Få upp hojen på centralstödet

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Jag har lite problem med att få upp min hoj på centralstödet, vet inte om det beror på total avsaknad av teknik eller om jag helt enkelt är för klen. Trycker ner/försöker stå på "pinnen" på centralstödet samtidigt som jag drar bakåt i styret, men den guppar bara lite på framfjädringen. Jag är c:a 170cm lång och väger runt 65kg, så är väl rätt så liten och tanig. Det är svårt att lägga nån större tyngd på centralstödet eftersom jag måste ha min vikt så långt fram för att nå till styret.
Kan tillägga att jag och min farsa (som är betydligt större) inte ens lyckats få upp den tillsammans :huvet Kan någon förklara hur man ska göra?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
iceaway skrev:
2193754 Jag har lite problem med att få upp min hoj på centralstödet, vet inte om det beror på total avsaknad av teknik eller om jag helt enkelt är för klen. Trycker ner/försöker stå på "pinnen" på centralstödet samtidigt som jag drar bakåt i styret, men den guppar bara lite på framfjädringen. Jag är c:a 170cm lång och väger runt 65kg, så är väl rätt så liten och tanig. Det är svårt att lägga nån större tyngd på centralstödet eftersom jag måste ha min vikt så långt fram för att nå till styret.
Kan tillägga att jag och min farsa (som är betydligt större) inte ens lyckats få upp den tillsammans :huvet Kan någon förklara hur man ska göra?

Montera av det och skaffa ett riktigt depåstöd istället :tummenupp :hihi.

EDIT: Enda erfarenheten jag har av centralstöd var på in GS 500. Då underlättade det att försöka hålla i bakdelen på hojen istället för styret. Svårt att få nån kraft om du är såpass framåtlutat som du är när du håller i styret.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Håll hojen i bakramen istället, och tryck ner centralstödet så att hojen stöder på det, dvs bägge fötterna på stödet är i backen. Då har hojen bra balans ändå. Sen är det bara att ställa sig på stödet, samtidigt som man lyfter i bakramen! Det är ju bakhjulet som lättar, så det är bättre att lyfta så långt bak som möjligt!

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
säger som föregående: motera av skiten. :yoparty när jag körde med körskolan så hade dom ju självklart centralstöd på sin cb750 från 98 och den var inte det lättaste att få upp men ta tag bak på hojen och hjälp till där istället för i styret. tror man ska lyfta upp lite i baken för att hjälpa till stödet.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
iceaway skrev:
2193754 Jag har lite problem med att få upp min hoj på centralstödet, vet inte om det beror på total avsaknad av teknik eller om jag helt enkelt är för klen. Trycker ner/försöker stå på "pinnen" på centralstödet samtidigt som jag drar bakåt i styret, men den guppar bara lite på framfjädringen. Jag är c:a 170cm lång och väger runt 65kg, så är väl rätt så liten och tanig. Det är svårt att lägga nån större tyngd på centralstödet eftersom jag måste ha min vikt så långt fram för att nå till styret.

Jadu, du trycker ner stödet samtidigt som du lyfter bakdelen!

Busenkelt när man väl får in knixet. För mig kändest det som att man skulle tappa hojen första gångerna man gjorde det, men icke, stödet hindrar den från att vilja tippa åt nåt håll!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det blir lättare om man gör allt i en rörelse också. Man kan inte först ställa sig på stödet och sen börja rycka i bakramen. Öva lite och ge fan i styret så kommer du snart på hur du ska göra.

jacken

A good man knows his limits..
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
VFR800-01
Jag hade också problem i början,var mest fegt och trodde att jag skulle tappa hojen :D ,sedan kom jag på att om man ställa hojen så att den stå rätt,och sedan ta tag i handtaget bak och dra i styre samtidigt som man trycker till med benet så funka det :)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Teknikfråga det där. Öva på bara.

Förbaskat smidigt när man ska smörja kedjan, eller byta den eller däcket.
Men depåstöd är lite rejsigare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Rulla hojen bakåt (väldigt lite) i samma veva som du ska ha upp den på stödet, voila - så nyttjar du hojens egen rörelseenergi för att få upp den på c-stödet.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
andersbrink skrev:
2193820 Rulla hojen bakåt (väldigt lite) i samma veva som du ska ha upp den på stödet, voila - så nyttjar du hojens egen rörelseenergi för att få upp den på c-stödet.

precis...du ska inte behöva rycka upp den utan de sköter "häveffekten" :) lite öving så

FrOlsson

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
SV650S
Försök inte ens med att du är för tanig..... Jag med mina 1.67 och 52 kg fixar det! Det är m a o teknik! Så låt "häveffekten" göra jobbet.

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
som flera redan sagt är det bakramen som skall lyftas.
-Jag brukar hålla med vänster hand i styret, trycka ner centralstödet mot marken, ta tag i bakramen nånstans framför passagerarfotpinnen med höger hand och lyfta samtidigt som jag trampar neråt på centralstödet. Handen på styret känns säkrast så inte moppen välter.

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
jag vill också lära mig... jag tappade min hoj när jag försökte få upp den på C-stödet och toppkåpan sprack... hojen e´gammal så en ny sådan kostar kring 12k. :mad:

Jag vågar inte ens försöka om det inte står någon på andra sidan och är beredd att ta emot. men jag ska ut och testa hur det går om man lyfter/ håller i bakdelen så får vi se hur det går... dock inte utan "mottagare"
:)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Man ska inte dra i styret.. Du ska trycka stödet så hårt mot asfalten som möjligt, och lyfta hojen i bakkant - UPPÅT, inte bakåt
Håll vänsterhanden på styret bara för att hålla hojen rak

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Tack för alla bra svar! Lyckades få upp den nu med farsans hjälp, men får se till att öva lite så man kan fixa det själv. Känns lite pinsamt ;)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
iceaway skrev:
2193913 Tack för alla bra svar! Lyckades få upp den nu med farsans hjälp, men får se till att öva lite så man kan fixa det själv. Känns lite pinsamt ;)

Min tjej skrattar sig harmynt ... hon läste bara inlägget, inte topicen
:rolleyes:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Ljunghusen skrev:
2194067 Min tjej skrattar sig harmynt ... hon läste bara inlägget, inte topicen
:rolleyes:

Haha, ja så sätt så är ju meningen rätt kul :rofl :rofl.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Se till att få ner bägge "fötterna" på stödet i backen innan ni kliver på (om man så säger :D ) Annars kan det bli lite vingligt och i värsta fall så tippar den.

Som alla andra har sagt med mycket bra beskrivningar så är det bara teknik och fysik genom hävstångeffekten. Man får vara lite brutal och inte fisförsiktig när den ska upp...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Skaffa en sporthoj istället, så slipper du touringstödet. :D

Men som sagt, det är tekniken som fattas.
Låt nån som kan visa dig istället, så lär du dig knepet.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024