Samma här, helt oslagbart.Ja, detta är utan tvekan det bästa. Har kört med det i några år och vill inte ha något annat.
Samma här, helt oslagbart.Ja, detta är utan tvekan det bästa. Har kört med det i några år och vill inte ha något annat.
Tack! Har du tips på hjälm med fotokromatiskt visir? Hittade inget i MC affär som jag var i nyss. Köper helst allt jag kan i affärer för jag vill att de skall vara kvar.Jag har klart, fotokromatiskt, spegel och mörkt visir till mina Arai. Det klara och fotokromatiska har imvisir som fungerar ypperligt. Jag har flåsat fuktiga morgnar utan att det immat. Soliga morgnar med mörkt visir immar igen och jag borde sätta dit ett där också.
Spegelvisiret har de nackdelar som nämnts tidigare men snyggt är det.
Tack! Har du tips på hjälm med fotokromatiskt visir? Hittade inget i MC affär som jag var i nyss. Köper helst allt jag kan i affärer för jag vill att de skall vara kvar.
(Har inte med ämnet att göra, men ville bara förklara varför:
Många klagar idag på att affärer försvinner, speciellt på landet, men "fulhandlar" man på annat sätt så försvinner affärerna. Bor ibland i en liten by och begreppet fulhandla hörde jag där. I byn finns bra utbud tack vare att många handlar där. De som tar bilen långt till andra orter för att ofta handla mat och annat har lite sämre rykte. Även de som bara går till mataffären för att hämta paket) De personerna får sämre grannhjälp och blir inte inbjudna m.m. på samma sätt.
I Norge kallas det "Harryhandla").
I andra hand handlar jag på internet.
Det mörknar av sig själv när det utsätts för solljus. Samma teknik som finns för vanliga glasögon och som är populär bland lite halvsuspekta personer.Vad är fotokromatiskt visir??
Om man kör med mörkt visir och behöver ta sig genom en lång, dåligt upplyst, tunnel i Norge så kan man komma ut på andra sidan och se ut som en tvättbjörn i ansiktet.Jag slutade med solbrillor för länge länge sedan. Helt värdelöst i tunnlar och skuggiga partier eftersom det är lite svårt att ta av eller dra ner dom innanför visiret.
Jo jag har kört med mörkt visir. Jobbigt när man ska hem och solen gått ner sedan länge. Att ha ha två visir med sig? Kom igen. Kör ni med topbox också?
Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.Om man kör med mörkt visir och behöver ta sig genom en lång, dåligt upplyst, tunnel i Norge så kan man komma ut på andra sidan och se ut som en tvättbjörn i ansiktet.
View attachment 479856
Det där med ögonkontakt med andra förare fattar jag inte. Fin idé, men antingen kör jag med tonat visir, eller med solglasögon. Att jag blir bländad av solen och trött i ögonen gör inga underverk för trafiksäkerheten.
Håller med dig om dubbla visir. Det är ju som att ha med sig extra kalsonger när man åker på semester.
Jag tittar på fordonet, det är tillräckligt för att lista ut vad som är på gång för mig. Det fungerar dessutom i vinklar där man inte har någon möjlighet att se några ögon.Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.
Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.
De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Ljustutar du innan du kör om också? Det ska man också göra.Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.
Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.
De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Man skulle kunna tro att man förlorar det du skriver med mörkt visir men jag är inte ensam om att veta att så inte är fallet. Ditt kroppsspråk och hur du hanterar din motorcykel säger också väldigt mycket.Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.
Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.
De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Nu är väl inte blå visir genomfärgade? Jag har ett blått spegelvisir och det är ju inte så att man upplever att det är blått inifrån. Vid en blindtest hade jag nog gissat på grått. Det ser ut att vara gråtonat (genomfärgat) med någon form av blåskimrande spegelbeläggning ytterst. Enligt tillverkaren så har det iaf UV-filter (vilket är något man SKA ha på solglasögon och mörka visir - annars öppnar ögat upp "bländaren" och släpper in mer UV-strålning än det hade gjort utan tonat visir).Blått skall absolut undvikas om du vill se något som pensionär.
Vilken färg på glasen? Guide till färgade sportglasögon | Synsam
Gula, röda, orangea eller blå glas? Osäker på vilken färg du ska ha på sportglasögonen? Vi går igenom de olika färgerna & hur de påverkar ditt seende här.www.synsam.se
Jag köper inte riktigt det där.Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.
Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.
De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Själv har jag nästan blivit prejad av vägen vid omkörningar, aft folk som kört ut rakt framför mig och mötesomkörningar lite oavsett hur jag ser ut eller kör. Folk varseblir helt enkelt inte MC, så det är bara att lära sig undanmanöver, och att läsa trafiken så man kan undvika när det blir farligt, eller iaf ge sig själv tillräcklig marginal för att ta sig ur faran.Jag hade tre nära döden-upplevelser i somras. Inte oj då, utan här kunde det tagit slut-varianterna.
Mina hojar. Det hände på samma. En är gul och en är svart med gul H4-lampa. Jag vet inte om färger eller ljuset spelar roll. Alla tre skedde i fullt dagsljus.
View attachment 480048View attachment 480049
Det var den svarta. Klädd som på bilden.
1. Dalarövägen, gamla sträckningen upp mot Brandbergen. Lång raka, svag vänster, kort raka, skarp vänster som nyper lite sedan en raka med ett krön. Jag har åkt där 35 miljoner gånger. 120-140 fram mot vänstern som nyper. Förr alltså. Sedan något år eller så så har det byggts en liten grusväg i kurvan med den svaga vänstern. Aldrig sett någon åka in eller ut där.
Nu åkte jag i 80 på denna 70-väg och möter en bil. Tittar på hans blinkers och tyckte att den blinkade sedan kom nästa blink och jag slår av och har redan fingrarna på bromsen, bara för att. Då svänger han bara. Bromsar fullt och svänger mot högerkanten och har väl en meter till godo. Trycker in tutknappen och åker efter. Han stannar direkt och öppnar bildörren. Jag frågade nog vad han gör, hur han kör och om han inte såg mig. Snubben, 40 år med hästsvans håller ratten tio i två, ber om ursäkt, såg mig inte, är chockad och upprepar sig. Jag säger inget utan åker bara.
Hade han inte blinkat och om jag inte tittat på hans blinkers så hade jag suttit i dörrn.
2. Ute på Färentuna, 70-väg. Jag åker i 80. Lång raka som övergår i en svag vänster. I den kurvan kommer fyra bilar också i 68-70 blås. Solen skiner och stå högt på himlen.
När de kommer ut på rakan så börjar bil två köra om kvinnan som kör i 68 trots att jag kommer åkande. Oväntat. Det är trångt med två bilar i bredd och en mötande motorcykel. Jag får nöja mig med den sista decimetern asfalt. Bromsar och vänder. Bil tre och fyra vinkar när jag kör om dom. Kör om kvinnan och lägger mig bakom taxin som körde om trots möte. Efter några kilometer kör jag om honom och saktar in. Det har gått några minuter men jag är fortfarande pratsugen.
Han såg mig inte. Har aldrig hänt något liknande tidigare. Han hade kört taxi i 45 år.
Jag sa att han körde dåligt och borde kolla synen. Förmodligen sa jag något mer.
3. Essingeleden norrut. Där är det 70. Jag åkte 70 i innerfilen med en bil kanske 80-100 meter framför. I filen bredvid ligger det en mercaambulans i lite varierande fart 65-75 så jag ligger ibland bredvid och ibland snett bakom.
Vid Lilla Essingen finns de en avfart som är avstängd sedan många år men vägräcket svänger av sedan kommer ett nytt efter avfarten. Just där slår ambulansen på blinkersen och glider över i min fil. Jo jag såg det komma, jag såg räcket där jag skulle smetas ut så jag tryckte in tutknappen och bromsande.
Ambulanskvinnan avbröt filbytet så jag körde förbi och svänge upp mot Fridhemsplan. Dom åkte efter fast höll långt avstånd vi rödljuset. Även denna gång var jag pratsugen. Med inte hon. Jag lät dom passera när det blev grönt så jag kunde åka upp bredvid vid nästa rödljus.
Jag sa att det vore ironiskt att bli dödad av en ambulans. Hon sa att hon inte såg mig i backspegeln. Han som satt bredvid tittade inte ens för att underlätta för henne. Bägge sa att jag inte fick åka i deras döda vinkel. Nu var detta blåljuspersonal så jag var inte otrevlig me sa att hon hade gott om tid att se mig från den dryga kilometern vi följdes åt.
Loud pipes saves lives. Kawan går tyst. Ambulanskvinnan hade nog hört hojen om den låtit mer.
Nu låg jag i höger hjulspår för att ha marginal om ambulansen skulle hitta på något.
Det var tre gånger på ganska kort tid. Tidigare nära döden-upplevelser har snarare berott på mig när jag kört ”inspirerat” och tagit risker. Dock var min senaste incident 1982 när jag bromsade omkull vid ett rödljus på Sveavägen. Hjulspår i asfalten och lite extra oljedroppar där emellan. Då släpper gärna framdäcket och glider åt sidan. Det vet ju alla.
Skönt hursomhelst att det inte var dags för mig ännu.
2019 åkte jag en tusenmilatripp i Europa, 12 länder. Gul motorcykel. Inte en enda incident, inte en tutning, ingen snabb inbromsning eller spårbyte ens.
I somras var italienarna som jag minns från förr. Ligger jättenära, kör om i det vänstra hjulspåret i min fil. Man tar seden dit man kommer. En gång i Frankrike körde jag med långfingret. Jäävlar vad skäll jag fick fast han körde om mig i min fil och 100 meter till rödljuset.
I Paris håller bilisterna sin plats i köerna blinkar vid filbyten. Alla tvåhjulingar kör betydligt fortare mellan bilarna äv vi gör i Stockholm. Även om jag körde hyfsat fort mellan bilarna så blinkade jag och släppte förbi de galna parisarna. Och de tackade glatt.
Ok, jag har en varselväst med reflexer. Jag trodde att det var lag på det i Frankrike. Men nästan ingen hade någon på sig. Det är ju bara om det händer något på vägen så man blir stående vid vägkanten som man måste ha väst. Den ingår i packningen i alla fall.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |