Få bort ingrodd smuts på fälgarna?

-Freddy-

Guest
Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Inget är särskilt effektivt, gnuggar och gnuggar men det händer inte särskilt mycket. Nån som har något tips på mirakelmedel som gör att jag får bort skiten? har sommardäcken på så jag vill inte hälla på nåt som fräter bort dom heller :)

Tacksam för svar!

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Freddy82 skrev:
Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Inget är särskilt effektivt, gnuggar och gnuggar men det händer inte särskilt mycket. Nån som har något tips på mirakelmedel som gör att jag får bort skiten? har sommardäcken på så jag vill inte hälla på nåt som fräter bort dom heller :)

Tacksam för svar!

Testa om du har något gammalt avfettningsmedel eller motortvätt
dom gamla är fan så mycket vassare, dock mycket farligare för naturen. Hade typ 10 år gammal cromtvätt på en kompis avgassystem, det fräste bara till så var all beläggning borta :tummenupp

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Prova smeta ut lite olja (jag använde rapsolja) på dem, låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt med vatten och något löddrande. Det löste upp den ingrodda sörjan kanonbra!

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
lahi skrev:
Prova smeta ut lite olja (jag använde rapsolja) på dem, låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt med vatten och något löddrande. Det löste upp den ingrodda sörjan kanonbra!

Precis, lika-löser-lika minnesregeln från kemin i skolan :)

Eller så sprayar man på Jify (hette väl Vim förut), låter det sitta någon minut och tar en diskborste och gnor bort med.

Olja, avfettning eller Jify/Vim har alltid funkat för mig. :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Lacknafta,lampolja och kallavfettning innehåller alla N-paraffin som verksamt ämne i varierande styrka så det är bara att välja fritt.

På mitt förra jobb hade vi en liten kran på råvarutanken som innehöll N-paraffin,tack för det televerket.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det finns ju riktigt stark fälgrengöring att köpa, men då är ju frågan varför det är speciellt för fälgar? Eftersom "alla" fälgar är målade och lackade så är det ju egentligen lack man rengör, eller? Och vad skiljer då detta medel från vanlig avfettning? Styrkan?

Så, är inte en fälgrengöring en skum produkt? Motortvätt förstår jag men...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Chronic skrev:
Det finns ju riktigt stark fälgrengöring att köpa, men då är ju frågan varför det är speciellt för fälgar? Eftersom "alla" fälgar är målade och lackade så är det ju egentligen lack man rengör, eller? Och vad skiljer då detta medel från vanlig avfettning? Styrkan?

Så, är inte en fälgrengöring en skum produkt? Motortvätt förstår jag men...

Nja det hela handlar väl mest om verksamma ämnen och folks vilja att köpa en produkt som "passar" deras behov.

I fälgrent används oxalsyran som löser bromsdamm och dom där små fastrostade järnpartiklarna ifrån beläggen/skivor.

I motortvätt så handlar det ju mer om att effektivt lösa olja i kombination med ingrodd smuts,så tensider i kombination med fettlösande är att föredra.

Oxalsyra används även till sk plastmöbeltvätt och båttvättar,finns att köpa i pulverform och blanda själv om man vill ha mer klipp i den,brukar gå att hitta på div båtaffärer och färghandlare.

pyle

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR 1000 07a Suzuki DRZ 400 SM 07a
Freddy82 skrev:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Tacksam för svar!
prova me 5-56 de kan va bra till mycke :hihi

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag hade vita fälgar på min Blade och jag använde "motortvätt" på sprayflaska... suveränt resultat :Bugar
Läs på baksidan av flaskan bara!! :tummenupp

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Biltemas fälgrengöring för 29kr/litern funkar kalas på både lättmetall och sk lättmetallfälgar samt få bort den gyllenbruna färgen på rostfria avgassystem på banditer.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati