ev av med kk.

motard

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Hoj
Ktm 525
Har en kompis i Norrköping som gjorde likadant. Erkände på plats fick hem böter, dagsböter på vårdslöshet,blev 8500:-.
Ringde åklagaren o sa att han inte ville betala så det blev rättegång.
Han blev frikänd pga att det var lite folk och att han körde kontrollerat på bakhjulet.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
uppdatering:
Nu har jag fått 2 brev med samma innehåll. Nånting om information om förenklad delgivning. Om jag skriver på det, har jag erkänt då? ska jag vänta 2veckor innan jag skickar in det?

I rapporten står det som tidigare:

kört ca 100 meter, inge folk i närheten, dagsljus, torr vägbana, inga bilar i närheten.

och min uppskattning om max 50km/h och kontrollerat är också med.

Vad gör jag?

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Tråkigt det där!
Bara jag som är intresserad av civilbilen? Märke, modell, färg och reg nr, tack! :)

Edit:
Gissar på en mörkblå Volvo V70 med reg nr KUK000 :D

Last edited:

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
tåberg skrev:
2345553 vit saab 900

Ok, en lite äldre bil mao.
I min enfald trodde jag att alla civilare var V70:s eller 95:eek:r (kombis) med dragkrok.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är lite balansgång sånt här. Du kan neka och gå fri, men nekar du och fälls blir det ofta hårdare än om du erkänner osv..

Det finns ingen paragraf som säger att det är olagligt att slanga. Däremot finns det mer lummigt uttryckt att man gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik om ett fordon framförs på ett "felaktigt sätt" och därmed skapar ett större riskmoment än nödvändigt (typ).

Man kan alltså slanga "lagligt". Givet att man har kontroll, kan påstå sig se ordentligt, ha en skälig stoppsträcka och att det sker på en plats där onödiga risker inte förekommer.

Till din tröst kan jag säga att det finns ett flertal prejudicerande fall där slangare har friats, men lika många där de fällts.. Frågan är hur dålig koll de kan bevisa att du hade!?

Lycka till!

tåberg

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Dawg skrev:
2345574 Det är lite balansgång sånt här. Du kan neka och gå fri, men nekar du och fälls blir det ofta hårdare än om du erkänner osv..

Det finns ingen paragraf som säger att det är olagligt att slanga. Däremot finns det mer lummigt uttryckt att man gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik om ett fordon framförs på ett "felaktigt sätt" och därmed skapar ett större riskmoment än nödvändigt (typ).

Man kan alltså slanga "lagligt". Givet att man har kontroll, kan påstå sig se ordentligt, ha en skälig stoppsträcka och att det sker på en plats där onödiga risker inte förekommer.

Till din tröst kan jag säga att det finns ett flertal prejudicerande fall där slangare har friats, men lika många där de fällts.. Frågan är hur dålig koll de kan bevisa att du hade!?

Lycka till!

men dom papper jag fått nu, det står alltså:
information om förenklad delgivning. och det står enbart information om delgivningen.

När jag nekar eller erkänner till nåt så måste det väl finnas ett specifierat straff?

Jag beställde nämligen polisrapporten. den är med samt ett svarskuvert där jag ska skriva på. ett Delgivningskvitto. under står det:
Jag har denna dag mottagit information om förenklad delgivning.

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Jag kan inte svara på hur du ska göra med de papper du fått nu MEN du ska definitivt samla på dig information om de domar där andra som gjort samma sak friats.

Det ska vara likhet inför lagen och om de friats så kan du hävda att du också ska frias. Om du nu kan hitta förhållanden som är i det närmaste identiska med dina.

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
crashtestdummy skrev:
2234434 Oj, jag trodde du blivit av med en KnullKompis. :tuttar :hihi
Hoppas du får behålla lappen iaf.

Haha det trodde jag med först!:D

Tror inte det kommer hända nåt! Men skriv gärna och berätta när du vet...

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
sundaman81 skrev:
2234408 Va erkänner du för?? Neka alltid!! utom när dom har dig på film där det syns hastighet regnumemr och datum. Blåneka = ord mot ord = rättegång = javisst!! Snuten får med sur min gå till rättegången garanterat på sin fritid + att man ska ej dömas utan bevis.

Polisen har tid avsatt för att gå på rättegångar! Så de går inte på fritiden (tyvärr)

JA tippar på att du åker för Vårdslöshet i trafik, vilket är 3-6 månader utan körkort. Ja själv åkte på det engång i tiden men med bil! Fick 4 månader av Länsstyrelsen, överklagade med arbetsgivarens intyg att ja ev kunde bli permitterad då ja är resande montör och klarar inte utföra mitt arbete utan körkort... Blev en förhandling i tingsrättens lokaler, mot länstyrelsen denna gång. De gick med på att sänka 1 månad... Summa sumarum 3 månader utan kort.

Från Tingsrätten, dagsböter (5400kr) + lite kostnader för en trafikjurist som hjälpte mig överklaga domen till Götahovrätt som dock inte tog upp mitt fall.

Ja nekade den dagen ja blev stoppad, polisen hade inte någon mätt hastighet på mig, bara uppskattat den. Inget bevisning mer än hans ord.

Nekade på rättegången och blev dömd för vårdlöshet i trafik som sagt!

I din försäkring har du rättskydd, lyssna med dem i god tid om du får en kallelse till rättegång... Hoppas itne du får det!

Mvh Henke

RebelZero skrev:
2235930 Åklagaren/Tingsrätten gör en bedömning på brottet och ger dig böter. Om du går med på det har du erkännt och länsstyrelsen tar beslut efter det. Det beslutet är förmodligen omöjligt att överklaga, eftersom det inte är rättslig åtgärd utan en bedömning som länsstyrelsen gjort.

MEN, om du bestrider åklagare och går till tingsrätten så kan du få åtalet ogiltigförklarat och då kan inte länsstyrelsen dra kortet för dig.

Reb0

Är inte helt 100 säkert, men där tror ja du har fel! Länsstyrelsen kan visst ta kortet även om du inte blivit fälld i en Tingsrätt.

/ Henke

Last edited:

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Åka på slangen = vårdslöshet i trafik
Åka på slangen med skjuss = grovt vårdslöshet i trafik

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
tåberg skrev:
2345640 men dom papper jag fått nu, det står alltså:
information om förenklad delgivning. och det står enbart information om delgivningen.

När jag nekar eller erkänner till nåt så måste det väl finnas ett specifierat straff?

Delgivningen som ska skrivas på bör enbart vara gällande det att du fått information som måste bekräftas att du tagit del av. Skickar du inte in underskriften på delgivningen kommer du bli kallad igen, eller i värsta fall ha ett blåskägg på dörren med ett papper som du då ska skriva på för att bekräfta att du vet vad du är åtalad/anmäld för.

Jag gick igenom det där gällande ett missförstånd :rolleyes: om en misshandel och blev lika osäker som du. För säkerhets skull kan du ringa tingsrätten med ärendenummer redo och fråga.

Tipset jag ger dig är att tänka efter noga på om du kan bevisas/anses ha framför hojen på ett vårdslöst sätt. Dvs utan koll på kringvarande trafik, för fort eller med obalans etc..

TomasG skrev:
2345872 Åka på slangen = vårdslöshet i trafik
Åka på slangen med skjuss = grovt vårdslöshet i trafik

Innan man skriver ett sånt inlägg bör man ju ha på fötterna. Så frågan är:

Vad stöder din åsikt? Finns det något som helst skrivet som backar upp det här eller har jag rätt när jag känner att du bara snackar dynga?

Henren skrev:
2345748 Är inte helt 100 säkert, men där tror ja du har fel! Länsstyrelsen kan visst ta kortet även om du inte blivit fälld i en Tingsrätt.

/ Henke

Njae.. Länsstyrelsen kan välja att bortse från tingsrättens dom, men de kan nog inte dra in kortet utan särskilt skäl. Särskilt skäl är då en fällande dom, eller olämplighet genom alkoholism, synfel eller liknande.

(Är inte tvärsäker där)

Last edited:

tåberg

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Idag kom det en bomb i brevlådan....

...men det enda bomben gjorde var att spränga bort lite oro från mitt bröst.

Inget åtal väcks för att det saknas grund till bedömning om hurvida jag hade gjort mig skyldig till något trafikbrott!

Så najs.. säsongen är visserligen över.. men helt utan reprimand hade jag inte väntat mig!

Jippii

Finnepinnen

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 250 -98
Känns ju lite som att argumenten är:

Jag sköt ju killen,
Det va helt öppet, inget annat folk och det va kontrollerat.

Skjyst att du klara dig :tummenupp

//Peter

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
tåberg skrev:
2528839 Idag kom det en bomb i brevlådan....

...men det enda bomben gjorde var att spränga bort lite oro från mitt bröst.

Inget åtal väcks för att det saknas grund till bedömning om hurvida jag hade gjort mig skyldig till något trafikbrott!

Så najs.. säsongen är visserligen över.. men helt utan reprimand hade jag inte väntat mig!

Jippii

Hur gjorde du med delgivningsbreven? svarade du på dem ?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Annars hade du lätt fått tag på en ny KK :)

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
tåberg skrev:
2234357 Hej!
Aldeles nyss åkte jag en sträcka på ca 50-100 meter på bakhjulet, i hastighet under hastighetsbegränsningen. Visserligen i ganska tätbebyggt område, men utan några närvarande bilar och människor. Förrutom civilbilen som låg bakom mig. och tog mig.

Han tog inte körkortet, han gav inga böter utan skrev bara en rapport som ska skickas till åklagaren och länsstyrelsen.

I rapporten står att han såg mig köra på bakhjulet, det är allt. Samt mina invändningar som följer:
-under hastbegränsningen
-kontrollerat
-50-100 meter
-lite trafik och inge folk.

jag gick med på förenklad delgivning och åklagaren kommer givetvis ge mig nån böter eller så.

Är det nån som vet ifall man själv kan uppskatta hur stor den boten kommer bli?

Vad tror ni länsstyrelsen kommer säga om saken? är det klockrent indraget körkort?

Kommer tidigare klavertramp väga in? har blivit stoppad för diverse skylt i hjulhus och inga blinkers 2ggr inom ett år.

Jag vet att det är fel, säger inget annat.. så moraltanter, tänk på det innan ni skriver, jag är medveten. men även nyfiken.

/T

Kanske ska kolla den här länken??
Lite intressant läsning iaf.

http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet_start.htm

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln