Förbjud SMS-förkortningar vid skrivande av texter

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Som representant för SFSS (Stoppa Förolämpningen av Svenska Språket) vill jag härmed inlägga en protest mot den förnedrande behandling av Svenska språket som sker här på Sporthoj.com. Jag talar självfallet om inlägg med SMS förkortningar.
Vi har möjligheten att skriva ut ord i sin helhet men ändå väljer vissa individer att skriva förkortningar som inte är godtagna i Svenska Akademins Ordlista, exempelvis ”VFR = Varför” och ”LR = Eller”, Jag vet att Fredrik Lindstöm skulle hävdat att Svenska språket är under konstant utveckling och det må så vara, men jag hävdar att herr Lindström är djävulens avkomma och borde brännas på bål.

Vi inom SFSS kräver att ägaren till Sporthoj.com genast inför ett filter som hindrar dålig Svenska att nå den breda allmänheten. Vi vill samtidigt poängtera att det är nödvändigt att införa ett filter för att skriva ihop ord. Och att framkalla epileptiska anfall av skribenter som använder uttryck som ”fett jao” eller skriver känslouttryck inom stjärna, exempelvis ”*Skratt*” eller som fortsätter tala om tvåtakt som om det vore lösningen på alla problem.

Med vänliga hälsningar

SFSS

SFSS är en fristående grupp av bekymrade medborgare som för närvarande har Freppa, Valmers samt Gamle Svarten som medlemmar. Vi är en ideel förening och erhåller inga stadsbidrag. Eventuella gåvor mottages tacksamt på postgiro 90 1950-6. Märk talongen ”För Sverige I Tiden”.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Hur blir det med sporthojsord som "direkCt", "kjetting", "moppefucko" och liknande sajtspecifika ord?

Urban Tiger borde för övrigt få dispens för "LR", och själv yrkar jag på godkännande av ordet "kankse".

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
ä5CH, |å7 f0|K 5KR1v4 50m d0m 5jä|v4 v1||. V1 må573 m0d3RN153R4 5å 1N73 u7v3CK|163N 574NN4R 4v H3|7.

477 KRäv4 477 d37 5v3N5K4 5pRåK37 1N73 5K4 u7v3CK|45 äR H3|dum7.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Att bli kränkt har blivit en folkrörelse.
Läste precis Robert Aschbergs krönika om just det.

Tänkte precis sätta dit en ironismiley när jag kom på att Valmers nog inte är ironisk när han upprörs av R.I.P skrivande stackare.....

Snart är det väl dags att börja stämma varandra likt USA och på detta sätt finansiera RR-karriär.:rolleyes:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
ä5CH, |å7 f0|K 5KR1v4 50m d0m 5jä|v4 v1||. V1 må573 m0d3RN153R4 5å 1N73 u7v3CK|163N 574NN4R 4v H3|7.

477 KRäv4 477 d37 5v3N5K4 5pRåK37 1N73 5K4 u7v3CK|45 äR H3|dum7.

Det där är ett tydligt bevis på att vi bara läser delar av orden....

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Jag vill bara påpeka att brännande av herr Lindström på bål löser ingenting. Det är inte herr Lindström som driver den konstanta utvecklingen av språket, han bara konstaterar att så är fallet. Denna typ av häxprocess känns omodern och hemmahörande i en ytterligt konservativ miljö där tankar som korståg och människors olika värde fått flöda fritt.

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Som representant för SFSS (Stoppa Förolämpningen av Svenska Språket) vill jag härmed inlägga en protest mot den förnedrande behandling av Svenska språket som sker här på Sporthoj.com. Jag talar självfallet om inlägg med SMS förkortningar.
Vi har möjligheten att skriva ut ord i sin helhet men ändå väljer vissa individer att skriva förkortningar som inte är godtagna i Svenska Akademins Ordlista, exempelvis ”VFR = Varför” och ”LR = Eller”, Jag vet att Fredrik Lindstöm skulle hävdat att Svenska språket är under konstant utveckling och det må så vara, men jag hävdar att herr Lindström är djävulens avkomma och borde brännas på bål.

Vi inom SFSS kräver att ägaren till Sporthoj.com genast inför ett filter som hindrar dålig Svenska att nå den breda allmänheten. Vi vill samtidigt poängtera att det är nödvändigt att införa ett filter för att skriva ihop ord. Och att framkalla epileptiska anfall av skribenter som använder uttryck som ”fett jao” eller skriver känslouttryck inom stjärna, exempelvis ”*Skratt*” eller som fortsätter tala om tvåtakt som om det vore lösningen på alla problem.

Med vänliga hälsningar

SFSS

SFSS är en fristående grupp av bekymrade medborgare som för närvarande har Freppa, Valmers samt Gamle Svarten som medlemmar. Vi är en ideel förening och erhåller inga stadsbidrag. Eventuella gåvor mottages tacksamt på postgiro 90 1950-6. Märk talongen ”För Sverige I Tiden”.

Häng med i utvecklingen ffs! :)

llehs

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Tomt...
Det var en vis man, jag minns inte vem, som skrev något liknande:

"All kommunikation på internet är textbaserad och skriver du som en idiot blir du följdaktligen uppfattad som en."

www.skrivihop.nu - tyvärr nedlagd kampsida...:huvet

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det kommer att bli jättemysigt, nyanserat och personligt när alla ord som uttrycker glädje, positiva känslor och liknande ersatts med **FETT**:näsblod

Exempel

När man har varit ute och gasat hoj en hel lördag och kliver in hemma säger man.

Hej *FETING* vad **FET** du är ! :RakHöger + :BrödkavelISkrevet

När man menar Hej älskling vad snygg du är !

eller

Den klassiska.

Tycker du att klänningen passar? - **FETT** :pangihuve

Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
....Vi har möjligheten att skriva ut ord i sin helhet men ändå väljer vissa individer att skriva förkortningar som inte är godtagna i Svenska Akademins Ordlista, exempelvis ”VFR = Varför” och ”LR = Eller”, ....

Visserligen skulle jag inte ha något emot att bli av med vissa inslag av språklig våldtäkt, som t ex särskrivningar, men att förbjuda förkortningen "VFR" skulle nog uppröra vissa hondaägare på forumet.

/Fd VFR-ägare

(Och fråga inte "varför?" nu! ;))

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT

"All kommunikation på internet är textbaserad och skriver du som en idiot blir du följdaktligen uppfattad som en."

:fakta :fakta :fakta :tummenupp :D

Att skriva förkortningar i SMS (Short Message Service) beror just på en sak, och det är utrymmesbrist..
Max 160 tecken inklusive mellanslag, så där är det ju rätt logiskt.
Men gör man det på Internet så beror det på ren slöhet och okunskap i det skriftliga språket.
Så jag kan bara hålla med trådskaparen, även om jag gjort en del missar ibland. :tungan

therain

Lasse Kongo-wannabe
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Honda Kryss-Elva
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Tervilg hleg!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...