Förbjud SMS-förkortningar vid skrivande av texter

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ge mig en lista över medlemma att banna... som felstavar och särskriver (särskrivningar är mest jobbigt att läsa). :D

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Tervilg hleg!

Det där var rätt fränt. Hade faktiskt inga större problem att läsa det du skrivit. Fjortis-texten som Burner skrev var dock lite svårare.

timmy

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
såld
SFSS är en fristående grupp av bekymrade medborgare som för närvarande har Freppa, Valmers samt Gamle Svarten som medlemmar. Vi är en ideel förening och erhåller inga stadsbidrag. Eventuella gåvor mottages tacksamt på postgiro 90 1950-6. Märk talongen ”För Sverige I Tiden”.

Visst kan jag också tycka att stavning är viktigt. Inte minst att svenska språket ska bevaras. Men att folk inte har viktigare saker för sig än detta?
Att gå och "bekymra" sig över något sådant här tycker jag är lite väl onödigt. Finns väl viktigare saker att grunna på?

Nu menar jag självklart inte att man ska förkorta alla ord och att man ska skriva in dessa förkortningarna i ordböcker.
Vi har ju ord som vi använder väldigt flitigt som just är förkortade. Mm, osv, dvs. Ska dessa förkortningar också förbjudas? För jag antar att ni inte tycker om dessa förkortningar heller?

Vad tycker ni om smileys som används så flitigt på forum mm? Det är väl en förkortning på vad man känner eller tycker när man t.ex. Läser en text? En tummen upp smiley är ju att man tycker att något är bra/positivt. Ska man istället uttrycka sig genom att skriva det eller helt enkelt använda smileyn?

Förkortningar uppkom väl för att det ska bli smidigare/snabbare att skriva långa texter? Sådant är väl dagens samhälle? Det ska gå snabbt, smidigt och helst inte vara ansträngande.
Det är bara att vänja sig vid att förkortningar kommer att uppstå, speciellt på internet-forum.

Bara lite tankar från mig kring förkortningar av ord. Hoppas du förstår vad jag menar med mina tankar.:)

Mvh Timmy

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Dea: Bränna Lindström kan aldrig vara fel. Aldrig.

Gustav1 & Nr.18: Ni är härmed invalda i styrelsen.

Swedie: Banna samtliga, därefter inför du språktest. Enkelt.

Timmy: Vi inom SFSS är inte bara emot det faktum att allt skall förkortas, vi är även den perfekta älskaren då vi tar oss tid att verkligen gå igenom alfabetet på våra kvinnor.... (och ni som inte förstod den bör fundera över att läsa Kama Sutra och alla andra böcker ni kommer över).För övrigt anser jag personligen att smileys (i begränsad mängd) är ok, det förstärker det man vill säga. Ett meddelande som dock bara innehåller treställiga förkortningar, särskrivningar samt minst en smiley per ord (och aldrig att förglömma: minst tre "*kjam*", "*skratt*" samt "*slårhårtihandeniförhoppningomattpersonenifrågasallkännasigräddfördenegnapersonen*". Den sistnämnda är inte dock lika vanligt som de andra.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Då verksamheten ännu befinner sig på ideell föreningsnivå, och inte har några befogenheter som nationellt sanktionerad myndighet, kan jag åta mig att organisera hallandssektionens gerillarörelse.
Medelst infiltration av grupper med känd hög koncentration av dekadenta språkmarodörer kan motståndsrörelsen snabbt få fäste i stora delar av ”civilisationen”.
Innan polisen inrättat en egen verksamhetsspecifik gren, bör vi med positiva interjektioner och ett bifallande kroppsspråk uppmuntra självutnämnda språkpoliser i sitt arbete för språkets renhet.

Goda kunskaper i geometri och teologi förhindrar vederstyggliga språkliga avarter.

Ignatius

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Men det är ingen motivering till att strunta i att stava rätt!

/Språkfascisten

:arsele

Absolut inte, konstaterade bara att det var rätt intressant att orden är så inlärda att det går att läsa de utan att de behöver stavas på rätt sätt.

Sen en liten allmän undran. Ni vill inte gå tillbaks till hur det svenska språket var från början med gammalsvenskan när ni ändå håller på och bromsar det svenska språkets utveckling?
Det språket vi använder idag är ju ändå inte det ursprungliga språket som användes i Sverige.
Låter lite som gamla sura gubbar som använder uttrycket "Det var bättre förr!"

Missförstå mig inte allt för mycket nu, jag hatar lunarstavningar som *fniss* och andra sattyg. Men att använda förkortningar underlättar ju ändå när man skriver.

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R
Om man förkortar orden, slipper man använda så mkt energi på att skriva som tar mkt utrymme, tänk på swede, vill ju inte belasta hans servrar i onödan
samma sak som att lätta hojen så den går fortare man vill ju inte dra på massa onödig vikt o slösa på energi
om alla ska skriva korrekt så måste swede skaffa en ny svr o det drar mer energi tänk på naturen, så skriv förkortningar

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Tervilg hleg!

:yoparty Som allmänn Bezzerwizzer och allvetare var det där väldigt fränt att känna till :tummenupp

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Dags att förtydliga. Vi godkänner förkortningar, om de finns omnämnda i Svenska Akademins Ordlista. Det är en naturlig utveckling av språket. Att bara misshandla och förolämpa Svenska språket är en utveckling vi vill förhindra.

O.S.A är godkänt
H8er är det inte.

RRacer: Vi emotser med glädje dina framtida insatser.

Glöm inte: 90 1950-6. Märk talongen med "Barnunderkläder och barn under kläder är två helt olika saker"

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Anneli - Här kommer testet: Är Björn en perfekt älskare? Isåfall är han en av oss.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
(och ni som inte förstod den bör fundera över att läsa Kama Sutra och alla andra böcker ni kommer över)

Asså... Jag har bläddrat igenom Kama Sutra, och det var inte ens nära att jag skulle komma över den.

Gör du det, Freppa? Är du så lättupphetsad? Det låter inte som ett recept på en perfekt älskare. Det finns nån sorts bedövningskräm man kan smörja in kewken med för att bli mer uthållig. Kanske kan vara nåt?

*emo*

thx. l8r.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR

Tervilg hleg!

Haha coolt, hur lång tid tog det dig att skriva?:tungan

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Väldigt många här på sporthoj.com är inte de mest begåvande vad gäller stavning och språket, inte minst jag själv kanske. Men vad gör det, det är intresset forumet ska spegla. :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO