För/emot matt/blank hjälm?

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Javisst, här är jag igen! :huvet

Har idag införskaffat en HJC FG-14, en av de två som hittills verkat passa på mitt huvud. Prisvärd tror jag den är också, även om jag inte varit ute o känt vindbruset ännu, kan nog varmt rekommenderas till alla med min huvudform :D

Men iaf, den här är helsvart och blank. Är dock osäker på om jag verkligen vill ha det så, funderar på att skaffa en mattsvart istället.. Tänkte aldrig på att kolla efter det i affärn :yoparty

Men rent praktiskt, är det nåogt skillna/för&emot matt vs blankt? Kan tänka mig att smuts, flugor o annat kanske är jäkligare på någon av dem, att fingeravtryck o rent allmänt fett o slask sätter sig bättre o e svårare o få bort, osv. Känns som att man kommer kunna repa den här blanka ganska fett också, kanske inte syns lika mkt på en matt :va

Ja osså sist, vad tycker ni kosmetiskt sett? Blank eller matt? :tummenupp

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Matt = ingen bögputsning

Jag har hela hojjen matt

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
R1 2001 Turbo
Matt svart is da shit!!
Bra mycket råare stuk, blank svart e gej...

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kan va svårt med helsvarta hjälmar o andra saker. Ibland klarar man inte av det, i andra fall känns det helt tidlöst o funkar alltid. Jag hade många tankar på en blanksvart hjälm.
Jag är däremot MOT matta hjälmar, men allt annat i mattsvart gillar jag. Känns lite tamt med mattsvart hjälm, hjälmar ska vara blanka tycker jag. De ser lika skitiga ut som mattsvarta. Mattsvart är även svårt att kombinera andra färger med tycker jag.
Denna tänkte jag köpa (snygg!):

Bifogat

• 60-296.jpg
    60-296.jpg
    9 KB · Visningar: 739

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade blank å böt till matt! Mindre putsa å fingeravtryck mm syns inte alls :tummenupp Å det är precis lika lätt/svårt att få bort flugor å annat jox :huvet
Ska bara få plånboken att ge tillstånd till inköp av ett svart eller silvervisir till den också :rolleyes:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Blanksvart hjälm är OK, något som däremot är gay isf är klistermärken orginal på en hjälm med ett påslag på 1000:-...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Svart hjälm är fel, oavsett blank eller matt, det är varken rejsigt eller trafiksäkert.

Jag har en svart hjälm, den har jag inte använt sen jag såg första Ghostrider-filmen. Nu kör jag med en jävligt fin högblank Shoei i blått och vitt. Nästa hjälm blir nog helvit. Eller orange.

Helsvarta hjälmar är för de som inte har råd att köpa hjälmar med grafik på, eller för Ghostrider-posörer.

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Har alltid kört med matt-lack, tycker inte det är några probs att hålla den ren, funkar bra med en fuktig trasa.
Köpte också en hjc fg-14 men med matt lack. Hittils väldigt nöjd, fattas bara att köpa mörkt/tonat visir. Angående vindbruset så tycker ja inte den är tystare än andra hjälmar jag testat, däremot så skulle den enligt tester vara det så lite besviken e man på den punkten men annars e de en väldigt skön hjälm, finns ju öronproppar som tur e.

Bifogat

• hjc fg-14 target matt.jpg
    hjc fg-14 target matt.jpg
    78.2 KB · Visningar: 1,114
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
sgtpepper skrev:
Helsvarta hjälmar är för de som inte har råd att köpa hjälmar med grafik på, eller för Ghostrider-posörer.
Kul, så fort man har något som är enfärgat svart så är det för att imitera Ghostrider?

Grafik på hjälmarna är skitsnyggt! Och det är absolut värt den extra tusenlappen. Går gärna ner en modell i serien för att kunna köpa den där extra häftiga hjälmen med tribalmönster eller vad det är! :yoparty

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
The blade skrev:
2185906 att matcha hoj med skinn och hjälm är däremot gej
jag kör blanksvart shoei xr1000 med spegelvisir
SKITSNYGGT
Känner sig som en posör när man har det... :yoparty

Bifogat

• DSC05372_.jpg
    DSC05372_.jpg
    121.8 KB · Visningar: 182

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
morlock skrev:
2185904 Kul, så fort man har något som är enfärgat svart så är det för att imitera Ghostrider?
Ja, antingen det eller för att man är fattig. Jag skrev ju det ovanför?

Går gärna ner en modell i serien för att kunna köpa den där extra häftiga hjälmen med tribalmönster eller vad det är!
Självklart ska man inte "gå ned en modell i serien" för att ha råd, då faller man ju in i kategorin "för fattig för färglad hjälm" och har automatiskt kvalificerat sig till en svart hjälm. Läste du inte mitt tidigare inlägg överhuvudtaget :va

Självklart så larvar jag mig bara, vill man ha en svart hjälm för att man tycker det är snyggt så är det fine, men jag tror faktiskt på allvar att det ur trafiksäkerhetssynpunkt är bättre med en färgladare hjälm.

Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
sgtpepper skrev:
2185919 Ja, antingen det eller för att man är fattig. Jag skrev ju det ovanför?
Självklart ska man inte "gå ned en modell i serien" för att ha råd, då faller man ju in i kategorin "för fattig för färglad hjälm" och har automatiskt kvalificerat sig till en svart hjälm. Läste du inte mitt tidigare inlägg överhuvudtaget :va
Jo, jag läste att du var fattig som inte hade råd med en dekaltrimmad hjälm. Det finns däremot en del människor som tycker att en helsvart hjälm, eller ting, är snyggt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0