Fälgar i kolfiber - så här gör man!

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
haha det är ju spirocar. :tungan

känner du Jakob som har jobbat med projekt han höll väl på med carbon skalets tillverkning om jag minns rätt.

Riktigt coolt projekt!!:tummenupp

skallenas

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Gul och silvrig
känner du Jakob som har jobbat med projekt han höll väl på med carbon skalets tillverkning om jag minns rätt.

Hmm... Jakob, inget som poppar upp i huvudet såhär... Känner inte alla som höll på förra året, för jag var inte med i projektet då. Men skulle förmodligen känna igen honom om jag såg honom.

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Jävligt bra jobbat! Ser väldigt bra ut iaf :D Vore kul att se lite bilder på de olika processerna :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
:)
du det blev ju kanon, hoppas man va till nån hjälp i förra tråden, kan inte komma men ser gärna mer här sen.
Exeon texero kol?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den principen används redan i Alvar-motorn...

Det var nytt 1892 :D

Vill man göra det komplicerat så gör man så här:
Napier_deltic_animation.gif

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det var nytt 1892 :D

Vill man göra det komplicerat så gör man så här:
Napier_deltic_animation.gif

vad för slags fordon drivs av en sån motor och hur fan kordinerar man ihop drivkraften (om man nu gör det)?:va tre vevaxlar...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
vad för slags fordon drivs av en sån motor och hur fan kordinerar man ihop drivkraften (om man nu gör det)?:va tre vevaxlar...

Tåg!
Sen användes den som stationärmotor till gruvpumpar/fläktar också har jag för mig.
(EDIT) Båtar också tydligen...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hittade denna länk... (fråga mig inte mer en så :näsblod )
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_engine

verkar spännande menär lite för trött för att orka förstå riktigt...:D

Tåg!
Sen användes den som stationärmotor till gruvpumpar/fläktar också har jag för mig.
(EDIT) Båtar också tydligen...

verkar också spännande men som sagt, för trött... är dock fortfarande nyfiken på hur den drivande utgående axeln koordineras ihop med de primära tre... verkar som en komplex motor:D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HCCI-motorn handlar inte primärt om kolvarrangemang, det är Homogenious Charge Compression Ignition. Att kompressionstända en homogenblandning med luftöverskott med snabb reglerteknik. Man har forskat på hur att styra den instabila processen i mer än 10 år och fungerande prototypmotorer finns.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
HCCI-motorn handlar inte primärt om kolvarrangemang, det är Homogenious Charge Compression Ignition. Att kompressionstända en homogenblandning med luftöverskott med snabb reglerteknik. Man har forskat på hur att styra den instabila processen i mer än 10 år och fungerande prototypmotorer finns.

Se där, det görs framsteg på kolvmotorsidan än!

Saab visade väl upp en diesel som går på etanol nyss också?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Ok, ja det har också suttit i SL:s bussar. Problemet med alkohol i dieslar brukar vara att det krävs tändhjälp vid tomgång och kallstart. Etanol är ju inte det mest tändvilliga på planeten.

På marinens gamla plejadbåtar satt det Junkerskompressorer av motkolvstyp, inga vevaxlar, två kolvar i en cylinder. De två kolvarnas utsidor är kompressorsteg, hög- och lågtryck. I uttrymmet mellan kolvarna sker dieselförbränning mha en spridare. Vid start dras kolvarna isär, sedan skickas de ihop mha av luft som släpp in i kompressorstegen. Sverige knyckte konstruktionen av den tyska ubåt som bärgades i Öresund i slutet av kriget. Jag har hört en sån junkerskomressor som kunde ladda över 100 bar, de låter.... :näsblod

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.

Det fina med Saabdieseln som går på Etanol var ju att den drog samma mängd eller ytterst lite mer.

Sen att dieselmotorerna är jävligt snåla och att Etanolen kostar omkring 8 kronor litern gör ju inte saken sämre.

En bensinare drar ju oftast 25-30% mer vid konvertering till Etanol.
(Samtidigt som bensinmotorn är betydligt törstigare i sitt normala utförande)

skallenas

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Gul och silvrig
:)
du det blev ju kanon, hoppas man va till nån hjälp i förra tråden, kan inte komma men ser gärna mer här sen.
Exeon texero kol?

Jag tackar för all hjälp från dig i förra tråden. Verkligen bra ideer och kritik! Det var tack vare dig jag lugnade mig lite och gjorde en tvådelad fälg! och såhär i efterhand var det nog enklast så!

Scavenging

Friska fiskar simmar mot strömmen!
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
MV agusta F4
Ok, ja det har också suttit i SL:s bussar. Problemet med alkohol i dieslar brukar vara att det krävs tändhjälp vid tomgång och kallstart. Etanol är ju inte det mest tändvilliga på planeten.

På marinens gamla plejadbåtar satt det Junkerskompressorer av motkolvstyp, inga vevaxlar, två kolvar i en cylinder. De två kolvarnas utsidor är kompressorsteg, hög- och lågtryck. I uttrymmet mellan kolvarna sker dieselförbränning mha en spridare. Vid start dras kolvarna isär, sedan skickas de ihop mha av luft som släpp in i kompressorstegen. Sverige knyckte konstruktionen av den tyska ubåt som bärgades i Öresund i slutet av kriget. Jag har hört en sån junkerskomressor som kunde ladda över 100 bar, de låter.... :näsblod

Etanol i dieselcykel körs med E95 (5% tändförbättrare, ej bensin) vilket försämrar kallstart och tomgångsbeteendet jämfört med E85. Detta kan dock enkelt lösas med smartare kylsystem som värmer laddluften när det behövs. När väl personbilsindustrin börjar tillverka dessa motorer så måste ett rikstäckande nät av E95 till... vi väntar.

Vad gäller motorn i ny teknik så är inte det unika att kolvarna går mot varandra utan att man använder sig av en enkel teknik för att variera kompressionen. Detta gör det lättare att hantera förbränningen i en HCCI-motor.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Precis! :tummenupp

/J

Etanol i dieselcykel körs med E95 (5% tändförbättrare, ej bensin) vilket försämrar kallstart och tomgångsbeteendet jämfört med E85. Detta kan dock enkelt lösas med smartare kylsystem som värmer laddluften när det behövs. När väl personbilsindustrin börjar tillverka dessa motorer så måste ett rikstäckande nät av E95 till... vi väntar.

Vad gäller motorn i ny teknik så är inte det unika att kolvarna går mot varandra utan att man använder sig av en enkel teknik för att variera kompressionen. Detta gör det lättare att hantera förbränningen i en HCCI-motor.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024