Färg på visir

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Har äntligen hittat en hjälm som jag vill ha.
Hjälmen går att få med olika visir. Vilket rekommenerar ni? Har alltid bara kört med transparent

silver plated
iridescent
transparent color
dark brown
gold plated
blue color
yellow lenses
light brown

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
När jag var i tjugoårsåldern kunde jag köra med mörkbrunt dygnet runt. Nu är det klart visir som gäller. Ta med solglasögon. Jag föredrar visir som i största mån återger det man ser i dess naturliga färg.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kör transparent och har inbyggt solvisir i hjälmen. Det funkar bäst för mig. På min ”race-hjälm” har jag dubbla uppsättningar visir, ett transparent och ett mörkt tonat. Det är rätt pissigt att kör med tonat när det är mörkt.

Jag och flera kompisar har testat spegelvisir. Ser snyggt ut ett tag men oftast släpper coatingen efter ett tag.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Rekommenderar lätt rökfärgat om du tycker att transparent är fult.
Jag kan även rekommendera gult, ger en aha-upplevelse utan like, speciellt i skymning.

Själv har jag ett kromat, ser inte ett skit vid minsta skymningstendens.
Att ha fler olika är bra.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Blått skall absolut undvikas om du vill se något som pensionär.

Blå linser i sportglasögon – den blåa linsen släpper igenom ljusets korta våglängder. Dessa ljusvågor kan skada ögats näthinna och blåa glas bör därför undvikas.

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Rekommenderar lätt rökfärgat om du tycker att transparent är fult.
Jag kan även rekommendera gult, ger en aha-upplevelse utan like, speciellt i skymning.

Tack! Hur är gult? Funkar det på natten?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är ju skillnad på kromning och kromning, du skulle inte ha gjort det hos den lokala bysmeden :7peta

Skämt åsido, jag har ett silvrigt visir, Shoei original, och det är ganska ljust, men tar bort det vassa i solljuset, och funkar även bra i mörker och regn.

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Det är ju skillnad på kromning och kromning, du skulle inte ha gjort det hos den lokala bysmeden :7peta

Skämt åsido, jag har ett silvrigt visir, Shoei original, och det är ganska ljust, men tar bort det vassa i solljuset, och funkar även bra i mörker och regn.
Pratade med en kollega. Hon säger att man skall ha transparent visir, ingen diskussion. Och bara solglasögon på om det verkligen behövs.
Absolut inte silver eller mörkt visir.

Det beror på att man inte skall ta bort ögonkontakten med andra förare i trafiken. Trafiksäkerhet. Smart tanke.

Men gult visir är nästan samma sak. Nackdelar med gult?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Jo, jag har ett Arai original som är lite väl "disco" men snyggt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Pratade med en kollega. Hon säger att man skall ha transparent visir, ingen diskussion. Och bara solglasögon på om det verkligen behövs.

Det beror på att man inte skall ta bort ögonkontakten med andra förare i trafiken. Trafiksäkerhet. Smart tanke.

Han har rätt men smaken är som baken.
Gult lyfter allt på natten men kan bli jobbigt ljust i solsken.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Gult är väl bäst nu , kör gult på vinterns crossbrillor då snön blir jobbig annars och fotocromatiskt eller klart på längre sommarresor då inte spegel är så rockigt i mörker

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Jag kör med guld eller regnbågsfärgat när jag vill vara tuff. När jag vill se något så kör jag med klart och visirtorkare för säkerhets skull...

View attachment 479628
Är det Paint shop? Eller på riktigt?

Jag kör alltid med RainX på visiret, regnvatten kan inte fastna på visiret då.

Även på bilens vindruta. Använder sällan torkarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

I teorin ja, men jag behöver inte söka speciellt mycket ögonkontakt med dom jag möter eller kör om ute på roliga vägar på skogen. I dom situationer jag kan behöva söka ögonkontakt går det normalt sett långsamt, så då kan jag fälla upp visiret.

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
I teorin ja, men jag behöver inte söka speciellt mycket ögonkontakt med dom jag möter eller kör om ute på roliga vägar på skogen. I dom situationer jag kan behöva söka ögonkontakt går det normalt sett långsamt, så då kan jag fälla upp visiret.
Olika för alla. Själv kör jag sällan på vischan, mer i stadsmiljöer

Raderad medlem 51742

Guest
Kör med mörkt visir mestadels, på hösten var det tidigare klart men nu har jag gått över till fotokromatiskt.

Vad gäller ögonkontakten nöjer jag mig med att den är enkelriktad så att jag kan se om mottrafikanten har observerat mig, flackar förvirrat med blicken eller har låst den på något annat.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år