Får bara en enda gnista på Yamaha XT125K -83

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Hej! Håller på att försöka sätta fart på min Yamaha XT125K från 83. Den hade ingen gnista först så jag bytte tändspolen och då fick den gnista också startade den på startgas. Dock så hade jag vänt rundtrotteln fel så den rusade på max varv. Plockade isär förgasaren och vände trotteln rätt. Sen så vägrar den starta. Det blir en gnista på stiftet men inget mer. Väntar man med att kicka i 5-7 sekunder så blir det en till likadan gnista.

Vad kan vara orsaken till detta? Cdi-box? Har bytt tändstift, batteri och tändspole.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en likadan för några år sen, den hade stått i många år när jag köpte den. Det fanns gnista precis i början men försvann fort. Fick skicka statorn till England för omlindning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej! Håller på att försöka sätta fart på min Yamaha XT125K från 83. Den hade ingen gnista först så jag bytte tändspolen och då fick den gnista också startade den på startgas. Dock så hade jag vänt rundtrotteln fel så den rusade på max varv. Plockade isär förgasaren och vände trotteln rätt. Sen så vägrar den starta. Det blir en gnista på stiftet men inget mer. Väntar man med att kicka i 5-7 sekunder så blir det en till likadan gnista.

Vad kan vara orsaken till detta? Cdi-box? Har bytt tändstift, batteri och tändspole.
Vilket batteri har du satt i
Fabrikat ?
Modell ?
Vilken batteriladdare använder du för att ladda batteriet ?
Fabrikat ?
Modell ?
Vilken spänning håller batteriet efter du laddat batteriet ?
Volt ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det ett sneaky försök att lirka ur honom 6v hehe
Nej ! Det var bara ett sätt för att kontrollera att batteriet är laddat. Inför alla startförsök.
Och eftersom mina erfarenheter av Ctek Zafir 45 med billiga batterier är så usla (Zafir 45 slår inte till förrän vid ca 12,85 Volt och då batteriet kan vara urladdat redan vid 12,9 Volt) så blev det lite frågor.
 
Last edited:

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Nej ! Det var bara ett sätt för att kontrollera att batteriet är laddat. Inför alla startförsök.
Och eftersom mina erfarenheter av Ctek Zafir 45 med billiga batterier är så usla (Zafir 45 slår inte till förrän vid ca 12,85 Volt och då batteriet kan vara urladdat redan vid 12,9 Volt) så blev det lite frågor.
Batteriet är fullladdat.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har får mig att den startar och går utan batteri, men det behövs för typ blinkers, tuta och bromslyse.


Så är det.
Ström till spole och halv/helljus kommer direkt från magnet/svänghjul.

All annan ström via batteri.
Man kan alltså starta med ett tomt batteri. Om det sedan är en bra grej får andra stri um.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så är det.
Ström till spole och halv/helljus kommer direkt från magnet/svänghjul.

All annan ström via batteri.
Man kan alltså starta med ett tomt batteri. Om det sedan är en bra grej får andra stri um.
Det var ju säkert en bra grej 40 år sen, och nu också egentligen. Pajar batteriet så ser du vägen på vägen hem ändå.

lite märkligt ändå, så många olika varianter fanns på 80 talet. Många hojar gick/går ju inte alls utan batteri. Jag hade en Yamaha SR400 som gick alldeles utmärkt utan batteri, dessutom funkade all el så länge den var igång. Ingen elstart men ett gigantiskt batteri original. Jag ersatte batteriet med en kondensator och enda skillnaden var väl att jag inte hade någon neutrallampa när den var avstängd.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Många japanska farkoster från "back in the days" hade finessen att dom saknade helt spänningsregulator, batteriet hade den uppgiften.
Så körde man den utan batteri, eller att batteriet föll bort (säkringen gick), då blåste man också glödlamporna.
Nu finns det ju bot på det, och jag har byggt om mina.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Batteriet är fullladdat.
Det säger tyvärr inget om vare sig batteriets skick, eller vilken spänning och ström du får ur det. Även ett utslitet batteri går att ladda fullt, även om det motsvarar 20% av vad ett nytt batteri kan leverera.

Jämför det med tanken till hojen, säg att den rymmer 15 liter från början, sen klotar du några gånger och klämmer ihop tanken så att den bara rymmer 5 liter. Kommer du lika långt på en full tank då, jämfört med när tanken var hel?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Många japanska farkoster från "back in the days" hade finessen att dom saknade helt spänningsregulator, batteriet hade den uppgiften.
Så körde man den utan batteri, eller att batteriet föll bort (säkringen gick), då blåste man också glödlamporna.
Nu finns det ju bot på det, och jag har byggt om mina.
Det skule alltså vara ett gammaldags batteri där överskotts el kokade bort batterivattnet och man regelbundet fyllde på med nytt batterivatten i batteriet. Fungerade utmärkt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det skule alltså vara ett gammaldags batteri där överskotts el kokade bort batterivattnet och man regelbundet fyllde på med nytt batterivatten i batteriet. Fungerade utmärkt.
Ja, det fungerade, tills säkringen för batteriet gick, eller att man råkade starta den utan batteri 😟
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Många japanska farkoster från "back in the days" hade finessen att dom saknade helt spänningsregulator, batteriet hade den uppgiften.
Så körde man den utan batteri, eller att batteriet föll bort (säkringen gick), då blåste man också glödlamporna.
Nu finns det ju bot på det, och jag har byggt om mina.
Vilka modeller är det du menar, är nyfiken.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top