Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Träligt! :(

Går det inte att mata en bit bort från balkong eller uteplats? :va

Är det en missunnsam granne :mad: så lär det inte gå att lösa men finns viljan och förståelsen för vad dina fåglar betyder så borde det gå att lösa. :krama

Nja, jovisst kan jag byta plats, men...
Hittills har jag haft stolpen med mataren suttit så jag ser den där jag alltid sitter när jag är hemma - vid datorn, mycket smidigt. Och sen tror jag att de duvor som trots allt är här fortfarande skulle skita på grannarnas balkonger även om jag flyttar stolpen fem-tio meter. Tyvärr, det är nog slut här.

Men jag ska iaf snacka med dem och fråga exakt varför de vill att jag slutar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Trist. Du får väl försöka locka dit nån bäver eller nåt istället..... :gnissla

Jag har fått hit en hackspett som blivit stammis i fågelmataren. Trodde jag aldrig.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nja, jovisst kan jag byta plats, men...
Hittills har jag haft stolpen med mataren suttit så jag ser den där jag alltid sitter när jag är hemma - vid datorn, mycket smidigt. Och sen tror jag att de duvor som trots allt är här fortfarande skulle skita på grannarnas balkonger även om jag flyttar stolpen fem-tio meter. Tyvärr, det är nog slut här.

Men jag ska iaf snacka med dem och fråga exakt varför de vill att jag slutar.

Ska vi slå vad om att svaret blir råttor. :/
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ska vi slå vad om att svaret blir råttor. :/

Mjo, antagligen...

Men jag har ju hållit på i sju år, tar det så lång tid att hitta på ett icke-problem som orsak till mitt fågelmatande? Det kan ju inte röra sig om arméer av råttor i krokodilstorlek?

Men du har nog rätt, nåt måste de ha att skylla på.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Välkommen i gänget!
Själv smyger jag ut en taljboll i snöre fäst
i elementet. Fast jag kallar mig fågelmatare ändå.
Mitt imot mitt hus har dom slagit upp lyxiga bostadsrätter
så jag håller låg profil (på de området)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, jovisst kan jag byta plats, men...
Hittills har jag haft stolpen med mataren suttit så jag ser den där jag alltid sitter när jag är hemma - vid datorn, mycket smidigt. Och sen tror jag att de duvor som trots allt är här fortfarande skulle skita på grannarnas balkonger även om jag flyttar stolpen fem-tio meter. Tyvärr, det är nog slut här.

Men jag ska iaf snacka med dem och fråga exakt varför de vill att jag slutar.

Hur har det gått?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Äh, har inte frågat. Men jag ska nog...

Jag tänkte säga att jag ska hålla mig till talgbollar som bara lockar småfåglar, iaf så länge man har en bur:
View attachment 423079
http://www.vivara.se/product/id=362/skyddsbur_till_talgbollenergikaka.html

Jag ska bara samla mod att möta draken HSB. :gnissla

Du får snyfta lite. Fåglarna är din livlina som håller dig levande och får dig att må bra som några missunnsamma vill ta ifrån dig. Det är inget billigt skräp du matar med heller. :tummenupp

Mina fåglar ratar talgbollar men med det dyra fodret äts allt upp även det på marken. Och eventuella råttor tar husets eller någon av grannarnas rovdjur hand om! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du får snyfta lite. Fåglarna är din livlina som håller dig levande och får dig att må bra som några missunnsamma vill ta ifrån dig. Det är inget billigt skräp du matar med heller. :tummenupp

Mina fåglar ratar talgbollar men med det dyra fodret äts allt upp även det på marken. Och eventuella råttor tar husets eller någon av grannarnas rovdjur hand om! :)

Hehe ja, jag får väl slå på snyftmode och ringa upp när de första tårarna börjat rinna. :hihi
Sen tror jag att det där med råttor var nog deras lama sätt att skrämmas. Kasst argument.


Annars då, du matat hela sommaren, och är det samma fåglar som äter som på vintern
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi slutade när det gick åt uppåt ett kilo om dagen, tur vi inte fixat vatten då hade det säkert gått åt två! :D Då var det alldeles för många duvor,skator, kajor och kråkor i trädgården. :mad:

Nu har vi börjat igen sedan några veckor och stammisarna är tillbaka. Nötväcka, blåmes och talgoxe sprider glädje i trädgården. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...för många duvor,skator, kajor och kråkor i trädgården. :mad:

Här har skatorna tagit över så jag köpte mig ett luftgevär. Tyvärr var det för klent så första ronden blev det 3-0 till skatorna, nu har jag fått hem en kraftigare fjäder samt jaktammunition.

Bara fjäderbyte kvar så är det klart för nästa rond med popcorn i eldplatsen och kråksång på mp3 i utomhushögtalarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här har skatorna tagit över så jag köpte mig ett luftgevär. Tyvärr var det för klent så första ronden blev det 3-0 till skatorna, nu har jag fått hem en kraftigare fjäder samt jaktammunition.

Bara fjäderbyte kvar så är det klart för nästa rond med popcorn i eldplatsen och kråksång på mp3 i utomhushögtalarna.

Efter ny fjäder så vann jag andra ronden på knock out, men de är sluga djur som snabbt lärde sig var det farliga kom ifrån så jag fick byta från dörren till ett fönster och bara sticka ut pipan minimalt.

Efter att den första skjutits så tog det inte lång stund innan kompisarna var där och försökte "väcka" honom men när jag försökte smyga upp fönstret så försvann de som en löning och därefter har jag inte sett röken av dem.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vi fick ett fågelhus när vi flyttade in till huset.
Det bytte vi igår till ett nytt större.
Det var lagom billigt.
Sen köpte jag solrosfrön för dubbla priset:va

Fåglarna är hos grannen ännu.
Jag hör dom men ser dom inte.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Har haft hackspett, nötskrika och stenknäck. Men nu är det bara de vanliga gästern blåmes, talgoxe, grönfink osv. Var tog de andra vägen? :va
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Efter ny fjäder så vann jag andra ronden på knock out, men de är sluga djur som snabbt lärde sig var det farliga kom ifrån så jag fick byta från dörren till ett fönster och bara sticka ut pipan minimalt.

Efter att den första skjutits så tog det inte lång stund innan kompisarna var där och försökte "väcka" honom men när jag försökte smyga upp fönstret så försvann de som en löning och därefter har jag inte sett röken av dem.

Var det verkligen nödvändigt att skjuta ihjäl skatorna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var det verkligen nödvändigt att skjuta ihjäl skatorna?

Nej, men jag tror de är skyldiga till att jag inte fick några hyresgäster i alla holkar jag satt upp för att främst locka flugsnappare som äter mygg vilka jag vill bli av med.
Skator är skadedjur och när skatorna försvann kom det nästan direkt tillbaka en massa småfåglar.

Men visst det finns alltid alternativ.

EDIT: Dessutom så tycker jag det är ganska sportsligt att skjuta dem. De är trots allt ganska sluga djur som vet vad de ska akta sig för.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nämen vad plutti nuttigt, ingen som virkar här också eller kanske kör med rökelser, fy fan jag spy. :crash

Jag kör tvåtaktare, så nog kör jag med rökelser. Man matar ju småfåglarna för att de i gengäld ska hålla flygfäna i schack på sommaren! :fakta
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top