EU vill förverka dina gamla fordon

Det jävliga här är ju att det inte ens är ett så svårt problem att lösa på hyffsat vettigt sätt. Men jag är ju inte politiker heller.

Det som är mest oroande för mig är att detta förslag kommer direkt från EU-kommissionen och att EU-kommissionen helt öppet uttalar att de försöker runda "den juridiskt starka äganderätten".

Detta är alltså inte ett förslag som kommer från MP, Greta eller någon annan lokal stolle som vill väl men tänker fel. Detta är ett förslag som kommer direkt från en överstatlig organisation som uppenbarligen tycker att de kan köra över de som inte håller med.

Efter att ha rest världen runt i tjugofem år så är jag i grunden EU-positiv, men detta förslag kan få mig att vända 180 grader och anamma Strömsundarnas och SD's åsikt rakt av. Om vi överhuvudtaget ska ha en överstatlig organisation så ska vi väl ha den till att förenkla levernet för medlemsländerna och deras befolkning...? Inte till att - i bästa MP-anda - införa påtvingade symbolhandlingar som inte får någon som helst effekt på målet...?
 
Det som är mest oroande för mig är att detta förslag kommer direkt från EU-kommissionen och att EU-kommissionen helt öppet uttalar att de försöker runda "den juridiskt starka äganderätten".

Detta är alltså inte ett förslag som kommer från MP, Greta eller någon annan lokal stolle som vill väl men tänker fel. Detta är ett förslag som kommer direkt från en överstatlig organisation som uppenbarligen tycker att de kan köra över de som inte håller med.

Efter att ha rest världen runt i tjugofem år så är jag i grunden EU-positiv, men detta förslag kan få mig att vända 180 grader och anamma Strömsundarnas och SD's åsikt rakt av. Om vi överhuvudtaget ska ha en överstatlig organisation så ska vi väl ha den till att förenkla levernet för medlemsländerna och deras befolkning...? Inte till att - i bästa MP-anda - införa påtvingade symbolhandlingar som inte får någon som helst effekt på målet...?
Ja, Europa har ju haft bekymmer med social-fascism förr...

Det är idag ett globalt problem med auktoritär-ism och det behöver motarbetas HÅRT på varje punkt.
Jag tror inte det minsta på att lösa det med utträde ur EU. Utan vi behöver få in resonliga människor i alla politiska led, då pratar vi från byalaget upp till EU.
Hur bra går det i Storbritannien efter Brexit egentligen?
Att motarbeta en världstrend som litet land omgivet av rymdimperiet EU tror inte jag att är en hållbar väg framåt.

Det är lätt att pressa in översittarfasoner på frågor som denna, miljömupperier är hippt, och sådana som gillar brölande gamla fordon ses som en besvärlig minoritet.

DÄRFÖR är det så förbannat viktigt att mota all form av auktoritära & totalitära översittarförslag oberoende om det är en fråga som är viktig för Dig eller ej. Många, även här på forumet blir apsura över detta, för det är viktigt för dem, men sedan skall något som inte är kärt för dem regleras bort.

ALL form av överreglerande behöver motas i dörrn, hårt så in i helvete!
 
Ja, Europa har ju haft bekymmer med social-fascism förr...

Det är idag ett globalt problem med auktoritär-ism och det behöver motarbetas HÅRT på varje punkt.
Jag tror inte det minsta på att lösa det med utträde ur EU. Utan vi behöver få in resonliga människor i alla politiska led, då pratar vi från byalaget upp till EU.
Hur bra går det i Storbritannien efter Brexit egentligen?
Att motarbeta en världstrend som litet land omgivet av rymdimperiet EU tror inte jag att är en hållbar väg framåt.

Det är lätt att pressa in översittarfasoner på frågor som denna, miljömupperier är hippt, och sådana som gillar brölande gamla fordon ses som en besvärlig minoritet.

DÄRFÖR är det så förbannat viktigt att mota all form av auktoritära & totalitära översittarförslag oberoende om det är en fråga som är viktig för Dig eller ej. Många, även här på forumet blir apsura över detta, för det är viktigt för dem, men sedan skall något som inte är kärt för dem regleras bort.

ALL form av överreglerande behöver motas i dörrn, hårt så in i helvete!
Vad gäller UK som exempel för att lämna EU så gjorde de ju det absolut sämsta jobb de någonsin hade kunnat göra. Jag har inte mycket förtroende för Sveriges politikerelit, men lite bättre än så tror jag de hade kunnat klara av. Antagligen hade Sverige siktat på en modell likt Schweiz eller Norge, och kanske förhandlat fram egna handelsavtal med säg, USA och andra relevanta marknader under de år som man jobbat mot ett utträde.

Och det är ju en av sjukdomarna med alla regeringsformer, de går alla mot hårdare auktoritärt styre. Nackdelen med demokrati är att det är svårt att slå ihjäl dem när de blir lite för jävliga.
 
Vad gäller UK som exempel för att lämna EU så gjorde de ju det absolut sämsta jobb de någonsin hade kunnat göra. Jag har inte mycket förtroende för Sveriges politikerelit, men lite bättre än så tror jag de hade kunnat klara av. Antagligen hade Sverige siktat på en modell likt Schweiz eller Norge, och kanske förhandlat fram egna handelsavtal med säg, USA och andra relevanta marknader under de år som man jobbat mot ett utträde.

Och det är ju en av sjukdomarna med alla regeringsformer, de går alla mot hårdare auktoritärt styre. Nackdelen med demokrati är att det är svårt att slå ihjäl dem när de blir lite för jävliga.
Jag är rädd för att det är önsketänkande. Visst kan de lyckas marginellt bättre än Britterna, men ett handelsavtal med EU som troligen kommer att vara rätt behövligt av rent geografiska anledningar lär ju inte se helt fördelaktigt ut för Sverige i ett sådant fall.
Som Ålänning sitter ju jag i sitsen att det är sannfinländarna som är motsvarigheten, och ska de ta oss ur EU så suger det nog pung för mig är jag rädd.

Nu är ju just Norge och Sweitz riktiga översittarregimer, relevant för diskussionen, även om de ekonomiskt fungerar hyfsat.
 
Jag är rädd för att det är önsketänkande. Visst kan de lyckas marginellt bättre än Britterna, men ett handelsavtal med EU som troligen kommer att vara rätt behövligt av rent geografiska anledningar lär ju inte se helt fördelaktigt ut för Sverige i ett sådant fall.
Som Ålänning sitter ju jag i sitsen att det är sannfinländarna som är motsvarigheten, och ska de ta oss ur EU så suger det nog pung för mig är jag rädd.

Nu är ju just Norge och Sweitz riktiga översittarregimer, relevant för diskussionen, även om de ekonomiskt fungerar hyfsat.
Det finns "standardavtal" för att stå utanför men att jobba med EU, så Sverige hade fått ett av dem. Det var ju det som var problemet för UK, de ville ha ett eget avtal som gav de tillgång till EUs inre marknad, men inte EU tillgång till deras. Bland annat.
Sverige, för alla fel och brister, har alltid byggt på handel och handelsavtal så vi borde kunna klara oss ganska okej iaf. Men vi hade nog fan bäst byggt några kärnreaktorer så vi var energioberoende i stor utsträckning. Sedan återstår ju frågan om hur mycket det skulle kosta oss att stå utanför frihandeln i EU, och om den siffran är större än vad vi betalar till dem eller inte, och om det priset är värt att kasta av ett överstatligt ok.
 
Syftet med lagstiftningen är ju att komma åt övergivna vrak som ligger och läcker i en skogsglänta utan att behöva ge hänsyn till hitta-ägare-problematiken. Inte att stjäla från entusiaster.

För att få bort fordon som läcker olika vätskor använder man redan miljölagstiftning, det är inga problem.

Vill du ha bort ett dumpat fordon så går du dit och häller ut en dunk spillolja under motorn, lite diesel/bensin under tanken och en liten skvätt lysande grön glykol under kylaren, sedan ringer du efter en miljöinspektör.

Fordonet bärgas bort omedelbart och helt utan kostnad för dig (bortsett från vätskorna)
 
För att få bort fordon som läcker olika vätskor använder man redan miljölagstiftning, det är inga problem.

Vill du ha bort ett dumpat fordon så går du dit och häller ut en dunk spillolja under motorn, lite diesel/bensin under tanken och en liten skvätt lysande grön glykol under kylaren, sedan ringer du efter en miljöinspektör.

Fordonet bärgas bort omedelbart och helt utan kostnad för dig (bortsett från vätskorna)
Fungerar inte så på alla håll i EU.
 
För att få bort fordon som läcker olika vätskor använder man redan miljölagstiftning, det är inga problem.

Vill du ha bort ett dumpat fordon så går du dit och häller ut en dunk spillolja under motorn, lite diesel/bensin under tanken och en liten skvätt lysande grön glykol under kylaren, sedan ringer du efter en miljöinspektör.

Fordonet bärgas bort omedelbart och helt utan kostnad för dig (bortsett från vätskorna)

Man ska ju inte behöva begå miljöbrott för att få rensa bort skrot från sin egen mark.
 
Man ska ju inte behöva begå miljöbrott för att få rensa bort skrot från sin egen mark.
Nä, precis.
Gör som jag, bogsera bort den till kommunal mark.
Jag ställer den på en parkeringsficka ute vid en allmänna vägen.
Efter några dagar så är den svårt vandaliserad, och ofta ska man tydligen även tända eld på den.
Men relativt snabbt så tas den om hand av kommunen, väldigt smidigt faktiskt.
 
Man ska ju inte behöva begå miljöbrott för att få rensa bort skrot från sin egen mark.

Nej, men det påskyndar förloppet oerhört, och man behöver ju inte hälla ut mer än att det tydligt syns för en miljöinspektör.

Om man häller en liter bensin/diesel i inredningen så luktar vraket bränsleläckage utan att mer än några droppar hamnar i din mark.
 
Nä, precis.
Gör som jag, bogsera bort den till kommunal mark.
Jag ställer den på en parkeringsficka ute vid en allmänna vägen.
Efter några dagar så är den svårt vandaliserad, och ofta ska man tydligen även tända eld på den.
Men relativt snabbt så tas den om hand av kommunen, väldigt smidigt faktiskt.

Här jag bor är det inga problem men när jag bodde i Stockholm råkade jag ut för något pack som stal min parkering. En pundarbil med trasig ruta så jag släppte på handbromsen och knuffade ut den på gatan efter midnatt när det var mörkt och inga människor i rörelse.
 
Nej, men det påskyndar förloppet oerhört, och man behöver ju inte hälla ut mer än att det tydligt syns för en miljöinspektör.

Om man häller en liter bensin/diesel i inredningen så luktar vraket bränsleläckage utan att mer än några droppar hamnar i din mark.

Fortfarande så ska man inte behöva göra det.
Lagen ska hjälpa oss skötsamma, inte hjälpa buset att köra över som försöker hålla oss inom lagen.

Som det ser ut idag riskerar man ju att tvingas välja mellan att bli utnyttjad av buset eller kliva över på fel sida juridiskt.
 
Last edited:
För att få bort fordon som läcker olika vätskor använder man redan miljölagstiftning, det är inga problem.

Jag har från en säker källa hört att detta fungerar alldeles utmärkt, när knarkardrägget har lämnat sin nedpissade bil på gatan som leder fram till mi...förlåt, källans garage...Oljespillet behöver inte ens vara sofistikerat. Det räcker i princip att ringa kommunen och påstå att en övergiven bil läcker olja. De tar bort den med blixtens hastighet, för att inte riskera kritik om att inte ta ett miljölarm på allvar.
 
Det där med att hälla ut olja i förhoppning om att en bilbärgarburen miljöinspektör plötsligt ska materialisera sig var en myt redan på åttiotalet. Det är precis lika omöjligt att få bort en skrotbil som förr. Bogsera ut den på ”stora vägen” är, då som nu enda sättet.
 
Problemet med läckande skrotbilar måste vara mycket lokalt.
Någon som kan förklara varför subsidiaritetsprincipen inte skulle gälla i detta fall?
 
Det där med att hälla ut olja i förhoppning om att en bilbärgarburen miljöinspektör plötsligt ska materialisera sig var en myt redan på åttiotalet. Det är precis lika omöjligt att få bort en skrotbil som förr. Bogsera ut den på ”stora vägen” är, då som nu enda sättet.

Man måste givetvis ringa efter dom, men dom kommer och inspekterar och ringer efter en bärgare eftersom dom själva åker omkring i någon jävla prius eller Leaf
 
Jag har från en säker källa hört att detta fungerar alldeles utmärkt, när knarkardrägget har lämnat sin nedpissade bil på gatan som leder fram till mi...förlåt, källans garage...Oljespillet behöver inte ens vara sofistikerat. Det räcker i princip att ringa kommunen och påstå att en övergiven bil läcker olja. De tar bort den med blixtens hastighet, för att inte riskera kritik om att inte ta ett miljölarm på allvar.

Förstahandskälla = Moi.

Fyllkörd bil voltat in i hästhage, ingen ville ta ansvar. Eller ens komma ut och titta. Fick hjälp av polisen med telefonnummer till ägaren som inte var officiellt listat. Inte Kosher, men tack spaningsregistret.

Killen ville inte hämta sin bil.
Dag 2 på morgonen ringde jag polisen igen. Meddelade att jag varit framme och tittat på vraket "och det verkar som det läcker något. Det luktar diesel."

Borta samma eftermiddag.



...vad det nu har med trådens egentliga ämne att göra?
 
Förstahandskälla = Moi.

Fyllkörd bil voltat in i hästhage, ingen ville ta ansvar. Eller ens komma ut och titta. Fick hjälp av polisen med telefonnummer till ägaren som inte var officiellt listat. Inte Kosher, men tack spaningsregistret.

Killen ville inte hämta sin bil.
Dag 2 på morgonen ringde jag polisen igen. Meddelade att jag varit framme och tittat på vraket "och det verkar som det läcker något. Det luktar diesel."

Borta samma eftermiddag.



...vad det nu har med trådens egentliga ämne att göra?
Staten tar bilar! Ytligt relaterat till trådens ämne juh
 
Det där med att hälla ut olja i förhoppning om att en bilbärgarburen miljöinspektör plötsligt ska materialisera sig var en myt redan på åttiotalet. Det är precis lika omöjligt att få bort en skrotbil som förr. Bogsera ut den på ”stora vägen” är, då som nu enda sättet.

Det verkade i alla fall fungera hur bra som helst där jag bor, så sent som i höstas. Borta inom tolv timmar från första telefonsamtalet…Däremot verkar både kommun och polis ha förtvivlat svårt att vräka bilens ägare som hade barrikaderat sig själv på en adress där han egentligen inte bor…Den nye ägaren till den fastigheten fick vänta flera månader på inflyttning, tills kommunen gullepluttat klart med knarkardrägget, betalat en tillräckligt lyxig lägenhet och sedan övertalat knarkardrägget att flytta dit istället för källaren där han tyckte att han bodde…
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top