EU vill förverka dina gamla fordon

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som (f.d) lobbyist men i bilindustrin så kommer inte frågan from oss. Det är stora problem med "läckage" av gamla bilar i systemet. Det sker en hel del illegal återvinning och illegal export av bilar från EU. Syftet med detta är att det skall bli lättare att hantera bilar dumpade i skogen eller de som på andra sätt är "skräp" som ingen vill kännas vid. Samtidigt är det nog framför allt Naturvårdsverket (NVV) som har drivit att avfall inte skall kunna importeras och exporteras, vilket är idioti när det gäller gamla bil(delar) eftersom det mesta återvinns när det väl skrotas. NVV ser dock allt som skräp och de vill ha mindre skräp. Därför har de drivit idiotreglerna om att det måste finnas historiskt intresse för att importera och jobba med gamla fordon.

Transportstyrelsen är ansvaraig för registrering och rutiner för skrotning så det är bra att de är sammanhållande och trycker på äganderätten.

Bara det faktum att någon betalar en massa pengar för att exportera/importera det gamla fordonet borde ju vara bevis nog för att fordonet har någon form av historiskt intresse.
Det argumentet borde ju väga tyngre än subjektiva åsikter från någon eu-byråkrat
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte bara EU som håller på, länsstyrelsen är inte heller på vår sida.

Låst artikel men vad gäller de där bilarna så vill jag minnas att importören själv importerade dessa fordon som just "skrot" för att slippa skatter, accis så till viss del får man ju då säga att som man bäddar får man ligga.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bara det faktum att någon betalar en massa pengar för att exportera/importera det gamla fordonet borde ju vara bevis nog för att fordonet har någon form av historiskt intresse.
Det argumentet borde ju väga tyngre än subjektiva åsikter från någon eu-byråkrat
Fast samma argument kan väl gälla när det skeppas bilar till Afrika, eller lastbilar och bussar som exporteras när de inte uppfyller miljökraven här längre?
Vi vet skillnaden mellan blivande pärla och skrot men ju fler Brattskramlerbobbers som "byggs" desto svårare blir det att se skillnaden för de utan kunskap... :(
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Redan idag kan i princip detta hända fast med din skog, myndigheterna tar inte ifrån dig ägandet men brukandet och det som sparats och vårdats av generationer för att senare kunna avverkas och ge avkastning får inte då avverkas.

Så att vansinniga beslut om fordon där man rent av kan tvingas att skrota bort fordon kan bli verklighet i miljöns tecken kan säkert bli verklighet, kanske inte imorgon men inom en inte allt för avlägsen framtid.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt utskicket från SFRO så kommer detta förslag från EU-kommissionen. Betyder detta att förslaget är på politisk nivå eller tjänstemannanivå…?

Det är ju EU-val om lite drygt ett halvår. Ni vet, det där mellanvalet som inte en jävel bryr sig om…Man skulle ju kunna fråga de olika partierna var de står i just denna fråga och mer specifikt vad de gör för att skrota detta förslag. Vad MP och V tycker är väl en no-brainer, men det kunde ju vara intressant att höra vad de någorlunda vettiga partierna tycker…?

Om alla säger sig stå bakom denna dynga så får man väl tacka dem genom att lägga rösten på Jimmie och hans lakejer. Deras grundinställning är väl fortfarande att vi förr eller senare ska gå ur EU…?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Halvt OT men närbesläktat och minst lika illa om det blir verklighet.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Halvt OT men närbesläktat och minst lika illa om det blir verklighet.
Detta är lite komiskt, jag såg en artikel för någon dag sen angående billiga nya bostäder. Där anklagades Sveriges ingenjörer för att de inte har kommit på ett sätt att bygga billiga nya bostäder, för det borde gå tycktes det i artikeln.

Problemet som jag ser det, och som det inte ens antyddes i samma artikel, är att alla krav idag på allt, från energisnålhet till ventilation, och kunders "krav" på standard är det som bygger störst kostnad. Det är alltså lagar och regler som tvingar priset att skena. Inte att vi har dåliga ingenjörer, för det har vi inte.

På samma sätt som att det är snordyrt med nya bilar idag, till stor del på grund av alla krav som finns.

/Johan, ingenjör fast inte inom byggbranchen
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur i hela friden ska detta lösas rent praktiskt?

Så här hade samtalet gått om jag fört samtalet med myndighet:
Staten: "Din bil är inte besiktigad och är över 30 år gammal, så du måste lämna in den för skrot."
Jag: "Min bil är värd 500kkr, så vill ni skrota den så får ni köpa den för marknadsvärdet."

Ni hör ju själva så himla orimligt det är. Det kommer inte att hända, åtminstone inte på det viset.

Men kanske det kan bli lättare att fiska upp dumpade skrotbilar? Stoppa den vansinniga exporten av skrotbilar och skit till Afrika?

Det packades en container nära mitt jobb i somras, några sopslut Toyota och sen uppfyllt med stulen elektronikskrot som ska ned till Agbogbloshie för att bli uppeldat av barn och ungdomar i syfte att utvinna metaller.

Det får det gärna bli stopp på, det är ovärdigt att Europa använder Afrika och Asien som sin soptipp samtidigt som vi slår oss för brösten kring hur duktiga vi är på att återvinna och "ställa om".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur i hela friden ska detta lösas rent praktiskt?

Så här hade samtalet gått om jag fört samtalet med myndighet:
Staten: "Din bil är inte besiktigad och är över 30 år gammal, så du måste lämna in den för skrot."
Jag: "Min bil är värd 500kkr, så vill ni skrota den så får ni köpa den för marknadsvärdet."

Ni hör ju själva så himla orimligt det är. Det kommer inte att hända, åtminstone inte på det viset.

Men kanske det kan bli lättare att fiska upp dumpade skrotbilar? Stoppa den vansinniga exporten av skrotbilar och skit till Afrika?

Det packades en container nära mitt jobb i somras, några sopslut Toyota och sen uppfyllt med stulen elektronikskrot som ska ned till Agbogbloshie för att bli uppeldat av barn och ungdomar i syfte att utvinna metaller.

Det får det gärna bli stopp på, det är ovärdigt att Europa använder Afrika och Asien som sin soptipp samtidigt som vi slår oss för brösten kring hur duktiga vi är på att återvinna och "ställa om".

Vad händer med såna här bilar då, när någon byråkrat dömer ut den som skrot trots att den kanske är besiktad och betingar ett högre värde än hans egen Seat?
I princip skulle det ju kringgå äganderätten så något marknadsvärde skulle väl aldrig bli aktuellt om tjänstemannen säger att det är skrot.

En lämpligare metod kunde ju vara att höja skrotpremien så sköter sig ju det där av sig självt. Plus att ytterligare en och annan miljövidrig bil kanske går till skroten.

Elektronikskrot och sånt är väl en annan fråga som man inte kommer åt på något sätt via fordon.

Cadillac_Coupe_Deville_1957_-_Falköping_cruising_2014_-_6714.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har själv flertalet fordon som är obesiktade men inte skrot i mina ögon, den värsta som syns i registret är inte besiktad sedan 2001, den senast undanställda är en bil som jag tyckte var mer värd som reservbil än det eventuella försäljningsvärdet så jag ställde undan den hösten 2019 för att ha som reservbil.
Ska jag tvingas besikta den var annat år för att ingen ska komma hit och hämta den till skroten?

Den värsta är väl egentligen äldre än 2001 för jag har ett chassi från en 1958 Monark M300 som fallit ur registret men den blir väl svårare för dom att hitta.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Enligt utskicket från SFRO så kommer detta förslag från EU-kommissionen. Betyder detta att förslaget är på politisk nivå eller tjänstemannanivå…?

Det är ju EU-val om lite drygt ett halvår. Ni vet, det där mellanvalet som inte en jävel bryr sig om…Man skulle ju kunna fråga de olika partierna var de står i just denna fråga och mer specifikt vad de gör för att skrota detta förslag. Vad MP och V tycker är väl en no-brainer, men det kunde ju vara intressant att höra vad de någorlunda vettiga partierna tycker…?

Om alla säger sig stå bakom denna dynga så får man väl tacka dem genom att lägga rösten på Jimmie och hans lakejer. Deras grundinställning är väl fortfarande att vi förr eller senare ska gå ur EU…?
Jag kan hålla lång föreläsning om hur detta fungerar mellan politiker och tjänstemän. Du hade garanterat somnat, kvarstår intresset kan du få ge några goda råd om fjädring som motprestation.

Komissionen skickar alltid ut förslagen, men det är tjänstemän som genom utredningar och intervjuer med experter kommit fram till förslaget. Problemet är som sagt att det löser 90% av problemet, utan att tänka på att bilar har en stor entusiastgrupp, där besiktning varje år inte står högst på listan. Jag känner en f.d. kollega som byggde bilar för Place de la Concorde. Det var ofta 2000-4000h i byggtid... Jag hoppas SFRO talar med MobilitySweden och får in vettiga svar. Även SMC borde agera i denna fråga.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hur i hela friden ska detta lösas rent praktiskt?

Så här hade samtalet gått om jag fört samtalet med myndighet:
Staten: "Din bil är inte besiktigad och är över 30 år gammal, så du måste lämna in den för skrot."
Jag: "Min bil är värd 500kkr, så vill ni skrota den så får ni köpa den för marknadsvärdet."

Ni hör ju själva så himla orimligt det är. Det kommer inte att hända, åtminstone inte på det viset.

Men kanske det kan bli lättare att fiska upp dumpade skrotbilar? Stoppa den vansinniga exporten av skrotbilar och skit till Afrika?

Det packades en container nära mitt jobb i somras, några sopslut Toyota och sen uppfyllt med stulen elektronikskrot som ska ned till Agbogbloshie för att bli uppeldat av barn och ungdomar i syfte att utvinna metaller.

Det får det gärna bli stopp på, det är ovärdigt att Europa använder Afrika och Asien som sin soptipp samtidigt som vi slår oss för brösten kring hur duktiga vi är på att återvinna och "ställa om".
Det som händer är att bilen kan tas bort ur registret, utan möjlighet till återregistrering. Då är inte värdet 500K längre och det anses vara ditt problem.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det som händer är att bilen kan tas bort ur registret, utan möjlighet till återregistrering. Då är inte värdet 500K längre och det anses vara ditt problem.

Hur fan kan man trycka gilla på en sådan post?

Men, det är precis så det kommer fungera.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vi besiktar inte gamla fordon i det här landet så det blir rask utrensning.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vi besiktar inte gamla fordon i det här landet så det blir rask utrensning.
Eller tvärtom, är de bara besiktigade och godkända när de trillar över gränsen och blir befriade, så är de ju godkända fordon för all framtid. :wiggle Inget skrot där inte!


Fast sen kommer byråkrater och miljönissar, det kommer säkert att stoppas det där med att de blir befriade från besiktning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
vet att detta direktiv återfinns på topp-två-listan över höstens internationella politiska arbete i en viss svensk MC-organisation, arbetsnamnet i FEMA och FIM är för övrigt "End-of life-directive". Det andra handlar om körkort...

Har jag förstått det hela rätt ska fordon äldre än 30 år undantas samtidigt som tillverkarna inte har något åliggande att tillhanda reservdelar till äldre fordon. Jag tror vissa större tyska tillverkare har valt 12 år men låter det vara osagt.

Nu till ett problem jag inte sett belysas i tråden - om det blir MC-demonteringarna som ska åläggas fullständigt finansiellt ansvar för att resterna tillvaratas ned till minsta ädelmetallkorn och kolmolekyl tror jag att den branschen relativt snabbt ställer om till något annat. Kvar blir vi som äger hojar med en ¨ålder av, säg mellan tio och tjugosju år, vi blir helt utelämnade till oss själva när vi inte kan hitta prylar hos demonteringen.

Lite mer fakta i frågan: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/motorcyklar-atervinns-till-storsta-delen/

Ha en fin helg!
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top