Våra fåglar har redan käkat upp en tiokilossäck på lite mer än en månad, de är rätt nöjda! Så var beredd på att det går åt...
Kan bero på att vi är ensamma än så länge med att mata men det är fler fåglar i trädgården än tidigare. Och Hacke är här flera gånger om dagen nu, med en kompis!
Det var inte bara blåmesungar utan även talgox- och nötväckeungar med fjäderdräkt som uteliggare ungefär...
Nu hittar de hit och är så vackra som man ska vara.
Blir avundsjuk på dina fågelungar, vill att det kunde va lite mer sånt där jag bor. Kan det vara för att du matar hela sommaren? Det enda ungar jag sett är när änderna kommer dragandes med sin ouppfostrade avkomma.
Frösäcken anlände igår, och så här ett dygn senare vågar jag mig på en första utvärdering.
Först verkade fåglarna inte riktigt fatta att det verkligen var mat det handlade om och som vanligt var pilfinkarna steget efter. I syrénbusken satt det fullt manskap som inte begrep vad de skulle göra, men till slut var det en talgoxe som visade vägen.
Föörsiiktiiigt vågade den sätta sig på pinnen och titta på fröna, sen tog upptäckarlusten slut och den stack iväg. Nästa talgoxe fram, som faktiskt såg ut att åtminstone göra en ansats till att plocka upp ett frö. Och så vidare...
Idag verkar de passerat en gräns och äter obehindrat, men det är inte samma aktivitet vid bordet som tidigare. Beror kanske på att skalade frön inte kräver samma insats. Nej, det här blir bra så småningom, en viss tillvänjning får man ta.
Pilfinkarna har ingen anledning längre att sitta och skyffla ned frön de inte gillar, numera är ju allt mat. Det har strypt matflödet till duvskocken som nu försvunnit, det är bara nån enstaka som kommer och kollar läget.
Sen fattar jag inte varför blåmesar och talgoxar måste flyga iväg bara för att svälja ett frö, de kunde ju bara sitta kvar och moffla bäst de orkar?