Fågelmatartråden

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En fråga, i fjol så hittade jag ett par fågelungar skuttandes runt på asfalten utanför jobbet, tror det var talgoxar.
Jag hittade inget bo och såg inga föräldrar så jag lade dom i ett litet bo av ris och grenar jag gjort ovanpå en container vi har utanför.
Ett par timmar senare var dom borta, kanske måsarna tog dom eller liknande.
Vad gör jag om det inträffar igen nu i vår?
Ska jag mata dom eller inte, var sjutton gör man av dom så dom inte far illa.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En fråga, i fjol så hittade jag ett par fågelungar skuttandes runt på asfalten utanför jobbet, tror det var talgoxar.
Jag hittade inget bo och såg inga föräldrar så jag lade dom i ett litet bo av ris och grenar jag gjort ovanpå en container vi har utanför.

Nu spånar jag bara men det kanske var ett försök att lära sig flyga som slutat på marken för lite vila, men då måste ju ungarna nästan ha varit fullvuxna. Och föräldrarna var garanterat i närheten med full koll. Sen tror jag att de blir matade så fort de kommit lite skymundan.

Svårt att säga om de blev måsmat eller inte.
Förra sommaren såg jag en andhona med en liten unge som tultade runt mitt hus. På en lyktstolpe satt en hungrig kråka och slickade sig om munnen. Jag gjorde mitt bästa för att skrämma bort kråkan, men den följde efter ungen hela tiden. Hur det slutade vet jag inte, men skulle tro att ungen blev kråkmat till slut. Hårda bud.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu spånar jag bara men det kanske var ett försök att lära sig flyga som slutat på marken för lite vila, men då måste ju ungarna nästan ha varit fullvuxna. Och föräldrarna var garanterat i närheten med full koll. Sen tror jag att de blir matade så fort de kommit lite skymundan.

Svårt att säga om de blev måsmat eller inte.
Förra sommaren såg jag en andhona med en liten unge som tultade runt mitt hus. På en lyktstolpe satt en hungrig kråka och slickade sig om munnen. Jag gjorde mitt bästa för att skrämma bort kråkan, men den följde efter ungen hela tiden. Hur det slutade vet jag inte, men skulle tro att ungen blev kråkmat till slut. Hårda bud.

Fågelmatartråden investerar i ett luftgevär. Laidback the tank;)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Du får ha dem i lyan och göra en luftsluss i fönstret såklart. Ska man behöva lära gamlingar allting?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Jag har fött upp en talgoxe. Mosade fluglarver första tiden och sedan hela fluglarver. Går att köpa i djuraffärer tror jag.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
För er som är motorcykelintresserade och kollade på eftermiddagsträningen för Spaniens GP idag fick se en bild på en gråsparvshona med en pil som sade House sparrow!

Undrar om de gör samma om en talgoxe kommer i bild? :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För er som är motorcykelintresserade och kollade på eftermiddagsträningen för Spaniens GP idag fick se en bild på en gråsparvshona med en pil som sade House sparrow!

Undrar om de gör samma om en talgoxe kommer i bild? :D

De har gjort det med ugglor, måsar och massa andra flygfän av lite varierande grad spännande. :hihi

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Lite taskiga bilder, men såhär går det till:

Hmm, vänta nu... Känner mig iakttagen! :va
Ekorren, nu inuti buren! 170119 (1).JPG

Typiskt, precis när jag krånglat mig in till käket. :mad:
Ekorren, nu inuti buren! 170119 (2).JPG

Aja, är väl bäst att dra! :blah
Ekorren, nu inuti buren! 170119 (3).JPG

Hur går det till, buren är ju liksom till för småfåglar?! Och det var inget större problem för ekorren att komma ut, det gick på mindre än en sekund. Smidig är förnamnet!

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Så du får mata fåglar och andra djur! :)

Trevligt att de missunnsamma inte vann! :tummenupp

Ekorrar är väl som råttor som kan ta sig igenom väldigt små hål. Fast ekorren anses vara gullig...

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Så du får mata fåglar och andra djur! :)

Trevligt att de missunnsamma inte vann! :tummenupp

Ekorrar är väl som råttor som kan ta sig igenom väldigt små hål. Fast ekorren anses vara gullig...

Jodå, jag frågade HSB lite försiktigt om jag fick prova med en sån bur runt fågelmaten och sen dess har det varit lugnt med klagomålen. Får se dock hur länge det dröjer innan den griniga delen av mina grannar upptäcker ekorrens nya utfodringsställe. :gnissla
Men otroligt vad smidiga, viga och töjbara de är, som ett gummiband! Plus att de kan greppa om vad som helst. Kåken jag bor i har fasad med stänkputs, så ekorrarna klättrar upp på utsidan, in på vinden på fjärde våningen och bygger bo. Smidiga som sagt! :)

Men om jag fick välja mellan att mata ekorrar eller fåglar, så skulle jag nog välja ekorrar tror jag. De är ju lika livliga som småfåglar, men mer som vanliga djur liksom... Och gulliga. :):va

Annars då, Old Badger, är matningen i full gång?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år