Ser ju ut skapligt mycket ut som en koltrast som sagt, förutom att den är helsvart, och lite för stor. Tar det inte för omöjligt att det är en fryntlig hona som är väldigt svart.
Det är kanske den vanliga fyllkajan som är framme?
Ser ju ut skapligt mycket ut som en koltrast som sagt, förutom att den är helsvart, och lite för stor. Tar det inte för omöjligt att det är en fryntlig hona som är väldigt svart.
Haha, ja, de kan ju vara rätt svarta i synen.Det är kanske den vanliga fyllkajan som är framme?
Min hackspett är tillbaka!
Och en nötskrika fick jag som helt ny gäst!
Jag tog och förklarade att han behövde åka hem.
Han var bara hit å hälsa på släkten lite sa han.
Imorse satt jag å myste åt en liten talltita(entita?), så tuff, söt och pigg.
Idag hällde vi ut en hög frön till ekorren så den kan äta sig ännu fetare. När jag satt och kollade hur ekorren frossade såg jag en fågel jag inte kände igen. Talgoxestorlek, orange bröst och vit mage, i övrigt grå. Hann inte få fram kameran, men det var en bofink va?
"Mina" grönfinkar har också varit borta ett tag. Idag var de tillbaka i "flock". 5 st! Va riktigt småfågelparty där ute. Grönfinkar, talgoxar, blåmesar och nötveckor. Men nu saknas koltrasthannarna istället. Är fåglar periodare?
Jag tog och förklarade att han behövde åka hem.
Han var bara hit å hälsa på släkten lite sa han.
Imorse satt jag å myste åt en liten talltita(entita?), så tuff, söt och pigg.
Rödhake? Googla efter bild, de är orange mer än röda ibland kan jag tycka.
Googlade och du har rätt - absolut en rödhake. Kul, vet inte om jag haft nån här tidigare!
Lite konstigt, jag trodde de var skogsfåglar som bara dök upp i stan när det var kris, snön har ju just kommit här?
Verkar ha problem med antingen snorungar som skakar om/tömmer fågelmataren eller en ekorre (eller gnagare av annan sort) som jävlas med den.
Den räcker normalt 4-5 dagar, men vissa dagar är den väldigt tom väldigt fort samt att där ligger massor med solrosfrön på marken.
Är det avskuren petflaska över upphängningen som gäller mot ekorrar?
Bästa tipset för att få eventuella snorungar att ge fan i den?
Vilken dag!
Idag var alla här och jag menar alla! Dagen började som vanligt med att dunbollarna fick en balja vatten till fröna så blåmesar, talgoxar, pilfinkar och nötväckorna var nöjda. När koltrasthonan kom såg hon ut som att;
"-Frön och vatten, var det allt?!" Jahapp, bara att koka potatis och slänga ut då.
När jag sen satt och stirrade på frossande fåglar dök plötsligt en rödhake upp igen. Och sen en till, vad är det frågan om? Jag trodde knappt mina ögon, men rätt vad det är landar en domherre i en buske, vilken succé! Jag brukar se domherrar max en gång per vinter, så nu lär jag väl inte se dem förrän nästa år..?
Både rödhake och domherre, har jag förstått, är mer av lite skygga skogsfåglar som inte gärna hälsar på i stan.
Nu är det visserligen lite av parkområde där jag bor men är det inte konstigt, vintern (iaf här i södra tredjedelen av landet) har ju bara varit här en månad, så att så utsvultna kan de väl inte vara än?
Fåglar har ju ingen fettvävnad som vi och bränner även energi mycket snabbare än däggdjur. De blir utsvultna på nolltid när de inte hittar mat.
Jag tror snön är grejen. Jag har med rödhaken här idag.
Men visst är det märkligt hur snabbt de hittar matbordet? Jag tror de hör på andra fåglars sång att där är käk.
Googlade och du har rätt - absolut en rödhake. Kul, vet inte om jag haft nån här tidigare!
Lite konstigt, jag trodde de var skogsfåglar som bara dök upp i stan när det var kris, snön har ju just kommit här?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|