sundaman81 skrev:
2234408 Va erkänner du för?? Neka alltid!! utom när dom har dig på film där det syns hastighet regnumemr och datum. Blåneka = ord mot ord = rättegång = javisst!! Snuten får med sur min gå till rättegången garanterat på sin fritid + att man ska ej dömas utan bevis.
Polisen har tid avsatt för att gå på rättegångar! Så de går inte på fritiden (tyvärr)
JA tippar på att du åker för Vårdslöshet i trafik, vilket är 3-6 månader utan körkort. Ja själv åkte på det engång i tiden men med bil! Fick 4 månader av Länsstyrelsen, överklagade med arbetsgivarens intyg att ja ev kunde bli permitterad då ja är resande montör och klarar inte utföra mitt arbete utan körkort... Blev en förhandling i tingsrättens lokaler, mot länstyrelsen denna gång. De gick med på att sänka 1 månad... Summa sumarum 3 månader utan kort.
Från Tingsrätten, dagsböter (5400kr) + lite kostnader för en trafikjurist som hjälpte mig överklaga domen till Götahovrätt som dock inte tog upp mitt fall.
Ja nekade den dagen ja blev stoppad, polisen hade inte någon mätt hastighet på mig, bara uppskattat den. Inget bevisning mer än hans ord.
Nekade på rättegången och blev dömd för vårdlöshet i trafik som sagt!
I din försäkring har du rättskydd, lyssna med dem i god tid om du får en kallelse till rättegång... Hoppas itne du får det!
Mvh Henke
RebelZero skrev:
2235930 Åklagaren/Tingsrätten gör en bedömning på brottet och ger dig böter. Om du går med på det har du erkännt och länsstyrelsen tar beslut efter det. Det beslutet är förmodligen omöjligt att överklaga, eftersom det inte är rättslig åtgärd utan en bedömning som länsstyrelsen gjort.
MEN, om du bestrider åklagare och går till tingsrätten så kan du få åtalet ogiltigförklarat och då kan inte länsstyrelsen dra kortet för dig.
Reb0
Är inte helt 100 säkert, men där tror ja du har fel! Länsstyrelsen kan visst ta kortet även om du inte blivit fälld i en Tingsrätt.
/ Henke