För dig som ska köpa fotokamera

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jaa, det här med photoshopprenumerationerna, det är väl rätt fint iofs, men jag vill ha Photoshop, Bridge, Adobe Acrobat, Premiere Pro och Aftereffects, och då blir det totalt sett billigare att prenumerera på allt, och vips, vill man inte ha bindningstid kostar det över 700 spänn i månaden..

Joo, that sux!

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Har testat Gimp, tyckte det var snurrigt och allmänt stökigt, blir väl att slanta upp för elements.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Jag funderar lite på att köpa en systemkamera, men jag är väldigt osäker på vad man ska köpa. Tanken är att ha med den på nån mc resa och ta lite kort, blir väl mest landskap/motorcyklar/byggnader om det spelar roll.

Jag har tittat lite och funderar över nån av dom här. Men jag undrar om nån med lite mer kunskaper kan tipsa lite:)

http://www.siba.se/product/9978588/nikon-d3200-18-55vr-systemkamera-?ref=section
Den verkar ju ganska trevlig, men funderar på varför den har så mycket mer pixlar än denna under.

http://www.siba.se/product/6724250/nikon-d5100-18-55-vr-systemkamera-?ref=section
Denna modellen tycker jag verkar trevlig samt man kan vinkla displayen, känns som det kan vara bra att ha. Är det nåt man har en fördel av? Denna har ju ganska mycket mindre pixlar, så blir det sämre bilder då?

http://www.siba.se/product/7621457/nikon-d5100-18-105-vr-systemkamera-?ref=section
Är det bättre zoom på denna iom den har 18-105?

Säg om man är på en mc mässa eller liknande, måste man då ha extra batterier till kameran eller drar dom mycket ström i standbyläget? Det står att man kan ta 660 bilder, på ena kameran, men den bör ju dra lite ström när man går emellan hojarna mm:p

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Jag funderar lite på att köpa en systemkamera, men jag är väldigt osäker på vad man ska köpa. Tanken är att ha med den på nån mc resa och ta lite kort, blir väl mest landskap/motorcyklar/byggnader om det spelar roll.

Jag har tittat lite och funderar över nån av dom här. Men jag undrar om nån med lite mer kunskaper kan tipsa lite:)

http://www.siba.se/product/9978588/nikon-d3200-18-55vr-systemkamera-?ref=section
Den verkar ju ganska trevlig, men funderar på varför den har så mycket mer pixlar än denna under.

http://www.siba.se/product/6724250/nikon-d5100-18-55-vr-systemkamera-?ref=section
Denna modellen tycker jag verkar trevlig samt man kan vinkla displayen, känns som det kan vara bra att ha. Är det nåt man har en fördel av? Denna har ju ganska mycket mindre pixlar, så blir det sämre bilder då?

http://www.siba.se/product/7621457/nikon-d5100-18-105-vr-systemkamera-?ref=section
Är det bättre zoom på denna iom den har 18-105?

Säg om man är på en mc mässa eller liknande, måste man då ha extra batterier till kameran eller drar dom mycket ström i standbyläget? Det står att man kan ta 660 bilder, på ena kameran, men den bör ju dra lite ström när man går emellan hojarna mm:p

Ojdå, en outsider i denna Canontråd! :D

D3200 är en generation nyare än D5100, så därav skillnaden i pixlar.
Dock är allihop gamla nu. Kit-objektiven är ju den svaga länken, fast 18-105:an är ju iaf bättre optiskt än 18-55:an
Vad är budgeten?
Personligen föredrar jag beg proffs-hus framför nya leksaker... :)

Vinkla display skulle inte jag ha nån nytta av, på en systemkamera använder man ju sökaren. ;)
Mängden pixlar har betydelse främst vid stora utskrifter.
Om batteriet räcker eller inte beror ju främst på hur många bilder som tas, VR drar lite extra när den används... I standby är förmodligen strömförbrukningen i det närmaste noll så dom timmarna man orkar med en mässa borde inte vara nåt problem.

Tjita1

Guest

För att det är en annan modell. Man ska inte stirra sig blind på upplösningen.
Att kunna vinkla displayen är praktiskt om man ska fota macro nära marken och sådär, bilder med lågt perspektiv osv. Och som sagt, du ska inte stirra dig blind på pixlarna.
Ja. Högre brännvidd = mer "zoom". Sen är dock aldrig dom där billiga kitobjektiven som följer med särskilt bra, men dom duger säkert till att börja med.
När dom är från drar dom ingen ström alls. Man brukar ha en autoavstängning på nån minut, sen hoppar den igång så fort du rör en knapp. Sen bör du tänka på att dom drar mer ström i olika lägen, bland annat drar högre ISO (ljuskänslighet) mer ström efter som det är mer data som hanteras, osv. Ska du filma är det riktigt törstigt. Ett extra batteri är dock aldrig fel.

Sen vill jag tillägga att jag är Canonfantast, så köper du en Canon istället blir jag glad. ;) Det är dock en smaksak. Kan dock inte ge dig nån mer detaljerad info av ovanstående modeller, eftersom jag helt enkelt inte kan med dom. :)

Edit: Kommentar angående det där med upplösning: Lite pixlar och ett bra objektiv är betydligt mer värt än mycket pixlar och ett skitobjektiv. Skarpa små bilder är bättre än suddiga stora.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Man ska inte stirra sig blind på upplösningen.
Och som sagt, du ska inte stirra dig blind på pixlarna.Ja. Högre brännvidd = mer "zoom". Sen är dock aldrig dom där billiga kitobjektiven som följer med särskilt bra, men dom duger säkert till att börja med.
Edit: Kommentar angående det där med upplösning: Lite pixlar och ett bra objektiv är betydligt mer värt än mycket pixlar och ett skitobjektiv. Skarpa små bilder är bättre än suddiga stora.
Det är sant, då ska jag inte stirra blint på pixlar:) Tack för ditt svar:)

Sen vill jag tillägga att jag är Canonfantast, så köper du en Canon istället blir jag glad. ;) Det är dock en smaksak. Kan dock inte ge dig nån mer detaljerad info av ovanstående modeller, eftersom jag helt enkelt inte kan med dom. :)
Jag har inget emot Canon heller, var mest att jag linka samma märkte så man fattar skillnaden:) Nån likvärdig canon som kanske är ett bättre köp?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Denna modellen tycker jag verkar trevlig samt man kan vinkla displayen, känns som det kan vara bra att ha. Är det nåt man har en fördel av?

Vinkla display är bra, ja!

Blir betydligt smidigare att ta kort från golvnivå eller stativ högre än en själv :)
Eller om du av någon anledning vill fota över ett hinder, säg ett träplank.

Själv har jag Canon 70D med just vinklingsbar display.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Rent tekniskt är innehållet i husen ur 5-serien bättre än 3-serien även om de utåt sett är väldigt lika. Jag skulle alla dagar ta en 5:a före 3:an när prisskillnaden inte är större. F.ö. instämmer jag med tidigare inlägg; 16 megaprick är fullt tillräckligt för i princip alla tillfällen, medföljande kitoptik funkar men inte mer då den är billig på alla sätt.

För en budget på 5kkr skulle jag spana blocket efter beggade 7000-hus, det brukar dyka upp exemplar lite nu och då som ryms inom budget inkluderande en kitzoom som de du länkade. Den kameran är förvisso aningen större i huset, men åas i en helt annan klass än småttingarna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Vinkla display skulle inte jag ha nån nytta av, på en systemkamera använder man ju sökaren. ;)

Se mina tidigare kommentarer!

Sen är det även en fördel att kunna ställa fokus via touchen på en större skärm när man är halvblind :hihi

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Se mina tidigare kommentarer!

Sen är det även en fördel att kunna ställa fokus via touchen på en större skärm när man är halvblind :hihi

Tydligen har min D3:a Live View, men jag har aldrig känt att jag ens behövt lära mig hur man får igång det. :D

Tjita1

Guest
Liveview är kalas när man ska ställa fokus manuellt, särskilt om man har stora brännvidder. Då öppnar man Liveview, zoomar in bilden max (10x är det på min 7D) och fokuserar tills det blir skarpt där. Sån skärpa man får då kan ingen autofokus i världen åstadkomma.

När behöver man den skärpan då? Jo, ibland vill man ta en så bra bild det bara går, exempelvis om man ska göra stora förstoringar eller beskära den hårt, eller också kanske om man ska ta en väldigt lång exponering, så man gärna slipper upptäcka efter en timme att "hoppsan, skärpan var lite off, får ta om bilden". Då brukar jag sätta kameran på RAW, ställa bländaren på 8 (vilket för dom flesta objektiv är där dom är som skarpast), ställa kameran på Av (A på nikon), ISO så lågt det går, på min är det 100, sedan fokusera som ovan, ställa in spegellåsning, 2 sekunders fördröjning och sen ta bilden med trådutlösare. Då får man den absolut bästa möjliga bilden med det objektivet. Blir inte det bra är det inte ditt fel. :)

Edit: Och givetvis måste kameran sitta på ett stativ.

Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Jag tycker många (nybörjare) som letar systemkamera tittar lite för mycket på kamerans prestanda och glömmer optiken. Själv tycker jag man kan ta ett enklare hus och lägga ungefär lika mycket pengar på 1-2 ljuskänsliga objektiv med bra kvalitet. Det känns som om de objektiven som följer med i paket ofta är av enklare sort. Objektiven kan man dessutom spara om man väljer att uppgradera huset..
Det finns såklart tillfällen då man behöver en extremt sabb action kamera eller vill fota porträtt i väldigt hög upplösning (många pixlar) men för många "hobbyfotografer" tror jag objektiven gör störst skillnad..

Just my 5 cents..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hörni ni som fotar mycket, var printar ni era bilder?
Finns det något ställe som är att föredra framför något annat?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år