Förarförening

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ordet låter tråkigt. Men det behöver det inte alls vara.

Vi bildar en förening med ett bra namn. Stadgar, styrelse och givetvis medlemmar. Sen jobbar vi för att dels sätta lite krav på arrangörerna, framförallt vad det gäller reklam inför tävlingarna. Men även att vi jobbar för att själva få till kanske en sponsor som kan hjälpa till med RR tävlingarna.
Någon som kan hjälpa till med lite reklampengar, annonsering etc

Vi vill lyfta Svensk RR och vi måste samla alla krafter för att det ska hända något. Det är inte så svårt att bilda en förening, det enda som behövs är tid och engagemang! Pratade nyligen med Peter Sköld och det fanns en sån förening förut, men den rann ut i sanden kring 90-talet. Men nu är det 2000-talet och nya tider!

Vilka skulle hänga på?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bikerbitch skrev:
2415373 Ordet låter tråkigt. Men det behöver det inte alls vara.

Vi bildar en förening med ett bra namn. Stadgar, styrelse och givetvis medlemmar. Sen jobbar vi för att dels sätta lite krav på arrangörerna, framförallt vad det gäller reklam inför tävlingarna. Men även att vi jobbar för att själva få till kanske en sponsor som kan hjälpa till med RR tävlingarna.
Någon som kan hjälpa till med lite reklampengar, annonsering etc

Vi vill lyfta Svensk RR och vi måste samla alla krafter för att det ska hända något. Det är inte så svårt att bilda en förening, det enda som behövs är tid och engagemang! Pratade nyligen med Peter Sköld och det fanns en sån förening förut, men den rann ut i sanden kring 90-talet. Men nu är det 2000-talet och nya tider!

Vilka skulle hänga på?

intresserad ja
sen om det du nämner som föreningens åtaganden är precis rätt aktivitet kan vi ju prata om.
(internet-lös ett par dagar, återkommer)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
R2 skrev:
2415728 intresserad ja
sen om det du nämner som föreningens åtaganden är precis rätt aktivitet kan vi ju prata om.
(internet-lös ett par dagar, återkommer)

Finns massa saker man kan göra. Men det gäller ju att samla alla krafter på något sätt så att vi kan lyfta sporten.

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
Såld
Nr.3 Signing up! ni gubbar kan väl behöva en unge som mig med i gänget antar jag

//Lukas

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Är det inte bättre att använda de föreningar/klubbar och så som redan finns? Vi är alla med i klubbar, bättre att man aktiverar sig i klubbarna och för sin talan där? Ska vi ha ytterligare en förening som behöver engagemang när vi knappt har det i befintliga föreningar?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Men alla förare är redan med i klubbarna som är de nämnda arrangörerna så det går väl att sätta press i alla fall. Vi är dessutom representerade via SVEMO så vad ska förarföreningen göra som inte sammanfaller med klubbarnas/SVEMO:s intressen redan i dag?

Varför inte fixa det som är fel i stället för att skapa något som verkligen ger vi/dem känsla?

Edit: jävla skitsege (tm) är snabbare som vanligt... :tungan

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Neutral skrev:
Edit: jävla skitsege (tm) är snabbare som vanligt... :tungan
Jävla skit-sege(r) ska de va. Annars håller jag med er.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Min tanke var när jag satt och filosoferade att föreningen skulle kunna funka som en fristående grupp som jobbar för roadracingen.
Som kan jobba för att fixa reklam inför tävlingarna, kanske hitta någon/några sponsorer. Som kan knyta ihop trådar runtikring alla tävlingar och sporten som helhet. Kanske då fixa så att pengar kommer in och man kan köpa annonsplats i DN, radioreklam t ex. Sånt verkar inte hända trots att arrangörerna får X antal tusen per förare inför en tävling. En del arrangörer, inte alla skall väl tilläggas.

Well, bara funderingar.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag vet inte om "förarföreningen" ska vara med och peta i marknadsföringen för tävlingar och sånt. Det borde fortfarande falla på arrangören.

Men det borde definitivt finnan nån form av "förarförening" eller "förarfack" (kalla det vad du vill) som kan föra förarnas talan gentemot SVEMO och arrangörerna.

Det blev ju extra tydligt efter/under skandalen nere på Knutstorp där det bildades små improviserade grupper av förare som stod och diskuterade om bojkott osv. Där det tydligen i 250 beslutades om bojkott utan alla förares vetskap.
Det känns även viktigt nu när det är så mycket frågetecken kring nästa säsong vad det gäller klasser i Veidec, B-förare i SM/SO, B-race, 250SP osv. Då känns det inte som att det bara räcker med en snabb liten enkät med några frågor. Det måste till en ordnad diskussion där man kan bilda sig en överblick av vad alla förare egentligen vill.

Det vore ju en bra idé att ha ett snabbt möte i samband med varje tävling där alla förare som vill vara med får lufta sina åsikter och synpunker. Sedan utser man en grupp av förare som får representera alla förare gentemot arrangören t.ex. För att det inte ska bli för stort kan kan dela upp gruppen klassvis eller A- och B-förare där "Förarrepresentaterna" är med på alla möten och samlar in folks åsiker.
Tror det är en bra idé att inkludera förare från olika klasser och nivåer i den här gruppen för att få den så heltäckande som möjligt. Allt från 125jnr till Superbike.

Det har ju ventilerats ganska mycket här på forumet t.ex. Och en sån här grupp kanske kan vara ett bra sätt att få fram dom åsikter som förs fram här, till lite mer officiella instanser...

Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
Bikerbitch skrev:
2415373 Pratade nyligen med Peter Sköld och det fanns en sån förening förut, men den rann ut i sanden kring 90-talet. Men nu är det 2000-talet och nya tider!

Japp, som jag skrivit innan - satt som kassör då på den tiden och har en kassabok med tre papp i kontanter (kassan). Lite fotografier och annat som användes vid mässor samt gamla medlemskort - oifyllda medlemskort t.o.m...
Bara å höra av er.

/Peter Hesterskog
a.k.a Bosco
minimoto[@]home.se

Macke skrev:
2416285 Det måste till en ordnad diskussion där man kan bilda sig en överblick av vad alla förare egentligen vill.

I all ära, skall du ha polsk riskdag så kommer du alltid ovillkorligen att få höra gnäll i efterhand. Så är det att engagera sig i SVEMO i dagsläget (fråga Nordgren).

Macke skrev:
2416285Det vore ju en bra idé att ha ett snabbt möte i samband med varje tävling där alla förare som vill vara med får lufta sina åsikter och synpunker.

Återigen tiden. Vill övht någon springa med sådant samtidigt som man tittar oroligt mot molnen för att konstatera om det blir däcksbyte eller inte.
Vad tror ni förarmöten på morgonen är till för??
Där skall ni alla göra er röst hörd! Eller vågar ni inte?

Macke skrev:
2416285Det har ju ventilerats ganska mycket här på forumet t.ex. Och en sån här grupp kanske kan vara ett bra sätt att få fram dom åsikter som förs fram här, till lite mer officiella instanser...

Men då måste också flertalet indevider förstå att när ett beslut är fattat så är det bestämt en gång för alla!
Inget att gnälla över alltså.

Sedan vill jag bara ta upp R2's lilla vendetta mot att engagera sig på klubbnivå och avstånd till samma klubb.

Att engagera sig behöver inte betyda timslånga sittningar med tråkiga människor 30 mil bort. Dock kanske man skall börja utnyttja sin bekantskapskrets lite bättre. Vad bättre än att ta med polarna på en billig fylla under grillkvällen.
Dock på dagen står de och fyller någon funktion på banan (utan fylla).
Svårare behöver det inte vara.
Vi har nog alla ganska stort nät av vänner om vi bara vill...

Om nu inte de som är intresserade och som mest engagerade i sporten "hugger tag" i saker och ting - vem skall då göra det?
Sponsorn?
Promotorn..?

Visa först vad ni går för så kanske det andra också kommer.
Inte tvärt om.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag tycker att en förarförening var ett mkt bra förslag.
Men tänker på det där ni skriver om förarrepresentanter. Finns inte det redan i samband med tävlingar, som sitter med vid dommarmöten osv, eller har jag fel för mig? Någon som vet?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bosco skrev:
2416599 Om nu inte de som är intresserade och som mest engagerade i sporten "hugger tag" i saker och ting - vem skall då göra det?
Sponsorn?
Promotorn..?

Inte tvärt om.
Mycket bra sammanfattat :tummenupp

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bosco skrev:
2416599
Om nu inte de som är intresserade och som mest engagerade i sporten "hugger tag" i saker och ting - vem skall då göra det?
Sponsorn?
Promotorn..?

Inte tvärt om.

Jag som trodde det var just det som den här tråden handlar om..... :va

Att på något sätt samla oss förare, och jobba tillsammans för sporten och vårat eget bästa....

Men jag kanske missuppfattade det..... :rolleyes:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det inte bättre att sätta press på Svemo direkt istället, hota lite? Varför gå den långa vägen runt och skapa Svemo 2? Får en konstig känsla av att det är en idé och som sagt, det rinner ut i sanden. Ofta händer sådant...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tycker inte att det är frågan om att skapa ett SVEMO2, utan mera ett verktyg för att få fram förarnas åsikter, sammanställa dom, och på nåt bra sätt presentera dom för SVEMO/Arrangörer etc.

Just nu finns det lika många viljor och åsikter som det finns förare. Om alla ska springa till SVEMO och framföra sina åsikter så blir det nog väldigt mycket spring och snack, och väldigt svårt för SVEMO representanterna att få ut något vettigt ur allt.

Hur många vet ens idag hur man kommer med ett förslag eller en synpunkt till SVEMO's RR sektion?

Det är nog många som sitter i depån och diskuterar på samma sätt som vi gjorde i Norge Johhny. Där kom det ju fram mycket bra åsikter och synpunkter tycker jag. Problemet är ju bara att få fram åsikterna till rätt personer. Om man samlar så många förare som möjligt, och diskuterar på ett ordnat och sansat sätt, och sen har någon som antecknar och tar in information som sedan kan presenteras vidare så skulle det nog hända mera saker. Vi förare får ju inte se SVEMO som en fiende, eller något man ska jobba emot och ställa massa krav på. Vi måste ju göra SVEMO's jobb så enkelt som möjligt genom att framföra våra åsikter.

Jag tycker enkäten som gick ut förra året var ett steg i rätt riktning. Där gick man ju ut till förarna och frågade rakt ut vad vi tyckte. Men samtidigt det är svårt att få fram all info genom bara en enkät.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tydligen är väl att Svemo inte gör sitt jobb då det önskas starta en förarförening där förarna vill få sin åsikt hörd. Lite kul att Peter Sköld som förarrepresentant säger att det testats förut men inte kom speciellt långt... kanske av en anledning?

Jag verkar negativ, men tycker kanske att det är lite av ett villospår! Men lyckas det skapa en förarförening där allas bön är hörd och tagen på allvar, typ som ett forum :tungan så kan det ju vara oerhört bra.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln