Få upp hojen på släpvagn ensam

I sammanhanget är det ju också värt att ta upp att spännband är en förbrukningsvara, är det lite tuffsigt på själva bandet så ska det kasseras, i synnerhet dom enklare som bara har 1 tons styrka. Ju grovsigare, desto mer marginal har man ju, och tvärt om.

Fast jag kasserar dom inte, beroende på så klart, men ofta klipper jag dom vid skadan och får ett kortare band, vilket också kan vara praktiskt ibland. Tex när jag ska spänna fast tält mm på hojen, då är det mycket smidigare med 1,5m spännband än 5m.
 
Och när första bandet går av ökat belastningen väldigt snabbt för det som är kvar, och då ryker det också.

Varför är det så viktigt att ha just såna band, att du tom gör dig omaket att ha dubbla uppsättningar, för att dom kanske släpper?
"och då ryker det också" Säkert för dig. Så passa dig.
Gissar jag orkar dra åt 34270 spännbandet ca 10 kg men låt oss säga 30 kg
(klarar farmers walk 40 meter på gymmet med 20 kg i varje hand. Men inte mer.)
Hållfastheten är enligt Biltema 350kg.

Så då brister det ena i låset och det andra får då 60 kg i teorin. Från draget på andra sidan.
Hållfastheten är enligt Biltema 350kg. Känns lugnt. För mig. Med min förmåga dra åt.

Den stora fördelen som jag ser det är avsaknaden av krokar.
Krokar som kan haka ur om bandet inte hålls spännt. #
För att inte tala om var fäster man en krok i en MC. Utan risk skada MCn.
När man lätt spänner med X kg ?

# Det räcker tydligen med ca 10 kg (~100N) på varje sida för att hålla en hoj upprätt på ett släp.

Min erfarenhet.
Så varför dra åt Polyester * band mer än med ca 10kg. När man lastar ?
* Polyester är ju tämligen oelastiskt, jämfört med tex Nylon.

Gjorde ett test med en bagagevåg mellan hatthylla och tungt förmål + mina fötter (102kg) på golvet och drog åt spännbandet som jag brukar. Resultat 14kg på bagagevågen.
Som jag ser det brister ett spännband av den här typen pga tillverkningsfel som jag dragit åt som jag brukar så brister inte nästa Spännband.
 

Bifogat

  • 1-Testrigg-Spännband.jpg
    1-Testrigg-Spännband.jpg
    140.2 KB · Visningar: 16
  • 2-MinSpännkraft-14kg-Skratt.jpg
    2-MinSpännkraft-14kg-Skratt.jpg
    323.8 KB · Visningar: 16
Last edited:
Solens UV och luftens ozon är strappdödare #1 och #2. Köper man grövre doningar dröjer det bara lite längre innan de går sönder - om det nu inte är strappar gjorda av annat material än nylon/plast.
Görs inte mer "proffsiga strappar" av Polyester ? precis som säkerhetsbälten
för man vill ha ett tämligen oelastiskt material i strapparna,
lasten ska stå lika still som med de "gamla kättingarna med björnar(?) i ena änden".
Biltema 34270 är gjorda av polyester.
 
Last edited:
Ska man backa upp eller ska man köra upp den eller har någon provat att frakta hojjen liggandes?
 
Ska man backa upp eller ska man köra upp den eller har någon provat att frakta hojjen liggandes?

Liggande är ju det lättaste. Då behöver man ingen ramp heller, man ställer den bara mot släpet och välter in den på släpet. Sen dra på den sista biten. På detta sättet räcker det och med ett lastband rätt över bara.

Få av hojen sen blir ju ännu lättare. Bara släpa av den ner till marken och resa upp den igen.
 
Liggande är ju det lättaste. Då behöver man ingen ramp heller, man ställer den bara mot släpet och välter in den på släpet. Sen dra på den sista biten. På detta sättet räcker det och med ett lastband rätt över bara.

Få av hojen sen blir ju ännu lättare. Bara släpa av den ner till marken och resa upp den igen.
Lastband behövs inte. Dra fram den mot framkanten på kärran så behöver man inte spänna fast den.
 
Man kan ju strunta i släpet och bara dra ett spännband runt hojen och knyta fast den i dragkroken? Funkar ju för korta turer... :)
 
Man kan ju strunta i släpet och bara dra ett spännband runt hojen och knyta fast den i dragkroken? Funkar ju för korta turer... :)

Sno ett bar brickor på donken och lägg under som krashpuckar sen är det bara att knyta i något halvstadigt som typ en backspegel eller fotpinne och köra på.
 
På E4 mellan Stockholm och typ Södertälje har jag sett måånga gånger exakt samma syn, ny halvblek familjekombi med gallerväggshyrsläp med en nyköpt scootermoppe ELLER en typ Virago eller Maruder, ALLTID på snedden och på sidostödet. Tio nya remmar överallt.

Lasta inte så
 
Ska man backa upp eller ska man köra upp den eller har någon provat att frakta hojjen liggandes?

Det var en kille här i stan som fraktade sin banhoj liggandes bak i en Volvo 745. Han fällde baksätena och välte ner hojen på en skiva plywood som han sedan sköt in i bilen.
Han var student, så budget var väl prioritet kan man tro.
 
Lite OT då:
Träffade en kille på Kemorabanan i Finland för många år sedan som hade plockat isär sin Aprilia RS250 i delar och stuvat in dem i bagaget, sen monterade han den i depån och körde i tre dagar, får att sedan skruva isär allting igen.
Vid ett tillfälle hittade jag honom renoverandes växellådan i depån. Hela motorn i molekyler på en filt... inga ledsna miner där inte... :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top