För tjock för att jobba

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
- Den fule söker jobb som modell - för ful
- Anorektikern vill bli konsult på viktväktarna - för smal
- Jag sökte till flygvapnet - för dålig syn
- 60-åringen söker jobb som trainee - för gammal
- Fettot söker jobb som servitris - för tjock
- Svaga spinkisen söker jobb som flyttkarl - för klen
- Dvärgen söker jobb som basketspelare - för kort

Jaja, tyck vad ni vill om exemplen, jag vill bara få fram en poäng. De personliga egenskaper man har påverkar möjligheterna till att få olika jobb. När är det egentligen distriminering? Ska man inte få anställa vem man vill?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Helt jävla rätt. Tjockisen måste kunna få höra att den är fet. Precis som att rökaren måste stå ut med att kallas för dum. Eller smala människor kallade anorexiafall. Att förminska fetma är att göra den drabbade en björntjänst.

"Du är fin som du är". Bevisligen är du faktiskt inte det. Lika bra att få in det i huvudet.

Ungefär som att du måste kunna få höra att du är en vidrig människa.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jaja, tyck vad ni vill om exemplen, jag vill bara få fram en poäng. De personliga egenskaper man har påverkar möjligheterna till att få olika jobb. När är det egentligen distriminering? Ska man inte få anställa vem man vill?

Det är väl hur man säger det som spelar roll. Man behöver ju inte säga "Nej, du är för tjock". Man behöver inte alltid säga precis vad man tycker. Det är ju sånt som barn gör: "Hej, vad ful du är". Det finns en gräns mellan ärlig och socialt missanpassad.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag är också kreEngT, jag får inte flyga JAS för jag är för kort. Det är diskriminering.

...och jag fick inte flyga Viggen, för jag saknar perfekt syn (vilket numera kan opereras - men det är så dags nu :gnissla ). kreEngT!!11!!

Edit: Nä kört ändå... ännu mera kreEngT!!: "Försvarsmakten accepterar ej synförbättrande ögonoperationer av ögat när det gäller uttagning till vissa yrken, till exempel pilot."

Nåja, man kan ju som arbetsgivare vara något mer finkänslig även om man använder sanningen.

Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nu ska jag generalisera lite.
Tjocka människor har ofta en inställning att det inte är deras fel att de är tjocka. Man hör de ofta säga saker som att fetma är en sjukdom, de är genetiskt tjocka eller att de inte kan gå ner i vikt. När man får lite insikt i deras matvanor och deras (brist på) motionsvanor blir det emellertid plötsligt väldigt uppenbart varför de är tjocka.
En del av de tjocka människorna tillämpar detta synsätt på andra saker i livet. Exempelvis tjejen i nyhetsinslaget. "Snyft jag får inte jobb för jag är tjock. Dumma arbetsgivare. Jag ringer TV4 och gråter ut."

Om hon inte har vad som krävs för att bli anställd så får hon väl söka jobb någon annanstans, inom en annan bransch eller starta eget företag. Vill hon jobba just där så får hon skaffa vad som krävs för att bli anställd (banta).

Vill man ha något gjort så får man göra det själv. Alla är ansvariga för sitt eget liv. osv...

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Det är väl hur man säger det som spelar roll. Man behöver ju inte säga "Nej, du är för tjock". Man behöver inte alltid säga precis vad man tycker. Det är ju sånt som barn gör: "Hej, vad ful du är". Det finns en gräns mellan ärlig och socialt missanpassad.

Jo, kanske det. Men samtidigt handlade väl kritiken huvudsakligen om att hon inte fick jobbet, eller?

Sen det här med att bli kränkt är ett intressant fenomen i sig. Vissa blir kränkta för allt och ingenting, medan andra rycker på axlarna och tar inte åt sig. Hur ska man veta vad man kan säga och inte säga när människor tar saker så olika? Ok, ytterligheterna är ganska uppenbara, men hela skalan där emellan då? Hela ansvaret kan knappast ligga på ena parten, och att göra juridik av sin "kränkthet" blir många gånger bara löjligt.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Ungefär som att du måste kunna få höra att du är en vidrig människa.
Jag är en fruktansvärt ärlig människa.
Då majoriteten <25år har fått en velouruppväxt utan tillstymmelse till ärlig personkritik uppfattar många denna ärlighet som obehaglig; den som säger obehagliga saker ses själv som obehaglig. Så visst har du rätt, men det är lite djupare än så.

NU är det sommarlov. Sista tentan klar. Ut i parken och njuta av livet. Dricka vad jag vill, äta vad jag vill. Vilket jag kan eftersom att jag motionerar regelbundet och därför är bättre än tjockisen.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag är en fruktansvärt ärlig människa.
Då majoriteten <25år har fått en velouruppväxt utan tillstymmelse till ärlig personkritik uppfattar många denna ärlighet som obehaglig; den som säger obehagliga saker ses själv som obehaglig. Så visst har du rätt, men det är lite djupare än så.

NU är det sommarlov. Sista tentan klar. Ut i parken och njuta av livet. Dricka vad jag vill, äta vad jag vill. Vilket jag kan eftersom att jag motionerar regelbundet och därför är bättre än tjockisen.

Det är en stor skillnad på att vara elak och att vara ärlig. Människor med diagnoser eller dålig uppfostran har ibland svårt att skilja på dom.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC