För tjock för att jobba

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Om det nu är ett trångt ställe att jobba på så skulle inte jag heller velat ha överviktiga servitriser/servitörer som har svårt att ta sig förbi mellan stolar och bord... Sen är ju faktiskt dom som serverar ansiktet utåt till kunderna. Man väljer ju hellre ett ställe med fina servitriser än ett ställe med överviktiga... Men visst kunde ägarn skött det smidigare.

Det är en restaurang, inte en modellagentur.
Vaddå 'fina' servitriser? :confused:
Ska man inte titta på kompetensen och hur serviceminded man är istället gentemot gästerna, snarare än att döma ut henne pga av hennes utseende??
Pinsamt.

• Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Restauranger som måste ha söta snärtor som serverar för att få kunder har nog varken bra mat eller bra service.

Jag äter där jag får bra mat och bra service, oavsett vem som bär ut tallriken.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Titta på vissa flygbolags regler. :mattias :tummenupp

Exempel: :D

Gulf Air kravlista på sina anställda:
Alla flygvärdinnor måste vara mellan 20 och 30 år.
* De måste vara längre än 158 centimeter och deras vikt måste stå i proportion till längden.
* Under utbildningen tvingas de som anses för tjocka att banta.
* Vikten skrivs in i anställningskontrakten så att den som går upp i vikt kan sparkas.
* Företaget bestämmer vilken hårfärg flygvärdinnorna ska ha.
* Man får inte arbeta på Gulf Air om man har synliga födelsemärken eller ärr på kroppen.
* Inför varje flygning inspekteras flygvärdinnorna. Den som inte lever upp till reglerna för utseendet får stanna på marken utan lön.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hon var ju inte ens särskilt tjock. Jag har haft värre.

Hsr iofs inte jag, men tänkte samma. Lite fet ja, men inte så extremt att det skall kunna påverka hur man kan arbeta. Inte så att hon borde fastna i dörröpningar/mellan bord heller, inte om borden är såpass långt isär att det är bekvämt att sitta & äta vid dem iaf.

vafan? :va

Last edited:

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Ehm..

Hmmm.. Efter man läst den här tråden så vart jag chockad.. Vuxna människor??
Det är synd att en del av er använder sig av samma argument som en 13 åring när det kommer till viktminskning.

Jag är själv fet och vet hur det är, man har sjuka matvanor men det har även med förbränningen att göra. Folk förbränner maten olika snabbt, dom med hög förbränning är smala. Ni vet, folk som kan käka sjukt mycket men går inte upp ett enda gram?

Jag har väldigt dålig förbränning, men det skyller jag inte på. Men det bidrar givetvis till min kroppsfigur :huvet
Ni får se det ur andras perspektiv också.. Det kan vara lite lockande att ta en kanelbulle med en polare på Rosenhill te.x. Många bäckar små..
Sen när man har hoppat på hojarna så har i princip polaren förbrännt sin kanelbulle medans min kommer att ligga i magsäcken, i många timmar.. Sen kommer jag hem, äter middag. Då toppar ju maten bullen som redan ligger där och bearbetas. Det bara läggs på mer och mer.
(Hoppas att ni förstår poängen) Men jag vet hur det är att ha sjukt dålig förbränning.

Folk som har noll förståelse/kunskap för det här, hur kan ni ens yttra er?
''Det e ba å banta'' .. Ja, sant. Men det är inte så lätt kan jag berätta för er! Det är ungefär som att försöka sluta röka.. Fast svårare skulle jag vilja påstå. Viktminskning är en längre process.. Det är som ett slags beroende, men det verkar ni inte förstå.

Jag vill inte haka upp mig på förbränning, men det är väldigt orättvist. Folk kan gå och käka en 8-bitars tårta och gå ner ett kilo medans jag te.x kollar på en kanelbulle och går upp ett kilo.
(Hoppas att ni förstår ''the point)

Jag tänker inte ge mig in i att förklara vad förbränning och ämnesomsättning är.. Jag tvivlar starkt på att ett par i den här tråden inte har en aning om hur det fungerar.

Kantian

Jag hoppas på fullaste allvar att du inte är seriös ..
Så du tycker det är rätt att folk går runt och säger: ''Du e fet''
Godmorgon brukar jag svara med.. Det var ju inte direkt en nyhet :)
Sen att en rökare är dum, finns det någon här som tycker att rökning är smart??
Ibland börjar man undra vad folk tänker med.. :brinnerup

Sen tror jag inte att hennes kroppsfigur är något speciellt hinder, så tjock var hon inte. Sen att hon är utbildad servitris kompenserar väl hennes ''övervikt'' .. Sen om det var någon dålig ursäkt för att dom inte ville anställa henne, det har jag ingen aning om.
Som någon nämnde tidigare, arbetsgivaren kunde ju ha lagt fram det på ett bättre sätt.

Sen att hon går och anmäler detta, det kan jag förstå. För så stor är hon inte, hade dom sagt nej till mig. Då hade jag förstått :D
Sen är hon antagligen rätt så osäker.. Överviktig tonårschey säger väl det mesta och sen får man ett nej på en arbetsintervju för att man är för stor.. Det kanske var som GRÄDDET på moset :tuttar

Men att gå till TV4 var väl endå att ta i... :död

/Petai

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo

Konstigt att alla skyller sina gener. Hur var det för 100år sedan, var 50%överviktiga?
Vill man inte vara överviktig är det enkelt inkomster och utgifter bör vara balanserade. Tycker det endast påminner om försvarstalen man hör om i lyxfällan.

Senaste forskningen om förbränningen var att den var väldigt lika. Personer som kan äta mycket rör sig väldigt mycket mer oavsiktligt, nu talar jag inte om att de är ute och springer.

Man får inte ha en fet hund då blir den omhändertagen, men göda sina ungar på mcd och motionen barnet får är trycka på knapparna på speldosan.

Tycker det är bra att hon fick konstruktiv kritik när hon sökte jobbet. Branschen ser ut då och krogägaren vill tjäna pengar.

Inkomster idag:
Frukost- Ägg och baconmackor med oboy
Mellanmål- smörgåstårta med kaffe och kakor
Fika- Glass och redbull
Lunch- Pizza
Middag- grillat&pommes
Fika-kakor
Kvällsmat- bönor&bröd

Utgifter
1mil löpning
30min träning
Bada
Städa inne, förråd, garage och trädgård
+Andra aktiviteter

Så plus minus noll svårare är det ej.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
En överviktig har i alla fall möjligheten att göra någonting åt sitt problem... Tycker mer synd om dom som inte kan göra något åt sina problem. T.ex. nån som är för kort o.s.v.
Mår illa av att hon springer till media och gråter ut, hon kunde gott lägga energin på en löprunda i stället!...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det är en restaurang, inte en modellagentur.
Vaddå 'fina' servitriser? :confused:
Ska man inte titta på kompetensen och hur serviceminded man är istället gentemot gästerna, snarare än att döma ut henne pga av hennes utseende??
Pinsamt.

Det går att vara serviceminded fast man har ett bra yttre... Jobbig verklighet va? Att resturangägare väljer att anställa folk efter det inre...OCH det yttre... Det finns massor med yrken där det yttre spelar mindre roll... Varför hänga upp sig på att man är för tjock som sevitris. Hon kan ju faktiskt dra nytta av sin storlek och bli sopgubbe i stället...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
All har kanske inte lusten eller ännu mer troligare tiden för att lägga ner 2-3h om dagen till o träna.

Otroligt att vuxna människor ska ta till mobbingmetoder från lågstadiet.

Man får vara överviktig, men att gnälla om att man inte passar in på en arbetsplats, i media... Njaaa..
Sen är det på tiden att dom höjer skatterna på osund kost, å det grövsta! Så överviktiga betalar för sin egen ohälsa, precis som med alkohol och tobak...

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Det går att vara serviceminded fast man har ett bra yttre... Jobbig verklighet va? Att resturangägare väljer att anställa folk efter det inre...OCH det yttre... Det finns massor med yrken där det yttre spelar mindre roll... Varför hänga upp sig på att man är för tjock som sevitris. Hon kan ju faktiskt dra nytta av sin storlek och bli sopgubbe i stället...

Har jag någonsin motstritt det faktum?

---

Det kommer alltid finnas inskränkta människor som är så osäkra och utseendefixerade att de dömer ut och utesluter andra människor baserat endast på de premisserna att de inte passar in i deras lilla idealmall för hur man ska se ut.
Det är ju befängt att man kan vara en sådan idiot.
Försök att se människan, inte skalet.
That's whats real, the rest is just bling.

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Man får vara överviktig, men att gnälla om att man inte passar in på en arbetsplats, i media... Njaaa..
Sen är det på tiden att dom höjer skatterna på osund kost, å det grövsta! Så överviktiga betalar för sin egen ohälsa, precis som med alkohol och tobak...

Håller med om delen att gnälla i media om det är överdrift, att arbetsgivaren sa det på det sättet han sa det på vart rent idiotisk men att sitta o påpeka för folk hur lätt det skulle vara att gå ner i vikt är bara befängt.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har jag någonsin motstritt det faktum?

---

Det kommer alltid finnas inskränkta människor som är så osäkra och utseendefixerade att de dömer ut och utesluter andra människor baserat endast på de premisserna att de inte passar in i deras lilla idealmall för hur man ska se ut.
Det är ju befängt att man kan vara en sådan idiot.
Försök att se människan, inte skalet.
That's whats real, the rest is just bling.

Det känns som du blundar för verkligheten... Vi kan ta ett förhållande som exempel... Självklart är insidan det viktigaste, men man vill gärna bli attraherad oxå.
Har man en verksamhet där dom anställda hellst ska vara smidiga och vara ansiktet till kunden så ska man ha rätt att välja vem man anställer.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Det känns som du blundar för verkligheten... Vi kan ta ett förhållande som exempel... Självklart är insidan det viktigaste, men man vill gärna bli attraherad oxå.
Har man en verksamhet där dom anställda hellst ska vara smidiga och vara ansiktet till kunden så ska man ha rätt att välja vem man anställer.

Nu pratar vi inte förhållanden, vi pratar jobb.

Nej jag blundar inte för verkligheten.
Det gör du.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende