Fågelmatartråden

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Ni som mata pippifåglar, upplever inte ni att ni drar till er skator & grejer också?

Egentligen bekymrar inte det mig förutom att dessa avarter av flygfän har en tendens till att stanna kvar och terrorisera exempel grillen på sommaren.

Har jag varit för dålig eller för bra på att mata?
Kan man jaga bort dessa när det inte passar längre?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jodå, framförallt kajor brukar vara hos mig och irritera småfåglarna.
Mest intresserade är de av talgbollarna, de river och sliter tills nätet pajar och de kan sno med sig hela bollen. Visserligen brukar ekorren köra samma stil, men den är ju i allafall trevlig att titta på.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nja, när kajor och annat skit kommer får man skjuta bort dem helt enkelt :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skator har vi haft redan innan vi började mata småfåglar. Talgbollar slutade vi med eftersom skatorna rev sönder dem snabbare än snabbt! :mad:

Jobbigt att vara rasist men ringduvor,kajor, kråkor och skator får gärna vara någon annanstans.
Nu har vi matare med nät runt som försvårar för dem så det som spills på marken som småfåglarna inte hinner äta upp kan vi unna dem! :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Inga kajor eller skator.
Men vi har ett korp par som bor bakom huset och jag tror dom jagar bort dom lägre stående fåglarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hallå!

När den första säcken skalade frön började ta slut, var jag lite sen att beställa nytt. Det innebar att jag (förra lördan) drog till Citygross för att köpa en liten säck oskalat så fåglarna skulle ha käk över helgen. När jag kom dit fick jag se att de hade tiokilossäckar som jag kunde ha i knät medan jag rullade hem. I med fröna i mataren och flygfäna såg lyckliga ut igen.

Men efter ett par timmar när jag tittade till det igen, såg jag att halva mataren var tom och att alla frön låg på marken nedanför. Märkligt! :va
Det visade sig att först och främst pilfinkarna fullkomligen vräktee ut frön de inte gillade för att sedan äta ett. Sen grävde de ett tag innan de hittade ett, osv... De enda som var glada var duvorna.
Antagligen var det bara skräp i säcken från Citygross, det kanske inte ens var frön i fröskalen?

Som tur var kom de skalade säckarna jag beställt i tisdags, så jag tog det som var kvar i skräpsäcken och åkte tillbaks till Citygross för att få pengarna tillbaka. Det visade sig inte va några problem alls och jag berättade att jag tyckte de kunde ta bort den ur sortimentet.

Alltså, ser ni en sån här säck så köp den inte:

20141120_110537.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hallå!

När den första säcken skalade frön började ta slut, var jag lite sen att beställa nytt. Det innebar att jag (förra lördan) drog till Citygross för att köpa en liten säck oskalat så fåglarna skulle ha käk över helgen. När jag kom dit fick jag se att de hade tiokilossäckar som jag kunde ha i knät medan jag rullade hem. I med fröna i mataren och flygfäna såg lyckliga ut igen.

Men efter ett par timmar när jag tittade till det igen, såg jag att halva mataren var tom och att alla frön låg på marken nedanför. Märkligt! :va
Det visade sig att först och främst pilfinkarna fullkomligen vräktee ut frön de inte gillade för att sedan äta ett. Sen grävde de ett tag innan de hittade ett, osv... De enda som var glada var duvorna.
Antagligen var det bara skräp i säcken från Citygross, det kanske inte ens var frön i fröskalen?

Som tur var kom de skalade säckarna jag beställt i tisdags, så jag tog det som var kvar i skräpsäcken och åkte tillbaks till Citygross för att få pengarna tillbaka. Det visade sig inte va några problem alls och jag berättade att jag tyckte de kunde ta bort den ur sortimentet.

Alltså, ser ni en sån här säck så köp den inte:

View attachment 413437

Det låter som du och fåglarna är nöjda med skalade frön. :)

Sen kanske pilfinkarna blivit bortskämda så de blev sura och på rent djävelskap kastade ut det oskalade skräpet! :lol
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det låter som du och fåglarna är nöjda med skalade frön. :)

Sen kanske pilfinkarna blivit bortskämda så de blev sura och på rent djävelskap kastade ut det oskalade skräpet! :lol

Hehe, det är ena sluga typer, de där pilfinkarna!

Ja, skalat är det som gäller i fortsättningen. Ska dock hålla räkning på hur många säckar det går åt den här vintern, det får ju inte gränsa till ekonomisk kollaps bara för att ha fåglar utanför fönstret.

Tidigare har det gått en 6 - 8 18-kilossäckar per vinter hos mig, och går det lika många skalade säckar x 400 spänn, så... är det väl tveksamt om det är värt så mycket att hålla marken skal- och duvfri.



Undrar förresten hur mycket skalen väger i en 18kg säck oskalat?
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag har min hackspett tillbaka. Lycklig :)

- - - Updated - - -

För övrigt så gillar inte mina fåglar viltfågelblandning. De vill ha solrosfrön och jordnötter. Och en och annan talgboll.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Är det så pass? Ja i såfall innebär det att de skalade har dubbelt så högt kilopris än de oskalade. Är det värt det dubbla priset för att slippa drivor av fröskal och en flock duvor som trampar runt nedanför och retar grannarna? Ja! :tummenupp

Tack för att du gav mig insikt! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har min hackspett tillbaka. Lycklig :)


För övrigt så gillar inte mina fåglar viltfågelblandning. De vill ha solrosfrön och jordnötter. Och en och annan talgboll.

Jag gjorde också misstaget att köpa viltfågelfrön en gång, aldrig mer! Fåglarna åt bara solrosfröna och petade bort de andra, värdelöst!

Och grattis till hackspetten!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det så pass? Ja i såfall innebär det att de skalade har dubbelt så högt kilopris än de oskalade. Är det värt det dubbla priset för att slippa drivor av fröskal och en flock duvor som trampar runt nedanför och retar grannarna? Ja! :tummenupp

Tack för att du gav mig insikt! :)

Det kan hända att jag överdrev liite men mycket skräp är det...:tungan
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag gjorde också misstaget att köpa viltfågelfrön en gång, aldrig mer! Fåglarna åt bara solrosfröna och petade bort de andra, värdelöst!

Och grattis till hackspetten!

Jepp, gör jag inte om. Fast skatorna gillar det som de andra fåglarna sprätter iväg. Tackar, ja hackspetten gör mig jätteglad. Den är så fin och rolig när den tror att den är liten som en fink och klänger i fågelautomaten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sanslöst!

Idag tog säcken slut, samma säck som jag öppnade den 18/11. De små kräken har alltså ätit för 400 spänn på tretton dygn! Ni kommer att få se mig i Lyxfällan, när jag sitter och gråter ut över de smällfeta blåmesarna som äter mig ur huset... :gråta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sanslöst!

Idag tog säcken slut, samma säck som jag öppnade den 18/11. De små kräken har alltså ätit för 400 spänn på tretton dygn! Ni kommer att få se mig i Lyxfällan, när jag sitter och gråter ut över de smällfeta blåmesarna som äter mig ur huset... :gråta

Och jag känner mig lite ansvarig eftersom jag fick dig att köpa mat som de gillar...:rodnar

Men domherrarna som var här gjorde att det inte känns fel att beställa 40 kg igen trots att det kostar...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Och jag känner mig lite ansvarig eftersom jag fick dig att köpa mat som de gillar...:rodnar

Men domherrarna som var här gjorde att det inte känns fel att beställa 40 kg igen trots att det kostar...

Nu bor inte jag i domherre-land, men jag håller med dig, de är jättefina. Konstigt nog var det en här härom dan på en riktig långsittning. Det tog säkert sex sekunder innan den drog iväg. Annars har jag bara sett dem här när det varit vinter och snö länge.

Nåja, hur länge räcker en tiokilossäck skalade frön för dig?
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
kräsna jävlar dom såm pippifåglarna.
har 3 stationer på min balkong med talgbollar och mixade frön havre,solros,vete och jordnötter.
jordnötterna frossar dom på som fan men inte det andra.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top