Fågelmatartråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hahaha ja, min ekonomi mår nog bäst av att sluta lyssna på dig! Men det är klart, en hundring hit eller dit per månad på frökontot spelar kanske inte så stor roll. :crash

Hur mår dina otacksamma fåglar? Här har det varit lite lågt i trädgården ett tag men nu är konsumtionen på topp igen. Hacke och nötväckorna har inte övergivit oss men nu är steglitsarna tillbaka och sällskap av massor med grönsiskor som trivs och sprider välljud! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De mår förträffligt, särskilt eftersom de knappt behöver tugga längre! :)

Har du steglitser regelbundet under vintern? Isåfall blir jag avis, hos mig har de bara varit någon gång per år. Kanske inte ens varje år, när jag tänker efter.
Men grönsiskorna har varit här i nån månad. Kul att kolla på, de är så kaxiga. Det skulle inte jag vara i deras storlek, de är ju ännu mindre än blåmesarna!

Jag funderar på att ställa in frömatandet som vanligt nån gång i maj, tror jag. Men jag tänkte fortsätta med krossade jordnötter och talgbollar, lite billigare så. Vad tror du om det konceptet?

Och förresten... har du nåt bra förslag på nån talgbollsmatare med bur runt så inte kajorna kommer åt, de skrämmer ju bort småfåglarna?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förträffligt! :tummenupp

Och förresten... har du nåt bra förslag på nån talgbollsmatare med bur runt så inte kajorna kommer åt, de skrämmer ju bort småfåglarna?

Jag köpte en sådan här boll på Plantagen http://www.plantagen.se/sortiment/l...61822d1410017c8/fagelmatare-globe-svart-metal för den anledningen. Men de möglade eftersom mina småfåglar inte är intresserade av talgbollar... :(
Så jag lät skatorna äta upp de jag hade kvar och återställde den till frömatare...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Förträffligt! :tummenupp



Jag köpte en sådan här boll på Plantagen http://www.plantagen.se/sortiment/l...61822d1410017c8/fagelmatare-globe-svart-metal för den anledningen. Men de möglade eftersom mina småfåglar inte är intresserade av talgbollar... :(
Så jag lät skatorna äta upp de jag hade kvar och återställde den till frömatare...

Aha, den går att ha både bollar och frön? Kanske funkar till jordnötter också? Törs fåglarna vara inne i "bollen", eller fegar dom? Hmm... Verkar smart, får nog fundera på den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag nog upptäckt en ny fågelsort..!
Trodde de var entiteungar först, men de saknade färg på huvudet. Huvudet, bröstet och mage var grå-vita och ryggen svart, med svagt bruna fält. De hade rätt långa sjtärtfjädrar, svarta. De såg lite raggiga ut, sådär som ungar gör men det kan det väl inte vara så här års?
Märkligt, har aldrig sett nåt liknande.
Satt och glodde när de hängde i talgbollarna, de gjorde ett par infall mot frömataren men var lite för försiktiga. Vad kan det ha varit för fåglar? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Aha, den går att ha både bollar och frön? Kanske funkar till jordnötter också? Törs fåglarna vara inne i "bollen", eller fegar dom? Hmm... Verkar smart, får nog fundera på den.

"Bollen" funkar perfekt för småfåglar! :tummenupp Hacke kommer inte in men hänger under och får in näbben och kommer åt fröna medans skatorna inte lyckas! :D
Nu är den moddad för talgbollar genom att jag klippte hål i nätet så de små liven skulle komma åt att äta dessa. Nätet som jag satte i för att kunna använda den som frömatare igen går att ta bort så om du vill prova utan att klippa sönder en ny boll så kan jag nog avvara våran. :)

Skator i entitestorlek? :va Men en stjärtmes kanske? http://www.wildlifegarden.se/fagelskola/stjartmes.html
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Njäe...

"Bollen" funkar perfekt för småfåglar! :tummenupp Hacke kommer inte in men hänger under och får in näbben och kommer åt fröna medans skatorna inte lyckas! :D
Nu är den moddad för talgbollar genom att jag klippte hål i nätet så de små liven skulle komma åt att äta dessa. Nätet som jag satte i för att kunna använda den som frömatare igen går att ta bort så om du vill prova utan att klippa sönder en ny boll så kan jag nog avvara våran. :)

Skator i entitestorlek? :va Men en stjärtmes kanske? http://www.wildlifegarden.se/fagelskola/stjartmes.html

Klippte du upp flera små hål här och där, eller? Och får man med flera nät för olika fågelmat, eller var det nåt du fixade till själv?


Stjärtmes var det, precis så såg de ut. Tack! :)
Trodde de var ungar av någon sort. De såg liksom lite ulliga, nyvakna ut och när de flög såg de så "lätta" ut. Ungefär som tärnor, viktlösa.

Har aldrig hört namnet stjärtmes förut, låter lite... påhittat antigayigt? :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klippte du upp flera små hål här och där, eller? Och får man med flera nät för olika fågelmat, eller var det nåt du fixade till själv?:hihi

Klippte hål. Kan själv! :D

Stjärtmes var det, precis så såg de ut. Tack! :)
Trodde de var ungar av någon sort. De såg liksom lite ulliga, nyvakna ut och när de flög såg de så "lätta" ut. Ungefär som tärnor, viktlösa.

Har aldrig hört namnet stjärtmes förut, låter lite... påhittat antigayigt? :hihi

Nu måste du vara lite mer vidsynt, jag har ett könlöst förhållande till mina fåglar! :lol
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fåglar och djur vid fönstret, här är min lista:

Blåmes
Bofink
Domherre
Duva
Entita/Talltita
Gräsand
Gråsparv
Grönfink
Grönsiska
Hackspett
Kaja
Koltrast
Kråka
Nötväcka
Talgoxe
Pilfink
Rödhake
Skata
Sidensvans
Steglits
Stjärtmes

Hare
Ekorre
Igelkott
Å sen kvarterets alla kattjävlar :huvet


Hur ser det ut hemma hos er, upp med en lista! :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hemma? Skata :rodnar men i Norrtälje samtiga hackspettsarter.
Är ett jäkla hackspettställe.
Torn jord eller slaguggla!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fåglar och djur vid fönstret, här är min lista:

Blåmes
Bofink
Domherre
Duva
Entita/Talltita
Gräsand
Gråsparv
Grönfink
Grönsiska
Hackspett
Kaja
Koltrast
Kråka
Nötväcka
Talgoxe
Pilfink
Rödhake
Skata
Sidensvans
Steglits
Stjärtmes

Hare
Ekorre
Igelkott
Å sen kvarterets alla kattjävlar :huvet


Hur ser det ut hemma hos er, upp med en lista! :)

Har inte sett gräsand, gråsparv, rödhake eller stjärtmes på tomten annars så är det vad jag har.
Men det heter inte kattdj...lar :( nu måste du försöka vara mer vidsynt igen! :D

Vi har även en rådjursuppfödning på tomten och de äter upp det mesta som växer ...:rolleyes:
Någon som känner Runar? :rolleyes:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Läste på nån sida att hackspetten bara ibland visar sig vid matborden och att den då så gott som enbart riktar in sig på talgbollarna.
Hos mig är, tvärtom, fröna det enda hackspettarna äter, har aldrig sett dem äta talgbollar öht. Kanske varit annorlunda om de fortfarande behövt skala fröna?

Hur är det hos er andra, vad äter de hos er?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Mina små fågelbord har lockat de vanligaste arterna tror jag (domherre, blåmes, talgoxe, skator osv). Men nötskrikan är nog den häftigaste fågeln jag sett, riktigt vacker. Koltrastarna däremot äter upp katternas torrfoder (de får mat utanför dörren)och detta upptäckte jag häromdagen. :rolleyes: Undrade varför katterna åt så inni bänken...

Talgbollarna är nog mest poppis hos talgoxarna här vad det verkar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Läste på nån sida att hackspetten bara ibland visar sig vid matborden och att den då så gott som enbart riktar in sig på talgbollarna.
Hos mig är, tvärtom, fröna det enda hackspettarna äter, har aldrig sett dem äta talgbollar öht. Kanske varit annorlunda om de fortfarande behövt skala fröna?

Hur är det hos er andra, vad äter de hos er?

Samma här. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mina små fågelbord har lockat de vanligaste arterna tror jag (domherre, blåmes, talgoxe, skator osv). Men nötskrikan är nog den häftigaste fågeln jag sett, riktigt vacker. Koltrastarna däremot äter upp katternas torrfoder (de får mat utanför dörren)och detta upptäckte jag häromdagen. :rolleyes: Undrade varför katterna åt så inni bänken...

Talgbollarna är nog mest poppis hos talgoxarna här vad det verkar.

Jag var tvungen att googla nötskrika, hade ingen aning om vad det var för fågel. Måste va kul att ha den på tomten.
Och att koltrastarna snor kattkäket är ju rätt häftigt egentligen, där ser man vilka extremer de är på att hitta möjligheter i allt:
"-Uähh, va är det för stinkande lort?!" :zpy
"-Ah, bortse från att det luktar rumpa. Kattkräken äter ju, tryck i dej bara!" :crash
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top