Får inte upp temperaturen på min R1

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
I skogen
Hoj
.................
Då behöver nog ingen retta-åkare bli orolig över att tempmätaren visar låga värden emellanåt. Skulle va skoj och veta hur yamahas konstruktörer tänkt :D
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Självklart ska man mäta vätskanstemperatur i kylaren för att varna dig för att kylarvätskan håller på att koka! - skulle man mäta motornstemperatur så kommer varningen försent eftersom då badar du redan turkiskbastu / sitter i R1-geysern...

Alles in ordnung.

förövrigt likadant med bilar
 

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
I skogen
Hoj
.................
UltraMarine skrev:
Självklart ska man mäta vätskanstemperatur i kylaren för att varna dig för att kylarvätskan håller på att koka! - skulle man mäta motornstemperatur så kommer varningen försent eftersom då badar du redan turkiskbastu / sitter i R1-geysern...

Alles in ordnung.

förövrigt likadant med bilar

eehh...du kanske skulle läsa på lite?? :7peta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
UltraMarine skrev:
Självklart ska man mäta vätskanstemperatur i kylaren för att varna dig för att kylarvätskan håller på att koka! - skulle man mäta motornstemperatur så kommer varningen försent eftersom då badar du redan turkiskbastu / sitter i R1-geysern...

Alles in ordnung.

förövrigt likadant med bilar

Jag menar inte att klaga, men hur får du ihop detta?
Menar du att kylaren skulle bli varm och koka vätskan innan motorn blev tilräkligt varm?
Vill bara veta hur du tänkte och vilka bilar du tänker på?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
UltraMarine skrev:
Självklart ska man mäta vätskanstemperatur i kylaren för att varna dig för att kylarvätskan håller på att koka! - skulle man mäta motornstemperatur så kommer varningen försent eftersom då badar du redan turkiskbastu / sitter i R1-geysern...

Alles in ordnung.

förövrigt likadant med bilar

Håller faktiskt inte med. Mäter man tempen i motorn så mäter man där värmen utvecklas, dvs där det är som allra varmast.

Vad händer med din variant om termostaten hänger sig stängd? Tempmätaren kommer ju att visa kallt hela tiden eftersom det inte kommer ut något varmt vatten till kylaren. Vad får puffran för temp med stängd termostat?

Och inte alls likadant med bilar. De allra flesta har givare för mätare i toppen eller i termostathuset (på "motorsidan"). Har de elfläkt så sitter givaren för elfläkten i oftast kylaren, oftast (och lämpligast) i den tank från vilken motorn suger vattnet. Det förekommer dock att den sitter i termostathuset också men det är sällsynt. Vill minnas Ford har haft lite lustiga varianter på detta.

Edit: Oj vad många svar, inte min mening att bidra till en folkstorm.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag praktiskt nog råkar ha min Retta nedplockad i hallen så bifogar jag en bild över hur det ser ut.
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 127

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Silwer skrev:
Jag menar inte att klaga, men hur får du ihop detta?
Menar du att kylaren skulle bli varm och koka vätskan innan motorn blev tilräkligt varm?
Vill bara veta hur du tänkte och vilka bilar du tänker på?

Det är vätskan som är den kritiska delen i systemet - om kylaren kokar så tappar motorn sin kylning och går till slut sönder.
Skulle man placera givaren på motorblocket så skulle varningen för att nåt är fel komma försent - kan vara så enkelt att man inte har någon bra gräns för motorns temperatur emedans kylarvätskans temp. bör ligga under 90grader (eller nåt åt det hållet)
Luftkylda hojar har ju aldrig temp-mätare.

Om suzukin har tempmätare så tror jag givaren sitter på kylaren på den med...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Robban_C skrev:
Håller faktiskt inte med. Mäter man tempen i motorn så mäter man där värmen utvecklas, dvs där det är som allra varmast.

Vad händer med din variant om termostaten hänger sig stängd? Tempmätaren kommer ju att visa kallt hela tiden eftersom det inte kommer ut något varmt vatten till kylaren. Vad får puffran för temp med stängd termostat?

Och inte alls likadant med bilar. De allra flesta har givare för mätare i toppen eller i termostathuset (på "motorsidan"). Har de elfläkt så sitter givaren för elfläkten i oftast kylaren, oftast (och lämpligast) i den tank från vilken motorn suger vattnet. Det förekommer dock att den sitter i termostathuset också men det är sällsynt. Vill minnas Ford har haft lite lustiga varianter på detta.

Edit: Oj vad många svar, inte min mening att bidra till en folkstorm.

Jo men den mäter kylarvätskanstemperatur och inte motorblockets.
NÄr det gäller bilar så är det mycket "produktionsteknik" som väger in var saker och ting sitter - som tex saab 9000 var skitenkel att tillverka - hursmartsomhellst tills dess man skulle byta koppling och fick lossa nästan hela fronten...

Fast det är ju klart har ju inte ägt bil sen jag skaffade hoj så jag är ju ingen expert på området.
 

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
I skogen
Hoj
.................
Alltså: Kylfläkten är till för att kyla kylaren när den blir för varm.Det får den reda på av en elektrisk givare som sitter just på kylaren. Motortermostaten är mekanisk och reglerar motorns temp genom att öppna resp. stänga vattenflödet mellan motor och kylare. Vid öppen termostat flödar vattnet genom kylaren och kyls ner av fartvind/kylarfläkt. När kylvattnet kommit ner i en viss temp(och även motorn) stänger motortermostaten så att kylvattnet endast kan cirkulera i motorn tills motortempen och således även dess kylvatten kommit upp i termostatens öppningstemp.Genom att ha tempmätar-givaren på kylaren så överensstämmer inte motorns temp med mätarens temp
under den tid motortermostaten är stängd.

Tempmätaren+givare ingår alltså inte i reglersystemet.Endast till för att informera föraren att MOTORNS temp är ok.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
UltraMarine skrev:
Det är vätskan som är den kritiska delen i systemet - om kylaren kokar så tappar motorn sin kylning och går till slut sönder.
Skulle man placera givaren på motorblocket så skulle varningen för att nåt är fel komma försent - kan vara så enkelt att man inte har någon bra gräns för motorns temperatur emedans kylarvätskans temp. bör ligga under 90grader (eller nåt åt det hållet)
Luftkylda hojar har ju aldrig temp-mätare.

Om suzukin har tempmätare så tror jag givaren sitter på kylaren på den med...

Värmen upkommer av att motorn arbetar, om givaren sitter i toppen o mäter vätsketempen där i så kommer den visa en hög tempratur tidigare än en givare som sitter i kylaren speciellt om du kör fort och kylaren kyls kraftigt av fartvinden.
Det uppkommer ingen värme i kylaren på nåt sätt, jag är inte med i resonemanget här, kylaren är för att kyla vattnet som cirkulerar i motorn så att det inet blir för varmt.
Oljetemp finns på en del luftkyld hojar och kan väl sägas vara nåt motsvarande.
Det hela har imho inget med hur många grader det exakt ska vara, det är ju som en tryckkokare så du kan inte säga att vid exakt 100grader så kokar det.
Jag pysslar en del med bilar och att givaren sitter just i toppen är på de modeller jag har grejat med väldigt vanligt, visst det finns säkert många olika konstruktioner men i mina ögon komer du på det sättet få en bar överblick hur varm vätskan är just på de viktiga ställen och inte i den oviktiga (i sammahanget) kylaren.
iaf när motorn blir riktigt het så har termosaten öppnat och vattnet cirkulerar i hela systemet så det är ju ingen risk att vattnet är instängt i och inet kan nå kylaren, eller hur du menar.
Jag fattar inte riktigt, kanske är trött i dag.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
det var min teori - i "haynes motorcycle techbook" så står det ingen förklaring utan bara att tempgivare samt termostat sitter monterat på den övre delen av kylaren mellan kylarelement och slang till motorblocket.

det står även att systemet är trycksatt för att höja kokpunkten. kan ha med det att göra.
står även att termostaten inte är tät utan har ett hål i sig som släpper genom kylvätska till motor.

sitter just o lirar americas army på scanner-burken så det blir ingen bild på den sidan.

dog just

kollar lite till och det säger sig själv - den uppvärmda vätskan stiger (och pumpen jobbar i samma naturliga riktningen)till den övre delen - termostaten blir varm och öppnar - kyld vätska som ju är kallare rinner till motor i den undre slangen.
klart som korvspad.

Bortsett från några - instrumentbräde-hysteri-hojjar från tidigt 80 tal (som jag tror var vätskekylda) så har jag inte sett tempmätare på några luftkyldahojjar alls...

antagligen är överhettning inte nåt stort problem med motorer iallmänhet eftersom alla konstruktioner ser ungefär lika ut.
Det viktiga för givare och termostatens placering är att den ska vara i högsta punkten (därför sitter de monterade i toppen på dina bilar)
har jag kommit framtill efter enstunds funderande...
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
UltraMarine skrev:
det var min teori - i "haynes motorcycle techbook" så står det ingen förklaring utan bara att tempgivare samt termostat sitter monterat på den övre delen av kylaren mellan kylarelement och slang till motorblocket.

det står även att systemet är trycksatt för att höja kokpunkten. kan ha med det att göra.
står även att termostaten inte är tät utan har ett hål i sig som släpper genom kylvätska till motor.

sitter just o lirar americas army på scanner-burken så det blir ingen bild på den sidan.

dog just

kollar lite till och det säger sig själv - den uppvärmda vätskan stiger (och pumpen jobbar i samma naturliga riktningen)till den övre delen - termostaten blir varm och öppnar - kyld vätska som ju är kallare rinner till motor i den undre slangen.
klart som korvspad.

Bortsett från några - instrumentbräde-hysteri-hojjar från tidigt 80 tal (som jag tror var vätskekylda) så har jag inte sett tempmätare på några luftkyldahojjar alls...

antagligen är överhettning inte nåt stort problem med motorer iallmänhet eftersom alla konstruktioner ser ungefär lika ut.
Det viktiga för givare och termostatens placering är att den ska vara i högsta punkten (därför sitter de monterade i toppen på dina bilar)
har jag kommit framtill efter enstunds funderande...
Förstår resonemanget, men i och med att vätskan i kylaren (där sensorn sitter) kyls av fartvinden får man väldigt varierande data på tempraturen än man hade fått om den suttit i toppen eller itermostathuset.
Det förklara ju åxå problemet med att se 55 grader på mätaren när man kör på motorväg en kylig dag, man ser ju inet tat motorn egentligen har en aldeles fullgod tempratur, det är ju liksom inte 55 grader i kylvätskan i moroten just då.
Det var det jag invände mot när jag tyckte det var ett konstigt tänkande, men nu hör man ju att det är möjligt att fler hojar har detta system.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Citaten komme från flera inlägg ovan.

UltraMarine skrev:
... 1. Skulle man placera givaren på motorblocket så skulle varningen för att nåt är fel komma försent
2. kan vara så enkelt att man inte har någon bra gräns för motorns temperatur emedans kylarvätskans temp. bör ligga under 90grader (eller nåt åt det hållet)

3. Om suzukin har tempmätare så tror jag givaren sitter på kylaren på den med

4. Jo men den mäter kylarvätskanstemperatur och inte motorblockets.
NÄr det gäller bilar så är det mycket "produktionsteknik" som väger in var saker och ting sitter - som tex saab 9000 var skitenkel att tillverka - hursmartsomhellst tills dess man skulle byta koppling och fick lossa nästan hela fronten...

5. det var min teori - i "haynes motorcycle techbook" så står det ingen förklaring utan bara att tempgivare samt termostat sitter monterat på den övre delen av kylaren mellan kylarelement och slang till motorblocket.

6. står även att termostaten inte är tät utan har ett hål i sig som släpper genom kylvätska till motor.

7. Det viktiga för givare och termostatens placering är att den ska vara i högsta punkten (därför sitter de monterade i toppen på dina bilar)

8. att kylarvätskans temp är ok är nog en riktigare slutsats
...
1. Vilket är du mest rädd om? Några liter kylvätska för en hundring eller en motor för några tiotusentals spänn?

2. Man har visst bra gränser för motorns temp, se mitt inlägg tidigare ang stabil temp inom lämpligt intervall.

3. TLR har tempmätare nånstans i trakten av topp eller termostathus (tror det sista) och givare för fläkt på kylaren. Vill minnas att det är liknande på Suz 750 -96/-99 och på min Suz 750 -93.

4. Om tempgivaren till mätaren sitter i toppen så mäter den kylvätskans temp och den är i stort sett densamma som toppens temp!
Och produktionsteknik/-kostnader begränsar konstruktionerna på våra hojar också! Annars skulle vi alla åka runt på MotoGP-hojars som kostade 120 000:- i handeln.

5. Har ingen sådan bok men det finns garanterat ingen hoj som har termostaten sitter i kylaren, det skulle ge Saab 900-problem fast ännu värre.
På S900 (vill minnas att det är likadant på S99 med H-motorn) sitter termostaten allara längst fram på toppen och tempgivaren sitter nånstans längr ener på toppen minns inte var. Termostaten sitter alltså så att den inte riktigt "utsätts" för det cirkulerande vattnet under uppvärmningsfasen, de har alltså inte lyckats helt fullt ut på den punkten. Resultatet av detta är att man efter kallstart i Tumbo en riktigt kall vinterdag ger sig ut på E20 (140 blås = mycket värme) och ser tempmätaren stiga långt upp mot/in på rött för att efter en stund (när termostaten väl öppnar) ramla lååångt ner på skalan inom loppet av 3-45 sekunder. Snacka om termochock för den där stackars toppen!
Under nån/några minuter pendlar temepn upp och ner kraftigt innan den stabiliserar sig. Lösningen på Saab var ett 2 mm borrat hål genom termostatbrickan, "tjuvcirkulationen" som hålet skapade gjorde att termostaten utsattes för vatten med stigande temp och därmed uteblev tempvariatonerna. Aningens längre uppvärmingstid var priset man fick betala men det var inte praktiskt märkbart.
Skulle termostat på hopjarna sitta på kylaren ist f på motorn skulle man få samma problem fast ännu allvarligare.

6. Termostaten ska vara helt tät då den är stängd så länge vi bortser från puffror som har ovanstående Saab-problem.

7. Det viktiga för givare och termostat är att de sitter i de känsligaste delarna av puffran och det är främst toppen eftersom toppar både kan spricka och skeva till sig om de blir för varma (troligen ännu värre om de blir ojämnt varma). Men det är lättare att sätta dem i toppen eftersom kylsystemet då får cirkulationshjälp av termosifonverkan (varmt stiger och kallt sjunker). Ett exempel på denna verkan: Ford 17M gick att fortsätta köra med en hel kväll utan fläktrem (=ingen drivning av vattenpumpen). Hade uppenbarligen bra batteri. Däremot gick det inte att köra med bilen efter att den hade kallnat eftersom självcirkulationen då hade upphört och inte "gick igång" av sig själv.

8. Motorn har i stort sett en enda temp (dvs ett smalt intervall mellan de varmaste och de kallaste områdena) medan kylvätskans temp varierar högst påtagligt beroende på mätpunkt. Exvis kan kylvätskan vara över 100 gr i toppen medan den är -20 gr i kylaren en stund efter kallstart en vinterdag.

UltraMarine, jag vill inte alls vara otrevlig men det här är ett område som du behöver lära mer om ifall du ska argumentera.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
För den som vill kolla sin termostat så kan ni göra så här:
Kallstarta puffran, låt gå på tomgång, känn på toppen (eller ventilkåpan) och den kylartank som är kylarens inlopp, det är alltså den tank som toppen/termostathuset är kopplat till. Kylaren ska förbli kall eller i stort sett kall ända tills motorn börjar närma sig arbetstemp. Arbetstemp brukar ju som sagt vara 70-90 grader. Med andra ord ska kylaren och dess tankar vara i stort sett kalla så länge man kan ta på toppen utan att bränna sig.
Om däremot kylaren och dess tankar blir varma i samma takt som toppen/termostathuset så betyder det att termostaten står mer eller mindre öppen.

Detta test svarar dock inte på om termostaten ger rätt temp (det kan ju vara så att den stänger kallt men öppnar lite för tidigt).
Det svarar heller inte på om termostaten ger för hög temp.
Men testet är plättlätt att göra och bättre än ingenting.

Ett seriöst test betsår i att plocka ur termostaten och lägga den iu en kastrull med vatten på spisen tillsammans med en tempmätare. Men vem orkar, har man väl tagit ur termostaten så är det ju lätt att byta.

För övrigt är min erfarenhet att termostaterna håller mycket bra.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Robban_C skrev:
5. Har ingen sådan bok men det finns garanterat ingen hoj som har termostaten sitter i kylaren.

hmm, titta på bilden nån la in på sin R1 i denna tråden, där ser du både givaren för fläkten och tempsensorn sittandes intill varandra.
Så visst fins en sådan hoj.

Eller var det bil du menade här?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Läs igen! :7peta

Citerar mig själv:
"som har termostaten sitter i kylaren"
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top