Silwer skrev:nej det är en separat givare för fläkten som sitter aldeles bredvid
Silwer skrev:nej det är en separat givare för fläkten som sitter aldeles bredvid
UltraMarine skrev:Självklart ska man mäta vätskanstemperatur i kylaren för att varna dig för att kylarvätskan håller på att koka! - skulle man mäta motornstemperatur så kommer varningen försent eftersom då badar du redan turkiskbastu / sitter i R1-geysern...
Alles in ordnung.
förövrigt likadant med bilar
UltraMarine skrev:Självklart ska man mäta vätskanstemperatur i kylaren för att varna dig för att kylarvätskan håller på att koka! - skulle man mäta motornstemperatur så kommer varningen försent eftersom då badar du redan turkiskbastu / sitter i R1-geysern...
Alles in ordnung.
Alles in ordnung.
Silwer skrev:Jag menar inte att klaga, men hur får du ihop detta?
Menar du att kylaren skulle bli varm och koka vätskan innan motorn blev tilräkligt varm?
Vill bara veta hur du tänkte och vilka bilar du tänker på?
Robban_C skrev:Håller faktiskt inte med. Mäter man tempen i motorn så mäter man där värmen utvecklas, dvs där det är som allra varmast.
Vad händer med din variant om termostaten hänger sig stängd? Tempmätaren kommer ju att visa kallt hela tiden eftersom det inte kommer ut något varmt vatten till kylaren. Vad får puffran för temp med stängd termostat?
Och inte alls likadant med bilar. De allra flesta har givare för mätare i toppen eller i termostathuset (på "motorsidan"). Har de elfläkt så sitter givaren för elfläkten i oftast kylaren, oftast (och lämpligast) i den tank från vilken motorn suger vattnet. Det förekommer dock att den sitter i termostathuset också men det är sällsynt. Vill minnas Ford har haft lite lustiga varianter på detta.
Edit: Oj vad många svar, inte min mening att bidra till en folkstorm.
UltraMarine skrev:Det är vätskan som är den kritiska delen i systemet - om kylaren kokar så tappar motorn sin kylning och går till slut sönder.
Skulle man placera givaren på motorblocket så skulle varningen för att nåt är fel komma försent - kan vara så enkelt att man inte har någon bra gräns för motorns temperatur emedans kylarvätskans temp. bör ligga under 90grader (eller nåt åt det hållet)
Luftkylda hojar har ju aldrig temp-mätare.
Om suzukin har tempmätare så tror jag givaren sitter på kylaren på den med...
TLR-00 skrev:Tempmätaren+givare ingår alltså inte i reglersystemet.Endast till för att informera föraren att MOTORNS temp är ok.
Förstår resonemanget, men i och med att vätskan i kylaren (där sensorn sitter) kyls av fartvinden får man väldigt varierande data på tempraturen än man hade fått om den suttit i toppen eller itermostathuset.UltraMarine skrev:det var min teori - i "haynes motorcycle techbook" så står det ingen förklaring utan bara att tempgivare samt termostat sitter monterat på den övre delen av kylaren mellan kylarelement och slang till motorblocket.
det står även att systemet är trycksatt för att höja kokpunkten. kan ha med det att göra.
står även att termostaten inte är tät utan har ett hål i sig som släpper genom kylvätska till motor.
sitter just o lirar americas army på scanner-burken så det blir ingen bild på den sidan.
dog just
kollar lite till och det säger sig själv - den uppvärmda vätskan stiger (och pumpen jobbar i samma naturliga riktningen)till den övre delen - termostaten blir varm och öppnar - kyld vätska som ju är kallare rinner till motor i den undre slangen.
klart som korvspad.
Bortsett från några - instrumentbräde-hysteri-hojjar från tidigt 80 tal (som jag tror var vätskekylda) så har jag inte sett tempmätare på några luftkyldahojjar alls...
antagligen är överhettning inte nåt stort problem med motorer iallmänhet eftersom alla konstruktioner ser ungefär lika ut.
Det viktiga för givare och termostatens placering är att den ska vara i högsta punkten (därför sitter de monterade i toppen på dina bilar)
har jag kommit framtill efter enstunds funderande...
1. Vilket är du mest rädd om? Några liter kylvätska för en hundring eller en motor för några tiotusentals spänn?UltraMarine skrev:... 1. Skulle man placera givaren på motorblocket så skulle varningen för att nåt är fel komma försent
2. kan vara så enkelt att man inte har någon bra gräns för motorns temperatur emedans kylarvätskans temp. bör ligga under 90grader (eller nåt åt det hållet)
3. Om suzukin har tempmätare så tror jag givaren sitter på kylaren på den med
4. Jo men den mäter kylarvätskanstemperatur och inte motorblockets.
NÄr det gäller bilar så är det mycket "produktionsteknik" som väger in var saker och ting sitter - som tex saab 9000 var skitenkel att tillverka - hursmartsomhellst tills dess man skulle byta koppling och fick lossa nästan hela fronten...
5. det var min teori - i "haynes motorcycle techbook" så står det ingen förklaring utan bara att tempgivare samt termostat sitter monterat på den övre delen av kylaren mellan kylarelement och slang till motorblocket.
6. står även att termostaten inte är tät utan har ett hål i sig som släpper genom kylvätska till motor.
7. Det viktiga för givare och termostatens placering är att den ska vara i högsta punkten (därför sitter de monterade i toppen på dina bilar)
8. att kylarvätskans temp är ok är nog en riktigare slutsats
...
Robban_C skrev:5. Har ingen sådan bok men det finns garanterat ingen hoj som har termostaten sitter i kylaren.
Robban_C skrev:Läs igen!
Citerar mig själv:
"som har termostaten sitter i kylaren"
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|