.
'Trafikövervakning kan den vanliga ordningspolisen ägna sig åt i mån av tid.'
Jag har inte satt citattecken för jag hittar inte något jag kan länka till, men det diskuterades och fanns uppe på bordet i den allmänna omstöpningen av polismyndigheten.
Men vänta! Det blir värre ändå!!!
Parallellt med utvecklingen mot Noll Vision" från 1997 där det verkligen skulle behövts poliser på gatan så hade vi en annan dramatiskt förändring av vårt svenska samhälle. Vi gick med i EU!
Den öppna marknaden, den fria rörligheten, krukan med guld vid regnbågens slut! Äntligen vår att skörda...
Nästan över en natt slogs det traditionella och mycket effektiva svenska transportsystemet med slingbilar för upphämtning, terminalhantering och optimering ombord på 24-meters linjebilar sönder och samman.
Det formligen vällde in milbilliga europatrailers som lastade lite drygt hälften av en svensk linjebil. Billiga för att dom körde efter helt andra villkor än sina svenska kollegor, och sällan ens fullastade eftersom epoken med rullande lager just inletts. Över 5 års tid närmast fördubblades "transportarbetet" i Sverige - alltså uttryckt i hur många kilometer som tillryggalades, inte hur effektivt man arbetade...
Detta är en utveckling som de flesta hade kunnat räkna ut med röven - och att det kunde varit bra med poliser ute på fältet som kunde styrt upp de värsta avarterna.
Men inte.
Det tog 25 år att fatta hur fel man var på det, och under hela detta kvartssekel har man bara utarmat trafikpolisen i Sverige - trots cabotagekatastrofen, trots upprepade dödsolyckor med olämpliga fordon på olämpliga däck - körda av berusade förare med förfalskade körkort och klonade förarkort, inte sällan från länder långt utanför EU, men med ett "körtillstånd" utfärdat av någon skurkstat inom EU.
Kanske hade varit bra att ha poliser på gatan med kunskap om yrkestrafik...?
Uttalandet om att låta "ordningspolisen" sköta trafikövervakning i mån av tid är inte bara ett idiotuttalande. Det är ett hån mot dom som faktiskt arbetar med detta.
För, även om "Länstrafikgruppen" är avvecklad sedan länge, så har vi faktiskt nya poliser på väg in i yrket. Det går sakta och trögt att bygga upp det man förstört, och "Bilinspektörer" är idag civilanställda och arbetar till allra största delen med yrkestrafik - men det rör på sig!
Siffror från 2020:
Det är bara bilinspektörer och poliser med specialkompetens som får utföra en flygande inspektion. Bilinspektörer är civilanställda inom polisen och kontrollerar yrkestrafik.
Idag finns det runt 200 trafikpoliser och ett 70-tal bilinspektörer i Sverige.
Polisen använder ny besiktningsapp - MHF
Trafikpoliser och bilinspektörer arbetar med att kontrollera trafik. De har fått ett nytt digitalt verktyg för flygande inspektion.
www.mhf.se
Tyskland slår ner hårt på denna typ av brottslighet. Man har inrättat SoKos (Sonderkommandos) som arbetar med hårda nypor och rensar bland det som man där nere kallar "Auto-posers".
Vi har samma möjlighet här:
En snabb flygande besiktning som utdelar exvis ett körförbud med 2 timmars karens - nog för att man skall kunna ta sig hem med bilen. Motiveringen är att bilen inte längre överensstämmer med sitt typintyg och att det krävs en ny registringsbesiktning av särskild utbildad tekniker för att häva körförbudet.
Mer realistisk att genomföra än 'beslag" och förhoppningsvis något som kan stävja situationen.
Om det inte funkar så finns det mer drakoniska metoder att ta till:
Mixtra med mapp och/eller avgassystem så kan man mycket väl misstänka miljöbrott och då jävlar blir det dyrt.
Nej, jag vill inte ha det så i Sverige.
Det bästa hade varit att få ha en fungerande och kontinuerligt arbetande övervakning av trafiken och dess avarter - men nu vet ni i vart fall hur det gick till när vi förlorade greppet om det som händer på våra vägar.
Last edited: