Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
kräsna jävlar dom såm pippifåglarna.
har 3 stationer på min balkong med talgbollar och mixade frön havre,solros,vete och jordnötter.
jordnötterna frossar dom på som fan men inte det andra.

Det är mixade frön i samma säck, alltså? Man ska väl ha en sån där jordnötmatare egentligen?

Vilka fåglar är det som gillar jordnötterna, har varit nära att köpa flera gånger? Det skulle va kul att få hit lite nya fåglar, då är det ju bra om det inte bara är de gamla vanliga som äter nötter.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Matade fåglarna idag igen med Blandpåsen.
Dom äter allt upp det mesta.

Man ska inte skämma bort dom :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu bor inte jag i domherre-land, men jag håller med dig, de är jättefina. Konstigt nog var det en här härom dan på en riktig långsittning. Det tog säkert sex sekunder innan den drog iväg. Annars har jag bara sett dem här när det varit vinter och snö länge.

Nåja, hur länge räcker en tiokilossäck skalade frön för dig?

Domherrar har varit sällsynta här också men jag kollar bara på helgerna eftersom jag måste till jobbet och det är mörkt när jag är hemma i veckorna...

Åtgången på frön har ökat och nu går det under en månad ungefär på varje säck. Men då låter jag det ta slut ibland också så de käkar upp det på marken och så jag kan rengöra matarna. Som det verkar så kommer det gå åt ännu mer i framtiden. Förhoppningsvis kommer flera grannar börja mata när det blir kallt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vi borde byta namn på tråden då vi har fått en Räv här hemma som stjäl soppåsar.

Isabell ställde en påse utanför dörren.
-Tar den när jag drar till jobbet.

Sen var påsen borta.
När påse nummer två försvann och Spikes pipleksak började pipa mitt i natten så började vi ana oråd.

Ut i skogen och titta och visst låg där en himla massa skräp och en pipleksak :lol

Ska nog sätta upp kameran och lite godis och se om man kan få en bild på räven. :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni som matar fåglar, har ni testat att mata fåglarna med nåt kul?
Såg en video med måsar som fick laxermedel. Kreativt :)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag har tillgång till rensad havre är det okej att mata med? Vet att jag slängde i lite blandat orensat havre och vete förra året men de kräsna jävlarna slängde ner allt på marken och tog bara solrosfröna.

Hur lockar man till sig ekorrar? Vi har ett gäng ute i träden men har aldrig sett någon komma fram till fågelmataren. Vad ska jag mata ekorrarna med och hur ska deras matare se ut?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tillgång till rensad havre är det okej att mata med? Vet att jag slängde i lite blandat orensat havre och vete förra året men de kräsna jävlarna slängde ner allt på marken och tog bara solrosfröna.

Hur lockar man till sig ekorrar? Vi har ett gäng ute i träden men har aldrig sett någon komma fram till fågelmataren. Vad ska jag mata ekorrarna med och hur ska deras matare se ut?

Nötter gillar dom, dock inte salta jag har bara slängt nötter åt dom på marken men det finns ju matare för nötter.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Undrar om blåmesar gillar hönökaka eller leksandsknäcke bäst.

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Det är mixade frön i samma säck, alltså? Man ska väl ha en sån där jordnötmatare egentligen?

Vilka fåglar är det som gillar jordnötterna, har varit nära att köpa flera gånger? Det skulle va kul att få hit lite nya fåglar, då är det ju bra om det inte bara är de gamla vanliga som äter nötter.

Här har du lite olika länkar på vad olika fåglar föredrar som föda. Kanske är till hjälp :)

http://www.wildlifegarden.se/levande-tradgard/vad-ater-faglarna.html
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/hjalp-faglarna-med-mat-i-vinter

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum

Bra info.

Klipp från din länk:
Erbjud vatten i samband med torrt foder
Ju torrare foder man ger fåglarna dessto viktigare blir det att ge fåglarna tillgång till rent friskt vatten varje dag.
En intressant notering är att har du vatten till fåglarna i din trädgård ökar antalet fåglar med 50%.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Bra tips om det mesta som gäller fågelmatning.
Bra info.

Klipp från din länk:
Ju torrare foder man ger fåglarna dessto viktigare blir det att ge fåglarna tillgång till rent friskt vatten varje dag.
En intressant notering är att har du vatten till fåglarna i din trädgård ökar antalet fåglar med 50%.

Jo, vatten är viktigt. Särskilt på vintern när allt varit fruset länge. När det fylls på vatten min lilla fågelbalja tar det högst två timmar innan det fryser igen, så man får skaka ur is/fylla på nytt både för- och eftermiddag. Undrar hur mycket hjälp det är egentligen?

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Bra info.

Klipp från din länk:

Då kommer det att gå åt 50% mer mat också och då blir det summor i klass med en hojförsäkring i utgifter...:gnissla

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Är det någon som bjuder fåglarna på jordnötter?

Tänkte prova om mina fåglar också gillar nötter, och då börja lite försiktigt med: http://www.vivara.se/product/id=387/jordnötshus.html
Och 5kg, för det går väl åt? :
http://www.vivara.se/product/id=23/högvärdiga_jordnötter.html

Sen läste jag lite noggrannare här:
http://www.vivara.se/product/id=209/jordnötsautomat_-_plast_23_cm_grön__silver.html

Stämmer det att nötter är livsfarligt för ungfåglar? Är det som med ungar i allmänhet, att de kan sätta i halsen? Hursomhelst är det samma pris på krossade nötter som inte ska va farligt, men är det lika populärt?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Idag anlände frösäck nr 4 och 5, samt även fem kilo jordnötter och en liten jordnötsmatare. Har aldrig matat med nötter förut, så nu är jag tillbaka på nybörjarnivå.

Några som också var på nybörjarstadiet var fåglarna som mest satt och fånglodde, men som vanligt var det en blåmes som visade vägen (undrar varför det alltid är så?).

Ett par dar på raken har en hackspett varit här och provätit fröna. Ingen vidare bild, men ni kanske den röda stjärten som hänger i mataren?
DSCN0947.JPG

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Är åxå nybörjare trots fältbiolog i unga år. Köpte talgbollar igår och hängde ut en i hyreshuset jag bor.
I morse överaska jag en skata på fönsterbläcket:kär

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Talgbollar slutade jag med ganska snabbt. Mata skator kändes inte direkt lysande, särskilt när de gillar att reta hushållets katt! :D

Julledighet, så har jag haft möjlighet att kolla lite på våra fåglar. :)
Hackspettarna sitter lugnt utan att spilla ett frö.
Talgoxar och blåmesar tar ett frö, drar iväg och skrapar av näbben för att komma tillbaka för ett frö och håller på så ett tag tills de drar iväg. Snart tillbaka och upprepar sig...
Steglitsarna kommer i svärmar och sitter högt i träden när de inte äter. Kan sitta över 10 sekunder och äta utan att vara så stirrig som talgoxarna. Ger trädgården liv med färgstarkt utseende och trevligt läte. http://www.xn--fgelsng-exae.se/steglits
Pilfinkarna gör inte mycket väsen av sig utan finns bara där.
Nötväckorna är stamgäster pinnar upp och ner för träden och letar ätbart när de inte äter frö.
Koltrastarna äter från marken men mest stör de andra och skrämmer bort andra fåglar.
Domherrarna är inte här så ofta men är välkomna. Äter mest från marken och rör sig med lugn värdighet.

Inte billigt med bra frön och det tog ett tag innan de bevingade vännerna förstod kvaliteten men nu finns det ingen återvändo. Mer fåglar och inget skräp även om det naturligtvis märks att det finns massor med fåglar i trädgården. :)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Är åxå nybörjare trots fältbiolog i unga år. Köpte talgbollar igår och hängde ut en i hyreshuset jag bor.
I morse överaska jag en skata på fönsterbläcket:kär
Hur bor du? Det är ju stor skillnad om man hänger en talgboll i fönstret på fjärde våningen, jämfört med bottenvåningen med uteplats som har buskar runt omkring. De (fåglarna) gillar ju att ha lite buskar att gömma sig i nära matbordet när de skalar frön och laddar för nästa attack mot bordet. Fortsätt att mata, så kanske fler fåglar hittar dina talgbollar. :)

Talgbollar slutade jag med ganska snabbt. Mata skator kändes inte direkt lysande, särskilt när de gillar att reta hushållets katt! :D

Julledighet, så har jag haft möjlighet att kolla lite på våra fåglar. :)
Hackspettarna sitter lugnt utan att spilla ett frö.
Talgoxar och blåmesar tar ett frö, drar iväg och skrapar av näbben för att komma tillbaka för ett frö och håller på så ett tag tills de drar iväg. Snart tillbaka och upprepar sig...
Steglitsarna kommer i svärmar och sitter högt i träden när de inte äter. Kan sitta över 10 sekunder och äta utan att vara så stirrig som talgoxarna. Ger trädgården liv med färgstarkt utseende och trevligt läte. http://www.xn--fgelsng-exae.se/steglits
Pilfinkarna gör inte mycket väsen av sig utan finns bara där.
Nötväckorna är stamgäster pinnar upp och ner för träden och letar ätbart när de inte äter frö.
Koltrastarna äter från marken men mest stör de andra och skrämmer bort andra fåglar.
Domherrarna är inte här så ofta men är välkomna. Äter mest från marken och rör sig med lugn värdighet.

Inte billigt med bra frön och det tog ett tag innan de bevingade vännerna förstod kvaliteten men nu finns det ingen återvändo. Mer fåglar och inget skräp även om det naturligtvis märks att det finns massor med fåglar i trädgården. :)

Trevligt, du har hela fågelfaunan hos dig! Men jag upplever inte att koltrastarna bråkar med de andra fåglarna. Men visst, deras rörelsemönster gör att de ser lite... argsinta ut. Jag brukar ge dom kokt potatis för att "mata in" dom. De sjunger ju så fint på sommarkvällarna, så jag vill gärna ha många koltrastar här.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men jag upplever inte att koltrastarna bråkar med de andra fåglarna. Men visst, deras rörelsemönster gör att de ser lite... argsinta ut. Jag brukar ge dom kokt potatis för att "mata in" dom. De sjunger ju så fint på sommarkvällarna, så jag vill gärna ha många koltrastar här.

Det ryckiga sättet att flytta sig och äta är inte det som irriterar utan att de ideligen måste jaga bort andra fåglar. Mest andra koltrastar visserligen men jag har inte sett, eller kanske bara inte tänkt på det, tidigare.
Men förhoppningsvis är de kvar och sjunger senare...:)

https://www.youtube.com/watch?v=UaSMROk-D-A

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag bor två trappor upp. Inte mycket träd på 50 meter. Men mycket balkonger att gömma sig i. Fast en balkong och ett träd väl rätt olika i fågelögon. Är väl tuffare nu åxå när jag inte jobbar och är hemma. Skatan flög iväg när jag rätt nära fönstret.
Får väl prova lite annat foder i framtiden åxå

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gillar den här tråden, känns som man kan åldras tillsammans med sporthoj.com med värdighet.

Kan inget om att mata fåglar dock, men jag satte upp två holkar på landet, oklart om någon flyttade in. :mad:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år