Peter1980
Team Ajvar
- Gick med
- 25 Jan 2009
- Hoj
- Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Blir bara hobbyfoto utan några ambitioner så att byta både och blir det inte.
Får huset för 6´och vad jag sett så kan jag handla ett nytt 70-200 f4L för den pengen.
Bör väl kunna få 1500 för mitt 70-300 om jag byter objektiv och kanske 1500 för eos 1000-huset med tillhörande objektiv(var ett paket med 2 när jag handlade) så jag får väl igen ungefär samma pengar på överblivet gods så att säga vad jag än gör....
Så frågan är om mitt objektiv finner sig bättre tillrätta på ett nytt hus eller om mitt hus presterar bättre med ett L-objektiv.....
Skitsvårt läge för dig faktiskt. Jag har också "kit"-prylar, skräp m ao. EOS 550D med ett 70-300-kitobjektiv.
Har haft förmånen att kunna låna ett 70-200 4 L USM (utan IS), och det lyfter hela huset, allting blir mkt snabbare, och det är ett (för oss amatörer) riktigt bra och skarpt objektiv. Du får ett beggat för 3500:- med lite tur.
Däremot sitter du i ungefär samma sits som mig med ett väldigt basic hus. Så det är ett skitsvårt val..
När jag väl har fått låna ett bra objektiv så har mitt hus uppenbart varit begränsningen. Så till den grad att jag kommer att byta både hus och glugg till sommarn även fast det svider lite i plånboken med båda på en gång.
Ett 7D hus är ju riktigt vasst, men för att få ut nåt av det köpet behöver du nästan en bättre glugg. Och skaffar du "bara" objektiv så nuvarande kommer ditt hus att vara mkt kassare än gluggen
Här är 2 bilder som jag tagit med kombon 550D och 70-200 4 USM, kameran hänger lixom inte riktigt med att sätta den där perfekta skärpan:
(klicka på länken, och sen klicka på bilden för rätt storlek om du har liten skärm)
Last edited: