För dig som ska köpa fotokamera

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fular mig och bryter av diskussionen lite.

Köpte mig en 550D med 18-55 och 75-300 kitobjektiv förra året. Av det jag hunnit fota hittills så har jag insett att ett objektiv som täcker upp mellan 55-75 är det jag har mest nytta av.

Jag funderar på att skaffa ett 18-135 och inbillar mig att det ger bättre bilder än t.ex ett 18-200 i samma prisklass (tänker att det senare blir en ännu större kompromiss). Tänker jag rätt?
En av de nerdigaste sidor jag hittat när det gäller tester är denna: http://www.dxomark.com/Lenses/Compa....5-5.6-IS-on-Canon-EOS-700D___256_586_204_870

Observera att Du även kan matcha kamera mot objektiven, det finns detaljerade test för bägge linserna. Det ser faktiskt inte ut att skilja så fasligt mycket mellan prestanda på de två objektiven.

När man testade zoomar på en EOS700 fick däremot 18-135 en fördel vs 18-200: http://www.dxomark.com/Reviews/Best.../Super-zooms-wide-angles-and-telephoto-lenses

En något snällare sida där bägge linserna får betydligt bättre omdömen: http://m.dpreview.com/

Kan Du tänka Dig piratobjektiv finns ett några år gammalt test med Canon vs piratalternativ, kanske hittar Du något intressant där?

http://www.dxomark.com/Reviews/Look...-and-holidays-Part-2-18-200mm-DxOMark-reviews

Lycka till:)

Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
En av de nerdigaste sidor jag hittat när det gäller tester är denna: http://www.dxomark.com/Lenses/Compa....5-5.6-IS-on-Canon-EOS-700D___256_586_204_870

Observera att Du även kan matcha kamera mot objektiven, det finns detaljerade test för bägge linserna. Det ser faktiskt inte ut att skilja så fasligt mycket mellan prestanda på de två objektiven.

När man testade zoomar på en EOS700 fick däremot 18-135 en fördel vs 18-200: http://www.dxomark.com/Reviews/Best.../Super-zooms-wide-angles-and-telephoto-lenses

En något snällare sida där bägge linserna får betydligt bättre omdömen: http://m.dpreview.com/

Kan Du tänka Dig piratobjektiv finns ett några år gammalt test med Canon vs piratalternativ, kanske hittar Du något intressant där?

http://www.dxomark.com/Reviews/Look...-and-holidays-Part-2-18-200mm-DxOMark-reviews

Lycka till:)

Perfekt, tack ska du ha:tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu har jag testat att plåta lite med min 70-300, dock så har jag haft svårt att få skarpa bilder men trott det varit för dåligt ljus så det berott på skakiga jag.

Idag, i solljuset, så testade jag igen men med samma dåliga resultat, suddigt! :gnissla

Trots slutare på 1/500 och IS, börjar ge upp nu snart....

Såg dock på en bild på en pippi som sitter i en buske hemma att fokus verkar ligga bättre på grenverket någon/några cm framför fågeln, kan det vara så?

Är det någon inställning eller beror det på att det är något fel på AF-en, eller bara mig?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu har jag testat att plåta lite med min 70-300, dock så har jag haft svårt att få skarpa bilder men trott det varit för dåligt ljus så det berott på skakiga jag.

Idag, i solljuset, så testade jag igen men med samma dåliga resultat, suddigt! :gnissla

Såg dock på en bild på en pippi som sitter i en buske hemma att fokus verkar ligga bättre på grenverket någon/några cm framför fågeln, kan det vara så?

Är det någon inställning eller beror det på att det är något fel på AF-en, eller bara mig?

Har du kollat så att rätt fokuspunkt används?
Alltså, rätt genetemot vad du försöker fokusera på?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du kollat så att rätt fokuspunkt används?
Alltså, rätt genetemot vad du försöker fokusera på?

Vet ej, ställt in på spot i mittenrutan och när jag kollar bilden i Canons bildbehandlingsprogram(vad det nu hette...) och klickar i "af-point" så markerar det mittenrutan.....

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

...har du något filter på objektivet...? :) Jag lånade hem ett tele av en polare för test, och ev köp, och kunde fasen inte få det att fokusera hur jag än gjorde.

Petade bort polfiltret som satt på det, voila'...

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
...har du något filter på objektivet...? :) Jag lånade hem ett tele av en polare för test, och ev köp, och kunde fasen inte få det att fokusera hur jag än gjorde.

Petade bort polfiltret som satt på det, voila'...

Satte ju på ett uv det första jag gjorde när jag köpte det som skydd men fattade det som det inte skulle påverka något. Får testa utan. . .

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag är sugen på ett nytt/begagnat telezoom. Har idag ett Pentax SMC-DA 50-200/4,0-5,6 ED WR.
Vad rekommenderar ni?
//Mheel

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Satte ju på ett uv det första jag gjorde när jag köpte det som skydd men fattade det som det inte skulle påverka något. Får testa utan. . .

ett filter kan om det är mörkt nog/ skitigt nog spela ut ett AF men då filtret ligger för nära närgränsen för din glugg tvivlar jag.

gå igenom dina AF inställningar, kolla med manualen om du kalibrera upp AF.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nån som kan tipsa om ett gratis bildbehandlingsprogram som även en idiot som jag kan leka lite med?

Tjita1

Guest
Dom flesta kameror av lite vassare sort kan man kalibrera autofokusen på, ofta individuellt per objektiv också. Kan ibland behövas. Jag behöver göra det på min tele, men jag har inte riktigt fått tummen ur att göra det.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om du menar fokuspunkterna så säger jag bara lämna in om du har tele, har du fast så kan du prova. För mkt parametrar att kalibrera. Intervision i stockholm är bra alt köper du eller laddar ner en focus chart.

Tjita1

Guest
Om du menar fokuspunkterna så säger jag bara lämna in om du har tele, har du fast så kan du prova. För mkt parametrar att kalibrera. Intervision i stockholm är bra alt köper du eller laddar ner en focus chart.

Inställningen i kamerans "vanliga" menyer (har en 7D) har bara en customfunktion som heter AF Mikrojustering, där kan jag välja mellan Av, Ställ in alla objektiv lika eller Still in per objektiv. Väljer man dom två sistnämnda kan man med Infoknappen gå vidare till en inställningssida där det finns en enda slider som kan justeras från -20 till +20 av någon okänd enhet, sen finns det inget mer. Väljer man sista alternativet så sparas det specifikt för objektivet, så man kan göra det igen om man vrider dit en annan glugg.

Sen vet inte jag, för det första går det väl att justera själva objektivet om man vill, sen kanske det går att rent programmeringsmässigt justera fokuseringsparametrarna för ett objektiv i kameran. Så insatt är jag inte.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nån som kan tipsa om ett gratis bildbehandlingsprogram som även en idiot som jag kan leka lite med?
Adobe Photoshop Elements. Inte vassast kanske, men funkar för mig och är rätt självinstruerande...

Fick för övrigt min 70D levererad igår, men är tyvärr på resa idag. Det jag hann känna och klämma bådar dock gott, vilken skillnad i f t mitt gamla hus! :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Adobe Photoshop Elements. Inte vassast kanske, men funkar för mig och är rätt självinstruerande...

Fick för övrigt min 70D levererad igår, men är tyvärr på resa idag. Det jag hann känna och klämma bådar dock gott, vilken skillnad i f t mitt gamla hus! :)

Elements är väl inte så gratis? :tungan

Gimp är väldet enda som finns gratis?

Så du tror det blir bra med 70Dn? :tummenupp

Ska ut och fota lite snö nu med min :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Inställningen i kamerans "vanliga" menyer (har en 7D) har bara en customfunktion som heter AF Mikrojustering, där kan jag välja mellan Av, Ställ in alla objektiv lika eller Still in per objektiv. Väljer man dom två sistnämnda kan man med Infoknappen gå vidare till en inställningssida där det finns en enda slider som kan justeras från -20 till +20 av någon okänd enhet, sen finns det inget mer. Väljer man sista alternativet så sparas det specifikt för objektivet, så man kan göra det igen om man vrider dit en annan glugg.

Sen vet inte jag, för det första går det väl att justera själva objektivet om man vill, sen kanske det går att rent programmeringsmässigt justera fokuseringsparametrarna för ett objektiv i kameran. Så insatt är jag inte.

Har också 7D, hade ett 70-200 4L som jag fokuserade ihop på intervision sen sålde jag optiket till min vän men lånar det lite då och då. Så har du garanti på både huset och optiket så skulle jag lämna in det kostnadsfritt

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Elements är väl inte så gratis? :tungan

Gimp är väldet enda som finns gratis?

Så du tror det blir bra med 70Dn? :tummenupp

Ska ut och fota lite snö nu med min :)
Ah, bommade att det skulle vara gratis, jag tycker ändå det är prisvärt. Visst, klarar kanske inte SuperduperövernattenprocessaHDR-bilder - men det gör å andra sidan inte jag heller:)

GIMP har jag inte provat, gillar Du det?

Jo, jag är Dig stort tack skyldig för Dina recensioner och bedömningar! :tummenupp

Snö låter intressant, det råder numera ingen brist på det mediet på våra breddgrader... Få se om jag får det till att bli av, men jag hoppas kunna motivera mig till att fota samma motiv med samma objektiv och ungefär samma ljusförhållanden med bägge husen, kunde ju vara intressant att jämföra några olika program och automatlägen för att få en "objektiv" (?) uppfattning om skillnaden?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ah, bommade att det skulle vara gratis, jag tycker ändå det är prisvärt. Visst, klarar kanske inte SuperduperövernattenprocessaHDR-bilder - men det gör å andra sidan inte jag heller:)

GIMP har jag inte provat, gillar Du det?

Jo, jag är Dig stort tack skyldig för Dina recensioner och bedömningar! :tummenupp

Snö låter intressant, det råder numera ingen brist på det mediet på våra breddgrader... Få se om jag får det till att bli av, men jag hoppas kunna motivera mig till att fota samma motiv med samma objektiv och ungefär samma ljusförhållanden med bägge husen, kunde ju vara intressant att jämföra några olika program och automatlägen för att få en "objektiv" (?) uppfattning om skillnaden?

Aldrig provat elements men tror det är ok för dom flesta, runt tusingen kostar det väl.
Gimp funkar, har mycket funktioner men tycker det är ologiskt och bökigt.

Prenumererar på photoshop+lightroom, 110kr/månaden.

Snö kan vara trevligt iom att leka med långa slutartider, måste bara hitta nått skoj att fota :)

Tjita1

Guest
Jaa, det här med photoshopprenumerationerna, det är väl rätt fint iofs, men jag vill ha Photoshop, Bridge, Adobe Acrobat, Premiere Pro och Aftereffects, och då blir det totalt sett billigare att prenumerera på allt, och vips, vill man inte ha bindningstid kostar det över 700 spänn i månaden..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln