få loss muttern till framdrevet zx9r

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Men skapar vi inte en Epsilon på skruven trots allt under sträckningen ,, det fick jag inbankat i huvudet när jag var på värmebehandllings labb här i köping ? enligt mig så går inte allt tillbaka från den sträckningen.

Jo, självklart blir det ett deltaL/L i skruven, men eftersom man (om förbandet är rätt dimensionerat) håller sig inom skruvens elastiska område så uppstår (teoretiskt) inga resttöjningar.
Att jag skriver "teoretiskt" beror på att alla metalliska material har en viss krypning över tiden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, självklart blir det ett deltaL/L i skruven, men eftersom man (om förbandet är rätt dimensionerat) håller sig inom skruvens elastiska område så uppstår (teoretiskt) inga resttöjningar.
Att jag skriver "teoretiskt" beror på att alla metalliska material har en viss krypning över tiden.

Maxwell minsann, bekant för oss med träbåtar! :hihi
/J
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Viskoleastiska material brukar ju kallas maxwell-material minns jag. Jag kommer ihåg så mycket onödigt :hihi

Jodå, du har så rätt, men just stål är inte så visköst utan krypningen definieras snarare som en eftersträckning i tiden. (ja jag vet, kan kallas viskositet :) )

Ett perfekt Maxwell Material är en stötdämpare :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå, du har så rätt, men just stål är inte så visköst utan krypningen definieras snarare som en eftersträckning i tiden. (ja jag vet, kan kallas viskositet :) )

Ja det är ju trivialt :hihi
Maxwell tror jag var en av de som satte upp de idag gällande villkoren för kryptöjning. Jag minns inte att man gjorde ngn skillnad mellan som du säger "eftersträckning i tiden" och kryptöjning/viskös töjning.

Kryphastighetyen beror av spänningan dividerat med "viskositeten". Sen om det tar år eller sekunder att se det viskösa bidraget, det lägger man ingen betydelse vid vad gäller definition. Iaf inte vad jag kan minnas. Så glas är ett maxwellmaterial, precis som ett fjäderben har egenskaper som ett maxwellmaterial.

Ett perfekt Maxwell Material är en stötdämpare :tummenupp

En ideal stötdämpare ska sakna den elastiska komponenten, men om du menar ett fjäderben, som alltså innefattar fjder och stötdämpare, så håller jag med. Den har egenskaper som ett maxwellmaterial.
 
Last edited:

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
Hade en liten fundering som väl inte har med framdrev men har problem att få loss bromsoken på min ZX 10-06, kan insexskruvarna sitta med loctite för dem sitter oxå nåt djävulskt.....någon som har erfarenhet...?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
ingen erfarenhet av din modell av hoj,men skaffa insex hylsa (OBS krafthylsa duger endast) och antingen använder du muttermaskin eller slagmejsel,, skadar inte att ge skruvarna ett par rejäla kängor innan så du kan ta ut lite spänningar i oxider o annat läskigt som säkert finns i förbandet.

Till sist så LYCKA TILL.

// Jocke

Hade en liten fundering som väl inte har med framdrev men har problem att få loss bromsoken på min ZX 10-06, kan insexskruvarna sitta med loctite för dem sitter oxå nåt djävulskt.....någon som har erfarenhet...?
 

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
Tackar för rådet, får bli inköp av ett par rejäla insexhylsor...muttermaskin har jag redan....så får vi se om det lossar.
 

KroyWen

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
1996,Kawasaki ZX9R
Släng på kedjan.. räcker löst.... växel i kan du osså ha om du känner för det...... så låter du bara nån dåre trycka ner fotbromsen..... sen e det bara för dig att snurra loss!!! Mycket nöja......
 

David_lab322

David
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Skara
Hoj
GSX750R/1100R
Jag hade samma skit helvetes problem för inte så länge sen...
Allt som hjälpte var en värmepistol... låter simpelt jag vet:tuttar
Sen skúlle brorsan byta framdrevet han med... samma j*vla:arsele
Så fram med varmluften igen... och:tuttar :tuttar :tuttar :tuttar
Mirakel sker fortfarande!

Tack för tippset :) Det funkar med värmepistol på gixxer med :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top