Idag fick de vanliga stamgästerna talgoxe, blåmes, hackspett och nötvecka besök av en stor flock domherrar.
Räknade till minst 23.
Nog den största flock av domherrar jag sett här.
23 stycken, det var som..!
Vad matar du med, kunde vara kul att få ett tips på mat som lockar till sig mer än pilfinkar och talgoxar. Du kanske bor lantligt?
Domherrarna äter från marken hos mig också, de gillar tydligen inte att klänga som talgoxarna...
Dom är ju fina herrar och inga goxar heller.
Men översätt talgoxe till engelska...
Skådats något svart ej artbestämt flygfä här som går och sprätter lite i snön, och ser allmänt bollformad ut. Inte en koltrast, sådana har vi med. Sedan dök det upp en flock fåglar som såg lite ut som järphöns här med nu. Hackspetten har hittat hållaren för talgbollarna med, han satt där bra länge idag och mumsade.
Man blir så glad när det är lite liv runt matarna när man sitter och äter frukost eller matar blommorna.
Staren är inte helt olik koltrasten, Lite mindre och mycket kortare stjärt. Men det är en flyttfågel som mommer tidig vår. Den kan ju flugit vilse i det milda klimatet?
Möjligt, vi har haft en sån här förra vintern med, så det kanske är en som inte förstått att han är flyttfågel?
Annars kan det ju vara någon form av extra stor och helsvart koltrast, inklusive svart näbb...
Staren är lite mindre än koltrasten. Extrastor med svart näbb... korpen är ju asätare men nallar kanske frön om han kan. Eller så jagar den småfågel. Alikan (kajan) kan vara väldigt mörk med
Såg ut lite som järphöns??? Björktrasten är som en spräcklig koltrast.
Nu undrar ju jag vad du har för märkligt fågel-liv.
Den helsvarta saken var nånstans mittemellan en kaja och en koltrast i storlek, och helsvart, varenda litet uns av den var kolsvart, vilket är lite anledningen till att jag tycker den är lite udda. Koltrastarna är ju svarta med gula/orange näbbar.
Kajor, kråkor, korpar och råkor känner jag igen väldigt väl, och nån sån är det inte, även om vi har en helt ofantlig mängd kajor här på sommarn, en lagom drös kråkor och en och annan korp. Råkor har jag inte sett häromkring än.
Järpehönsen sprang runt på marken mest, och betedde sig hönsigt. Björktrastarna hålls här rätt mycket på sommaren med. Lite mindre än järparna.
Den helsvarta saken var nånstans mittemellan en kaja och en koltrast i storlek, och helsvart, varenda litet uns av den var kolsvart, vilket är lite anledningen till att jag tycker den är lite udda. Koltrastarna är ju svarta med gula/orange näbbar.
Kajor, kråkor, korpar och råkor känner jag igen väldigt väl, och nån sån är det inte, även om vi har en helt ofantlig mängd kajor här på sommarn, en lagom drös kråkor och en och annan korp. Råkor har jag inte sett häromkring än.
Järpehönsen sprang runt på marken mest, och betedde sig hönsigt. Björktrastarna hålls här rätt mycket på sommaren med. Lite mindre än järparna.
Men jösses, vad finns det mer för helsvarta fåglar?
Järpen finns inte här nere, jag har aldrig sett en sådan faktiskt. Den skall vara minst bland hönsen. Såvida det inte kunnat vara fasan- eller rapphöna som verkar vara betydligt större så får du leta här bland skogshönsen efter vad det är. Beter den sig hönsigt sär det nog ett slags höna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogshöns
Men vad för slags svart fågel kan det vara??? Men om fågeln är uppborrad så kan storleken vara knepig att bedöma. Staren har ju lite metalliska pärlor, den är ju inte toksvart.
Men när de kommer på våren är det lätt att ta dem för koltrastar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stare
Men jösses, vad finns det mer för helsvarta fåglar?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|