Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Som (f.d) lobbyist men i bilindustrin så kommer inte frågan from oss. Det är stora problem med "läckage" av gamla bilar i systemet. Det sker en hel del illegal återvinning och illegal export av bilar från EU. Syftet med detta är att det skall bli lättare att hantera bilar dumpade i skogen eller de som på andra sätt är "skräp" som ingen vill kännas vid. Samtidigt är det nog framför allt Naturvårdsverket (NVV) som har drivit att avfall inte skall kunna importeras och exporteras, vilket är idioti när det gäller gamla bil(delar) eftersom det mesta återvinns när det väl skrotas. NVV ser dock allt som skräp och de vill ha mindre skräp. Därför har de drivit idiotreglerna om att det måste finnas historiskt intresse för att importera och jobba med gamla fordon.
Transportstyrelsen är ansvaraig för registrering och rutiner för skrotning så det är bra att de är sammanhållande och trycker på äganderätten.
Bara det faktum att någon betalar en massa pengar för att exportera/importera det gamla fordonet borde ju vara bevis nog för att fordonet har någon form av historiskt intresse.
Det argumentet borde ju väga tyngre än subjektiva åsikter från någon eu-byråkrat