För tjock för att jobba

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Inte mycket att bli chockad över, det är så det är.
Rökare är otroligt tröga, men likaså är kraftigt överviktiga personer det med, har du inte någon aning om hälsoriskerna det medför?

Att skylla på låg ämnesomsättning är bullshit, och helt felaktigt. Fungerar du normalt har du inget fel på omsättningen. Att du sen själv väljer att äta dålig mat, och mycket av den har satt dig i den positionen du säger dig sitta i.
Att dra ämnesomsättnings eller genkorten är helt fel.
Dem som "kan äta hur mycket som helst" lever inte du med och vet heller inte om dem knappt äter nåt under dagen för att sedan käka mycket på kvällen, för som du vet är det dagstotalet som räknas och inget annat.
Allt som krävs är viljestyrka och hårt jobb!
Vill du ha mer konkreta råd om viktminskning och är seriös kan du Pm:a.

Hmmm.. Efter man läst den här tråden så vart jag chockad.. Vuxna människor??
Det är synd att en del av er använder sig av samma argument som en 13 åring när det kommer till viktminskning.

Jag är själv fet och vet hur det är, man har sjuka matvanor men det har även med förbränningen att göra. Folk förbränner maten olika snabbt, dom med hög förbränning är smala. Ni vet, folk som kan käka sjukt mycket men går inte upp ett enda gram?

Jag har väldigt dålig förbränning, men det skyller jag inte på. Men det bidrar givetvis till min kroppsfigur :huvet
Ni får se det ur andras perspektiv också.. Det kan vara lite lockande att ta en kanelbulle med en polare på Rosenhill te.x. Många bäckar små..
Sen när man har hoppat på hojarna så har i princip polaren förbrännt sin kanelbulle medans min kommer att ligga i magsäcken, i många timmar.. Sen kommer jag hem, äter middag. Då toppar ju maten bullen som redan ligger där och bearbetas. Det bara läggs på mer och mer.
(Hoppas att ni förstår poängen) Men jag vet hur det är att ha sjukt dålig förbränning.

Folk som har noll förståelse/kunskap för det här, hur kan ni ens yttra er?
''Det e ba å banta'' .. Ja, sant. Men det är inte så lätt kan jag berätta för er! Det är ungefär som att försöka sluta röka.. Fast svårare skulle jag vilja påstå. Viktminskning är en längre process.. Det är som ett slags beroende, men det verkar ni inte förstå.

Jag vill inte haka upp mig på förbränning, men det är väldigt orättvist. Folk kan gå och käka en 8-bitars tårta och gå ner ett kilo medans jag te.x kollar på en kanelbulle och går upp ett kilo.
(Hoppas att ni förstår ''the point)

Jag tänker inte ge mig in i att förklara vad förbränning och ämnesomsättning är.. Jag tvivlar starkt på att ett par i den här tråden inte har en aning om hur det fungerar.

Kantian

Jag hoppas på fullaste allvar att du inte är seriös ..
Så du tycker det är rätt att folk går runt och säger: ''Du e fet''
Godmorgon brukar jag svara med.. Det var ju inte direkt en nyhet :)
Sen att en rökare är dum, finns det någon här som tycker att rökning är smart??
Ibland börjar man undra vad folk tänker med.. :brinnerup

Sen tror jag inte att hennes kroppsfigur är något speciellt hinder, så tjock var hon inte. Sen att hon är utbildad servitris kompenserar väl hennes ''övervikt'' .. Sen om det var någon dålig ursäkt för att dom inte ville anställa henne, det har jag ingen aning om.
Som någon nämnde tidigare, arbetsgivaren kunde ju ha lagt fram det på ett bättre sätt.

Sen att hon går och anmäler detta, det kan jag förstå. För så stor är hon inte, hade dom sagt nej till mig. Då hade jag förstått :D
Sen är hon antagligen rätt så osäker.. Överviktig tonårschey säger väl det mesta och sen får man ett nej på en arbetsintervju för att man är för stor.. Det kanske var som GRÄDDET på moset :tuttar

Men att gå till TV4 var väl endå att ta i... :död

/Petai

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nej jag blundar inte för verkligheten.

En överviktig servitris, (för det var hon, förskönande kameravinklar till trots), på restaurang eller café är per definition dåligt för affärerna.

På öl-mässa i München skall det komma ett bastant fruntimmer som kan ta ett gäng stiefel med ett leende och inget anorektiskt popsnöre som bågnar under vikten.

Du kan inte ha en servitris som ser ut som hon rensat alla faten, du kan inte hindra att gästerna avstår dessert för att det egna samvetet sätter in även om de har en bra balans på hälsa och planerade intag av "livets goda".

En rörelse har som mål och uppgift att maximera sin försäljning, växa som verksamhet och därigenom genereras ökad sysselsättning. Vilka tror du f ö kommer att döma henne hårdast, de manliga eller kvinnliga besökarna. Jag tycker hon skall göra något åt sig och sen gå och visa vad de missat om hon nu är så kompetent.

Tycker det är fint att du ställer dig upp för de "orättvist behandlade", men i det här fallet stjälper du mer än hjälper. Vad jag förstått av de fragmentariska bilder du presenterar här är du vad nog jag skulle kategorisera som söt, påstå att du inte har fördelar av det. Har du ingen bakgrund av övervikt eller annat får man nog summera det hela till att du säger hur du tycker det skall vara. Min gissning är dock att du hellre blir serverad av en servitör som behagar ditt öga för tiden finns inte heller till att upptäcka inre skönhet. Hur bedömer du andra tjejer och skulle du vilja bli serverad av en som ser sund ut eller en som haft handen för djupt i chipspåsen för länge, som skall börja träna.....sen? I ärlighetens namn kan du väl inte säga att hon ser ut som om hon spenderat för många timmar i spåret, eller?

Smagatusk

Guest
All har kanske inte lusten eller ännu mer troligare tiden för att lägga ner 2-3h om dagen till o träna.

Otroligt att vuxna människor ska ta till mobbingmetoder från lågstadiet.

Läs hans inlägg istället. Behöver inte vara träning, men nå´n sysselsättning av nåt slag. Vill man tvunget ligga på soffan så lös korsord eller vad fan som helst för att aktivera hjärnan som förbrukar mer energi än vad man kan tro.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag är själv fet och vet hur det är, man har sjuka matvanor men det har även med förbränningen att göra.....
Jag tror snarare att det beror på dina sjuka matvanor. Att din grundförbränning skulle vara så låg att du blir fet tror jag inte på.
Din viktförändring är proportionell mot skillnaden mellan intagna kalorier och förbrända kalorier. Intagna kalorier påverkar du genom vad du äter. Förbrända kalorier påverkar du genom fysisk aktivitet. Slutsats: vill du gå ner i vikt så ska du äta mindre och/eller motionera mer. Så enkelt är det. Det enda som kan vara komplicerat med att gå ner i vikt är att göra på ett smidigt och enkelt sätt, utan att gå omkring och må dåligt eller vara hungrig hela tiden.

Precis som Thomas.B så ger jag dig gärna några råd om du seriöst vill gå ner i vikt.

All har kanske inte lusten eller ännu mer troligare tiden för att lägga ner 2-3h om dagen till o träna.

Otroligt att vuxna människor ska ta till mobbingmetoder från lågstadiet.

Man behöver inte lägga ner 2-3 timmar per dag för att hålla sig i form. Jag tror att alla människor mår bättre, både fysiskt och psykiskt, av att äta rätt och motionera regelbundet. De som hävdar motsatsen har aldrig provat det eller gett upp innan det ger något resultat.

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
massa text om att det är dåligt för affärerna med en tjock servitris

Snicksnack skulle jag säga med 10 års erfarenhet av krogyrket, både som anställd och som ägare.

Så länge du inte ser ut som en påse skridskor så är ditt främsta vapen som servitris ditt sätt, inte ditt utseende.
Jag har jobbat på tillräckligt många krogar och med servitriser av alla storlekar och former för att kunna säga att utseendet är no 2 när det gäller att sälja. Vi som var slängda i käften sålde loads mer än de som inte var det. Och det gäller oavsett om man är en speta eller en knubbis.

Tror du mig inte? Gå ut en kväll på lokala haket och spana in gästerna. Det är medelmåttorna som får ligga. Inte alls ovanligt att de snyggaste får stå ensamma. I landet lagom törs alla stöta på en vanlig tjej, men få vågar satsa sin stolthet på att bli nobbade av 10-poängaren. Samma logik gäller relationen till servitrisen.

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Snicksnack skulle jag säga med 10 års erfarenhet av krogyrket, både som anställd och som ägare.

Så länge du inte ser ut som en påse skridskor så är ditt främsta vapen som servitris ditt sätt, inte ditt utseende.
Jag har jobbat på tillräckligt många krogar och med servitriser av alla storlekar och former för att kunna säga att utseendet är no 2 när det gäller att sälja. Vi som var slängda i käften sålde loads mer än de som inte var det. Och det gäller oavsett om man är en speta eller en knubbis.

Tror du mig inte? Gå ut en kväll på lokala haket och spana in gästerna. Det är medelmåttorna som får ligga. Inte alls ovanligt att de snyggaste får stå ensamma. I landet lagom törs alla stöta på en vanlig tjej, men få vågar satsa sin stolthet på att bli nobbade av 10-poängaren. Samma logik gäller relationen till servitrisen.

Det finns vägkrogen/kvarterskrogen och så finns det dyra finkrogar... Skulle tro att man ser en viss skillnad utseendemässigt på deras anställda.
Varför förneka att utseende spelar roll här i samhället, när det är så uppenbart när man ser sig omkring?

Det finns för övrigt en del forskning i ämnet som bekräftar det: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/utseendet-spelar-roll-nar-du-soker-jobb_2503539.svd
Citat: "Särskilt i vissa branscher, hotell, restaurang, butiker och andra serviceyrken, där den anställde är ansiktet utåt ökar betydelsen av utseendet – eller om man så vill en persons utstrålning och estetiska intryck"

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Det finns vägkrogen/kvarterskrogen och så finns det dyra finkrogar... Skulle tro att man ser en viss skillnad utseendemässigt på deras anställda.

Med tanke på att Gamle Port har Spagetti Bolognese på menyn kan vi nog avskriva argumentet finkrog.

Varför förneka att utseende spelar roll här i samhället, när det är så uppenbart när man ser sig omkring?

Det förnekade jag inte, läs igen. Jag sa att så länge man ser okej ut, vilket damen det handlar om gör, så kommer ditt sätt, inte ditt utseende vara det som säljer.

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Det finns för övrigt en del forskning i ämnet som bekräftar det: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/utseendet-spelar-roll-nar-du-soker-jobb_2503539.svd
Citat: "Särskilt i vissa branscher, hotell, restaurang, butiker och andra serviceyrken, där den anställde är ansiktet utåt ökar betydelsen av utseendet – eller om man så vill en persons utstrålning och estetiska intryck"

Jag hänvisar till egen erfarenhet, du har läst det i tidningen. Okej.
Pluspoäng dock för att det inte var aftonbladet du hänvisade till. :tummenupp

Hur många överviktiga har du anställt?

Två. Hoppas jag inte slog undan benen för dig nu. :hihi

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Pluspoäng dock för att det inte var aftonbladet du hänvisade till. :tummenupp

Varför frågar du?

Du tror inte vi som går ut på olika krogar och äter, har egna erfarenheter oxå? Kanske t.o.m. mer än vad du har som mest är på ditt ställe och jobbar?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Du tror inte vi som går ut på olika krogar och äter, har egna erfarenheter oxå?
Jo självklart, respekteras. Dock har jag en annan bild såklart, jag ser ju kollegorna hela kvällen, hur de funkar på alla olika sällskap, jag är dessutom med när kassan och dricksen räknas. Jag ser en helhet, och jag ser resultatet i kassan.

Kanske t.o.m. mer än vad du har som mest är på ditt ställe och jobbar?
Jag jobbade i tio år, på kanske 10 olika ställen, på 4 olika orter i landet, både fint och trashigt. Hade bara eget under 2 år. Så jag är inte allvetande, men anser mig vara erfaren nog att kunna uttala mig om vad/vem som säljer. Det är också därför jag "vågat" anställa överviktiga. Som egen måste cashen in, det räcker inte med söta tjejer som gästerna trånar efter. Det lär man sig ganska fort.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Egen erfarenhet är bra, men utgör dessvärre sällan ett särskilt tillförlitligt underlag för att dra några säkra slutsatser.

Ingen fara, hur skulle du kunna skriva annat, syrran och ditt gudbarn eller?
När du svarar, menar du mullig inom det normalspann som brukar vara inom servering eller har du anställt någon som är lika stor/större än den tjejen? Det fina är att här kan vi skriva vad som helst, tycka, utge oss för att vara det ena eller andra utan att behöva verifiera ett jota, (och då är det inte Laverdan som åsyftas).

Blanco:tummenupp

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Egen erfarenhet är bra, men utgör dessvärre sällan ett särskilt tillförlitligt underlag för att dra några säkra slutsatser.

Haha, nä okej. Då tycker vi nog olika med tanke på att jag hänvisar till en ganska bred erfarenhet.

Ingen fara, hur skulle du kunna skriva annat, syrran och ditt gudbarn eller?

Nix. Är det så egendomligt att man faktiskt anställer folk med övervikt??:va
Som jag skrev, som ägare/driftsansvarig är ditt enda fokus att personalen säljer.

Det fina är att här kan vi skriva vad som helst, tycka, utge oss för att vara det ena eller andra utan att behöva verifiera ett jota, (och då är det inte Laverdan som åsyftas).

Blanco:tummenupp

Men med tanke på att jag har både egen bild och namn så torde risken för att jag fabulerar vara ganska liten.
Blir det inte lite löjligt att hävda nåt, och sen avfärda oliktänkande svar med att din erfarenhet gills inte/du kanske ljuger/du kanske är hittepå?
Du kanske helt enkelt bara har fel? :hihi Eller är det helt otänkbart?

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Haha, nä okej. Då tycker vi nog olika med tanke på att jag hänvisar till en ganska bred erfarenhet.

Som jag skrev, som ägare/driftsansvarig är ditt enda fokus att personalen säljer.

Nu kanske det inte strömmade normalviktiga söta servitriser till ditt ställe när du skulle anställa. Och då tager man vad man haver... :)
Men många kan faktiskt välja och vraka bland arbetssökande...

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Nu kanske det inte strömmade normalviktiga söta servitriser till ditt ställe när du skulle anställa. Och då tager man vad man haver... :)
Men många kan faktiskt välja och vraka bland arbetssökande...

Hehe, ännu en variant på att din erfarenhet gills inte/du kanske ljuger/du kanske är hittepå; jag kunde inte få tag på en normalviktig att anställa.
Vet du, det är nog mycket viktigare för dig att vinna den här diskussionen än för mig, så jag viker mig. Självklart har du rätt och jag har fel. hej.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Men med tanke på att jag har både egen bild och namn så torde risken för att jag fabulerar vara ganska liten.
Blir det inte lite löjligt att hävda nåt, och sen avfärda oliktänkande svar med att din erfarenhet gills inte/du kanske ljuger/du kanske är hittepå?
Du kanske helt enkelt bara har fel? :hihi Eller är det helt otänkbart?

Din, liksom min, erfarenhet utgör ett försvinnande litet underlag men det är bara en av oss som har ödmjukhet att inse det. Min erfarenhet av restaurang vet du ju heller inget om. Hur kan du vara säker på att du har mer?

Ja, i yrken där personalen på ett så iögonfallande sätt är ansiktet utåt blir det viktigare. Du får nog svårt att bevisa motsatsen. Varför innehas de flesta maktpositioner av långa? Hur överviktiga var de du anställde, som tjejen eller mer?

Kan hålla med dig om att det inte skall var übersnygga då det finns ett hot i det. Normalvikt, hälsosamt yttre, inga synliga issues, (och komplex syns i blicken), är väl vad som värdesätts.

Är du en av de här kvinnorna som alltid känner att du har rätt, hur fel ute du än är..? Hur överviktiga var de nu? Mulliga inom normalspannet eller som tjejen eller mer?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Din, liksom min, erfarenhet utgör ett försvinnande litet underlag men det är bara en av oss som har ödmjukhet att inse det. Min erfarenhet av restaurang vet du ju heller inget om. Hur kan du vara säker på att du har mer?

Haha, för hade du erfarenhet så skulle du aldrig säga emot att det är personligheten som säljer och inte utseendet.
Nej ödmjuk är jag nog inte, heder till dig som är det, det är en fin egenskap.

Hur överviktiga var de du anställde, som tjejen eller mer?
Som stumpan i filmen skulle jag bedöma.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Haha, för hade du erfarenhet så skulle du aldrig säga emot att det är personligheten som säljer och inte utseendet.
Nej ödmjuk är jag nog inte, heder till dig som är det, det är en fin egenskap.

Du kan ju undvika att svara på det jag frågat 2 ggr i sista inlägget. Där finns åtminstone en sak jag har fullkomligt rätt i har du just bevisat. Det här är för övrigt ingen antingen-eller-fråga.

Edit;

Såg att du slängt in ett fullkomligt substanslöst svar, som man kunde förmoda...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC