"Får vi in 25-åringarna är det bra"

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wannagofast skrev:
Natti.. Jag har "lite" chardonnay kvar!!

åååhh.. Chardonnay.. Skulle döda för en Echeverria just nu

Men det är väl mkt riktigt dags att fundera på bingen...
 

sandstream

Guest
wannagofast skrev:
?????.. Tror knappast en K5 hade haft mycket att säga till om i ett GP!! :lol
Och vad har en K5:a med att BMW kanske ställer upp i MotoGP 2007 med en 800 cc :va
Pejo skrev:
Dom lär nog formge den mer som en motorcykel och mindre som ett jordbruksredskap...
Förstudie:
attachment.php
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sandstream skrev:
Och vad har en K5:a med att BMW kanske ställer upp i MotoGP 2007 med en 800 cc :va

Förstudie:
attachment.php

Jag är ledsen - det spelar ingen roll. Min bedömning är att FS800an är körd som ren sporthoj i vilket fall.

Om BMW går in i motogp med den ovan visade hojjen så kommer bmws motorcykeltillverkning att framstå som mer sportig än vad dom gör idag. FS800an, som tråden faktiskt handlar om, kommer att se än mer kompromissfylld och förnuftigt avvägd - egenskaper som är väsensfrånskilt från en sporthoj, som är kompromisslös och vansinnig.

BMW vill få in 25-åringar - frågan är om FS800an tilltalar 25-åringar som vill ha en sporthoj. Svaret är tveklöst NEJ.

Däremot kommer FS800an att tilltala 25-åringar som vill ha låg premie. Men hur stort avkall på sitt motorcykelintresse kan man göra, för att få låg premie ?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Pejo skrev:
Jag är ledsen - det spelar ingen roll. Min bedömning är att FS800an är körd som ren sporthoj i vilket fall.

Om BMW går in i motogp med den ovan visade hojjen så kommer bmws motorcykeltillverkning att framstå som mer sportig än vad dom gör idag. FS800an, som tråden faktiskt handlar om, kommer att se än mer kompromissfylld och förnuftigt avvägd - egenskaper som är väsensfrånskilt från en sporthoj, som är kompromisslös och vansinnig.

BMW vill få in 25-åringar - frågan är om FS800an tilltalar 25-åringar som vill ha en sporthoj. Svaret är tveklöst NEJ.

Däremot kommer FS800an att tilltala 25-åringar som vill ha låg premie. Men hur stort avkall på sitt motorcykelintresse kan man göra, för att få låg premie ?


WORD!

MC-intresse visst, låg premie är kanon.. Men knappast unikt för BMW heller.

Är intresset dock sporthojar, så har de mkt riktigt inte mkt att visa upp...

Inte riktigt rättvist att jämföra Doohans gamla järn med en gammal CBR heller, så vad BMW presterar på banan hjälps i mina ögon inte förrän de faktiskt använder det till marknaden också!
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
HurtsLikeHell skrev:
Har lagt en order på en F800s. En bra motor och ett bra chassi. Med försäkringen blir det inte värre än något annat trots inköpspriset.

Det är min första hoj men jag har kört en hel del bil förut (upp till 900 hk Le Mans-bil) så jag VILL inte ha så stark hoj. Man vet ju hur det blir... Bättre att ha en bra hoj med bra försäkring som inte går fortare än 200 km/h. Får se hur länge det håller att lura sig själv men jag känner inte för att lägga ner en förmögenhet till försäkringsbolagen. Då betalar jag hellre av ett lån.

Så om ni är i Stockholmstrakten i sommar och blir omkörd av en F800 så ...

BÖRJA LIPA! :banana


Grattis till en (antagligen) schysst hoj! Funderar själv på en sådan, verkar vara både sportig (ja, faktiskt!), och vettig. Att den sedan har låg premie och har ett minimum av underhåll samt handtagsvärme och ABS (avstängningsbar) som standard gör den knappast sämre. Förlänger säsongen en hel del. Perfekt vägtullssmitare/nöjesmaskin enligt MIN mening.

Lycka till med nya hojen!

Förresten, posta gärna i BMW-tråden så slipper du bli hånad av alla RR-fantomer!
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Har många gånger åkt med BMW åkare och hur fula de än är så är de fyllda med förnuftigt tänkande (bortsett från blinkers-knapparna)
Dessutom går det att köra ruskigt fort med dom.

Kan faktiskt tänka mig en sån där F800...

Retar mig lite på att de bara måste knöla in CAN-buss och massa pip-ljud i sina senare modeller...
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Schysst cykel, lik trx:en i design och setup, lite mer hp hade inte skadat men det går ju att fixa;)
 

sandstream

Guest
BMW:n som tråden handlar om ger jag inte mycket för om tanken är att locka yngre förare i 25 års åldern.
Men att BMW satsar på MotoGP 2007 beror nog på att de vill göra sitt märke lite sportigare i den normale knuttens ögon och jag tror att de kommer lyckas.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sandstream skrev:
BMW:n som tråden handlar om ger jag inte mycket för om tanken är att locka yngre förare i 25 års åldern.
Men att BMW satsar på MotoGP 2007 beror nog på att de vill göra sitt märke lite sportigare i den normale knuttens ögon och jag tror att de kommer lyckas.

Citat från artikeln:
Motorcykeltillverkaren BMW vill locka ungdomar och satsar på lågpris till våren. Den nya, lätta tvåcylindriga sportcykeln F800 S ska kosta under 100.000 kronor och ska ge lägre försäkringspremier än de tyngre syskonen.
-
-
Han hoppas att den lätta modellen ska få även yngre motorcykelintresserade att välja det i dag något gubbiga märket BMW.
"Får vi in 25-åringarna är det bra", säger Nils Simonsson.
------------------------------------------------------------

Tror du BMW's motogp-satsning 2007 får 25-åringarna att ändra syn på FS800an ?

Min högst personliga åsikt är att BMW får nog både satsa på MotoGP 2007 och sluta formge sina motorcyklar som roddbåtar för att attrahera en yngre kundkrets.

Sen att maskinerna har fina prestanda och bra vägegenskaper hjälps inte, det måste attrahera också.

Sen, som post-scriptum, en fråga. Va ska du med krassssskåper till och däckvärmare?
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Min högst personliga åsikt är att BMW får nog både satsa på MotoGP 2007 och sluta formge sina motorcyklar som roddbåtar för att attrahera en yngre kundkrets.

Sen att maskinerna har fina prestanda och bra vägegenskaper hjälps inte, det måste attrahera också.
Håller med och det var ungefär vad jag menade.
Många är negativa till BMW som sporthojar men jag tror att det kommer att ändras om ett par år iom MotoGP-satsningen (om den nu blir verklighet) och lite fräschare hojar.
Pejo skrev:
Sen, som post-scriptum, en fråga. Va ska du med krassssskåper till och däckvärmare?
Krasssssa billigare och krassssa mer sällan :)
 

Dr.Bike

Guest
Som sagt....

Om vi lämnar design och snackar sportighet, som för vissa (wannagofast och Iron Mike) stavas:, många hk/kilo motorcykel så kan meddelas både från Rörken och Nürburgring att vääääldigt många s.k sporthojar blir frånkörda av BMW´s.
För att inte tala om Helmut Dähne nere på Nürburg ring som kör i regnställ och gummistövlar, sittandes rakt upp och ned på en TDM drar ifrån ALLA.
jo - ALLA! Inklusive literhojarna.

Är detta en slump?

Givetvis inte.

Allt sitter i huvudet på föraren.
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Efter att ha läst tråden har jag kommit på det! BMWs strategi har ingenting med unga förare att göra. Det måste vara intelligenta förare som är den uppenbara målgruppen för deras hojar!

:tummenupp
 

sandstream

Guest
HurtsLikeHell skrev:
Ja, usch vad dåligt viktförhållande det är på BMW:n. Att jag inte såg det tidigare. Det motsvarar ju bara en bil på 1,5 ton med 600 hästar, fy fan vad medelsvensson...
Köper du en modern japs på 1000 cc så motsvarar det en bil på 1.5 ton med ungefär 1500 hästar :rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Faktum är att BMW kan göra riktigt bra gatmaskiner, R1200GSen är tveklöst den bästa hoj jag kört på gata. Att vi här på sporthoj.com ser allt som inte är optimerat för bana som touring får väl vara ok men om jag ska hålla samma marginaler i trafiken med båda mina hojar så är BMWn klart snabbare än CBRen.
Att en stor klen offroad med uselt urval av däck gör midlanda på under 1.05 tycker jag är rätt ok även om Hondan går ett par tre sekunder snabbare (och är mycket roligare) med samma förare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kuritas skrev:
Efter att ha läst tråden har jag kommit på det! BMWs strategi har ingenting med unga förare att göra. Det måste vara intelligenta förare som är den uppenbara målgruppen för deras hojar!

:tummenupp
Något som är sällsynt här på SH.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok, av detta kan man alltså sluta sig till att det är Rossi som är "sportig". Haha

wannagofast skrev:
1891558 Men kära "Dawg".. Vad är då en potent sportmaskin???
Jag menar, om man sätter Rossi på en BMW och dig på en K5a.. Vem är snabbast runt en bana??
Med detta vill jag ha sagt att "sportigheten" ligger lika mycket hos föraren som hos hojen..

Pejo skrev:
1892670
Däremot kommer FS800an att tilltala 25-åringar som vill ha låg premie. Men hur stort avkall på sitt motorcykelintresse kan man göra, för att få låg premie ?

Jag gjorde ganska mycket avkall och köpte en BMW 650 Dakar. Varken störst snyggast eller vackrast, men fifan vad kul jag har med den!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top