få loss muttern till framdrevet zx9r

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Riktiga skruvförband ska inte ha låsvätska. Vad är det för idioter som föreskriver Loctite???

Utan loctite skulle min hoj desintegreras :hihi
I verkstadshandböcker från både HD och S&S så är det loctite på många förband. Drevmuttern är en av dessa, och då sitter det ändå en låskruv som låser drevmuttern. Låsskruven ska också ha....trumvirvel...loctite! :hihi
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Har precis läst igenom tråden om drev/mutter problemet.
Åker man Vfr har man inga sådana problem.
Lossade bulten som håller drevet,tog väll dryga 5 sekunder ! :tungan :tummenupp
 

pez

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
cbf 1000-07
Usch i helvete!! när jag skulle plocka bort mitt drev så räckte det med egentyngden av spärrskaftet.:jisses
Onödigt spännande må jag säga.:gnissla
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Svag låsvätska eller bara antirost är mycket mycket smart att kladda på, då slipper man oroa sig för att de rostar ihop.

Värmepistol och värma muttern till strax över 100 grader Celsius så släpper låsvätskan och det är bara att skruva bort.

Är det rostskydd man vill uppnå så är det betydligt bättre att använda en lågviskös olja eller tunnflytande Tectyl eller liknande. Då slipper man problem om man behöver lossa på förbandet och inte har tillgång till värmekälla.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Utan loctite skulle min hoj desintegreras :hihi
I verkstadshandböcker från både HD och S&S så är det loctite på många förband. Drevmuttern är en av dessa, och då sitter det ändå en låskruv som låser drevmuttern. Låsskruven ska också ha....trumvirvel...loctite! :hihi

Om vi pratar skruvar som håller skyltar eller emblem och som är mindre än M5 (ok, 3/16" då) så ok, men jag menar riktiga skruvförband.

Om man har skruvförband som ska dras med moment så är det förrödande för klämkraften om man tar Loctite på skruven. Klämkraften reduceras lätt till 50 - 60% av den ursprungligen tänkta eftersom den värme som bildas pga friktion mellan gängflankerna gör att Loctiten börjar härda redan under åtdragningen och en stor del av momentet går åt att övervinna detta extra friktionsmoment.
Med för låg klämkraft kommer skruven att utsättas för en pulserande belastning som lätt ger utmattningsbrott i skruven.

Dessutom är det så att de flesta av Loctites låsvätskor behöver metalljoner, ofta järnjoner, för att härda. När man en gång lossat ett förband, låst med låsvätska, så sitter de härdade resterna kvar på skruv och i hål. Loctite härdar INTE mot sina egna härdade rester utan man får en odefinierad gegga som man har en oförutsägbar nytta av ...

Så tyvärr, bara för att några nissar på Harley och S&S har föreskrivit Loctite så får det inte mig att ändra åsikt om något som jag jobbat en hel del med :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om vi pratar skruvar som håller skyltar eller emblem och som är mindre än M5 (ok, 3/16" då) så ok, men jag menar riktiga skruvförband.

Om man har skruvförband som ska dras med moment så är det förrödande för klämkraften om man tar Loctite på skruven. Klämkraften reduceras lätt till 50 - 60% av den ursprungligen tänkta eftersom den värme som bildas pga friktion mellan gängflankerna gör att Loctiten börjar härda redan under åtdragningen och en stor del av momentet går åt att övervinna detta extra friktionsmoment.
Med för låg klämkraft kommer skruven att utsättas för en pulserande belastning som lätt ger utmattningsbrott i skruven.

Dessutom är det så att de flesta av Loctites låsvätskor behöver metalljoner, ofta järnjoner, för att härda. När man en gång lossat ett förband, låst med låsvätska, så sitter de härdade resterna kvar på skruv och i hål. Loctite härdar INTE mot sina egna härdade rester utan man får en odefinierad gegga som man har en oförutsägbar nytta av ...

Så tyvärr, bara för att några nissar på Harley och S&S har föreskrivit Loctite så får det inte mig att ändra åsikt om något som jag jobbat en hel del med :)

Nu är det ju betydligt fler tillverkare av både motorcykler och bilar och gasturbiner, dieselmotorer, flygplan etc etc som rekommendrar loctite. Man använder inte loctite till skruvförband där man uppnår korrekt slankhetstal hos skruven, inte i en HD-motor, och inte i en S&S. Men om vi kommer till tex drevmuttrar, låsmuttrar på ramlagertappar i vevskivor osv osv. Så vet ju även du att dessa inte uppfyller ingenjörsnormerna för korrekt slankhetstal hos skruven. Härav det forna användandet av låsplåtar och annat bängel på dessa men idag ofta ersatt av loctite. På triviala ting som korta skruvar till fäste av regplåtar och annat är det ju suveränt, av samma orsak, felaktigt slankhetstal.

Sedan kan man säkert få regplåten att sitta fast på plutthojar, men man vill ju inte gå ner i slagvolym bara för att slippe loctite :va
 

sportbike

Guest
Jag köpte en Ducati,det var längesen.
Sen fick jag köpa Loctite,det va åxå längesen......
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du menar att Ducati är ungefär som en HD? :va :D

På många sätt är det så, läser man de glättiga trendmagasinen för de vackra folket i flygplatsloungerna världen över så är det företrädesvis två motorcykelmärken som annonserar i dessa. Jag känner mig så vip varje gång :hihi
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nu är det ju betydligt fler tillverkare av både motorcykler och bilar och gasturbiner, dieselmotorer, flygplan etc etc som rekommendrar loctite. Man använder inte loctite till skruvförband där man uppnår korrekt slankhetstal hos skruven, inte i en HD-motor, och inte i en S&S. Men om vi kommer till tex drevmuttrar, låsmuttrar på ramlagertappar i vevskivor osv osv. Så vet ju även du att dessa inte uppfyller ingenjörsnormerna för korrekt slankhetstal hos skruven. Härav det forna användandet av låsplåtar och annat bängel på dessa men idag ofta ersatt av loctite. På triviala ting som korta skruvar till fäste av regplåtar och annat är det ju suveränt, av samma orsak, felaktigt slankhetstal.

Sedan kan man säkert få regplåten att sitta fast på plutthojar, men man vill ju inte gå ner i slagvolym bara för att slippe loctite :va

Att behöva applicera värme för att få loss ett skruvförband är dålig ingenjörskonst. Det skulle aldrig föresväva mig att konstruera så att en maskins funktion och säkerhet är avhängig användning av låsvätska.
Att uppnå 1.5 d i klämlängd är i de flesta fall inte så svårt och skulle man misslyckas med det av praktiska skäl så finns ju Nordlock.
Loctite är för småskruv i apparatskåp och liknande.
Som jag nämnde tidigare så är det också meningslöst att dra med moment på en skruv (mutter) som man kladdat låsvätska på. Man har 0 koll på klämkraften hur bra momentnyckel man än har.
Vad för turbintillverkare föreskriver Loctite?
Skruvförband hos flygplan, där kan jag inte heller påminna mig ha sett föreskrivet att man ska använda låsvätska ... möjligtvis i inredningen som jag inte jobbat med.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag skall säga till min minitwin att inte lösgöra fler skruvar. Japanska motorcyklar verkar inte vara designade för att klara race eller vibrationer och absolut inte i kombination utan att skruva ner sig själva. Det är inget privilegium för HD eller Ducati. Najtråd är bra.

Edit:
Gällande KTM så är oftast mindre skruv i motor monterade med Loctite 243. (Lättare Loctite för skruv till oljepumpshölje. 5nm)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag skall säga till min minitwin att inte lösgöra fler skruvar. Japanska motorcyklar verkar inte vara designade för att klara race eller vibrationer och absolut inte i kombination utan att skruva ner sig själva. Det är inget privilegium för HD eller Ducati. Najtråd är bra.

Många saker är väldigt generella fast ibland tycker folk om att göra vissa problem märkesspecifika :D

Det är ungefär som när du kommer till ett företag som har problem med något ...
Det brukar inte dröja länge förrän de berättar hur speciella och svåra just DERAS problem är ... "Jag förstår", brukar jag säga och tänka på de andra 3 branscherna som har samma problem och som ofta har en lösning på det också :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att behöva applicera värme för att få loss ett skruvförband är dålig ingenjörskonst. Det skulle aldrig föresväva mig att konstruera så att en maskins funktion och säkerhet är avhängig användning av låsvätska.
Att uppnå 1.5 d i klämlängd är i de flesta fall inte så svårt och skulle man misslyckas med det av praktiska skäl så finns ju Nordlock.
Loctite är för småskruv i apparatskåp och liknande.
Som jag nämnde tidigare så är det också meningslöst att dra med moment på en skruv (mutter) som man kladdat låsvätska på. Man har 0 koll på klämkraften hur bra momentnyckel man än har.
Vad för turbintillverkare föreskriver Loctite?
Skruvförband hos flygplan, där kan jag inte heller påminna mig ha sett föreskrivet att man ska använda låsvätska ... möjligtvis i inredningen som jag inte jobbat med.
Du hör ju själv hur förutsättningarna låter med den klämlängden på en drevmutter eller en mutter till ramlagertappen på en HD-vevskiva...

Jag har sett det på Honeywell TF50 tex.
Även på flänsmuttrar till kolfiberdrivaxlar till svävare, och vattenjetaggregat tex

Visst är det noblare att slippa loctite, men i många fall är det en bra försäkring tycker jag. Dessutom är det sällan låsvätska som gör att en mutter sitter svårartat hårt. Det är oftare rost, eller för hårt åtdragningsmoment etc.
Med låsvätska vet man snarare att muttern inte har skurit eller rostat fast.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Usch i helvete!! när jag skulle plocka bort mitt drev så räckte det med egentyngden av spärrskaftet.:jisses
Onödigt spännande må jag säga.:gnissla

Tycker du det var spännande :tungan

Jag plockade av drevkåpan på min R1:a som jag kört en HEL sommar och fann att "tadaaaa" det fanns ingen mutter på utgående axel :huvet . Då insåg jag vilken spännande sommar jag haft (utan att veta om det).. Förmodligen har personen som skruvat innan mig återanvänt den gamla låsbrickan, vilken har spruckit så att muttern gängat loss och trillat bort :huvet Dumsnålhet :gnissla :huvet

Robban
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du hör ju själv hur förutsättningarna låter med den klämlängden på en drevmutter eller en mutter till ramlagertappen på en HD-vevskiva...
Nja, nu är det muttern som är mothåll och axeln som behöver klämlängd ...

Visst är det noblare att slippa loctite, men i många fall är det en bra försäkring tycker jag. Dessutom är det sällan låsvätska som gör att en mutter sitter svårartat hårt. Det är oftare rost, eller för hårt åtdragningsmoment etc.
Med låsvätska vet man snarare att muttern inte har skurit eller rostat fast.
Som jag skrev tidigare är det bättre ha ett därför avsett medel som rostskydd än att ha låsvätska till det ;)

Har jag då Loctite hemma? Ja, men jag använder det till att täta VVS-skarvar där det är helt överlägset teflontejp och t o m lin :)
Dessutom har jag 638 som jag ibland använder som lim mellan ståldelar för permanenta förband.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, nu är det muttern som är mothåll och axeln som behöver klämlängd ...

Det vet jag väl, jag är ju ingenjör :hihi Ska man få till rätt klämlängd på en ordinär drevmutter så fodras det ju en rördistans (med längden 1.5 - drevtjockleken) mellan drev och mutter för att komma upp i minimikravet på klämlängd.

Här är tex en bild från ett HD-forum, det är muttern som drar fast ramlagertappen från Jim's på insidan av en Truett&Osborne strokervevskiva till en Shovelhead HD-motor. Skulle man arrangera rätt slankhetstal här skulle man behöva en distans mellan mutter och vevskiva, men då skulle ju muttern slå i vevstakarna.

PICT1393.jpg


Som jag skrev tidigare är det bättre ha ett därför avsett medel som rostskydd än att ha låsvätska till det ;)

Har jag då Loctite hemma? Ja, men jag använder det till att täta VVS-skarvar där det är helt överlägset teflontejp och t o m lin :)
Dessutom har jag 638 som jag ibland använder som lim mellan ståldelar för permanenta förband.

Att anolja gängor innan jag monterar dem gör även jag vanemässigt. I synnerhet eftersom det är ett krav om ett åtdragningsmoment ska ha ngn koppling till sträckning av skruven.

Rörtätning på flaska är bra till gas- och rörgänga i tex oljesystem på hojar tycker jag. Typ NPT-gänga och sånt. Funkar även som en svag låsvätska!
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det vet jag väl, jag är ju ingenjör :hihi Ska man få till rätt klämlängd på en ordinär drevmutter så fodras det ju en rördistans (med längden 1.5 - drevtjockleken) mellan drev och mutter för att komma upp i minimikravet på klämlängd.

Här är tex en bild från ett HD-forum, det är muttern som drar fast ramlagertappen från Jim's på insidan av en Truett&Osborne strokervevskiva till en Shovelhead HD-motor. Skulle man arrangera rätt slankhetstal här skulle man behöva en distans mellan mutter och vevskiva, men då skulle ju muttern slå i vevstakarna.

Att anolja gängor innan jag monterar dem gör även jag vanemässigt. I synnerhet eftersom det är ett krav om ett åtdragningsmoment ska ha ngn koppling till sträckning av skruven.

Rörtätning på flaska är bra till gas- och rörgänga i tex oljesystem på hojar tycker jag. Typ NPT-gänga och sånt. Funkar även som en svag låsvätska!

En liten ursparning i vevhalvan skulle ge plats till en Nordlock-bricka. Inte ens en HD skramlar loss en sådan :)
Om man anger ett moment som en skruv ska dras med så måste man också ange OM förbandet ska smörjas och med VAD!
T ex så är det inte alltid man föreskriver smörjning på Geomet-behandlade skruvar eftersom det skiktet innehåller PTFE med en väl styrd friktionskoefficient som dessutom är så låg att man kan försumma torsionspåkänningarna vid åtdragning.
Kolla alltid innan du drar med moment om detsamma är anpassat för smort förband och om det är olja, vax, MoS2, eller vad det är isf.
Minst spridning får man med MoS2.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top