EU vill förverka dina gamla fordon

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I vissa fall ser jag det nog som lite positivt att tröskeln höjs för insteg till att bli bilburen. Då tänker jag främst på pundarna som kör runt i gamla obesiktade lik.

En höjd skrotpremie skulle lösa den saken. Den kan betalas med en slags "pant" på varje bil som registreras in i Sverige. 10000 kr är inte mycket pengar för den som köper en ny bil för en halv miljon.
Om pundarna inte har råd med bilar så snor dem bilar istället, så den gruppen folk kommer man definitivt inte åt såhär.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bönder och glesbygdsraggare får väl åka i sina Amazoner och demonstrera. Gör som franska bönderma som dumpar ut lökar på gatorna. Fast dumpa snusprillor och wunderbums på gatorna istället. Då kanske politkerna lyssnar på er.
Även om det där säkert skulle kännas skönt för de som deltog i aktionen tror jag tyvärr det skulle bli rent kontraproduktivt. Glesbygdsraggare och andra med denna typ av motorintresse i stort är helt enkelt en rätt liten minoritet som de flesta inte hyser några särskilda sympatier för och som det politiska etablissemanget inte heller vill bli allt för förknippade med. Tror därför det bara skulle utlösa irritation som inte direkt skulle gynna sakfrågan. Jämför hur klimataktivisterna i "återställ våtmarker" nu bestämt sig för att sluta blockera motorvägar.

Skall man titta på strategier att ta efter misstänker jag att det finns större förutsättningar till framgång genom att se hur t ex HBTQI-rörelsen (eller egentligen en ännu smalare del av den) framgångsrikt lyckats påverka politiker att rösta igenom lagen om könsbyte, utan närmare jämförelser i övrigt.

Man behöver alltså koppla frågan till något som kan skapa sympati hos betydligt större grupper av människor, trots att de inte tillhör de som påverkas direkt av förslaget. Är man mer borgerligt sinnad kan frihet, äganderätt och självbestämmande vara sådana aspekter. Borde finnas motsvarande även för mer vänsterlutande människor, om inte annat att göra det till en plånboksfråga. Ytterligare varianter kan vara att koppla ihop det med någon annan sakfråga av större dignitet för många och/eller något som många anser vara "rätt åsikt" att tycka även om det sistnämnda står på bräckligare grund än mer värderingsdrivna aspekter.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Problemet i grunden är ju inställningen hos pöbeln att det på något sätt är samhällets ansvar att ta bort sådant som du stör dig på.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det här behöver komma upp på bordet igen!

Jag ser ingenting som tyder på att förslaget skulle vara en anka, eller att förslaget "vantolkas" av EU-hatare.

.....

Vi har ett EU-val om mindre än två månader, och jag undrar om jag som EU-positiv måste rösta på ett parti som går emot de allra flesta av mina värderingar för att försöka få fram min åsikt i just denna frågan?

I dagsläget ser jag tyvärr inget annat alternativ än att rösta synnerligen EU-kritiskt.

Jag är i grunden EU-negativ eftersom jag inte tror på överstatliga organisationer och dessutom har goda vänner som är bönder. Ja - EU är verkligen en organisation som skapades för att hålla inkompetenta franska bönder under armarna. Jag kan dock se fördelarna med frihandel och en massa andra saker och jag tror inte för fem öre att en SWEXIT kommer att gynna oss ens på väldigt lång sikt...

Men...

Just den här frågan...

Även för mig synnerligen viktig...

Det går tamejfan inte att hitta vettig information om var de olika partierna står...! Då jävlas jag hellre genom att rösta EU-negativt, än att rösta in fler clowner som kärringen Fritzon, som först röstar för en sak och sedan tar åt sig äran när den saken röstas ned...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det enda jag sett var ett reportage i GP om en SD:are som var aktiv inom någon form av ungdomsverksamhet med äldre bilar. Annars stendött i ämnet
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det vore ju trevligt ifall någon tog tag i att göra en sammanställning över hur de olika partierna står i den här frågan.
Detta är en ickefråga. Någon kommer säga något i still med att vi "värnar visst om kulkturen", men förutom SD som startat någon form av "Motorförening" är det bara förlust att försvara detta samtidigt som man brottas med att få unga att rösta på dem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta är en ickefråga. Någon kommer säga något i still med att vi "värnar visst om kulkturen", men förutom SD som startat någon form av "Motorförening" är det bara förlust att försvara detta samtidigt som man brottas med att få unga att rösta på dem.

Det finns ju två metoder, det ena är att fråga vilket du verkar utgå ifrån.
Men man borde även kunna hitta någon slags information om hur de diskuterar saken i debatter eller ännu hellre internt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
MHRF verkar ha ställt lite frågor.

Min tolkning är att samtliga partier påstår sig vara emot förslaget men majoriteten av dessa partier pratar om att det ska finnas undantagsregler.

KD är kanske mest emot förslaget enligt min tolkning.

De partier som diskuterar undantag betraktar jag mest som att de försöker ducka från kritiken.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
MHRF verkar ha ställt lite frågor.

Min tolkning är att samtliga partier påstår sig vara emot förslaget men majoriteten av dessa partier pratar om att det ska finnas undantagsregler.

KD är kanske mest emot förslaget enligt min tolkning.

De partier som diskuterar undantag betraktar jag mest som att de försöker ducka från kritiken.
Tyvärr var ju många av svaren mest ordsallad i syfte att blidka opinionen. Frågan är hur många som på allvar är beredda att sätta hårt mot hårt i förhandlingarna eller i slutändan ändå kommer gå med på att bli överkörda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr var ju många av svaren mest ordsallad i syfte att blidka opinionen. Frågan är hur många som på allvar är beredda att sätta hårt mot hårt i förhandlingarna eller i slutändan ändå kommer gå med på att bli överkörda.

Ja precis! Vad jag kan se är endast KD helt emot förslaget medans övriga mest ordbajsar om undantag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja precis! Vad jag kan se är endast KD helt emot förslaget medans övriga mest ordbajsar om undantag.
Vi säger nog samma sak.

Värt att påpeka är att det förslag som diskuteras är en "Regulation" och inte ett "Directive". För ett direktiv skall det skrivas in i svenska lag. Dagens "ELV Directive" finns inte i ett svenskt lagkrav utan fördelas ut i flera. En regulation gäller ord för ord utan nationell tolkning. Det betyder alltså att svenska partier kan tycka saker, men utan förslag från dessa i sina samarbetsgrupper inom EU så betyder det ingenting. Det är den frågan (om vilka förslag de lägger) som borde ha efterfrågats.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min tolkning är att samtliga partier påstår sig vara emot förslaget men majoriteten av dessa partier pratar om att det ska finnas undantagsregler.

KD är kanske mest emot förslaget enligt min tolkning.

De partier som diskuterar undantag betraktar jag mest som att de försöker ducka från kritiken.
Tyvärr var ju många av svaren mest ordsallad i syfte att blidka opinionen. Frågan är hur många som på allvar är beredda att sätta hårt mot hårt i förhandlingarna eller i slutändan ändå kommer gå med på att bli överkörda.
Ja precis! Vad jag kan se är endast KD helt emot förslaget medans övriga mest ordbajsar om undantag.

Ordbajs var ordet...

Jag har letat vidare angående denna fråga men blir inte mycket klokare utöver det som sägs i artikeln ovan. En sak är säker - inget parti säger på stående fot att de tänker skrota förslaget så fort de får chansen. Precis som tvåtaktsmannen konstaterar så är det nog KD som uttalar sig mest negativt medans alla i mitten och längre till vänster tramsar vidare om undantag hit och dit...Synnerligen odefinierade undantag...

Vad MP och V röstar den dag allt ställs på sin spets behöver man nog inte ens fundera på. Sossar och små skitpartier i mitten verkar ju kunna sälja sig billigt så länge de får lite imaginär makt. Alltså återstår M, KD och SD.

Kanske dags att lägga sin röst på SD i ren protest...? Kan inte EU göra något vettigare än att jävlas med min hobby så svarar jag med att skicka ned en dåligt påläst antivaxare som gapar och skriker...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även SD ordbajsar ju om undantag samtidigt som de försäkrar att de minsann står på entusiasternas sida. Precis som övriga partier.

Inte ens MED verkar ta tydligt avstånd från förslaget trots att de vamligtvis brukar vara de mest anarkistiska partiet. Om man kan uttrycka sig så.

Så för min del tror jag nog det är KD man ska rösta på. Den där låtsaskompisen många hänger upp sig på verkar dom väl knappt själva bry sig om längre så varför ska jag låta det stoppa min röst?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är det måhända Dekras lobbyister som trycker på? Eller fordonsindustrin?
Dekra har intresse av att alla fordon tvingas in till besiktning - annars kallas de in för skrotning
Fordonsindustrin har intresse av att få ut nya fordon på marknaden vilket ligger i linje med att vissa reparationer skall räknas som så omfattande att de inte får göras alls (eller av privatperson)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ordbajs var ordet...

Jag har letat vidare angående denna fråga men blir inte mycket klokare utöver det som sägs i artikeln ovan. En sak är säker - inget parti säger på stående fot att de tänker skrota förslaget så fort de får chansen. Precis som tvåtaktsmannen konstaterar så är det nog KD som uttalar sig mest negativt medans alla i mitten och längre till vänster tramsar vidare om undantag hit och dit...Synnerligen odefinierade undantag...

Vad MP och V röstar den dag allt ställs på sin spets behöver man nog inte ens fundera på. Sossar och små skitpartier i mitten verkar ju kunna sälja sig billigt så länge de får lite imaginär makt. Alltså återstår M, KD och SD.

Kanske dags att lägga sin röst på SD i ren protest...? Kan inte EU göra något vettigare än att jävlas med min hobby så svarar jag med att skicka ned en dåligt påläst antivaxare som gapar och skriker...?

Det där med undantag. Det visar ungefär hur dåligt insatta de är. Det finns noll (0) möjligheter till ett undantag i denna fråga. Fordon och fordonsregler gäller inom hela EU, ett undantag i ett land betyder i praktiken att samma undantag gäller i samtliga länder. Eftersom fri export råder skulle det i praktiken innebära att alla skrotbilar kan skickas till Sverige. Säger någon "undantag" från en "Regulation" har de enbart bevisat att skattepengarna vi lägger på dem i bästa fall går till mobilspel.

Är det måhända Dekras lobbyister som trycker på? Eller fordonsindustrin?
Dekra har intresse av att alla fordon tvingas in till besiktning - annars kallas de in för skrotning
Fordonsindustrin har intresse av att få ut nya fordon på marknaden vilket ligger i linje med att vissa reparationer skall räknas som så omfattande att de inte får göras alls (eller av privatperson)
Dekra och motsvarande bolag har länge jobbat för utökade besiktningskrav (full tillgång till all OBD-data, inga tillåtna felkoder etc.). Dock är ju detta en inkomstkälla för dem. Det är enklare än så. Redan idag är gamla bilar i dåligt skick att ses som avfall, vilket är en svartvit definition som gör att andra myndigheter kan ha åsikter. Redan idag kan Naturvårdsverket klassa import av fordon utanför EU som avfall, och de gör det godtyckligt. Nu utökas den möjligheten till inom EU. Genom att tillåta att bilen kan "omklassas" är tanken att vi skall få ett renare samhälle, effekten lär dock utebli och enbart entusiaster drabbas.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det där med undantag. Det visar ungefär hur dåligt insatta de är. Det finns noll (0) möjligheter till ett undantag i denna fråga.

Alltså som samtliga politiker av alla färger under de tre-fyra sista valrörelser man bevittnat. Det viktiga är att säga något och att därigenom hamna i media. Vad man säger är mindre viktigt. Att ha faktakollat det man säger är inte alls viktigt. Nuförtiden behöver man ju inte ens pudla ens om man har så fel att det blir pinsamt. Bara låtsas som att det regnar, köra på och fundera på hur man går till attack mot den som har korrekt fakta...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
I de här fallet undrar jag varför vi ska vara medlemmar i EU.. De finns även andra regler/lagar som är skit från EU..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top