totoro
Är fulladdad ibland
Den här tråden och ficklampa och cigarr är bara bäst på vintern
Jag gillar den här tråden, känns som man kan åldras tillsammans med sporthoj.com med värdighet.
Kan inget om att mata fåglar dock, men jag satte upp två holkar på landet, oklart om någon flyttade in.
Är den här OK? Vad stoppar man i?
Jo det verkar vara en matare, läs här, Bodil verkar missnöjd dock, se kommentarer.Jag antar att du ska köpa en fågelmatare, och vill börja lite lagom. Jag hade ett rör, ung som det här första året: http://www.vivara.se/product/id=36/oktober_erbjudande_-_fröautomat_metal_38_cm_grön.html
Tycker dock att just Vivaras modell verkar rätt dyr, brukar finnas billigare på Coop och Citygross och likn. Sen köper du solrosfrön på ÖoB så kissar dina fåglar på sig av lycka!
Vet inte om din bild verkligen föreställer en matare, ser ut som att hela fågeln kan krypa in. Annars är det jag som inte fattar...
Jag antar att du ska köpa en fågelmatare, och vill börja lite lagom. Jag hade ett rör, ung som det här första året: http://www.vivara.se/product/id=36/oktober_erbjudande_-_fröautomat_metal_38_cm_grön.html
Tycker dock att just Vivaras modell verkar rätt dyr, brukar finnas billigare på Coop och Citygross och likn. Sen köper du solrosfrön på ÖoB så kissar dina fåglar på sig av lycka!
Vet inte om din bild verkligen föreställer en matare, ser ut som att hela fågeln kan krypa in. Annars är det jag som inte fattar...
Men som alla som läst tråden förstått, det behövs även frön som uppskattas och skydd som buskar eller träd i närheten.
Vad gör jag för fel?
Tänk positivt, inte gör du fel! Du har redan ett gäng bevingade vänner som trivs och nu ska de, som du förstått, tröga vännerna vänjas vid något nytt. Se det som en liten gåta att förstå vad dina vänner gillar. Dessutom så är det inte samma för alla så tillfredsställer du några så blir andra missnöjda.
Mina fåglar gillar inte att jag flyttar runt matarna men även om det skräpar mindre med skalade frön så blir det vissa biprodukter när det passerat fågeln. Bra för gräsmattan om det sprids jämnt och mindre mossa också!
F.ö. har jag inte matat med nötter utan kör med de skalade blandningarna som uppskattas. Lite oskalade solrosfrön i botten för att det inte ska klumpa sig. Vid fuktigt väder är det trevligt även om de tömmer mataren på några dagar så behöver jag inte ta in och rengöra så ofta.
Hm, ja okej. Jag får sitta lugnt i båten helt enkelt, de kanske "upptäcker" jordnötterna tids nog.
Om du flyttar runt matarna i syfte att sprida bajset, har du flera bra ställen att ha den på (med tanke på slutklämmen i ditt förra inlägg)?
Kanske är trädkrypare eller nötväcka?sen har jag en uppånerfågel som också gillar dem (den springer med huvet före nerför)
De gånger vi har domherrar så har de ätit vanligt vildfågelblandning.Men hos oss brukar de bara komma några dagar innan det ska bli kallareVicken urhärlig tråd!
Jag har just hittat domherrar för första gången sen jag var liten, ett tiotal hänger i grannens träd flera ggr om dan. Vad lockar jag dem med?
"min" hackspett är helsåld på jordnötterna, sen har jag en uppånerfågel som också gillar dem (den springer med huvet före nerför)
Skatorna våldför sig på talgbollarna, men va 17, dom är ju hungriga också.
Old Badger har ju tidigare fått mig att köpa skalade och därmed svindyra frön.
Old Badger har ju tidigare fått mig att köpa skalade och därmed svindyra frön. Nu är dock stunden kommen att kliva upp ännu en nivå. Härmed beställde jag då skalade och malda frön: http://www.vivara.se/product/id=356/grovmalda_solroskärnor.html
Alltså ytterligare 50 spänn dyrare per 10 kilos-säck.
De malda fröna är ungefär hälften så stora som de vanliga skalade, omalda. Svårt att säga om fåglarna blev gladare för det, de har ju börjat vänja sig vid halvfabrikat och hade nog väntat sig färdigtuggat som nästa steg.
Eller sondmatning kanske, vad vet jag?
De rena flyttfåglarna är ju köttätare och skiter ju i frön och nötter. Typ svalor.
Men sedan finns det dom som ibland kallas strykfåglar och dit hör ett helt gäng som rödhake och bofink. Vissa flyttar och vissa stannar.
Förra året hörde jag i riksradion att talgoxarna hade stuckit till Danmark, och när jag kikar ut är där massvis med talgoxe i fågelbordet här i Skåne.
Det kan säkert kvitta, jag googlade lite som du föreslog och de flesta säger att det är bara att mata på.
Några enstaka envisas. Bl a en tysk ornitolog som påpekar att när det är en svinkall morgon har småfåglarna bara en timme på sig att få i sig mat innan det börjar bli kris. De har ju väldigt hög ämnesomsättning. Är det då tomt på vanliga matplatsen, alltså fågelbordet, så förloras onödig söktid efter föda.
Men jag vet inte... jag skall i alla fall sätta klockan tidigt när det är svinkalla nätter.
Mata katten ja... jag hade en vit vråk i vintras. En mycket ståtlig en med nästan inget brunt på bringan och helvitt huvud. Såg ut lite som en amerikansk havsörn eller fiskgjus kanske. Den gillade mitt fågelbord och jagade där varje dag. Koltrastarna var huvudmålet i attackerna tror jag.
Så är det absolut. Hos mig har jag en vitpil precis utanför fönstret och fågelbordet bredvid. Fåglarna är otroligt dekorativa där i trädet.
Angående skräp så växer ju en del på våren istället. Solrosor är lyx men jag hade fyra präktiga hampaplantor i somras.
Om du lyssnar på mig får du faktiskt skylla dig själv!
Trädgårdens fåglar är inte helt lätta att förstå. De är inte "tacksamma" som i tecknade filmer, här äter de hur mycket som helst och är överallt för att sedan dra till något annat fågelbord är mer "inne" av olika skäl. Varför, inte vet jag, mina trogna stamgäster ger sig dock inte iväg.
Husets rovdjur tar småfåglar ibland, senast en Steglits idag. (Det var bara några vingpennor som gick att se det på annars var det inte mycket kvar...) Men det finns katter överallt så det borde inte ha någon inverkan.
Om du får 50 spänn mer glädje hos dig eller fåglarna är väl osäkert men du får ge de små liven lite tid.
Vi har tillräckligt med fåglar för att vara nöjda så vi behöver inte fler.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|