Fågelmatartråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar den här tråden, känns som man kan åldras tillsammans med sporthoj.com med värdighet.

Kan inget om att mata fåglar dock, men jag satte upp två holkar på landet, oklart om någon flyttade in. :mad:

Fågelmatning? Ge dig iväg från den här tråden! Jag sitter ju och väntar på att du ska starta en tråd om storbjudna bussturister i Östersund.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är den här OK? Vad stoppar man i?
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1420203058715.jpg
    uploadfromtaptalk1420203058715.jpg
    12.8 KB · Visningar: 31

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är den här OK? Vad stoppar man i?

Jag antar att du ska köpa en fågelmatare, och vill börja lite lagom. Jag hade ett rör, ung som det här första året: http://www.vivara.se/product/id=36/oktober_erbjudande_-_fröautomat_metal_38_cm_grön.html
Tycker dock att just Vivaras modell verkar rätt dyr, brukar finnas billigare på Coop och Citygross och likn. Sen köper du solrosfrön på ÖoB så kissar dina fåglar på sig av lycka!

Vet inte om din bild verkligen föreställer en matare, ser ut som att hela fågeln kan krypa in. Annars är det jag som inte fattar... :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag antar att du ska köpa en fågelmatare, och vill börja lite lagom. Jag hade ett rör, ung som det här första året: http://www.vivara.se/product/id=36/oktober_erbjudande_-_fröautomat_metal_38_cm_grön.html
Tycker dock att just Vivaras modell verkar rätt dyr, brukar finnas billigare på Coop och Citygross och likn. Sen köper du solrosfrön på ÖoB så kissar dina fåglar på sig av lycka!

Vet inte om din bild verkligen föreställer en matare, ser ut som att hela fågeln kan krypa in. Annars är det jag som inte fattar... :va
Jo det verkar vara en matare, läs här, Bodil verkar missnöjd dock, se kommentarer.

http://www.designtorget.se/designto...488&news=false&cat=Övrigasaker&relSno=1001488
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag antar att du ska köpa en fågelmatare, och vill börja lite lagom. Jag hade ett rör, ung som det här första året: http://www.vivara.se/product/id=36/oktober_erbjudande_-_fröautomat_metal_38_cm_grön.html
Tycker dock att just Vivaras modell verkar rätt dyr, brukar finnas billigare på Coop och Citygross och likn. Sen köper du solrosfrön på ÖoB så kissar dina fåglar på sig av lycka!

Vet inte om din bild verkligen föreställer en matare, ser ut som att hela fågeln kan krypa in. Annars är det jag som inte fattar... :va

Men du får inte 5 års garanti på billigare matare! Du sparar 20 kronor om året om den håller i fem år!:hihi
http://www.plantagen.se/sortiment/leva_ute/fagelmatare/52a86238b61822b86800185c/fagelmatare-s-25-cm
Den här gillar jag att skatorna ogillar! :D
http://www.plantagen.se/sortiment/l...61822d1410017c8/fagelmatare-globe-svart-metal
De hade en glob liknande denna förut som jag är nöjd med.
http://www.vivara.se/product/id=1024/skyddspaket_maximum_grön_40_cm.html

Inte billigt men när man börjat mata med frö som de små liven gillar så drar det iväg ändå... :(
Men även om man kommer upp i belopp som en sporthojsförsäkring så är risken att dö när man matar fåglar på samma nivå som adrenalinet, ganska lågt! :lol

En formgiven fågelmatare kanske inte fungerar så bra som matare men är ju vacker i alla fall! :)
http://www.designtorget.se/designto...488&news=false&cat=Övrigasaker&relSno=1001488

Men som alla som läst tråden förstått, det behövs även frön som uppskattas och skydd som buskar eller träd i närheten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men som alla som läst tråden förstått, det behövs även frön som uppskattas och skydd som buskar eller träd i närheten.

Ja, det är viktigare än man tror, om man är ny i fågelmatarbranschen.


Som ny i jordnötmatarbranschen undrar jag om det var så smart av mig att beställa 5kg nötter på en gång. Nötnivån i den lilla matare jag köpte rör sig knappt på flera dar, trots att det alltid är nån fågel där och äter när jag tittar. Har bara sett blåmes och talgoxe.

Härom dagen provade jag att låta nötterna smaka morteln. Resultatet blev att nivån sjönk markant... tills de minsta bitarna var uppätna, sen gick det lika trögt igen. Vad gör jag för fel? :va


Ett fel kan vara att jag köpte hela nötter, skulle kanske ha köpt krossade istället?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad gör jag för fel? :va

Tänk positivt, inte gör du fel! :tungan Du har redan ett gäng bevingade vänner som trivs och nu ska de, som du förstått, tröga vännerna vänjas vid något nytt. Se det som en liten gåta att förstå vad dina vänner gillar. Dessutom så är det inte samma för alla så tillfredsställer du några så blir andra missnöjda.

Mina fåglar gillar inte att jag flyttar runt matarna men även om det skräpar mindre med skalade frön så blir det vissa biprodukter när det passerat fågeln. :rolleyes: Bra för gräsmattan om det sprids jämnt och mindre mossa också! :)

F.ö. har jag inte matat med nötter utan kör med de skalade blandningarna som uppskattas. Lite oskalade solrosfrön i botten för att det inte ska klumpa sig. Vid fuktigt väder är det trevligt även om de tömmer mataren på några dagar så behöver jag inte ta in och rengöra så ofta.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänk positivt, inte gör du fel! :tungan Du har redan ett gäng bevingade vänner som trivs och nu ska de, som du förstått, tröga vännerna vänjas vid något nytt. Se det som en liten gåta att förstå vad dina vänner gillar. Dessutom så är det inte samma för alla så tillfredsställer du några så blir andra missnöjda.

Mina fåglar gillar inte att jag flyttar runt matarna men även om det skräpar mindre med skalade frön så blir det vissa biprodukter när det passerat fågeln. :rolleyes: Bra för gräsmattan om det sprids jämnt och mindre mossa också! :)

F.ö. har jag inte matat med nötter utan kör med de skalade blandningarna som uppskattas. Lite oskalade solrosfrön i botten för att det inte ska klumpa sig. Vid fuktigt väder är det trevligt även om de tömmer mataren på några dagar så behöver jag inte ta in och rengöra så ofta.

Hm, ja okej. Jag får sitta lugnt i båten helt enkelt, de kanske "upptäcker" jordnötterna tids nog.


Om du flyttar runt matarna i syfte att sprida bajset, har du flera bra ställen att ha den på (med tanke på slutklämmen i ditt förra inlägg)?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hm, ja okej. Jag får sitta lugnt i båten helt enkelt, de kanske "upptäcker" jordnötterna tids nog.


Om du flyttar runt matarna i syfte att sprida bajset, har du flera bra ställen att ha den på (med tanke på slutklämmen i ditt förra inlägg)?

Nötter ska ju uppskattas så klura ut hur dina vänner vill ha det så blir du ännu nöjdare! :tummenupp

Två träd som är hyfsat nära men funderar på att ha något flyttbart liknande Herdestaven,
http://www.vivara.se/sub_category/id=35/fågelmatare.html
men göra en egen förstås, kan själv! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Grönsiska är inte ofta jag ser hos mig:
016.jpg

Ungefär som med domherre, några ggr per år bara:
061.JPG

Hur är det hos er andra?
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Vicken urhärlig tråd!
Jag har just hittat domherrar för första gången sen jag var liten, ett tiotal hänger i grannens träd flera ggr om dan. Vad lockar jag dem med?
"min" hackspett är helsåld på jordnötterna, sen har jag en uppånerfågel som också gillar dem (den springer med huvet före nerför)
Skatorna våldför sig på talgbollarna, men va 17, dom är ju hungriga också.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vicken urhärlig tråd!
Jag har just hittat domherrar för första gången sen jag var liten, ett tiotal hänger i grannens träd flera ggr om dan. Vad lockar jag dem med?
"min" hackspett är helsåld på jordnötterna, sen har jag en uppånerfågel som också gillar dem (den springer med huvet före nerför)
Skatorna våldför sig på talgbollarna, men va 17, dom är ju hungriga också.
De gånger vi har domherrar så har de ätit vanligt vildfågelblandning.Men hos oss brukar de bara komma några dagar innan det ska bli kallare
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Old Badger har ju tidigare fått mig att köpa skalade och därmed svindyra frön. Nu är dock stunden kommen att kliva upp ännu en nivå. Härmed beställde jag då skalade och malda frön: http://www.vivara.se/product/id=356/grovmalda_solroskärnor.html
Alltså ytterligare 50 spänn dyrare per 10 kilos-säck.

De malda fröna är ungefär hälften så stora som de vanliga skalade, omalda. Svårt att säga om fåglarna blev gladare för det, de har ju börjat vänja sig vid halvfabrikat och hade nog väntat sig färdigtuggat som nästa steg.
Eller sondmatning kanske, vad vet jag? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Old Badger har ju tidigare fått mig att köpa skalade och därmed svindyra frön.

Om du lyssnar på mig får du faktiskt skylla dig själv! :tungan

Trädgårdens fåglar är inte helt lätta att förstå. De är inte "tacksamma" som i tecknade filmer, här äter de hur mycket som helst och är överallt för att sedan dra till något annat fågelbord är mer "inne" av olika skäl. Varför, inte vet jag, mina trogna stamgäster ger sig dock inte iväg.
Husets rovdjur tar småfåglar ibland, senast en Steglits idag. (Det var bara några vingpennor som gick att se det på annars var det inte mycket kvar...) Men det finns katter överallt så det borde inte ha någon inverkan.

Om du får 50 spänn mer glädje hos dig eller fåglarna är väl osäkert men du får ge de små liven lite tid. :7peta

Vi har tillräckligt med fåglar för att vara nöjda så vi behöver inte fler. :)
 

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
01 GSXR 1000
Old Badger har ju tidigare fått mig att köpa skalade och därmed svindyra frön. Nu är dock stunden kommen att kliva upp ännu en nivå. Härmed beställde jag då skalade och malda frön: http://www.vivara.se/product/id=356/grovmalda_solroskärnor.html
Alltså ytterligare 50 spänn dyrare per 10 kilos-säck.

De malda fröna är ungefär hälften så stora som de vanliga skalade, omalda. Svårt att säga om fåglarna blev gladare för det, de har ju börjat vänja sig vid halvfabrikat och hade nog väntat sig färdigtuggat som nästa steg.
Eller sondmatning kanske, vad vet jag? :va

De rena flyttfåglarna är ju köttätare och skiter ju i frön och nötter. Typ svalor.

Men sedan finns det dom som ibland kallas strykfåglar och dit hör ett helt gäng som rödhake och bofink. Vissa flyttar och vissa stannar.

Förra året hörde jag i riksradion att talgoxarna hade stuckit till Danmark, och när jag kikar ut är där massvis med talgoxe i fågelbordet här i Skåne. :)

Det kan säkert kvitta, jag googlade lite som du föreslog och de flesta säger att det är bara att mata på.

Några enstaka envisas. Bl a en tysk ornitolog som påpekar att när det är en svinkall morgon har småfåglarna bara en timme på sig att få i sig mat innan det börjar bli kris. De har ju väldigt hög ämnesomsättning. Är det då tomt på vanliga matplatsen, alltså fågelbordet, så förloras onödig söktid efter föda.

Men jag vet inte... jag skall i alla fall sätta klockan tidigt när det är svinkalla nätter. :)

Mata katten ja... jag hade en vit vråk i vintras. En mycket ståtlig en med nästan inget brunt på bringan och helvitt huvud. Såg ut lite som en amerikansk havsörn eller fiskgjus kanske. Den gillade mitt fågelbord och jagade där varje dag. Koltrastarna var huvudmålet i attackerna tror jag.



Så är det absolut. Hos mig har jag en vitpil precis utanför fönstret och fågelbordet bredvid. Fåglarna är otroligt dekorativa där i trädet.

Angående skräp så växer ju en del på våren istället. Solrosor är lyx men jag hade fyra präktiga hampaplantor i somras. :)


Fjällvråk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om du lyssnar på mig får du faktiskt skylla dig själv! :tungan

Trädgårdens fåglar är inte helt lätta att förstå. De är inte "tacksamma" som i tecknade filmer, här äter de hur mycket som helst och är överallt för att sedan dra till något annat fågelbord är mer "inne" av olika skäl. Varför, inte vet jag, mina trogna stamgäster ger sig dock inte iväg.
Husets rovdjur tar småfåglar ibland, senast en Steglits idag. (Det var bara några vingpennor som gick att se det på annars var det inte mycket kvar...) Men det finns katter överallt så det borde inte ha någon inverkan.

Om du får 50 spänn mer glädje hos dig eller fåglarna är väl osäkert men du får ge de små liven lite tid. :7peta

Vi har tillräckligt med fåglar för att vara nöjda så vi behöver inte fler. :)

Hahaha ja, min ekonomi mår nog bäst av att sluta lyssna på dig! Men det är klart, en hundring hit eller dit per månad på frökontot spelar kanske inte så stor roll. :crash

Och med "husets rovdjur" antar jag att du inte menar att du har neontetror..? Jag läste nånstans (kanske du redan vet) att för att trädgårdsfåglar ska känna sig säkra ska man ha minst två meter mellan matbordet och närmaste buske som katter kan gömma sig vid. Tråkigt med steglitsen.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top