Jo det är klar att man ska försöka att göra det, samt välja stigningar som är självhämmande och inte arbetar upp sig etc.
Utan att vilja starta ett krig om påvens skägg så är alla skruvförband (dit inte kulskruvar räknas) självhämmande, annars skulle det inte gå att dra åt dem
Dock bygger skruvförband på att det finns en naturlig friktion mellan gängflankerna och dessa har vanligtvis en friktionskoefficient 0.10 < my < 0.20. När det vibrerar kan flankerna och skruvskallen under ett minimalt ögonblick tappa kontakten, speciellt om skruven är dåligt dragen. I de ögonblicken finns det inte tillräckligt med friktion som hindrar skruven från att rutscha utefter gängans lutande plan.
Men på vissa ställen så rekommenderas alltjämt loctite där det inte gick, även i moderna motorer. Det stor ju nästa regelmässigt på tex kamaxeldrevskruven osv. Som en försäkring på ställen där följderna av en lossande gänga blir fatal. Skruvar till förgasarspjäll etc.
Småskruv kan vara ett problem eftersom de ofta sitter där det är trångt och där andra lösningar, t ex prymstift, kan ge ett förband som är svårlossat. Oftast slutar man att ange "rekommenderat moment" på maskiner om skruven < M6. (I finmekaniska tillämpningar kan det finnas momentangivelser oavsett hur liten skruven är.) Finns inget moment angivet så har man gett upp/fått frångå sunda skruvförbandsprinciper och måste säkra skruven/muttern "med yttre våld" som t ex låsvätska.
Ett annat vanligt användningsområde är på metriska motorcykelmotorer, där M-gängan ofta har för liten stigning för att vara optimal i aluminium, många drar ju tex inte kamlageröverfallsskruvarna med fullt moment på japanska motorer, eftersom gängan brukar flyta i aluminiumet då, den orkar bara fullt mom en gång på fabriken. Mekarna drar då med ett ngt lägre mom men försäkrar sig då ibland med Loctite.
Det där problemet är jag väl bekant med. Inte minst från racingmotorer. Jag skruvade alltid isär mina sprillans nya racinghojar i molekyler och bland de förbättringar som jag gjorde var att jag satte HeliCoil i alla skruvhål där jag visste att det skulle komma att skruvas frekvent, dvs de flesta skruvhålen ...
Min åsikt är att det är dumsnålt av tillverkaren att inte sätta gänginsatser i aluminiumgods. Eftersom man, som du riktigt påpekar, får gängan att flyta vid upprepade åtdragningar så vågar man inte dra med fullt moment och då riskerar man att skruven går av pga utmattning.
Loctite tillverkar ju även dvs friktionssänkande molyfilm för skruv, plus lagerlås etc. Men jag har menat gänglåsning i denna diskussion.
Det är ett dilemma med friktionen i ett skruvförband. Det man egentligen vill uppnå är en viss klämkraft. För att nå den går man via åtdragningsmomentet. På vägen mellan moment och klämkraft ligger friktionskoefficienten. Fördelningen av momentet ser ut så att 50% försvinner som friktion i anliggningsytorna, 40% som friktion i gängorna och 10%?!? ger klämkraften.
Jaha ... det är ju inte så lysande. Man är väldigt beroende av friktionen. Vill man ha hög eller låg friktionskoefficient? När man drar åt vill man ha låg och när skruvförbandet är draget vill man ha hög, så hur gör man?
Man väljer låg. Dels så behöver man inte dra så hårt, dels minskar torsionspåkänningarna på skruven (adderas ju till dragpåkänningarna) och inte minst, man får lägst spridning i förbanden om man smörjer.
Idealet är att göra som de gör t ex på kärnkraftverken. Där töjer man ut skruven med ett hydraulaggregat till rätt förspänning, drar åt muttern för hand och släpper hydraultrycket. Skruven har nu en perfekt förspänning. Funkar dock inte på skruvar i bottenhål ...
Triumph hade på sina gamla hojar ett bra system för att dra åt lagerhalvorna till vevstakarna. Man mätte skruven, satte den på plats, drog åt och mätte sedan att (den genomgående) skruven hade förlängt sig föreskrivet mått (som jag vill minnas var ett par hundradels mm). Smart eftersom den principen är oavhängig rådande friktionskoefficient.
JAg tycker också att loctite är nödlösning, men en bra sådan, och en livlina för oss som har att ta hand om redan gjorda konstruktioner, som inte har rätt slankhetstal i skruvförbanden.
/J
Ja, det är en nödlösning. Huruvida den är bra eller inte beror bl a på hur ofta man behöver lossa förbandet. Behövs det aldrig så kan det vara en ok lösning, är det sällan kan det vara ett nödvändigt ont, är det ofta så är det en kass lösning.
Sådär .. nu har väl denna tråd ballat ur tillräckligt?