Fågelmatartråden

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Läste på nån sida att hackspetten bara ibland visar sig vid matborden och att den då så gott som enbart riktar in sig på talgbollarna.
Hos mig är, tvärtom, fröna det enda hackspettarna äter, har aldrig sett dem äta talgbollar öht. Kanske varit annorlunda om de fortfarande behövt skala fröna?

Hur är det hos er andra, vad äter de hos er?

Hos mig äter den av både talgbollar och frön. Det sprätter som fan när den sätter igång. Har dock inte synts hela vintern. Utan först nu senaste veckan.

Man känner sig lite som en pensionär när man förtjust står vid köksfönstret och noterar antalet besökare. Av alla de slag. Domherrar har det faktiskt varit gott om.

Sen är det blandat av talgoxe, blåses, nötväcka. Ett bestånd av ekorrar härjar oxå runt. Har en stor tall precis bredvid. Där leker dom tafatt runt, runt, runt, i en jävla fart.

Rådjur dyker det oxå upp med jämna mellanrum. Helt jävla orädda när man öppnar altandörren och ska sjasa iväg dom. :mad:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hos mig äter den av både talgbollar och frön. Det sprätter som fan när den sätter igång. Har dock inte synts hela vintern. Utan först nu senaste veckan.

Man känner sig lite som en pensionär när man förtjust står vid köksfönstret och noterar antalet besökare. Av alla de slag. Domherrar har det faktiskt varit gott om.

Sen är det blandat av talgoxe, blåses, nötväcka. Ett bestånd av ekorrar härjar oxå runt. Har en stor tall precis bredvid. Där leker dom tafatt runt, runt, runt, i en jävla fart.

Rådjur dyker det oxå upp med jämna mellanrum. Helt jävla orädda när man öppnar altandörren och ska sjasa iväg dom. :mad:

Rådjur blir jag avis på, skulle var trevligt att ha ett par stycken som står och käkar solrosfrön på uteplatsen! Hmm, vad äter såna förresten? :va
Och eftersom vi betat av pensionärssysslorna i förtid, vad ska vi göra när vi kommer dit egentligen?



Och så jag har börjat mata med krossade jordnötter.
Fick leta fram det gamla röret jag använde de första vintrarna som fågelmatare, likadant som den här: http://www.vivara.se/product/id=205/fröautomat_plast_38_cm_grön.html.
Rätt poppis verkar det som, det går åt ett halvt rör om dan. :)
Som vanligt tog det de tröga pilfinkarna två dar innan de förstod att man skulle sticka in huvudet i hålet för att hitta bitarna. Blåmesarna fattade efter några minuter.

På Vivaras sida står det att ungar kan sätta i halsen om föräldrarna kommer hem med för stora jordnötsbitar som de hackat från hela nötter, det hotet ska tydligen va undanröjt nu. Men trots krosset måste blåmes- och talgoxarna hacka isär nötbitarna (precis som med de krossade solrosfröna) innan de sväljer. Om krosset är för stort för de vuxna fåglarna, är det då inte för stort för ungarna?

När kommer ungarna egentligen, maj?
 
Last edited:

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
01 GSXR 1000
Hupp, nu fick jag inspiration!
Mina favorit observationer vid fågelbordet: Stenknäck och stjärtmes.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Läste på nån sida att hackspetten bara ibland visar sig vid matborden och att den då så gott som enbart riktar in sig på talgbollarna.
Hos mig är, tvärtom, fröna det enda hackspettarna äter, har aldrig sett dem äta talgbollar öht. Kanske varit annorlunda om de fortfarande behövt skala fröna?

Hur är det hos er andra, vad äter de hos er?

Aldrig sett hackspettarna äta annat än talgollar.
Vi har alla sorters spettar hos oss till och från (gröngöling mest från :( ).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Aldrig sett hackspettarna äta annat än talgollar.
Vi har alla sorters spettar hos oss till och från (gröngöling mest från :( ).

Att det är så olika vad de äter? Konstigt! :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Min tomt har varit helt död. Inte ett liv. Har dock haft 10-talet talgbollar ute hela vintern vilka dragit till sig massa fåglar. Kommer fortsätta med matning hela sommaren. Smällde upp 3x holkar för 2 veckor sedan och två av dom har redan fått hyresgäster :banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min tomt har varit helt död. Inte ett liv. Har dock haft 10-talet talgbollar ute hela vintern vilka dragit till sig massa fåglar. Kommer fortsätta med matning hela sommaren. Smällde upp 3x holkar för 2 veckor sedan och två av dom har redan fått hyresgäster :banana

Vad kul med bosatta holkar! Vad är det för några som flyttat in? Är det mer befolkat på tomten nu, eller?

Hos mig har det varit fullt pådrag sista veckan, de sitter nästan på varann hela varvet runt mataren, kul! Vet inte vad den ökade tillströmningen kan bero på, men det märks tydligt på åtgången på frön. Kan det bero på att det ska raggas å fjäskas såhär i vårtider?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad kul med bosatta holkar! Vad är det för några som flyttat in? Är det mer befolkat på tomten nu, eller?

Hos mig har det varit fullt pådrag sista veckan, de sitter nästan på varann hela varvet runt mataren, kul! Vet inte vad den ökade tillströmningen kan bero på, men det märks tydligt på åtgången på frön. Kan det bero på att det ska raggas å fjäskas såhär i vårtider?

Det är blåmes och talgoxe. Byggde en större holk igår och hoppas på att få dit en sidensvans eller en stare.
Kom just hem från Skansen och som av en händelse hade de en liten utställning om olika fågelholkar, med ritningar. De hade även en fladdermusholk. Tror jag skall bygga en :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Åfan, en fladdermusholk alltså?! Låter kul, men vad skiljer en sån mot en vanlig holk?

Och nu när du mer närgånget kan se på, blir det förstås intressant att se skillnaden i blåmes respektive talgoxes uppfostran av sin avkomma! :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Åfan, en fladdermusholk alltså?! Låter kul, men vad skiljer en sån mot en vanlig holk?

Och nu när du mer närgånget kan se på, blir det förstås intressant att se skillnaden i blåmes respektive talgoxes uppfostran av sin avkomma! :)

Såhär ser de ut. De kryper in i springan nedtill och sen hänger de uppochner på den ohyvlade bakre väggen.

fladdermus.gif
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såhär ser de ut. De kryper in i springan nedtill och sen hänger de uppochner på den ohyvlade bakre väggen.

View attachment 419242

:va En vertikal ohyvlad bräda räcker alltså för dem att hålla sig i?

Har problem med insekter och har fågelholkar ungefär så tätt man kan ha dem kring huset med tanke på revir men fladdermössen tar ju nattskiftet så rent hypotetiskt gör det ju plats för att dubbla arbetskraften av myggjägare.

EDIT: Jag hittade billiga holkar att köpa så slipper jag dessutom bry mig om jag bygger rätt.
http://jagareforbundet.se/norr/vast...-vasterbotten/Viltvardsprodukter/fagelholkar/
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
I Söndags gick det en stork ca 10m från mej när jag klippte gräset
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I fredags kom ett obehagligt brev från HSB:
"Det har kommit till vår kännedom att det matas fåglar från balkonger och uteplatser och det är inte tillåtet, bla bla..."
Fruktansvärt! Vad gör jag nu, bussar hyresgästföreningen på dom..?

Visst, jag förstår om en del retar sig på kajorna som dyker upp ibland och tänker naturligtvis sluta mata om det är någon granne som hört av sig med klagomål. Jag ska ringa HSB och höra om jag inte ens kan få ha en talgboll hängande, att det är ett hot mot mitt psykiska välbefinnande att sluta mata?

Iofs är det tur att det hände nu och inte i december, när man matar som värst. Vi räknade ut att jag matat i sju år, så jag undrar varför brevet kom nu?

Jaja det är väl bara att inse att även det roliga måste ha ett slut. :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I fredags kom ett obehagligt brev från HSB:
"Det har kommit till vår kännedom att det matas fåglar från balkonger och uteplatser och det är inte tillåtet, bla bla..."
Fruktansvärt! Vad gör jag nu, bussar hyresgästföreningen på dom..?

Visst, jag förstår om en del retar sig på kajorna som dyker upp ibland och tänker naturligtvis sluta mata om det är någon granne som hört av sig med klagomål. Jag ska ringa HSB och höra om jag inte ens kan få ha en talgboll hängande, att det är ett hot mot mitt psykiska välbefinnande att sluta mata?

Iofs är det tur att det hände nu och inte i december, när man matar som värst. Vi räknade ut att jag matat i sju år, så jag undrar varför brevet kom nu?

Jaja det är väl bara att inse att även det roliga måste ha ett slut. :(

Träligt! :(

Går det inte att mata en bit bort från balkong eller uteplats? :va

Är det en missunnsam granne :mad: så lär det inte gå att lösa men finns viljan och förståelsen för vad dina fåglar betyder så borde det gå att lösa. :krama
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top