Färg på visir

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har klart, fotokromatiskt, spegel och mörkt visir till mina Arai. Det klara och fotokromatiska har imvisir som fungerar ypperligt. Jag har flåsat fuktiga morgnar utan att det immat. Soliga morgnar med mörkt visir immar igen och jag borde sätta dit ett där också.
Spegelvisiret har de nackdelar som nämnts tidigare men snyggt är det.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Jag har klart, fotokromatiskt, spegel och mörkt visir till mina Arai. Det klara och fotokromatiska har imvisir som fungerar ypperligt. Jag har flåsat fuktiga morgnar utan att det immat. Soliga morgnar med mörkt visir immar igen och jag borde sätta dit ett där också.
Spegelvisiret har de nackdelar som nämnts tidigare men snyggt är det.
Tack! Har du tips på hjälm med fotokromatiskt visir? Hittade inget i MC affär som jag var i nyss. Köper helst allt jag kan i affärer för jag vill att de skall vara kvar.

(Har inte med ämnet att göra, men ville bara förklara varför:
Många klagar idag på att affärer försvinner, speciellt på landet, men "fulhandlar" man på annat sätt så försvinner affärerna. Bor ibland i en liten by och begreppet fulhandla hörde jag där. I byn finns bra utbud tack vare att många handlar där. De som tar bilen långt till andra orter för att ofta handla mat och annat har lite sämre rykte. Även de som bara går till mataffären för att hämta paket) De personerna får sämre grannhjälp och blir inte inbjudna m.m. på samma sätt.
I Norge kallas det "Harryhandla").

I andra hand handlar jag på internet.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bell har väl några modeller som kommer med fotokromatiskt visir i lådan.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Min hjälm är fabrikat Lazer, modell Monaco.
En glasfiberhjälm med fotokromatiskt visir som standard.
Men Lazer borde ha fler hjälmar med sådant visir, om inte annat så erbjuds det som tillbehör.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Går det inte att få tag på fotokromatiskt till den hjälm man har kan en annan lösning vara att köpa till ett fotokromatiskt pinlock som finns till många hjälmar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack! Har du tips på hjälm med fotokromatiskt visir? Hittade inget i MC affär som jag var i nyss. Köper helst allt jag kan i affärer för jag vill att de skall vara kvar.

(Har inte med ämnet att göra, men ville bara förklara varför:
Många klagar idag på att affärer försvinner, speciellt på landet, men "fulhandlar" man på annat sätt så försvinner affärerna. Bor ibland i en liten by och begreppet fulhandla hörde jag där. I byn finns bra utbud tack vare att många handlar där. De som tar bilen långt till andra orter för att ofta handla mat och annat har lite sämre rykte. Även de som bara går till mataffären för att hämta paket) De personerna får sämre grannhjälp och blir inte inbjudna m.m. på samma sätt.
I Norge kallas det "Harryhandla").

I andra hand handlar jag på internet.

Jag har sedan mer än 20 år använt handgjorda och dyra Araihjälmar och till dessa finns det massor av olika visir. Den första köpte jag i butik i Sverige men den butiken är borta sedan många år.
Mitt huvud passar Arai så jag fortsätter använda det jag trivs med. Sedan håller en Arai många år och kör man dessutom mycket kan man byta inredning när den börjar ta slut. Billigare än att köpa ny hjälm.
Kör oftast i mörkt visir när det är soligt och har alltid ett klart visir med i tankväskan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag slutade med solbrillor för länge länge sedan. Helt värdelöst i tunnlar och skuggiga partier eftersom det är lite svårt att ta av eller dra ner dom innanför visiret.

Jo jag har kört med mörkt visir. Jobbigt när man ska hem och solen gått ner sedan länge. Att ha ha två visir med sig? Kom igen. Kör ni med topbox också?
Om man kör med mörkt visir och behöver ta sig genom en lång, dåligt upplyst, tunnel i Norge så kan man komma ut på andra sidan och se ut som en tvättbjörn i ansiktet.

Tvättbjörn MC.jpg

Det där med ögonkontakt med andra förare fattar jag inte. Fin idé, men antingen kör jag med tonat visir, eller med solglasögon. Att jag blir bländad av solen och trött i ögonen gör inga underverk för trafiksäkerheten.

Håller med dig om dubbla visir. Det är ju som att ha med sig extra kalsonger när man åker på semester.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Om man kör med mörkt visir och behöver ta sig genom en lång, dåligt upplyst, tunnel i Norge så kan man komma ut på andra sidan och se ut som en tvättbjörn i ansiktet.

View attachment 479856

Det där med ögonkontakt med andra förare fattar jag inte. Fin idé, men antingen kör jag med tonat visir, eller med solglasögon. Att jag blir bländad av solen och trött i ögonen gör inga underverk för trafiksäkerheten.

Håller med dig om dubbla visir. Det är ju som att ha med sig extra kalsonger när man åker på semester.
Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.

Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.

De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.

Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.

De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Jag tittar på fordonet, det är tillräckligt för att lista ut vad som är på gång för mig. Det fungerar dessutom i vinklar där man inte har någon möjlighet att se några ögon.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.

Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.

De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Ljustutar du innan du kör om också? Det ska man också göra.

Jag har gärna ögonkontakt med mina mottrafikanter, men det funkar inte med alla som stirrar i mobilen, oavsett om dom går eller kör bil, eller bilar man kör om, möter, eller som står i korsningar på favoritlandsvägen. Jag har många gånger trott mig ha ögonkontakt med fotgängare när jag har cyklat, men likväl har dom skrikit av överraskning när jag har cyklat förbi. Det är mycket bättre att tro att man är osynlig, se på deras rörelsemönster och agera utifrån det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att kunna kombinera mörkt visir med ögonkontakt är väl ett sedan länge löst problem. Vill minnas att detta hjälmtillbehör tillhörde de obligatoriska sporthojsattributen för ett antal år sedan.
cookie-monster-helmet.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.

Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.

De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Man skulle kunna tro att man förlorar det du skriver med mörkt visir men jag är inte ensam om att veta att så inte är fallet. Ditt kroppsspråk och hur du hanterar din motorcykel säger också väldigt mycket.
Jag kan komma fram mot ett övergångsställe och nickar med stängt och mörkt visir och de fotgängare som inte är fast i mobilen förstår direkt! :tummenupp

Vad drar upp försäkringspremier?

De flesta som äger en MC har någon gång råkat välta med motorcykeln när man står stilla – och fått uppleva pinsamheten i att ligga där på marken eller stå kvar och se hojen rasa i backen. Som tur är skadas sällan varken förare eller motorcykel. Men trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka ca 18 500 kronor och är den vanligaste försäkringsskadan för mc.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Blått skall absolut undvikas om du vill se något som pensionär.





Nu är väl inte blå visir genomfärgade? Jag har ett blått spegelvisir och det är ju inte så att man upplever att det är blått inifrån. Vid en blindtest hade jag nog gissat på grått. Det ser ut att vara gråtonat (genomfärgat) med någon form av blåskimrande spegelbeläggning ytterst. Enligt tillverkaren så har det iaf UV-filter (vilket är något man SKA ha på solglasögon och mörka visir - annars öppnar ögat upp "bländaren" och släpper in mer UV-strålning än det hade gjort utan tonat visir).

Jag är glasögonbärare så jag har ju alltid glasögon på mig när jag kör. Kör heller inte när det blivit "mörkt". Skillnaden med mörkt visir jämfört med solglasögon (slipade) tycker jag är att det blir vilsammare för ögonen när det blir mörkare i hjälmen, dvs det läcker inte in en massa ljus runt solglasögonen (trots slimmad sportvariant) som det gör när man kör med klart visir.

Det där med ögonkontakt vet jag inte om jag håller med om. Hur mycket ögonkontakt får ni med bilister t ex? Pga reflexer i vindrutan etc så är det ju sällan det händer - särskilt när det är soligt.

Har inga problem med vare sig solglasögon eller mitt blå spegelvisir i tunnlar etc. Visst, det blir mörkare men inte så att det blir ett problem.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ögonkontakten borde du faktiskt försöka förstå.
De är jätteviktig. Lärde mig det
på körskolan för länge sedan.

Den går ut på att man noga tittar på varandra i stadstrafik och i korsningar för att visa att man förstår. Denna kommunikation kan förhindra olyckor. Jag lyfter upp visiret om det går och undviker solglasögon om det inte är soligt ute.

De som kör med svart visir jämt missar detta. Ser att en del kör svart motorcykel med svarta kläder och kolsvart hjälm. Dessa personer syns sämre och från kortare avstånd. De utsätter sig i onödan för ökade risker. De flesta vet om detta, men inte alla tyvärr. De drar upp olycksstatistiken och förrsäkringspremier.
Jag köper inte riktigt det där.
Du menar att det faktum att man kör runt på en motorcykel som har (i mitt fall) 2*60 watt halogen framåt inte bidrar till att man syns utan det endast är färgen på motorcykeln, stället och hjälmen som påverkar?

Hur är det då med bilen? Jag har massor med kläder som inte är signalgula och dessutom syns jag nästan inte alls när jag sitter i bilen. Det är i stort sett bara axelpartiet och huvudet som syns och hela bilen är mörkgrå. Betyder det att jag inte syns när jag är ute och kör trots xenonlamporna framtill???
Jag får faktiskt inte det intrycket.

Visst. En klarröd eller signalgul bil eller motorcykel syns något bättre men om man inte har förmågan att upptäcka att det kommer 60 watts halogen svävande genom luften och reagerar på det så borde man faktiskt inte ha körkort alls.

Jag är personligen övertygad om att uttalanden om "Jag såg honom inte." inte är för att man inte syns utan för att man tittat åt ett annat håll helt och hållet eller att man bara inte brytt sig.

Hur gör vi då med svarta långtradare? Är det så att det ligger drivor med överkörda fotgängare, motorcyklister och krossade bilar i ett spår efter där en svart långtradare kört?

Vad gäller ögonkontakt så syns inte ögonen på en motorcyklist speciellt bra ens med ett helt klart visir. Det syns i de flesta trafiksituationer inte speciellt bra när det är frågan om en bil heller. I synnerhet inte om föraren i fråga har solglasögon på sig som jag alltid har när jag kör och det är soligt eftersom jag föredrar att se vart jag kör och tycker det är påfrestande att bli bländad och är relativt ljusskänslig.

Det finns en del studier (även om de är i mindre skala och inte alltid är fullständligt granskade) som visat att en signalväst inte har någon mätbar påverkan på säkerheten för motorcyklister. Det är ett faktum.
Bland annat så har jag för mig att Norge ett tag hade ett krav på att man skulle ha en signalväst med sig för att man skulle synas vid en olycksplats men man tog bort det efter att man konstaterat att den eventuellt lilla säkerhetsvinsten var irrellevant i förhållande till problemet att det ledde till att en massa personer vid olycksplatser försökte få hjälp av andra som var olycksoffer istället för att få tag på den andel av personerna med signalväst som faktiskt var räddningstjänst, polis eller ambulans.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej ögonkontakt är extremt berättande därför får man inte ha sidorutor fram tonade i bilar.

Frånvaron av ögonkontakt innebär allt från att personen inte sett dig till rattfylla eller annan form av nervöst agenda.

Möter ni folk som inte ser er i ögonen normalt är det ofta psykopater t.ex

Nu ser ju folk på en mc ändå att hjälmen tittar på en fast de är sån där döskallehologram på visiret..
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag hade tre nära döden-upplevelser i somras. Inte oj då, utan här kunde det tagit slut-varianterna.

Mina hojar. Det hände på samma. En är gul och en är svart med gul H4-lampa. Jag vet inte om färger eller ljuset spelar roll. Alla tre skedde i fullt dagsljus.
989F9078-A9A1-4AB0-83B4-BAB31A46252C.jpeg1E68B6A0-0827-499A-88F4-66CB689E15BC.jpeg

Det var den svarta. Klädd som på bilden.

1. Dalarövägen, gamla sträckningen upp mot Brandbergen. Lång raka, svag vänster, kort raka, skarp vänster som nyper lite sedan en raka med ett krön. Jag har åkt där 35 miljoner gånger. 120-140 fram mot vänstern som nyper. Förr alltså. Sedan något år eller så så har det byggts en liten grusväg i kurvan med den svaga vänstern. Aldrig sett någon åka in eller ut där.
Nu åkte jag i 80 på denna 70-väg och möter en bil. Tittar på hans blinkers och tyckte att den blinkade sedan kom nästa blink och jag slår av och har redan fingrarna på bromsen, bara för att. Då svänger han bara. Bromsar fullt och svänger mot högerkanten och har väl en meter till godo. Trycker in tutknappen och åker efter. Han stannar direkt och öppnar bildörren. Jag frågade nog vad han gör, hur han kör och om han inte såg mig. Snubben, 40 år med hästsvans håller ratten tio i två, ber om ursäkt, såg mig inte, är chockad och upprepar sig. Jag säger inget utan åker bara.
Hade han inte blinkat och om jag inte tittat på hans blinkers så hade jag suttit i dörrn.

2. Ute på Färentuna, 70-väg. Jag åker i 80. Lång raka som övergår i en svag vänster. I den kurvan kommer fyra bilar också i 68-70 blås. Solen skiner och stå högt på himlen.
När de kommer ut på rakan så börjar bil två köra om kvinnan som kör i 68 trots att jag kommer åkande. Oväntat. Det är trångt med två bilar i bredd och en mötande motorcykel. Jag får nöja mig med den sista decimetern asfalt. Bromsar och vänder. Bil tre och fyra vinkar när jag kör om dom. Kör om kvinnan och lägger mig bakom taxin som körde om trots möte. Efter några kilometer kör jag om honom och saktar in. Det har gått några minuter men jag är fortfarande pratsugen.
Han såg mig inte. Har aldrig hänt något liknande tidigare. Han hade kört taxi i 45 år.
Jag sa att han körde dåligt och borde kolla synen. Förmodligen sa jag något mer.

3. Essingeleden norrut. Där är det 70. Jag åkte 70 i innerfilen med en bil kanske 80-100 meter framför. I filen bredvid ligger det en mercaambulans i lite varierande fart 65-75 så jag ligger ibland bredvid och ibland snett bakom.
Vid Lilla Essingen finns de en avfart som är avstängd sedan många år men vägräcket svänger av sedan kommer ett nytt efter avfarten. Just där slår ambulansen på blinkersen och glider över i min fil. Jo jag såg det komma, jag såg räcket där jag skulle smetas ut så jag tryckte in tutknappen och bromsande.
Ambulanskvinnan avbröt filbytet så jag körde förbi och svänge upp mot Fridhemsplan. Dom åkte efter fast höll långt avstånd vi rödljuset. Även denna gång var jag pratsugen. Med inte hon. Jag lät dom passera när det blev grönt så jag kunde åka upp bredvid vid nästa rödljus.
Jag sa att det vore ironiskt att bli dödad av en ambulans. Hon sa att hon inte såg mig i backspegeln. Han som satt bredvid tittade inte ens för att underlätta för henne. Bägge sa att jag inte fick åka i deras döda vinkel. Nu var detta blåljuspersonal så jag var inte otrevlig me sa att hon hade gott om tid att se mig från den dryga kilometern vi följdes åt.

Loud pipes saves lives. Kawan går tyst. Ambulanskvinnan hade nog hört hojen om den låtit mer.
Nu låg jag i höger hjulspår för att ha marginal om ambulansen skulle hitta på något.

Det var tre gånger på ganska kort tid. Tidigare nära döden-upplevelser har snarare berott på mig när jag kört ”inspirerat” och tagit risker. Dock var min senaste incident 1982 när jag bromsade omkull vid ett rödljus på Sveavägen. Hjulspår i asfalten och lite extra oljedroppar där emellan. Då släpper gärna framdäcket och glider åt sidan. Det vet ju alla.

Skönt hursomhelst att det inte var dags för mig ännu.

2019 åkte jag en tusenmilatripp i Europa, 12 länder. Gul motorcykel. Inte en enda incident, inte en tutning, ingen snabb inbromsning eller spårbyte ens.
I somras var italienarna som jag minns från förr. Ligger jättenära, kör om i det vänstra hjulspåret i min fil. Man tar seden dit man kommer. En gång i Frankrike körde jag med långfingret. Jäävlar vad skäll jag fick fast han körde om mig i min fil och 100 meter till rödljuset.
I Paris håller bilisterna sin plats i köerna blinkar vid filbyten. Alla tvåhjulingar kör betydligt fortare mellan bilarna äv vi gör i Stockholm. Även om jag körde hyfsat fort mellan bilarna så blinkade jag och släppte förbi de galna parisarna. Och de tackade glatt.

Ok, jag har en varselväst med reflexer. Jag trodde att det var lag på det i Frankrike. Men nästan ingen hade någon på sig. Det är ju bara om det händer något på vägen så man blir stående vid vägkanten som man måste ha väst. Den ingår i packningen i alla fall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade tre nära döden-upplevelser i somras. Inte oj då, utan här kunde det tagit slut-varianterna.

Mina hojar. Det hände på samma. En är gul och en är svart med gul H4-lampa. Jag vet inte om färger eller ljuset spelar roll. Alla tre skedde i fullt dagsljus.
View attachment 480048View attachment 480049

Det var den svarta. Klädd som på bilden.

1. Dalarövägen, gamla sträckningen upp mot Brandbergen. Lång raka, svag vänster, kort raka, skarp vänster som nyper lite sedan en raka med ett krön. Jag har åkt där 35 miljoner gånger. 120-140 fram mot vänstern som nyper. Förr alltså. Sedan något år eller så så har det byggts en liten grusväg i kurvan med den svaga vänstern. Aldrig sett någon åka in eller ut där.
Nu åkte jag i 80 på denna 70-väg och möter en bil. Tittar på hans blinkers och tyckte att den blinkade sedan kom nästa blink och jag slår av och har redan fingrarna på bromsen, bara för att. Då svänger han bara. Bromsar fullt och svänger mot högerkanten och har väl en meter till godo. Trycker in tutknappen och åker efter. Han stannar direkt och öppnar bildörren. Jag frågade nog vad han gör, hur han kör och om han inte såg mig. Snubben, 40 år med hästsvans håller ratten tio i två, ber om ursäkt, såg mig inte, är chockad och upprepar sig. Jag säger inget utan åker bara.
Hade han inte blinkat och om jag inte tittat på hans blinkers så hade jag suttit i dörrn.

2. Ute på Färentuna, 70-väg. Jag åker i 80. Lång raka som övergår i en svag vänster. I den kurvan kommer fyra bilar också i 68-70 blås. Solen skiner och stå högt på himlen.
När de kommer ut på rakan så börjar bil två köra om kvinnan som kör i 68 trots att jag kommer åkande. Oväntat. Det är trångt med två bilar i bredd och en mötande motorcykel. Jag får nöja mig med den sista decimetern asfalt. Bromsar och vänder. Bil tre och fyra vinkar när jag kör om dom. Kör om kvinnan och lägger mig bakom taxin som körde om trots möte. Efter några kilometer kör jag om honom och saktar in. Det har gått några minuter men jag är fortfarande pratsugen.
Han såg mig inte. Har aldrig hänt något liknande tidigare. Han hade kört taxi i 45 år.
Jag sa att han körde dåligt och borde kolla synen. Förmodligen sa jag något mer.

3. Essingeleden norrut. Där är det 70. Jag åkte 70 i innerfilen med en bil kanske 80-100 meter framför. I filen bredvid ligger det en mercaambulans i lite varierande fart 65-75 så jag ligger ibland bredvid och ibland snett bakom.
Vid Lilla Essingen finns de en avfart som är avstängd sedan många år men vägräcket svänger av sedan kommer ett nytt efter avfarten. Just där slår ambulansen på blinkersen och glider över i min fil. Jo jag såg det komma, jag såg räcket där jag skulle smetas ut så jag tryckte in tutknappen och bromsande.
Ambulanskvinnan avbröt filbytet så jag körde förbi och svänge upp mot Fridhemsplan. Dom åkte efter fast höll långt avstånd vi rödljuset. Även denna gång var jag pratsugen. Med inte hon. Jag lät dom passera när det blev grönt så jag kunde åka upp bredvid vid nästa rödljus.
Jag sa att det vore ironiskt att bli dödad av en ambulans. Hon sa att hon inte såg mig i backspegeln. Han som satt bredvid tittade inte ens för att underlätta för henne. Bägge sa att jag inte fick åka i deras döda vinkel. Nu var detta blåljuspersonal så jag var inte otrevlig me sa att hon hade gott om tid att se mig från den dryga kilometern vi följdes åt.

Loud pipes saves lives. Kawan går tyst. Ambulanskvinnan hade nog hört hojen om den låtit mer.
Nu låg jag i höger hjulspår för att ha marginal om ambulansen skulle hitta på något.

Det var tre gånger på ganska kort tid. Tidigare nära döden-upplevelser har snarare berott på mig när jag kört ”inspirerat” och tagit risker. Dock var min senaste incident 1982 när jag bromsade omkull vid ett rödljus på Sveavägen. Hjulspår i asfalten och lite extra oljedroppar där emellan. Då släpper gärna framdäcket och glider åt sidan. Det vet ju alla.

Skönt hursomhelst att det inte var dags för mig ännu.

2019 åkte jag en tusenmilatripp i Europa, 12 länder. Gul motorcykel. Inte en enda incident, inte en tutning, ingen snabb inbromsning eller spårbyte ens.
I somras var italienarna som jag minns från förr. Ligger jättenära, kör om i det vänstra hjulspåret i min fil. Man tar seden dit man kommer. En gång i Frankrike körde jag med långfingret. Jäävlar vad skäll jag fick fast han körde om mig i min fil och 100 meter till rödljuset.
I Paris håller bilisterna sin plats i köerna blinkar vid filbyten. Alla tvåhjulingar kör betydligt fortare mellan bilarna äv vi gör i Stockholm. Även om jag körde hyfsat fort mellan bilarna så blinkade jag och släppte förbi de galna parisarna. Och de tackade glatt.

Ok, jag har en varselväst med reflexer. Jag trodde att det var lag på det i Frankrike. Men nästan ingen hade någon på sig. Det är ju bara om det händer något på vägen så man blir stående vid vägkanten som man måste ha väst. Den ingår i packningen i alla fall.
Själv har jag nästan blivit prejad av vägen vid omkörningar, aft folk som kört ut rakt framför mig och mötesomkörningar lite oavsett hur jag ser ut eller kör. Folk varseblir helt enkelt inte MC, så det är bara att lära sig undanmanöver, och att läsa trafiken så man kan undvika när det blir farligt, eller iaf ge sig själv tillräcklig marginal för att ta sig ur faran.
Spännande nog så har jag råkat ut för ganska få skitnödiga tillfällen i tokholm, men på småvägar runtom är det värre.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top